عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

خرافه جاهلي درباره فرزند خوانده ها

خرافه جاهلي درباره فرزند خوانده ها
دوشنبه 20 تیر 1390  06:40 ق.ظ

خرافه جاهلي درباره فرزند خوانده ها
تفسير نمونه ج : 17ص :196 
مى‏گويد : ان امهاتم الا اللائى ولدنهم و انهم ليقولون منكرا من القول و زورا : مادران آنها كسانى هستند كه آنها را متولد ساخته‏اند و آنها سخنى زشت و باطل مى‏گويند و اگر هدف آنها از گفتن اين سخن جدا شدن از زن بوده است - كه در عصر جاهليت چنين بوده ، و از آن به جاى طلاق استفاده مى‏كردند - جدا شدن از زن نيازى به اين حرف زشت و زننده ندارد ، آيا نمى‏توان با تعبير درستى مساله جدائى را بازگو كرد ؟ بعضى از مفسران گفته‏اند كه ظهار در جاهليت باعث جدائى زن و مرد از يكديگر نمى‏شد ، بلكه زن را در يك حال بلا تكليفى مطلق قرار مى‏داد ، اگر مساله چنين باشد ، جنايت بار بودن اين عمل روشنتر مى‏شود ، زيرا با گفتن يك لفظ بى معنى رابطه زناشوئى را با همسر خود به كلى بر خود تحريم مى‏كرد بى آنكه زن مطلقه شده باشد
سپس به سومين خرافه جاهلى پرداخته مى‏گويد : خداوند فرزندخوانده‏هاى شما را ، فرزند حقيقى شما قرار نداده است ( (و ما جعل ادعيائكم ابنائكم
توضيح اينكه : در عصر جاهليت معمول بوده كه بعضى از كودكان را به عنوان فرزند خود انتخاب مى‏كردند و آن را پسر خود مى‏خواندند و به دنبال اين نامگذارى تمام حقوقى را كه يك پسر از پدر داشت براى او قائل مى‏شدند از پدرخوانده‏اش ارث مى‏برد و پدر خوانده نيز وارث او مى‏شد ، و تحريم زن پدر يا همسر فرزند در مورد آنها حاكم بود.
اسلام ، اين مقررات غير منطقى و خرافى را به شدت نفى كرد ، و حتى چنانكه خواهيم ديد پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) براى كوبيدن اين سنت غلط ، همسر پسرخوانده‏اش زيد بن حارثه را بعد از آن كه از زيد طلاق گرفت به ازدواج خود
تفسير نمونه ج : 17ص :197
در آورد تا روشن شود اين الفاظ تو خالى نمى‏تواند واقعيتها را دگرگون سازد ، چرا كه رابطه پدرى و فرزندى يك رابطه طبيعى است و با الفاظ و قرار دادها و شعارها هرگز حاصل نمى‏شود.
گر چه بعدا خواهيم گفت كه ازدواج پيامبر با همسر مطلقه زيد جنجال بزرگى در ميان دشمنان اسلام بر پا كرد، و دستاويزى براى تبليغات سوء آنها شد ولى اين جنجالها به كوبيدن اين سنت جاهلى ارزش داشت.
لذا قرآن بعد از اين جمله مى‏افزايد : اين سخنى است كه شما به زبان مى‏گوئيد ( (ذلكم قولكم بافواهكم
مى‏گوئيد فلانكس پسر من است ، در حالى كه در دل مى‏دانيد قطعا چنين نيست ، اين امواج صوتى فقط در فضاى دهان شما مى‏پيچد و خارج مى‏شود ، و هرگز از اعتقاد قلبى سرچشمه نمى‏گيرد.
اينها سخنان باطلى بيش نيست اما خداوند حق مى‏گويد و به راه راست هدايت مى‏كند ( (و الله يقول الحق و هو يهدى السبيل
سخن حق به سخنى گفته مى‏شودكه با واقعيت عينى تطبيق كند ، يا اگر يك مطلب قرار دادى است هماهنگ با مصالح همه اطراف قضيه باشد ، و مى‏دانيم مساله ناپسند ظهار در عصر جاهليت ، و يا پسرخواندگى كه حقوق فرزندان ديگر را تا حد زيادى پايمال مى‏كرد نه واقعيت عينى داشت و نه قرار دادى حافظ مصلحت عموم بود.
سپس قرآن براى تاكيد بيشتر و روشن ساختن خط صحيح و منطقى اسلام چنين مى‏افزايد : آنها را به نام پدرانشان بخوانيد كه اين كار نزد خدا عادلانه‏تر است ( ادعوهم لابائهم هو اقسط عند الله).
تعبير به اقسط ( عادلانه‏تر ) مفهومش اين نيست كه اگر آنها را به نام
تفسير نمونه ج : 17ص :198
پدرخوانده‏ها صدا بزنند عادلانه است و به نام پدران واقعى عادلانه‏تر ، بلكه همانگونه كه بارها گفته‏ايم صيغه افعل تفضيل گاه در مواردى به كار مى‏رود كه وصف در طرف مقابل به هيچوجه وجود ندارد ، مثلا گفته مى‏شود انسان احتياط كند و جان خود را به خطر نيندازد بهتر است مفهوم اين سخن آن نيست كه به خطر انداختن جان خوب است ولى احتياط كردن از آن بهتر مى‏باشد ، بلكه منظور مقايسه خوب و بد با يكديگر است.
و براى رفع بهانه‏ها اضافه مى‏كند : ار پدران آنها را نمى‏شناسيد آنها برادران دينى و موالى شما هستند ( (فان لم تعلموا آبائهم فاخوانكم فى الدين و مواليكم
يعنى عدم شناخت پدران آنها دليل بر اين نمى‏شود كه نام شخص ديگرى را به عنوان پدر بر آنها بگذاريد ، بلكه مى‏توانيد آنها را به عنوان برادر دينى يا دوست و هم پيمان خطاب كنيد.
موالى جمع مولا است ، و مفسران براى آن معانى متعددى ذكر كرده‏اند ، بعضى آن را در اينجا به معنى دوست ، و بعضى به معنى غلام آزاد شده دانسته‏اند ( زيرا بعضى از پسرخوانده‏ها بردگانى بودند كه خريدارى مى‏شدند ، سپس آزاد مى‏گشتند و چون مورد توجه صاحبانشان بودند آنها را به عنوان پسر خويش مى‏خواندند .
توجه به اين نكته نيز لازم است كه تعبير مولا در اينگونه موارد كه طرف برده آزاد شده‏اى بود از اين جهت بود كه آنها بعد از آزادى رابطه خود را با مالك خود حفظ مى‏كردند ، رابطه‏اى كه از نظر حقوقى در پاره‏اى از جهات جانشين خويشاوندى مى‏شد و از آن تعبير به ولاء عتق مى‏نمودند. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره احزاب آیات 20 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها