عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

ده هجرت مسلمانان

ده هجرت مسلمانان
دوشنبه 20 تیر 1390  06:28 ق.ظ

ده هجرت مسلمانان
تفسير نمونه ج : 11ص :237
توصيف مى‏كند مى‏گويد : آنها كسانى هستند كه شكيبائى و صبر و استقامت را پيشه خود ساخته ، و توكل و تكيه آنها بر پروردگارشان است الذين صبروا و على ربهم يتوكلون))
 
نكته‏ها:
1 -هر چند مسلمانان دو هجرت داشتند كه هجرت اول در محدوده نسبتا كوچكى بود ( هجرت گروهى از مسلمانان و در رأس آنها جعفر بن ابى طالب به حبشه ) و هجرت دوم هجرت عمومى و همگانى پيامبر و مسلمين از مكه به مدينه ، ولى ظاهر آيات فوق هجرت دوم را بيان مى‏كند و شان نزول نيز آنرا تاييد مى‏نمايد.
درباره اهميت و نقش هجرت در زندگى و تاريخ مسلمانان در گذشته و حال ، و تداوم اين مساله در هر عصر و زمان ، بحث مشروحى در ذيل آيه 100 سوره نساء و همچنين ذيل آيه 75 سوره انفال داشتيم .
و به هر حال مقام مهاجران در اسلام مقام فوق العاده پر ارجى است ، هم خود پيامبر و هم مسلمانان بعد ، همگى براى آنها احترام خاصى قائل بودند ، چرا كه آنها به تمام زندگى خويش ، براى گسترش دعوت اسلام ، پشت پا زدند ، بعضى جان خود را به خطر انداختند ، و بعضى مانند صهيب از همه اموال خود چشم پوشيدند ، و جالب اينكه خود را در اين معامله نيز برنده مى‏دانستند .
اگر فداكارى آن مهاجران در آن روزها نبود ، محيط خفقان بار مكه و عناصر شيطانى كه بر آن حكومت مى‏كردند هرگز اجازه نمى‏دادند صداى
تفسير نمونه ج : 11ص :238
اسلام به گوش كسى برسد ، و اين صدا را براى هميشه در گلوى مؤمنان خفه مى‏كردند ، اما آنها با اين جهش حساب شده ، نه تنها مكه را زير سيطره خود درآوردند ، بلكه صداى اسلام را به گوش جهانيان رساندند و اين سنتى است براى همه مسلمانان ، در چنين شرائطى ، و در همه تاريخ.
2 -تعبير به هاجروا فى الله كه حتى كلمه سبيل هم در آن ذكر نشده اشاره به نهايت اخلاص اين مهاجران است كه تنها براى خدا و در مسير الله و به خاطر رضاى او و حمايت و دفاع از آئينش دست به چنين هجرتى زدند ، نه براى نجات جان خود و يا استفاده مادى ديگر .
3 -جمله من بعد ما ظلموا نشان مى‏دهد كه نبايد فورا ميدان را خالى كرد ، بلكه بايد تا آنجا كه ممكن است ايستاد و تحمل نمود ، اما هنگامى كه تحمل آزار دشمن جز جرأت و جسارت او و تضعيف مؤمنان ثمرى نداشته باشد ، در اينجا بايد دست به هجرت زد ، تا با كسب قدرت بيشتر و فراهم ساختن سنگرهاى محكمتر ، جهاد در تمام زمينه‏ها از موضع بهترى تعقيب شود ، و به پيروزى طرفداران حق در زمينه‏هاى نظامى ، فرهنگى ، تبليغاتى منتهى گردد .
4 -جمله لنبوئنهم فى الدنيا حسنة كه از ماده بوأت له مكانا ( مكانى براى او آماده ساختم و او را در آن جاى دادم ) گرفته شده نشان مى‏دهد كه مهاجران راستين اگر چه در آغاز كار ، امكانات مادى خود را از دست مى‏دهند ، ولى سرانجام حتى از نظر زندگى دنيا پيروزى با آنها است.
تفسير نمونه ج : 11ص :239
چرا انسان زير فشار ضربات دشمن بماند و ذليلانه بميرد ، چرا با شجاعت مهاجرت نكند و از موضع تازه‏اى به مبارزه بر نخيزد تا حق خويش را بگيرد ؟ ! در سوره نساء آيه 100 همين مساله با صراحت بيشترى بيان شده است و من يهاجر فى سبيل الله يجد فى الارض مراغما كثيرا و سعة : كسانى كه در راه الله هجرت كنند در اين دنياى پهناور خدا ، نقاط فراوان امن و وسيعى پيدا مى‏كنند كه مى‏توانند در آنجا بينى مخالفان را به خاك بمالند 5 -انتخاب دو صفت صبر و توكل براى مهاجران ، دليلش روشن است ، زيرا در چنين حوادث سخت و طاقت‏فرسا كه در زندگى انسان پيش مى‏آيد در درجه اول شكيبائى و صبر و استقامت لازم است ، استقامتى به عظمت حادثه و يا برتر و بيشتر ، سپس توكل و اعتماد بر خدا ، و اصولا اگر انسان در اين گونه حوادث تكيه گاه محكم و مطمئن معنوى نداشته باشد ، صبر و استقامت براى او ممكن نيست .
بعضى گفته‏اند انتخاب صبر بخاطر اين است كه در آغاز اين مسير به سوى الله شكيبائى و استقامت در برابر خواسته‏هاى نفس ، لازم است ، و انتخاب توكل به خاطر آن است كه پايان اين مسير به انقطاع و بريدن از هر چه غير خدا است و پيوستن به او مى‏انجامد ، بنابر اين صفت اول آغاز راه است و دوم پايان آن.
و به هر حال هجرت در بيرون ، بدون هجرتى در درون ، ممكن نيست ، انسان نخست بايد از علائق پست مادى درونى ببرد ، و به سوى فضائل اخلاقى هجرت كند تا بتواند در بيرون دست به چنين هجرتى بزند و از دار الكفر - با پشت پا زدن به همه چيز - به دار الايمان منتقل گردد .
منبع : تفسیر نمونه : سوره نحل آیات 47 – 24
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها