عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

زنده به گور كردن دختران، در ميان عرب جاهلي

زنده به گور كردن دختران، در ميان عرب جاهلي
دوشنبه 20 تیر 1390  06:24 ق.ظ

زنده به گور كردن دختران، در ميان عرب جاهلي
تفسير نمونه ج : 5ص :451
و چوب بى‏ارزشى را بالاتر از آفريننده جهان هستى فكر كند ، آيا انحطاط فكرى از اين بالاتر تصور مى‏شود ؟!. 
وَ كذَلِك زَيَّنَ لِكثِيرٍ مِّنَ الْمُشرِكينَ قَتْلَ أَوْلَدِهِمْ شرَكاؤُهُمْ لِيرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْوَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُفَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْترُونَ‏(137)
ترجمه:
137 -و همچنين شركاى آنها ( يعنى بتها ) قتل فرزندانشان را در نظرشان جلوه داده بودند ( كودكان خود را قربانى بتها مى‏كردند و افتخار مى‏نمودند ! ) و عاقبت اين كار چنين شد كه آنها را به هلاكت افكندند و آئينشان را دگرگون ساختند و اگر خدا مى‏خواست چنين نمى‏كردند ( زيرا مى‏توانست اجبارا جلو آنان را بگيرد ولى اجبار سودى ندارد ) بنابراين آنها و تهمت‏هايشان را به حال خود واگذار ( و به اعمال آنها اعتنا مكن).
 
تفسير:
قرآن در اين آيه اشاره به يكى ديگر از زشتكاريهاى بتپرستان و جنايتهاى شرم‏آور آنها كرده مى‏گويد : همانطور كه تقسيم آنها در مورد خداوند و بتها در نظرشان جلوه داشت و اين عمل زشت و خرافى و حتى مضحك را كارى پسنديده مى‏پنداشتند همچنين شركاى آنها قتل فرزندان را در نظر بسيارى از بت پرستان جلوه داده بود تا آنجا كه كشتن بچه‏هاى خود را يكنوع افتخار و يا عبادت محسوب مى‏داشتند ( (و كذلك زين لكثير من المشركين قتل اولادهم شركائهم
منظور از شركاء در اينجا بتها هستند كه به خاطر آنان گاهى فرزندان خود را قربانى مى‏نمودند و يا نذر مى‏كردند كه اگر فرزندى نصيب آنها شد آن رابراى بت قربانى كنند ، همانطور كه در تاريخ بت پرستان قديم گفته شده است ، و بنابراين نسبت تزيين به بتها به خاطر آن است كه علاقه و عشق به
تفسير نمونه ج : 5ص :452
بت آنها را وادار به اين عمل جنايت بار مى‏كرد ، و روى اين تفسير ، قتل در آيه فوق با مسئله زنده به گور كردن دختران و يا كشتن پسران به خاطر ترس از فقر ، ارتباطى ندارد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه : منظور از تزيين اين جنايت به وسيله بتها اين باشد كه خدمه و متوليان بتكده‏ها مردم را به اين كار تشويق مى‏كردند و خود را زبان بت مى‏دانستند زيرا نقلمى‏كنند كه عربهاى زمان جاهليت براى انجام سفرهاى مهم و كارهاى ديگر از هبل ( بت بزرگ آنها ) اجازه مى‏گرفتند و طرز اجازه گرفتن آنها اين بود كه چوبهاى تيرى كه در كيسه مخصوصى مجاور هبل قرار داشت و روى بعضى از آنها افعل ( انجام بده ) و روى بعضى لا تفعل ( انجام مده ) نوشته شده بود تكان مى‏داد و چوبه تيرى را از ميان آنها خارج مى‏ساخت و هر چه روى آن نوشته شده بود به عنوان پيام هبل ! تلقى مى‏شد و اين نشان مى‏دهد كه از اين طريق نظر بتها را كشف مى‏كردند ، هيچ بعيد نيست كه مسئله قربانى براى بت نيز از طريق خدمه ، به عنوان يك پيام بت معرفى شده باشد .
اين احتمال نيز وجود دارد كه زنده به گور كردن دختران در ميان آنها كه طبق نقل تواريخ به عنوان بر طرف ساختن لكه ننگ در ميان طائفه بنى - تميم رائج شده بود به عنوان پيام بتها معرفى شده باشد ، زيرا در تاريخ مى‏خوانيم كه نعمان بن منذر حمله به جمعى از عرب كرد و زنان آنها را اسير ساخت و در ميان آنها دختر قيس بن عاصم بود ، سپس صلح در ميان آنها برقرار شد ، و هر زنى به عشيره خود پيوست ، به جز دختر قيس كه او ترجيح داد در ميان قوم دشمن بماند ، و شايد با يكى از جوانهاى آنها ازدواج كند اين مطلب بر قيس بسيار گران آمد و سوگند ( به عنوان بتها ) ياد كرد كه هر گاه دختر ديگرى براى او متولد شود زنده به گورش كند و چيزى نگذشت كه اين عمل سنتى در
تفسير نمونه ج : 5ص :453
بين آنها شد كه زير ماسك دفاع از ناموس دست به بزرگترين جنايت يعنى كشتن فرزندان بى‏گناه زدند.
بنابراين زنده به گور كردن دختران نيز ممكن است در آيه فوق داخل باشد.
يك احتمال ديگر نيز در تفسير آيه فوق به نظر مى‏رسد اگر چه مفسران آن را ذكر نكرده‏اند و آن اينكه : عربهاى زمان جاهليت آنچنان اهميتى براى بتها قائل بودند كه اموال نفيسخود را خرج بتها و متوليان و خدمه زورمند و پر درآمد آنها مى‏كردند و خودشان فقير و تهيدست مى‏شدند تا آنجا كه گاهى بچه‏هاى خود را از گرسنگى و فقر سر مى‏بريدند ، اين عشق به بت چنين عمل زشتى را در نظر آنها تزيين كرده بود.
ولى تفسير اول يعنى قربانى كردن فرزندان براى بتها با متن آيه از همه مناسب‏تر است.
سپس قرآن مى‏گويد : نتيجه اين گونه اعمال زشت اين بود كه بتها و خدمه بت ، مشركان را به هلاكت بيفكنند و دين و آئين حق را مشتبه سازند و آنها را از رسيدن به يك آئين پاك محروم نمايند ( (ليردوهم و ليلبسوا عليهم دينهمقرآن مى‏گويد : اما با اين همه اگر خدا مى‏خواست مى‏توانست به اجبار جلو آنها را بگيرد ولى اجبار بر خلاف سنت خدا است ، خداوند خواسته بندگان آزاد باشند تا راه تربيت و تكامل هموار گردد زيرا در اجبار نه تربيت است و نه تكامل ( (و لو شاء الله ما فعلوه
تفسير نمونه ج : 5ص :454
و در پايان مى‏فرمايد : اكنون كه چنين است و آنها در ميان يك چنين اعمال خرافى زشت و ننگينى غوطه‏ورند و حتى قبح آن را درك نمى‏كنند ، و از همه بدتر اينكه گاهى آن را به خدا نيز نسبت مى‏دهند آنها و تهمتهايشان را به حال خود واگذار ، و به تربيت دلهاى آماده و مستعد بپرداز ( (فذرهم و ما يفترون 

 

منبع : تفسیر نمونه : سوره انعام آیات 140- 114
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها