عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

داستان غار ثور

داستان غار ثور
دوشنبه 20 تیر 1390  06:33 ق.ظ

داستان غار ثور
تفسير نمونه ج : 7ص :421
 
داستان يار غار
ماجراى مصاحبت ابو بكر با پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در اين سفر و اشارات سر بسته‏اى كه در آيه فوق به اين موضوع شده در ميان مفسران شيعه و اهل تسنن بحثهاى مختلفى برانگيخته است .
بعضى راه افراط را پوئيده‏اند و بعضى راه تفريط را ، فخر رازى در تفسير خود با تعصب خاصى كوشش كرده كه دوازده فضيلت ! براى ابو بكر از آيه فوق استنباط كند و براى تكثير عدد ، آسمان و ريسمان را به هم بافته ، به - طورى كه پرداختن به شرح آن شايد مصداق اتلاف وقت باشد .
بعضى ديگر نيز اصرار دارند كه مذمتهاى متعددى از آيه استفاده مى‏شود .
نخست بايد ديد كه آيا كلمه صاحب دليل بر فضيلت است ؟ ظاهرا چنين نيست زيرا از نظر لغت صاحب به معنى همنشين و همسفر به طور مطلق است ، اعم از اينكه اين همنشين و همسفر شخص خوبى باشد يا بدى ، چنانكه در آيه 37 سوره كهف در داستان آن دو نفر كه يكى با ايمان و خداپرست و ديگرى بى ايمان و مشرك بود مى‏خوانيم : قال له صاحبه و هو يحاوره ا كفرت بالذى خلقك من تراب : رفيقش به او گفت : آيا به خدائى كه تو را از خاك آفريده كافر شدى ؟
تفسير نمونه ج : 7ص :422
بعضى نيز اصرار دارند كه ضمير عليه در جمله فانزل الله سكينته عليه به ابو بكر باز مى‏گردد ، زيرا پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نياز به سكينه و آرامش نداشت ، بنابر اين نزول سكينه و آرامش براى همسفر او ( ابو بكر ) بود .
در حالى كه با توجه به جمله بعد كه مى‏گويد : و ايده بجنود لم تروها : او را با لشكرى نامرئى يارى كرد و با توجه به اتحاد مرجع ضميرها روشن مى‏شود كه ضمير عليه نيز به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بر مى‏گردد ، و اين اشتباه است كه ما تصور كنيم سكينه مربوط به موارد حزن و اندوه است ، بلكه در قرآن كرارا مى‏خوانيم كه سكينه بر شخص پيامبر نازل گشت هنگامى كه در شرائط سخت و مشكلى قرار داشت ، از جمله در آيه 26 همين سوره در جريان جنگ حنين مى‏خوانيم : ثم انزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين خداوند سكينه و آرامش را در آن شرائط سخت بر پيامبرش و بر مؤمنان نازل كرد و نيز در آيه 26 سوره فتح مى‏خوانيم : فانزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين در حالى كه در جمله‏هاى قبل در اين دو آيه هيچگونه سخنى از حزن و اندوه به ميان نيامده است بلكه سخن از پيچيدگى اوضاع به ميان آمده .
در هر حال آيات قرآن نشان مى‏دهد كه نزول سكينه به هنگام مشكلات سخت صورت مى‏گرفته و بدون شك پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در غار ثور لحظات سختى را مى‏گذراند .
و عجيبتر اينكه بعضى گفته‏اند جمله ايده بجنود لم تروها به ابو بكر باز مى‏گردد ! ! در حالى كه تمام بحث اين آيه بر محور يارى خداوند نسبت به پيامبر دور مى‏زند و قرآن مى‏خواهد روشن كند كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) تنها نيست و اگر ياريش نكنيد خدا ياريش خواهد كرد چگونه كسى را كه تمام بحث بر محور او دور مى‏زند رها ساخته ، و به سراغ كسى مى‏روند كه به عنوان تبعى از او بحث شده
تفسير نمونه ج : 7ص :423
است اين سخن نشان مى‏دهد كه تعصبها مانع از آن شده كه حتى به معنى آيه توجه شود . 
منبع : تفسیر نمونه : سوره توبه آیات 59- 34
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها