عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82

ترس بي دليل دولتهاي اسلامي، از قدرتهاي بزرگ استعماري

ترس بي دليل دولتهاي اسلامي، از قدرتهاي بزرگ استعماري
دوشنبه 20 تیر 1390  06:53 ق.ظ

ترس بي دليل دولتهاي اسلامي، از قدرتهاي بزرگ استعماري
تفسير نمونه ج : 11ص :382
 
نكته‏ها:
 
1 -فلسفه احترام به عهد و پيمان
مى‏دانيم مهمترين سرمايه يك جامعه ، اعتماد متقابل افراد اجتماع نسبت به يكديگر است ، اصولا آنچه جامعه را از صورت آحاد پراكنده بيرون مى‏آورد و همچون رشته‏هاى زنجير به هم پيوند مى‏دهد ، همين اصل اعتماد متقابل است كه پشتوانه فعاليتهاى هماهنگ اجتماعى و همكارى در سطح وسيع مى‏باشد.
عهد و پيمان و سوگند ، تاكيدى است بر حفظ اين همبستگى و اعتماد متقابل ، اما آن روز كه عهد و پيمانها پشت سر هم شكسته شود ، ديگر اثرى از اين سرمايه بزرگ اعتماد عمومى باقى نخواهد ماند ، و جامعه بظاهر متشكل ، تبديل به آحاد پراكنده فاقد قدرت مى‏شود .
به همين دليل مكررا در آيات قرآن ، و بطور گسترده و احاديث اسلامى ، روى مساله وفاى به عهد و ايستادگى در برابر سوگندها تاكيد شده است ، و شكستن آن از گناهان كبيره محسوب مى‏شود.
امير مؤمنان على (عليه‏السلام‏) در فرمان مالك اشتر به اهميت اين مساله در اسلام و جاهليت اشاره كرده ، و آنرا مهمترين و عمومى‏ترين مساله مى‏شمرد ، و تاكيد مى‏كند كه حتى مشركان نيز به اين امر پايبند بوده‏اند ، زيرا عواقب دردناك پيمان‏شكنى را دريافته بودند .
در دستورات جنگى اسلام مى‏خوانيم حتى امان دادن يكنفر از سربازان عادى به فرد يا افرادى از لشكر دشمن براى همه مسلمانان لازم المراعات است!.
مورخان و مفسران مى‏گويند از جمله امورى كه در صدر اسلام سبب شد ، گروههاى زيادى اسلام ، آئين بزرگ الهى را پذيرا گردند ، همين پاى بند
تفسير نمونه ج : 11ص :383
بودن مسلمين به عهد و پيمانشان ، و مراعات سوگندهايشان بود.
اين امر تا آنجا اهميت دارد كه در روايتى از سلمان فارسى مى‏خوانيم : تهلك هذه الامة بنقض مواثيقها : هلاكت اين امت به خاطر پيمان شكنيهايشان خواهد بود ! .
يعنى همانگونه كه وفاى به عهد و پيمان موجب قدرت و شوكت و پيشرفت است ، پيمان‏شكنى سبب ضعف و ناتوانى و نابودى است.
در تاريخ اسلام مى‏خوانيم هنگامى كه مسلمانان در عصر خليفه دوم ، ارتش ساسانيان را شكست دادند ، و هرمزان بزرگ لشگر ايران دستگير شد ، او را نزد عمر آوردند ، خليفه به او گفت شما بارها با ما پيمان بستيد و پيمان‏شكنى كرديد ، دليلش چيست ؟ هرمزان گفت : مى‏ترسم قبل از آنكه دليلش را بگويم مرا به قتل برسانى ! خليفه گفت نترس!.
در اين هنگام هرمزان تقاضاى آب كرد و به زودى ظرف ساده و بى‏ارزشى را پر از آب كرده براى او آوردند .
هرمزان گفت اگر از تشنگى هم بميرم هرگز در چنين ظرفى آب نخواهم خورد ! خليفه گفت : ظرف آبى بياوريد كه مورد قبولش باشد ، ظرف را بدست او دادند و او به اطراف خود نگاه مى‏كرد و آب نمى‏نوشيد و مى‏گفت ميترسم در حالى كه مشغول نوشيدن آب باشم ، كشته شوم.
خليفه گفت نترس ! من به تو اطمينان مى‏دهم ، تا ننوشى با تو كارى نداريم.
هرمزان ناگهان ظرف را واژگون كرد و آبها را به روى زمين ريخت ! خليفه كه فكر مى‏كرد آب بدون اختيار او ريخته شده است گفت آب
تفسير نمونه ج : 11ص :384
ديگرى براى او بياوريد و او را تشنه نكشيد.
هرمزان گفت : من آب نمى‏خواهم منظورم اين بود كه امان از تو بگيرم.
خليفه گفت : من ترا به هر صورت خواهم كشت.
ولى هرمزان جواب داد تو به من امان و اطمينان دادى.
خليفه گفت : دروغ مى‏گوئى من به تو امان ندادم.
انس حاضر بود ، گفت هرمزان راست مى‏گويد تو به او امان داده‏اى ، مگر به او نگفتى من با تو كارى ندارم تا آب را بنوشى ؟ ! خليفه در كار خود فرو ماند و به هرمزان گفت تو مرا فريب دادى ولى من به خاطر اين فريب خوردم كه تو قبول اسلام كنى .
هرمزان از مشاهده اين صحنه ( و پاى بند بودن مسلمانان به عهد و پيمانشان نور ايمان در دلش درخشيدن گرفت ) و مسلمان شد.
 
2 -عذرهاى ناموجه براى نقض پيمان
زشتى پيمان‏شكنى به حدى است كه كمتر كسى حاضر مى‏شود ، مسئوليت آنرا ، با صراحت ، بر عهده گيرد ، لذا معمولا افراد پيمان‏شكن متعذر به اعذارى مى‏شوند ، هر چند عذرهاى واهى و بى اساس باشد كه نمونه‏اى از آن را در آيات فوق خوانديم و آن اينكه : گاهى بعضى از افراد مسلمان به عذر اينكه دشمن اكثريت عددى دارد و مؤمنان از نظر شماره در اقليتند در ادامه پيمان خود با خدا و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) دچار ترديد مى‏شدند ، در حالى كه نه اكثريت از لحاظ تعداد ، دليل بر قدرت و قوت است ، زيرا بسيار ديده شده يك اقليت مصمم و با ايمان بر اكثريت عظيمى كه فاقد ايمان بوده‏اند پيروز شده است ، و نه قدرت و قوت دشمن به فرض
تفسير نمونه ج : 11ص :385
اينكه با كثرت عدد حاصل شود مجوزى براى پيمان‏شكنى با دوستان نمى‏تواند باشد ، چرا كه اگر اين را بشكافيم در واقع يكنوع شرك و بيگانگى از خدا است.
همين موضوع به شكل ديگرى در عصر ما خودنمائى كرده است ، كه پاره‏اى از دولتهاى اسلامى ظاهرا كوچك از ترس قدرتهاى بزرگ استعمارى از انجام تعهدات خود با مؤمنان سر باز مى‏زنند و قدرت ناچيز بشر ضعيف را بر قدرت بى‏پايان خداوند مقدم مى‏شمرند ، به غير خدا تكيه مى‏كنند ، از غير خدا مى‏ترسند و حتى عهد و پيمان خود را بر سر اين كار مى‏نهند كه همه اينها از پديده‏هاى شرك و بت پرستى است . 
منبع : تفسیر نمونه: سوره نحل آیات 105 – 84
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها