عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

توطئه براي از بين بردن پيامبر، بعد از برگشتن ا ز جنگ تبوك

توطئه براي از بين بردن پيامبر، بعد از برگشتن ا ز جنگ تبوك
دوشنبه 20 تیر 1390  06:49 ق.ظ

توطئه براي از بين بردن پيامبر، بعد از برگشتن ا ز جنگ تبوك
تفسير نمونه ج : 8ص :42
ولى چيزى كه اين احتمال را تضعيف مى‏كند ، اينست كه در اين حالت اطلاق كلمه منافق بر آنها صحيح نيست ، بلكه در صف كفار حربى قرار خواهند گرفت ، زيرا همانطور كه گفتيم منافق كسى است كه ظاهرش اسلام و باطنش كفر باشد .
يحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَ لَقَدْ قَالُوا كلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كفَرُوا بَعْدَ إِسلَمِهِمْ وَ هَمُّوا بِمَا لَمْ يَنَالُواوَ مَا نَقَمُوا إِلا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ مِن فَضلِهِفَإِن يَتُوبُوا يَك خَيراً لهَُّمْوَ إِن يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبهُمُ اللَّهُ عَذَاباً أَلِيماً فى الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِوَ مَا لهَُمْ فى الأَرْضِ مِن وَلىّ‏ٍ وَ لا نَصِيرٍ(74)
ترجمه:
74 -به خدا سوگند مى‏خورند كه ( سخنان زننده در غياب پيامبر ) نگفته‏اند ، در حالى كه قطعا سخنان كفر آميز گفته‏اند ، و پس از اسلام كافر شده‏اند ، و تصميم ( به كار خطرناكى ) گرفتند كه به آن نرسيدند ، آنها فقط از اين انتقام مى‏گيرند كه خداوند و رسولش آنان را به فضل ( و كرم ) خود بى‏نياز ساختند ! ( با اين حال ) اگر توبه كنند براى آنها بهتر است ، و اگر روى گردانند خداوند آنها را در دنيا و آخرت به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد و در سراسر روى زمين نه ولى و حامى دارند و نه ياورى  
شان نزول:
درباره‏شان نزول اين آيه روايات مختلفى نقل شده كه همه آنها نشان
تفسير نمونه ج : 8ص :43
مى‏دهد بعضى از منافقان ، مطالب زننده‏اى در باره اسلام و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) گفته بودند و پس از فاش شدن اسرارشان سوگند دروغ ياد كردند كه چيزى نگفته‏اند و همچنين توطئه‏اى بر ضد پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) چيده بودند كه خنثى گرديد .
از جمله اينكه از منافقان بنام جلاس در ايام غزوه تبوك پس از شنيدن بعضى از خطبه‏هاى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) شديدا آن را انكار كرد و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را تكذيب نمود ، و پس از بازگشت به مدينه شخصى بنام عامر بن قيس كه اين جريان را شنيده بود ، خدمت پيامبر آمد و سخنان جلاس را بازگو كرد ولى هنگامى كه خود او نزد پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد موضوع را انكار نمود ، پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به هر دو دستور داد در مسجد در كنار منبر سوگند ياد كنند كه دروغنمى‏گويند هر دو سوگند ياد كردند ، ولى عامر عرض كرد : خداوندا ! آيه‏اى بر پيامبرت نازل كن و آن كس كه راستگو است معرفى فرما ! پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و مؤمنان آمين گفتند .
جبريل نازل شد و آيه فوق را به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ابلاغ كرد ، هنگامى كه به جمله فان يتوبوا يك خيرا لهم رسيد جلاس گفت : اى رسولخدا ، پروردگار به من پيشنهاد توبه كرده است و من از گناه خود پشيمانم و توبه مى‏كنم ، پيامبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) توبه او را پذيرفت .
و نيز همانگونه كه در سابق اشاره كرديم نقلكرده‏اند كه گروهى از منافقان تصميم داشتند بهنگام بازگشت از جنگ تبوك ، در يكى از گردنه‏هاى ميان راه شتر پيامبر را رم دهند ، تا حضرت از بالاى كوه به دره پرت شود ، ولى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در پرتو وحى الهى از اين ماجرا آگاه شد ، و نقشه شوم آنها را نقش بر آب كرد ، مهار ناقه را به دست عمار سپرد و حذيفه هم از پشت سر ناقه را مى‏راند ، تا مركب كاملا در كنترل باشد ، حتى به مردم دستور داد از راه ديگر بروند تا منافقان نتوانند در لابلاى مردم پنهان شوند و نقشه خود را عملى كنند ، و هنگامى كه در آن تاريكى شب صداى آمدن عده‏اى را پشت سر خود در آن گردنه شنيد ،
تفسير نمونه ج : 8ص :44
به بعضى از همراهان دستور داد كه فورا آنها را باز گردانند ، آنها كه حدود دوازده ، يا پانزده نفر بودند و قسمتى از صورت خود را پوشانيده بودند هنگامى كه وضع را براى اجراى نقشه خود نامساعد ديدند متوارى شدند ، ولى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آنها را شناخت و نامهايشان را يك بيك براى بعضى از يارانش برشمرد .
ولى چنانكه خواهيم ديد آيه اشاره به دو برنامه از منافقان مى‏كند يكى گفتار نابجائى از آنها ، و ديگرى توطئه‏اى كه خنثى شدو به اين ترتيب به نظر مى‏رسد كه هر دو شان نزول تؤاما صحيح باشند .
 
تفسير : توطئه خطرناك
پيوند اين آيه با آيات گذشته كاملا روشن است ، زيرا همه سخن از منافقان مى‏گويند ، منتهى در اين آيه پرده از روى يكى ديگر از اعمال آنان برداشته شده و آن اينكه : هنگامى كه مى‏بينند اسرارشان فاش شده واقعيات را انكار مى‏كنند و حتى براى اثبات گفتار خود به قسمهاى دروغين متوسل مى‏شوند .
نخست مى‏گويد منافقان سوگند ياد مى‏كنند كه چنان مطالبى را درباره پيامبر نگفته‏اند ( يحلفون بالله ما قالوا ) در حالى كه اينها به طور مسلم سخنان كفر آميزى گفته‏اند ( و لقد قالوا كلمة الكفر)
و به اين جهت پس از قبول و اظهار اسلام راه كفر را پيش گرفته‏اند ( (و كفروا بعد اسلامهم
البته آنان از آغاز مسلمان نبودند كه كافر شوند بلكه تنها اظهار اسلام مى‏كردند ، بنا بر اين همين اسلام ظاهرى و صورى را نيز با اظهار كفر در هم شكستند
تفسير نمونه ج : 8ص :45
و از آن بالاتر آنها تصميم خطرناكى داشتند كه به آن نرسيدند ( (و هموا بما لم ينالوا
اين تصميم ممكن است اشاره به همان داستان توطئه براى نابودى پيامبر در ليلة العقبة بوده باشد كه شرح آن در شان نزول گذشت ، و يا اشاره به تمام كارها و فعاليتهائى است كه براى به هم ريختن سازمان جامعه اسلامى ، و توليد فساد و نفاق و شكاف ، انجام مى‏دادند ، كه هرگز به هدف نهائى منتهى نشد .
قابل توجه اينكه هوشيارى مسلمين در حوادث مختلف سبب مى‏شد كه منافقان و نقشه‏هاى آنها شناخته شوند ، مسلمانان همواره در كمين آنها بودند تا اگر سخنى از آنها بشنوند ، براى پيشگيرى و اقدام لازم ، به پيامبر گزارش دهند ، اين بيدارى و اقدام به موقع و به دنبال آن نزول آيات ، و تصديق خداوند ، موجب رسوائى منافقان و خنثى شدن توطئه‏هاى آنها مى‏شد .
در جمله بعد براى اينكه زشتى و وقاحت فعاليتهاى منافقان و نمك‏نشناسى آنها كاملا آشكار شود اضافه مى‏كند : آنها در واقع خلافى از پيامبر نديده بودند و هيچ لطمه‏اى از ناحيه اسلام بر آنان وارد نشده بود ، بلكه به عكس در پرتو حكومت اسلام به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسيده بودند ، بنا بر اين آنها در حقيقت انتقام نعمتهائى را مى‏كشيدند كه خداوند و پيامبر با فضل و كرم خود تا سرحد استغنا به آنها داده بودند ( (و ما نقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله
شك نيست كه بى‏نياز ساختن و رفع احتياجاتشان در پرتو فضل پروردگار و خدمات پيامبر چيزى نبود كه بخواهد انتقام آن را بگيرند ، بلكه جاى حقشناسى و سپاسگزارى داشت ، اما اين حق ناشناسان زشت سيرت خدمت و نعمت را با جنايت پاسخ گفتند .
و اين تعبير زيبا و رسائى است كه در بسيارى از گفته‏ها و نوشته‏ها
تفسير نمونه ج : 8ص :46
به كار مى‏رود ، مثل اينكه به كسى كه سالها به او خدمت كرده‏ايم و بعد به ما خيانت مى‏كند ، مى‏گوئيم : گناه ما فقط اين بود كه به تو پناه داديم و از تو دفاع كرديم و حد اكثر محبت را نموديم .
سپس آنچنان كه سيره قرآن است راه بازگشت را به روى آنان گشوده ، مى‏گويد : اگر آنان توبه كنند براى آنها بهتر است ( (فان يتوبوا يك خيرا لهمو اين نشانه واقع‏بينى اسلام و اهتمام به امر تربيت ، و مبارزه با هر گونه سختگيرى و شدت عمل نابجا است ، كه حتى راه آشتى و توبه را به روى منافقانى كه توطئه براى نابودى پيامبر كردند و سخنان كفر آميز و توهينهاى زننده داشتند باز گذارده ، بلكه از آنها دعوت به توبه مى‏كند .
اين در حقيقت چهره واقعى اسلام است ، ولى چقدر بى‏انصافند آن كسانى كه اسلام را با چنين چهره‏اى ، دين فشار و خشونت معرفى كرده‏اند .
آيا در دنياى امروز هيچحكومتى هر چند طرفدار نهايت نرمش بوده باشد در برابر توطئه‏گرانى كه بر ضد او نقشه كشيده‏اند حاضر به چنين انعطاف و محبتى مى‏باشد ؟ و همانطور كه در شان نزول خوانديم يكى از مجريان اصلى اين برنامه‏هاى نفاق‏انگيز با شنيدن اين سخن توبه كرد و پيامبر هم توبه او را پذيرفت .
در عين حال براى اينكه آنها اين نرمش را دليل بر ضعف نگيرند ، به آنها هشدار مى‏دهد كه اگر به روش خود ادامه دهند ، و از توبه روى برگردانند ، خداوند در دنيا و آخرت آنان را به مجازات دردناكى كيفر خواهد داد ( (و ان لم يتولوا يعذبهم الله عذابا اليما فى الدنيا و الاخر
و اگر مى‏پندارند كسى در برابر مجازات الهى ممكن است به كمك آنان بشتابد سخت در اشتباهند ، زيرا آنها در سراسر روى زمين نه ولى و سرپرستى خواهند داشت و نه يار و ياورى ( (و ما لهم فى الارض من ولى و لا نصير
تفسير نمونه ج : 8ص :47
البته مجازاتهاى آنها در آخرت روشن است ، اما عذابهاى دنياى آنها همان رسوائى و بى‏آبروئى و خوارى و بدبختى و مانند آن است . 

 

منبع : تفسیر نمونه: سوره توبه آیات 78- 60
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها