عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

خرافات عرب جاهلي قسمت اول

خرافات عرب جاهلي قسمت اول
دوشنبه 20 تیر 1390  06:40 ق.ظ

خرافات عرب جاهلي قسمت اول
تفسير نمونه ج : 15ص :490
چرا فقط دنبال بديها و تقاضاى نزول عذاب هستيد ؟ اين لجاجت و خيره‏سرى براى چيست ؟ تنها قوم صالح نبودند كه در مقام انكار دعوت او ، تقاضاى عذاب موعود را مى‏كردند ، در قرآن مجيد كرارا اين مطلب ديده مى‏شود از جمله در مورد قوم هود ( اعراف - 70 ) .
در مورد پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و بعضى از مشركان متعصب و سرسخت مى‏خوانيم : و اذ قالوا اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء او ائتنا بعذاب اليم : به خاطر بياور هنگامى كه آنها گفتند پروردگارا ! اگر اين دعوت محمد حق است و از ناحيه تو ، بارانى از سنگ بر ما فرو فرست و يا ما را به عذاب دردناكى مبتلا كن ! ( انفال - 32).
و اين راستى عجيب است كه انسان بخواهد صدق مدعى نبوت را از طريق مجازات نابود كننده بيازمايد نه از طريق تقاضاى رحمت ، در حالى كه يقينا احتمال صدق اين پيامبران را در قلبشان مى‏دادند ، هر چند با زبان منكر بودند .
اين درست به آن مى‏ماند كه شخصى دعوى طبابت كند و بگويد اين دارو شفابخش است ، و اين دارو كشنده ، و ما براى آزمايش او به سراغ داروئى كه كشنده‏اش توصيف كرده است برويم ، نه داروى شفا بخش.
اين نهايت جهل و نادانى و تعصب است ، اما جهل از اين فراورده‏ها بسيار دارد.
به هر حال اين قوم سركش به جاى اينكه اندرز دلسوزانه اين پيامبر بزرگ را به گوش جان بشنوند و به كار بندند با يك سلسله سخنان واهى و نتيجه - گيريهاى بى‏پايه به مبارزه با او برخاستند ، از جمله اينكه گفتند ما هم خودت و هم كسانى را كه با تو هستند به فال بد گرفته‏ايم ( قالوا ا طيرنا بك و بمن معك ) .
تفسير نمونه ج : 15ص :491
گويا آن سال خشكسالى و كمبود محصول و مواد غذائى بود ، آنها گفتند اين گرفتاريها و مشكلات ما همه از قدوم ناميمون تو و ياران تو است ، شما مردم شومى هستيد و براى جامعه ما بدبختى به ارمغان آورده‏ايد ، و با توسل به حربه فال بد كه حربه افراد خرافى و لجوج است مى‏خواستند منطق نيرومند او را درهم بكوبند.
اما او در پاسخ گفت : فال بد ( و بخت و طالع شما ) در نزد خدا است ( قال طائركم عند الله)
او است كه شما را به خاطر اعمالتان گرفتار اين مصائب ساخته و اعمال شما است كه در پيشگاه او چنين مجازاتى را سبب شده.
اين در حقيقت يك آزمايش بزرگ الهى براى شما است آرى شما گروهى هستيد كه آزمايش مى‏شويد ( (بل انتم قوم تفتنون
اينها آزمايشهاى الهى است ، اينها هشدارها و بيدارباشها است ، تا كسانى كه شايستگى و قابليت دارند ، از خواب غفلت بيدار شوند ، و مسير نادرست خود را اصلاح كنند و به سوى خدا آيند.
 
نكته : تطير و تفال
تطير چنانكه مى‏دانيم از ماده طير به معنى پرنده است ، و چون عرب فال بد را غالبا بوسيله پرندگان مى‏زد ، عنوان تطير به معنى فال بد زدن آمده است ، در برابر تفال كه به معنى فال نيك زدن است .
در قرآن كرارا اين معنى مطرح شده است كه مشركان خرافى در برابر پيامبران الهى به اين حربه متوسل مى‏شدند ، چنانكه در مورد موسى (عليه‏السلام‏) و يارانش
تفسير نمونه ج : 15ص :492
مى‏خوانيم و ان تصبهم سيئة يطيروا بموسى و من معه : هر گاه ناراحتى به فرعونيان مى‏رسيد آن را از شوم بودن موسى و همراهانش مى‏دانستند ( اعراف - 131).
در آيات مورد بحث نيز همين عكس العمل را مشركان قوم ثمود در برابر صالح نشان دادند .
و در سوره يس مى‏خوانيم كه در برابر رسولان مسيح ( به انطاكيه ) نيز مشركان آنها را متهم به شوم بودن كردند ( يس - 18).
اصولا انسان نمى‏تواند در برابر علل حوادث بى تفاوت بماند ، سرانجام بايد براى هر حادثه‏اى علتى بجويد ، اگر موحد باشد و خداپرست و علل حوادث را به ذات پاك او كه طبق حكمتش همه چيز را روى حساب انجام مى‏دهد بازگرداند و از نظر سلسله علل و معلول طبيعى نيز تكيه بر علم كند مشكل او حل شده است و گرنه يك سلسله علل خرافى وموهوم و بى اساس براى آنها مى‏تراشد ، موهوماتى كه حد و مرزى براى آنها نيست و يكى از روشنترين آنها همين فال بد زدن است.
فى المثل عرب جاهلى حركت پرنده‏اى را كه از طرف راست به چپ مى‏رفت به فال نيك مى‏گرفت ، و دليل بر پيروزى ، و اگر از طرف چپ به راست حركت مى‏كرد به فال بد مى‏گرفت و دليل بر شكست و ناكامى! و از اين خرافات و موهومات بسيار داشتند.
امروز نيز در جوامعى كه به خدا ايمان ندارند - هر چند از نظر علم و دانش روز پيروزيهاى فراوانى كسب كرده‏اند - اين قبيل خرافات و موهومات فراوان است تا آنجا كه گاهى افتادن يك نمك‏پاش بر زمين آنها را سخت ناراحت مى‏كند ، و منزل و اطاق يا صندلى كه شماره آن سيزده باشد سخت در وحشتشان فرو مى‏برد ، و هنوز هم بازار رمالان و فال‏گيران در ميان آنها گرم و داغ است ، و مساله موهوم بخت و طالع در ميان آنها مشترى فراوان دارد .
ولى قرآن با يك جمله كوتاه مى‏گويد : طائركم عند الله : بخت و طالع
تفسير نمونه ج : 15ص :493
و پيروزى و شكست و موفقيت و ناكامى شما همه نزد خدا است ، خدائى كه حكيم است و مواهبش را طبق شايستگيها ، شايستگيهائى كه بازتاب ايمان و عمل و گفتار و كردار انسانها است تقسيم مى‏كند .
و به اين ترتيب اسلام پيروان خود را از وادى خرافه به حقيقت ، و از بيراهه به صراط مستقيم دعوت مى‏كند ( در زمينه فال نيك و بد بحث مشروحى در جلد ششم تفسير نمونه صفحه 316 تا 319 - ذيل آيه 131 سوره اعراف داشته‏ايم). 
منبع : تفسیر نمونه : سوره نمل آیات 59 – 27
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

خرافات عرب جاهلي قسمت دوم
دوشنبه 20 تیر 1390  06:41 ق.ظ

خرافات عرب جاهلي قسمت دوم
تفسير نمونه ج : 24ص :108
يا به تعبير ديگر احكام آسمانى و تعليمات اسلام در عين اينكه از وحى الهى سرچشمه مى‏گيرد با ترازوى عقل قابل سنجش و درك مى‏باشد ( منظور كليات احكام است).
و اما ضلال مبين ( گمراهى آشكار ) كه در ذيل آيه به عنوان سابقه قوم عرب بيان شده ، اشاره سربسته و پرمعنائى است به عصر جاهليت كه گمراهى بر سراسر جامعه آنها حكمفرما بود ، چه گمراهى از اين بدتر و آشكارتر كه : بتهائى را كه از سنگ و چوب با دست خود مى‏تراشيدند پرستش مى‏كردند و در مشكلات خود به اين موجودات بى‏شعور پناه مى‏بردند .
دختران خود را با دست خويش زنده به گور مى‏كردند ، سهل است به اين عمل فخر و مباهات نيز مى‏كردند كه نگذارديم ناموسمان دست بيگانگان بيفتد!.
مراسم نماز و نيايش آنها كف زدن و سوت كشيدن در كنار خانه كعبه بود ، و حتى زنان بصورت برهنه مادرزاد بر گرد خانه خدا طواف مى‏كردند و آنرا عبادت مى‏شمردند ! انواع خرافات و موهومات بر افكار آنها حاكم بود ، و جنگ و خونريزى و غارتگرى مايه مباهاتشان زن در ميان آنها متاع بى‏ارزشى بود كه حتى روى آن قمار مى‏زدند ! و از ساده‏ترين حقوق انسانى محروم بود ، كينه‏ها و عداوتها را پدران به ارث به فرزندانشان منتقل مى‏كردند ، و به همين دليل خونريزى و كشت و كشتار يك امر عادى محسوب مى‏شد .
آرى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد و آنها را از اين ضلال مبين به بركت كتاب و حكمت نجات داد ، و تعليم و تربيت نمود ، و به راستى نفوذ در چنين جامعه گمراهى خود يكى از دلائل عظمت اسلام و معجزه آشكار پيامبر بزرگ ما است.
منبع : تفسیر نمونه : سوره جمعه آیات 11 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها