عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

سردمداران كفر ومشركان مكه

سردمداران كفر ومشركان مكه
دوشنبه 20 تیر 1390  06:17 ق.ظ

سردمداران كفر ومشركان مكه
تفسير نمونه ج : 21ص :391
 
سورة محمد
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صدُّوا عَن سبِيلِ اللَّهِ أَضلَّ أَعْمَلَهُمْ‏(1) وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ ءَامَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلى محَمَّدٍ وَ هُوَ الحَْقُّ مِن رَّبهِمْكَفَّرَ عَنهُمْ سيِّئَاتهِمْ وَ أَصلَحَ بَالهَُمْ‏(2) ذَلِك بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَطِلَ وَ أَنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّبَعُوا الحَْقَّ مِن رَّبهِمْكَذَلِك يَضرِب اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَلَهُمْ‏(3)
ترجمه:
بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
1 -كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند اعمالشان را نابود مى‏كند.
تفسير نمونه ج : 21ص :392
2 -و كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادندبه آنچه بر محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نازل شده ، و همه حق است و از سوى پروردگار ، نيز ايمان آوردند خداوند گناهانشان را مى‏بخشد و كارشان را اصلاح مى‏كند.
3 -اين به خاطر آن است كه كافران از باطل پيروى كردند و مؤمنان از حقى كه از سوى پروردگارشان بود ، اينگونه خداوند براى مردم زندگيشان را توصيف مى‏كند
 
تفسير : مؤمنان پيرو حقند و كافران پيرو باطل
اين سه آيه در حقيقت مقدمه‏اى است براى يك دستور مهم جنگى كه در آيه چهارم داده شده است.
در آيه نخست وضع حال كافران ، و در آيه دوم وضع حال مؤمنان را بيان كرده ، و در آيه سوم آن دو را با هم مقايسه مى‏كند ، تا با روشن شدن اين خطوط آمادگى براى پيكار مكتبى با دشمنان بيرحم و ستمگر حاصل شود .
نخست مى‏فرمايد : كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند خداوند اعمالشان را به نابودى مى‏كشاند و گم مى‏كند ( (الذين كفروا و صدوا عن سبيل الله اضل اعمالهم
اين اشاره به سردمداران كفر و مشركان مكه است كه آتش‏افروزان جنگهاى ضد اسلامى بودند ، نه تنها خودشان كافر بودند كه ديگران را نيز با انواع حيل و نقشه‏ها از راه خدا بازمى‏داشتند.
گر چه بعضى از مفسران مانند زمخشرى در كشاف صد را در اينجا به معنى اعراض از ايمان تفسير كرده‏اند ، در مقابل آيه بعد كه از ايمان سخن مى‏گويد ، ولى با توجه به موارد استعمال اين كلمه در قرآن مجيد بايد معنى اصلى آن را كه همان منع و جلوگيرى است حفظ كرد .
منظور از اضل اعمالهم اين است كه آن را نابود و حبط مى‏كند، 
منبع : تفسیر نمونه : سوره محمد آیات 14 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها