عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

سردمداران كفر ومشركان مكه

سردمداران كفر ومشركان مكه
دوشنبه 20 تیر 1390  06:17 ق.ظ

سردمداران كفر ومشركان مكه
تفسير نمونه ج : 21ص :391
 
سورة محمد
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صدُّوا عَن سبِيلِ اللَّهِ أَضلَّ أَعْمَلَهُمْ‏(1) وَ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ ءَامَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلى محَمَّدٍ وَ هُوَ الحَْقُّ مِن رَّبهِمْكَفَّرَ عَنهُمْ سيِّئَاتهِمْ وَ أَصلَحَ بَالهَُمْ‏(2) ذَلِك بِأَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْبَطِلَ وَ أَنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّبَعُوا الحَْقَّ مِن رَّبهِمْكَذَلِك يَضرِب اللَّهُ لِلنَّاسِ أَمْثَلَهُمْ‏(3)
ترجمه:
بنام خداوند بخشنده بخشايشگر
1 -كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند اعمالشان را نابود مى‏كند.
تفسير نمونه ج : 21ص :392
2 -و كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادندبه آنچه بر محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نازل شده ، و همه حق است و از سوى پروردگار ، نيز ايمان آوردند خداوند گناهانشان را مى‏بخشد و كارشان را اصلاح مى‏كند.
3 -اين به خاطر آن است كه كافران از باطل پيروى كردند و مؤمنان از حقى كه از سوى پروردگارشان بود ، اينگونه خداوند براى مردم زندگيشان را توصيف مى‏كند
 
تفسير : مؤمنان پيرو حقند و كافران پيرو باطل
اين سه آيه در حقيقت مقدمه‏اى است براى يك دستور مهم جنگى كه در آيه چهارم داده شده است.
در آيه نخست وضع حال كافران ، و در آيه دوم وضع حال مؤمنان را بيان كرده ، و در آيه سوم آن دو را با هم مقايسه مى‏كند ، تا با روشن شدن اين خطوط آمادگى براى پيكار مكتبى با دشمنان بيرحم و ستمگر حاصل شود .
نخست مى‏فرمايد : كسانى كه كافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند خداوند اعمالشان را به نابودى مى‏كشاند و گم مى‏كند ( (الذين كفروا و صدوا عن سبيل الله اضل اعمالهم
اين اشاره به سردمداران كفر و مشركان مكه است كه آتش‏افروزان جنگهاى ضد اسلامى بودند ، نه تنها خودشان كافر بودند كه ديگران را نيز با انواع حيل و نقشه‏ها از راه خدا بازمى‏داشتند.
گر چه بعضى از مفسران مانند زمخشرى در كشاف صد را در اينجا به معنى اعراض از ايمان تفسير كرده‏اند ، در مقابل آيه بعد كه از ايمان سخن مى‏گويد ، ولى با توجه به موارد استعمال اين كلمه در قرآن مجيد بايد معنى اصلى آن را كه همان منع و جلوگيرى است حفظ كرد .
منظور از اضل اعمالهم اين است كه آن را نابود و حبط مى‏كند، 
منبع : تفسیر نمونه : سوره محمد آیات 14 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها