عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

خرافات عرب جاهلي قسمت اول

خرافات عرب جاهلي قسمت اول
دوشنبه 20 تیر 1390  06:40 ق.ظ

خرافات عرب جاهلي قسمت اول
تفسير نمونه ج : 15ص :490
چرا فقط دنبال بديها و تقاضاى نزول عذاب هستيد ؟ اين لجاجت و خيره‏سرى براى چيست ؟ تنها قوم صالح نبودند كه در مقام انكار دعوت او ، تقاضاى عذاب موعود را مى‏كردند ، در قرآن مجيد كرارا اين مطلب ديده مى‏شود از جمله در مورد قوم هود ( اعراف - 70 ) .
در مورد پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و بعضى از مشركان متعصب و سرسخت مى‏خوانيم : و اذ قالوا اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء او ائتنا بعذاب اليم : به خاطر بياور هنگامى كه آنها گفتند پروردگارا ! اگر اين دعوت محمد حق است و از ناحيه تو ، بارانى از سنگ بر ما فرو فرست و يا ما را به عذاب دردناكى مبتلا كن ! ( انفال - 32).
و اين راستى عجيب است كه انسان بخواهد صدق مدعى نبوت را از طريق مجازات نابود كننده بيازمايد نه از طريق تقاضاى رحمت ، در حالى كه يقينا احتمال صدق اين پيامبران را در قلبشان مى‏دادند ، هر چند با زبان منكر بودند .
اين درست به آن مى‏ماند كه شخصى دعوى طبابت كند و بگويد اين دارو شفابخش است ، و اين دارو كشنده ، و ما براى آزمايش او به سراغ داروئى كه كشنده‏اش توصيف كرده است برويم ، نه داروى شفا بخش.
اين نهايت جهل و نادانى و تعصب است ، اما جهل از اين فراورده‏ها بسيار دارد.
به هر حال اين قوم سركش به جاى اينكه اندرز دلسوزانه اين پيامبر بزرگ را به گوش جان بشنوند و به كار بندند با يك سلسله سخنان واهى و نتيجه - گيريهاى بى‏پايه به مبارزه با او برخاستند ، از جمله اينكه گفتند ما هم خودت و هم كسانى را كه با تو هستند به فال بد گرفته‏ايم ( قالوا ا طيرنا بك و بمن معك ) .
تفسير نمونه ج : 15ص :491
گويا آن سال خشكسالى و كمبود محصول و مواد غذائى بود ، آنها گفتند اين گرفتاريها و مشكلات ما همه از قدوم ناميمون تو و ياران تو است ، شما مردم شومى هستيد و براى جامعه ما بدبختى به ارمغان آورده‏ايد ، و با توسل به حربه فال بد كه حربه افراد خرافى و لجوج است مى‏خواستند منطق نيرومند او را درهم بكوبند.
اما او در پاسخ گفت : فال بد ( و بخت و طالع شما ) در نزد خدا است ( قال طائركم عند الله)
او است كه شما را به خاطر اعمالتان گرفتار اين مصائب ساخته و اعمال شما است كه در پيشگاه او چنين مجازاتى را سبب شده.
اين در حقيقت يك آزمايش بزرگ الهى براى شما است آرى شما گروهى هستيد كه آزمايش مى‏شويد ( (بل انتم قوم تفتنون
اينها آزمايشهاى الهى است ، اينها هشدارها و بيدارباشها است ، تا كسانى كه شايستگى و قابليت دارند ، از خواب غفلت بيدار شوند ، و مسير نادرست خود را اصلاح كنند و به سوى خدا آيند.
 
نكته : تطير و تفال
تطير چنانكه مى‏دانيم از ماده طير به معنى پرنده است ، و چون عرب فال بد را غالبا بوسيله پرندگان مى‏زد ، عنوان تطير به معنى فال بد زدن آمده است ، در برابر تفال كه به معنى فال نيك زدن است .
در قرآن كرارا اين معنى مطرح شده است كه مشركان خرافى در برابر پيامبران الهى به اين حربه متوسل مى‏شدند ، چنانكه در مورد موسى (عليه‏السلام‏) و يارانش
تفسير نمونه ج : 15ص :492
مى‏خوانيم و ان تصبهم سيئة يطيروا بموسى و من معه : هر گاه ناراحتى به فرعونيان مى‏رسيد آن را از شوم بودن موسى و همراهانش مى‏دانستند ( اعراف - 131).
در آيات مورد بحث نيز همين عكس العمل را مشركان قوم ثمود در برابر صالح نشان دادند .
و در سوره يس مى‏خوانيم كه در برابر رسولان مسيح ( به انطاكيه ) نيز مشركان آنها را متهم به شوم بودن كردند ( يس - 18).
اصولا انسان نمى‏تواند در برابر علل حوادث بى تفاوت بماند ، سرانجام بايد براى هر حادثه‏اى علتى بجويد ، اگر موحد باشد و خداپرست و علل حوادث را به ذات پاك او كه طبق حكمتش همه چيز را روى حساب انجام مى‏دهد بازگرداند و از نظر سلسله علل و معلول طبيعى نيز تكيه بر علم كند مشكل او حل شده است و گرنه يك سلسله علل خرافى وموهوم و بى اساس براى آنها مى‏تراشد ، موهوماتى كه حد و مرزى براى آنها نيست و يكى از روشنترين آنها همين فال بد زدن است.
فى المثل عرب جاهلى حركت پرنده‏اى را كه از طرف راست به چپ مى‏رفت به فال نيك مى‏گرفت ، و دليل بر پيروزى ، و اگر از طرف چپ به راست حركت مى‏كرد به فال بد مى‏گرفت و دليل بر شكست و ناكامى! و از اين خرافات و موهومات بسيار داشتند.
امروز نيز در جوامعى كه به خدا ايمان ندارند - هر چند از نظر علم و دانش روز پيروزيهاى فراوانى كسب كرده‏اند - اين قبيل خرافات و موهومات فراوان است تا آنجا كه گاهى افتادن يك نمك‏پاش بر زمين آنها را سخت ناراحت مى‏كند ، و منزل و اطاق يا صندلى كه شماره آن سيزده باشد سخت در وحشتشان فرو مى‏برد ، و هنوز هم بازار رمالان و فال‏گيران در ميان آنها گرم و داغ است ، و مساله موهوم بخت و طالع در ميان آنها مشترى فراوان دارد .
ولى قرآن با يك جمله كوتاه مى‏گويد : طائركم عند الله : بخت و طالع
تفسير نمونه ج : 15ص :493
و پيروزى و شكست و موفقيت و ناكامى شما همه نزد خدا است ، خدائى كه حكيم است و مواهبش را طبق شايستگيها ، شايستگيهائى كه بازتاب ايمان و عمل و گفتار و كردار انسانها است تقسيم مى‏كند .
و به اين ترتيب اسلام پيروان خود را از وادى خرافه به حقيقت ، و از بيراهه به صراط مستقيم دعوت مى‏كند ( در زمينه فال نيك و بد بحث مشروحى در جلد ششم تفسير نمونه صفحه 316 تا 319 - ذيل آيه 131 سوره اعراف داشته‏ايم). 
منبع : تفسیر نمونه : سوره نمل آیات 59 – 27
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

خرافات عرب جاهلي قسمت دوم
دوشنبه 20 تیر 1390  06:41 ق.ظ

خرافات عرب جاهلي قسمت دوم
تفسير نمونه ج : 24ص :108
يا به تعبير ديگر احكام آسمانى و تعليمات اسلام در عين اينكه از وحى الهى سرچشمه مى‏گيرد با ترازوى عقل قابل سنجش و درك مى‏باشد ( منظور كليات احكام است).
و اما ضلال مبين ( گمراهى آشكار ) كه در ذيل آيه به عنوان سابقه قوم عرب بيان شده ، اشاره سربسته و پرمعنائى است به عصر جاهليت كه گمراهى بر سراسر جامعه آنها حكمفرما بود ، چه گمراهى از اين بدتر و آشكارتر كه : بتهائى را كه از سنگ و چوب با دست خود مى‏تراشيدند پرستش مى‏كردند و در مشكلات خود به اين موجودات بى‏شعور پناه مى‏بردند .
دختران خود را با دست خويش زنده به گور مى‏كردند ، سهل است به اين عمل فخر و مباهات نيز مى‏كردند كه نگذارديم ناموسمان دست بيگانگان بيفتد!.
مراسم نماز و نيايش آنها كف زدن و سوت كشيدن در كنار خانه كعبه بود ، و حتى زنان بصورت برهنه مادرزاد بر گرد خانه خدا طواف مى‏كردند و آنرا عبادت مى‏شمردند ! انواع خرافات و موهومات بر افكار آنها حاكم بود ، و جنگ و خونريزى و غارتگرى مايه مباهاتشان زن در ميان آنها متاع بى‏ارزشى بود كه حتى روى آن قمار مى‏زدند ! و از ساده‏ترين حقوق انسانى محروم بود ، كينه‏ها و عداوتها را پدران به ارث به فرزندانشان منتقل مى‏كردند ، و به همين دليل خونريزى و كشت و كشتار يك امر عادى محسوب مى‏شد .
آرى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد و آنها را از اين ضلال مبين به بركت كتاب و حكمت نجات داد ، و تعليم و تربيت نمود ، و به راستى نفوذ در چنين جامعه گمراهى خود يكى از دلائل عظمت اسلام و معجزه آشكار پيامبر بزرگ ما است.
منبع : تفسیر نمونه : سوره جمعه آیات 11 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها