عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

سرچشمه وقوع جنگ احد

سرچشمه وقوع جنگ احد
دوشنبه 20 تیر 1390  06:15 ق.ظ

سرچشمه وقوع جنگ احد
تفسير نمونه ج : 3ص :67
چه شد كه در اين مدت كوتاه اين دگرگونى روى داد ؟ پاسخ اين سؤال نيازمند يك بحث طولانى است ، ولى بطور قطع يكى از عوامل مؤثر آن شكست و اين پيروزى اين بود كه در جنگ نخست بيگانگان كه حتى بعضى از آنها دم از دوستى مى‏زدند ، از نقشه‏هاى آنان با خبر بودند ، ولى در جنگ اخير هيچ كس جز دو سه نفر از سران كشورهاى اسلامى از نقشه‏هاى آنها آگاهى نداشتند ، و اين خود يك رمز بزرگ پيروزى آنها و شاهد زنده‏اى بر عظمت اين دستور آسمانى قرآن بود ! .
وَ إِذْ غَدَوْت مِنْ أَهْلِك تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَعِدَ لِلْقِتَالِوَ اللَّهُ سمِيعٌ عَلِيمٌ‏(121) إِذْ هَمَّت طائفَتَانِ مِنكمْ أَن تَفْشلا وَ اللَّهُ وَلِيهُمَاوَ عَلى اللَّهِ فَلْيَتَوَكلِ الْمُؤْمِنُونَ‏(122)
ترجمه:
121 -و ( به يادآور ) زمانى را كه صبحگاهان از ميان خانواده خود براى انتخاب اردوگاه جنگ براى مؤمنان ، بيرون رفتى ، و خداوند شنوا و دانا است ( گفتگوهاى مختلفى را كه در باره طرح جنگ گفته مى‏شد مى‏شنيد و انديشه‏هائى را كه بعضى در سر مى‏پرورانيدند مى‏دانست)
122 -(و نيز به يادآور ) زمانى را كه دو طايفه از شما تصميم گرفتند سستى نشان دهند ( و از وسط راه باز گردند ) و خداوند پشتيبان آنها بود ( و به آنها كمك كرد كه از اين فكر باز گردند ) و افراد با ايمان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
تفسير نمونه ج : 3ص :68
 
تفسير:
و اذ غدوت من اهلك تبوى‏ء المؤمنين مقاعد للقتال و الله سميع عليم از اينجا آياتى شروع مى‏شود كه در باره يك حادثه مهم و پر دامنه اسلامى يعنى جنگ احد نازل شده است زيرا از قرائنى كه در آيات فوق وجود دارد استفاده مى‏شود كه اين دو آيه بعد از جنگ احد نازل شده و اشاره به گوشه‏اى از جريانات اين جنگ وحشتناك مى‏كند و بيشتر مفسران نيز بر همين عقيده‏اند .
در آغاز اشاره به بيرون آمدن پيامبر از مدينه براى انتخاب لشكرگاه در دامنه احد كرده و مى‏گويد : بخاطر بياور اى پيامبر آن روز را كه صبحگاهان از مدينه از ميان بستگان و اهل خود بيرون آمدى تا براى مؤمنان پايگاههائى براى نبرد با دشمن آماده سازى.
در آن روز گفتگوهاى زيادى در ميان مسلمانان بود و همانطور كه در شرح حادثه احد بزودى اشاره خواهيم كرد در باره انتخاب محل جنگ و اينكه داخل مدينه يا بيرون مدينه بوده باشد ، در ميان مسلمانان اختلاف نظر شديد بود ، و پيامبر پس از مشورت كافى نظر اكثريت مسلمانان را كه جمع زيادى از آنان را جوانان تشكيل مى‏دادند انتخاب كرد و لشكرگاه را به بيرون شهر و دامنه كوه احد منتقل ساخت ، و طبعا در اين ميان افرادى بودند كه در دل مطالبى پنهان مى‏داشتند و به جهاتى حاضر باظهار آن نبودند جمله و الله سميع عليم گويا اشاره به همه اينها است يعنى خداوند هم سخنان شما را مى‏شنيد و هم از اسرار درون شما آگاه بود .
اذ همت طائفتان منكم ان تفشلا...سپس به گوشه ديگرى از اين ماجرا اشاره كرده مى‏فرمايد : در آن هنگام دو طايفه از مسلمانان ( كه طبق نقل تواريخ بنو سلمه از قبيله اوس و بنو حارثه
تفسير نمونه ج : 3ص :69
از قبيله خزرج بودند ) تصميم گرفتند كه سستى بخرج دهند و از وسط راه به مدينه بازگردند.
علت اين تصميم شايد اين بود كه آنها از طرفداران نظريه جنگ در شهر بودند و پيامبر با نظر آنها مخالفت كرده بود ، به علاوه چنانكه خواهيم گفت : عبد الله بن ابى سلول با سيصد نفر از يهوديانى كه به لشكر اسلام پيوسته بودند بر اثر مخالفت پيامبر به ماندن آنها در اردوگاه اسلام ، به مدينه بازگشتند ، و همين موضوع تصميم آن دو طايفه مسلمان را بر ادامه راهى كه در پيش گرفته بودند سست كرد .
اما چنانكه از ذيل آيه استفاده مى‏شود آن دو طايفه به زودى از تصميم خود بازگشتند ، و به همكارى با مسلمانان ادامه دادند ، لذا قرآن مى‏گويد : و الله وليهما و على الله فليتوكل المؤمنون : خداوند ياور و پشتيبان اين دو طايفه بود و افراد با ايمان بايد بر خدا تكيه كنندضمنا بايد توجه داشت كه ذكر ماجراى احد به دنبال آياتى كه قبلا در باره عدم اعتماد به كفار بود اشاره به يك نمونه زنده از اين واقعيت است زيرا همانطور كه گفتيم و نيز بعدا مشروحا خواهيم گفت پيغمبر اجازه نداد يهوديانى كه به ظاهر به حمايت او برخاسته بودند ، در لشكرگاه اسلام بمانند ، زيرا هر چه بود آنها بيگانه بودند و بيگانگان نبايد محرم اسرار و تكيه‏گاه مسلمانان در آن شرايط حساس شوند .
 
غزوه احد سرچشمه وقوع جنگ
در اينجا لازم است قبلا اشاره‏اى به مجموع حوادث احد گردد : از روايات و تواريخ اسلامى چنين استفاده مى‏شود ، هنگامى كه قريش در جنگ بدر شكست
تفسير نمونه ج : 3ص :70
خوردند و با دادن هفتاد كشته ، و هفتاد اسير به مكه مراجعت كردند ، ابو سفيان به مردم مكه اخطار كرد نگذارند زنان بر كشته‏هاى بدر گريه كنند ، زيرا اشك چشم ، اندوه را از بين مى‏برد ، و عداوت و دشمنى را نسبت به محمد از قلبهاى آنان زايل مى‏كند ، ابو سفيان خود عهد كرده بود ما دام كه از قاتلان جنگ بدر انتقام نگيرد ، با همسر خود همبستر نشود ! به هر حال طايفه قريش با هر وسيله‏اى كه در اختيار داشتند ، مردم را به - جنگ با مسلمانان تحريك مى‏كردند و فرياد انتقام ، انتقام در شهر مكه طنين‏انداز بود .
در سال سوم هجرت ، قريش به عزم جنگ با پيامبر ، با سه هزار سوار و دو هزار پياده ، با تجهيزات كافى از مكه خارج شدند ، و براى اينكه در ميدان جنگ بيشتر استقامت كنند ، بت‏هاى بزرگ و زنان خود را نيز با خود حركت دادند .
منبع : تفسیر نمونه : سوره آل عمران آیات 136 – 111
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها