عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

ترسيمي از وضع بحراني جنگ احزاب و قدرت عظيم جنگي دشمن

ترسيمي از وضع بحراني جنگ احزاب و قدرت عظيم جنگي دشمن
دوشنبه 20 تیر 1390  06:53 ق.ظ

ترسيمي از وضع بحراني جنگ احزاب و قدرت عظيم جنگي دشمن
تفسير نمونه ج : 17ص :219
آيه بعد كه ترسيمى از وضع بحرانى جنگ احزاب ، و قدرت عظيم جنگى دشمنان ، و نگرانى شديد بسيارى از مسلمانان است چنين مى‏گويد : به خاطر بياوريد زمانى را كه آنها از طرف بالا و پائين شهر شما وارد شدند ( و مدينه را در محاصره خود قرار دادند ) و هنگامى را كه چشمها از شدت وحشت خيره شده بود جانها به لب رسيده بود ، و گمانهاى گوناگون بدى به خدا مى‏برديد ( (اذ جائوكم من فوقكم و من اسفل منكم و اذ زاغت الابصار و بلغت القلوب الحناجر و تظنون بالله الظنون
بسيارى از مفسران كلمه فوق را در اين آيه اشاره به جانب شرق مدينه مى‏دانند كه قبيله غطفان از آنجا وارد شدند و اسفل را اشاره به غرب كه قبيله قريش و همراهان آنها از آنجا ورود كردند .
البته با توجه به اينكه مكه درست در جنوب مدينه واقع شده ، قبائل مشركين مكه بايد از جنوب آمده باشند ، ولى شايد وضع جاده و مدخل مدينه چنان بوده كه آنها كمى شهر را دور زده و از غرب وارد شده‏اند و به هر حال جمله بالا اشاره به محاصره اين شهر از سوى دشمنان مختلف اسلام است.
جمله زاغت الابصار با توجه به اينكه زاغت از ماده زيغ به
تفسير نمونه ج : 17ص :220
معنى تمايل به يكسو است اشاره به حالتى است كه انسان به هنگام ترس و وحشت شديد پيدا مى‏كند كه چشمان او به يك سمت منحرف، و روى نقطه معينى ثابت و خيره مى‏شود.
جمله بلغت القلوب الحناجر ( قلبها به گلوگاه رسيده بود ) كنايه جالبى است شبيه آنچه در زبان فارسى داريم كه مى‏گوئيم جانش به لب رسيد و گرنه هرگز ، قلب به معنى عضو مخصوص مركز پخش خون از جاى خود حركت نمى‏كند و هيچگاه به گلوگاه نمى‏رسد.
جمله و تظنون بالله الظنونا اشاره به اين است كه در اين حالت ، گمانهاى ناجورى براى جمعى از مسلمانان پيدا شده بود ، چرا كه هنوز از نظر نيروى ايمان به مرحله كمال نرسيده بودند ، اينها همان كسانى بودند كه در آيه بعد مى‏گويد : شديدا متزلزل شدند.
شايد بعضى فكر مى‏كردند ما سرانجام شكست خواهيم خورد ، و ارتش دشمن با اين قدرت و قوت پيروز مى‏شود ، روزهاى آخر عمر اسلام فرا رسيده است و وعده‏هاى پيامبر در زمينه پيروزى مطلقا تحقق نخواهد يافت ! البته اين افكار نه به صورت يك عقيده كه به صورت يك وسوسه در اعماق دلهاى بعضى پيدا شده بود ، اين شبيه همانست كه در جنگ احد ، قرآن مجيد از آن ياد كرده مى‏گويد : و طائفة قد اهمتهم انفسهم يظنون بالله غير الحق ظن الجاهلية : گروهى از شما در آن لحظات بحرانى جنگ ، تنها به فكر جان خود بودند و گمانهاى نادرست همانند گمانهاى دوران جاهليت داشتند ! ( سوره آل عمران آيه 154 ) .
البته مخاطب در آيه مورد بحث مسلما مؤمنانند ، و جمله يا ايها الذين آمنوا در آيه قبل دليل روشنى بر اين معنى است ، و كسانى كه مخاطب را منافقان دانسته‏اند گويا به اين نكته توجه نكرده‏اند و يا پنداشته‏اند كه اين قبيل گمانها
تفسير نمونه ج : 17ص :221
با ايمان و اسلام سازگار نيست در حالى كه بروز اين قبيل افكار در حد يك وسوسه آنهم در شرائط بسيار سخت و بحرانى ، براى افراد ضعيف الايمان و تازه مسلمان يك امر طبيعى است!.
اينجا بود كه كوره امتحان الهى سخت داغ شد ، چنانكه در آيه بعد مى‏گويد : در آنجا مؤمنان آزمايش شدند و تكان سختى خوردند ((هنالك ابتلى المؤمنون و زلزلوا زلزالا شديد
طبيعى است هنگامى كه انسان گرفتار طوفانهاى فكرى مى‏شود ، جسم او نيز از اين طوفان بر كنار نمى‏ماند ، و در اضطراب و تزلزل فرو مى‏رود ، بسيار ديده‏ايم افرادى كه ناراحتى فكرى دارند در همان جاى خود كه نشسته‏اند مرتبا تكان مى‏خورند ، دست بر دست مى‏مالند ، و اضطراب خود را در حركات خود كاملا مشخص مى‏نمايند.
يكى از شواهد اين وحشت شديد اين بود كه نقل كرده‏اند پنج قهرمان معروف عرب كه عمروبن عبد ود سرآمد آنها بود لباس جنگ پوشيده و با غرور خاصى به ميدان آمدند و هل من مبارز گفتند ، مخصوصا عمرو بن عبد ود رجز مى‏خواند و بهشت و آخرت را به مسخره گرفته بود ، و مى‏گفت : مگر نمى‏گوئيد مقتولين شما در بهشت خواهند بود ؟ آيا كسى از شما شوق ديدار بهشت در سر ندارد ؟ ! ولى در برابر نعره‏هاى او سكوت بر لشكر حكمفرما بود ، و كسى جرات مقابله را نداشت ، جز على بن ابى طالب (عليه‏السلام‏) كه به مقابله برخاست و پيروزى بزرگى نصيب مسلمانان نمود كه در بحث نكات مشروحا خواهد آمد.
تفسير نمونه ج : 17ص :222
آرى فولاد را در كوره داغ مى‏برند تا آبديده شود ، مسلمانان نخستين نيز بايد در كوره حوادث سخت ، مخصوصا غزواتى همچون غزوه احزاب ، قرار گيرند تا آبديده و مقاوم شوند . 
منبع : تفسیر نمونه: سوره احزاب آیات 20 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها