عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

تاريخ وقوع قبله

تاريخ وقوع قبله
دوشنبه 20 تیر 1390  06:55 ق.ظ

تاريخ وقوع قبله
تفسير نمونه ج : 1ص :388
مَا نَنسخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بخَيرٍ مِّنهَا أَوْ مِثْلِهَاأَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كلّ‏ِ شىْ‏ءٍ قَدِيرٌ(106) أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الأَرْضِوَ مَا لَكم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلىّ‏ٍ وَ لا نَصِيرٍ(107)
ترجمه:
106 -هيچ حكمى را نسخ نمى‏كنيم ، و يا نسخ آن را به تاخير نمى‏اندازيم ، مگر اينكه بهتر از آن ، يا همانند آن را ، جانشين آن مى‏سازيم ، آيا نمى‏دانى كه خداوند بر هر چيز قادر است ؟
107 -آيا نمى‏دانى كه حكومت آسمانها و زمين از آن خدا است ؟ ( و حق دارد هر گونه تغيير و تبديلى در احكام خود طبق مصالح بدهد ) و جز خدا سرپرست و ياورى براى شما نيست ( و او است كه مصلحت شما را مى‏داند و تعيين مى‏كند)
 
تفسير : هدف از نسخ
باز در اين آيات سخن از تبليغات سوء يهود بر ضد مسلمانان است.
آنها گاه به مسلمانان مى‏گفتند دين ، دين يهود است و قبله قبله يهود ، و لذا پيامبر شما به سوى قبله ما ( بيت المقدس ) نماز مى‏خواند ، اما هنگامى كه حكم قبله تغيير يافت و طبق آيه 144 همين سوره مسلمانان موظف شدند به سوى كعبه نماز بگذارند اين دستاويز از يهود گرفته شد ، آنها نغمه تازه‏اى ساز كردند و گفتند اگر قبله اولى صحيح بود پس دستور دوم چيست ؟ و اگر دستور دوم
تفسير نمونه ج : 1ص :389
صحيح است اعمال گذشته شما باطل است ! قرآن در اين آيات به ايرادهاى آنها پاسخ مى‏گويد و قلوب مؤمنان را روشن مى‏سازد.
مى‏گويد هيچ حكمى را نسخ نمى‏كنيم ، و يا نسخ آنرا به تاخير نمى‏اندازيم مگر بهتر از آن يا همانندش را جانشين آن مى‏سازيم ( (ما ننسخ من آية او ننسها نات بخير منها او مثلها
و اين براى خداوند آسان است آيا نمى‏دانى كه خدا بر همه چيز قادر است ( (ا لم تعلم ان الله على كل شى‏ء قدير
آيا نمى‏دانى حكومت آسمانها و زمين از آن خدا است ( (ا لم تعلم ان الله له ملك السماوات و الارض
او حق دارد هر گونه تغيير و تبديلى در احكامش طبق مصالح بدهد ، و او نسبت به مصالح بندگانش از همه آگاهتر و بصيرتر است
و آيا نمى‏دانى كه جز خدا سرپرست و ياورى براى شما نيست ؟ ( (و ما لكم من دون الله من ولى و لا نصير
در واقع جمله اول اين آيه اشاره به حاكميت خدا در احكام ، و قادر بودن او بر تشخيص همه مصالح بندگان است ، بنا بر اين نبايد مؤمنان به حرفهاى نابجاى افراد مغرض كه در مساله نسخ احكام ترديد مى‏كنند ، گوش فرا دهند.
و جمله دوم هشدارى است به آنها كه تكيه گاهى غير از خدا براى خود انتخاب مى‏كنند ، چرا كه درجهان تكيه گاه واقعى جز او نيست.
تفسير نمونه ج : 1ص :390
 
نكته‏ها:
 
1- آيا نسخ در احكام جايز است ؟
نسخ از نظر لغت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است ، و در منطق شرع ، تغيير دادن حكمى و جانشين ساختن حكمى ديگر بجاى آن است ، به عنوان مثال :
1 -مسلمانان بعد از هجرت به مدينه مدت شانزده ماه به سوى بيت المقدس نماز مى‏خواندند ، پس از آن دستور تغيير قبله صادر شد ، و موظف شدند هنگام نماز رو به سوى كعبه كنند.
در اينجا ايراد معروفى است كه به اين صورت مطرح مى‏شود : اگر حكم اول داراى مصلحتى بوده پس چرا نسخ شده ؟ و اگر نبوده چرا از آغاز تشريع گرديده ؟ و به تعبير ديگر : چه مى‏شد از آغاز حكم چنان تشريع مى‏گشت كه احتياجى به نسخ و تغيير نداشت ؟ پاسخ اين سؤال را دانشمندان اسلام از قديم در كتب خود آورده‏اند و حاصل آن با توضيحى از ما چنين است : مى‏دانيم نيازهاى انسان گاه با تغيير زمان و شرائط محيط دگرگون مى‏شود و گاه ثابت و بر قرار است ، يك روز برنامه‏اى ضامن سعادت او است ولى روز ديگر ممكن است بر اثر دگرگونى شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد .
منبع : تفسیر نمونه : سوره بقره آیات 123- 104
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها