عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

بني اميه شجره ملعونه هستند

بني اميه شجره ملعونه هستند
دوشنبه 20 تیر 1390  06:58 ق.ظ

بني اميه شجره ملعونه هستند
تفسير نمونه ج : 12ص :173
بدون شك شجره زقوم ، هيچ شباهتى با درختان اين دنيا ندارد ، و به همين دليل از لابلاى آتش مى‏رويد ، بديهى است ما تنها از اين گونه مسائل كه مربوط به جهان ديگر است شبحى را درك مى‏كنيم.
ولى مشركان قريش ، اين تعبيرقرآن را بخاطر جهل و نادانى به باد مسخره مى‏گرفتند ، ابو جهل مى‏گفت : محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) شما را به آتشى تهديد مى‏كند كه سنگها را مى‏سوزاند ، سپس چنين مى‏پندارد كه در دوزخ ، درخت مى‏رويد ! و نيز از ابو جهل نقل شده كه به عنوان سخريه ، خرما و كره ، حاضر مى‏كرد و مى‏خورد و به ياران خود مى‏گفت از اين بخوريد كه زقوم همين است ! ( روح المعانى ذيل آيه ) روى همين جهت ، قرآن در آيات مورد بحث ، اين شجره ملعونه را وسيله‏اى براى آزمايش مردم معرفى مى‏كند ، چرا كه مشركان لجوج آنرا به سخريه مى‏گيرند و مؤمنين راستين در برابر آن تسليمند .
ممكن است سؤال شود كه اين شجره در قرآن به عنوان شجره ملعونه نيامده است ؟ در پاسخ مى‏گوئيم ممكن است منظور لعن خورندگان آن باشد ، بعلاوه لعن چيزى جز بعد از رحمت خدا نيست ، و بديهى است چنين درختى ، از رحمت پروردگار بسيار دور است.
ب - شجره ملعونه قوم سركش يهود هستند ، آنها همانند درختى هستند با شاخ و برگ فراوان اما مطرود درگاه پروردگار.
ج - در بسيارى از تفسيرهاى شيعه و اهل تسنن نقل شده كه شجره ملعونه ، بنى اميه هستند.
فخر رازى در تفسير خود روايتى در اين زمينه از ابن عباس مفسر معروف
تفسير نمونه ج : 12ص :174
اسلامى نقل مى‏كند.
اين تفسير متناسب روايتى است كه در بالا در رابطه با رؤياى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آورديم ، و نيز متناسب با حديثى است كه از عايشه نقل شده كه رو به مروان كرد و گفت : لعن الله اباك و انت فى صلبه فانت بعض من لعنه الله : خدا پدر ترا لعنت كرد ، در حالى كه تو در صلب او بودى ، بنا بر اين تو بخشى هستى از كسى كه خدايش لعن كرده است ! باز در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه در كجاى قرآن ، شجره خبيثه بنى اميه مورد لعن واقع شده است ؟ در پاسخ مى‏گوئيم در سوره ابراهيم آيه 26 آنجا كه سخن از شجره خبيثه به ميان آمده با توجه به مفهوم وسيعى كه شجره خبيثه دارد و با توجه به رواياتى كه در تفسير آن وارد شده و شجره خبيثه را به بنى اميه تفسير نموده ، و نيز با توجه به اينكه خبيثه از نظر معنى با ملعونه ، متلازم است مى‏توان گفت كه در قرآن ذكر شده است .
قابل توجه اينكه بسيارى از اين تفسيرها ، و يا همه آنها ، منافاتى با هم ندارند ، و ممكن است شجره ملعونه در قرآن اشاره به هر گروه منافق و خبيث و مطرود درگاه خدا ، مخصوصا گروههائى همانند بنى اميه و يهوديان سنگدل و لجوج و همه كسانى كه در خط آنها گام برمى‏دارند ، باشد ، و شجره زقوم در قيامت تجسمى از وجود اين شجرات خبيثه در جهان ديگر است ، و همه اين شجرات خبيثه مايه آزمايش و امتحان مؤمنان راستين در اين جهان هستند .
يهوديانى كه امروز بر مراكز حساس اسلامى غاصبانه مسلط شده‏اند ، و هر ساعت در گوشه‏اى از جهان آتشى برمى‏افروزند و آنهمه جنايت و بيدادگرى
تفسير نمونه ج : 12ص :175
دارند ، همچنين منافقانى كه با آنها معاملات سياسى و غير سياسى كرده و مى‏كنند ، و همه سلطه‏گرانى كه خط بنى اميه را در برابر اسلام در كل كشورهاى اسلامىتعقيب مى‏نمايند ، و نيكان را از صحنه اجتماع كنار مى‏زنند ، فرومايگان را بر گرده مردم مسلط مى‏كنند ، دوستان حق و مجاهدان راستين را شهيد و بازماندگان دوران جاهليت را بر سر كار مى‏گمارند ، همه اينها شاخ و برگ شجره خبيثه معلونه هستند و آزمايشى براى مردم!
منبع : تفسیر نمونه: سوره اسراء آیات 69 – 49
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها