عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

بني اميه شجره ملعونه هستند

بني اميه شجره ملعونه هستند
دوشنبه 20 تیر 1390  06:58 ق.ظ

بني اميه شجره ملعونه هستند
تفسير نمونه ج : 12ص :173
بدون شك شجره زقوم ، هيچ شباهتى با درختان اين دنيا ندارد ، و به همين دليل از لابلاى آتش مى‏رويد ، بديهى است ما تنها از اين گونه مسائل كه مربوط به جهان ديگر است شبحى را درك مى‏كنيم.
ولى مشركان قريش ، اين تعبيرقرآن را بخاطر جهل و نادانى به باد مسخره مى‏گرفتند ، ابو جهل مى‏گفت : محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) شما را به آتشى تهديد مى‏كند كه سنگها را مى‏سوزاند ، سپس چنين مى‏پندارد كه در دوزخ ، درخت مى‏رويد ! و نيز از ابو جهل نقل شده كه به عنوان سخريه ، خرما و كره ، حاضر مى‏كرد و مى‏خورد و به ياران خود مى‏گفت از اين بخوريد كه زقوم همين است ! ( روح المعانى ذيل آيه ) روى همين جهت ، قرآن در آيات مورد بحث ، اين شجره ملعونه را وسيله‏اى براى آزمايش مردم معرفى مى‏كند ، چرا كه مشركان لجوج آنرا به سخريه مى‏گيرند و مؤمنين راستين در برابر آن تسليمند .
ممكن است سؤال شود كه اين شجره در قرآن به عنوان شجره ملعونه نيامده است ؟ در پاسخ مى‏گوئيم ممكن است منظور لعن خورندگان آن باشد ، بعلاوه لعن چيزى جز بعد از رحمت خدا نيست ، و بديهى است چنين درختى ، از رحمت پروردگار بسيار دور است.
ب - شجره ملعونه قوم سركش يهود هستند ، آنها همانند درختى هستند با شاخ و برگ فراوان اما مطرود درگاه پروردگار.
ج - در بسيارى از تفسيرهاى شيعه و اهل تسنن نقل شده كه شجره ملعونه ، بنى اميه هستند.
فخر رازى در تفسير خود روايتى در اين زمينه از ابن عباس مفسر معروف
تفسير نمونه ج : 12ص :174
اسلامى نقل مى‏كند.
اين تفسير متناسب روايتى است كه در بالا در رابطه با رؤياى پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آورديم ، و نيز متناسب با حديثى است كه از عايشه نقل شده كه رو به مروان كرد و گفت : لعن الله اباك و انت فى صلبه فانت بعض من لعنه الله : خدا پدر ترا لعنت كرد ، در حالى كه تو در صلب او بودى ، بنا بر اين تو بخشى هستى از كسى كه خدايش لعن كرده است ! باز در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه در كجاى قرآن ، شجره خبيثه بنى اميه مورد لعن واقع شده است ؟ در پاسخ مى‏گوئيم در سوره ابراهيم آيه 26 آنجا كه سخن از شجره خبيثه به ميان آمده با توجه به مفهوم وسيعى كه شجره خبيثه دارد و با توجه به رواياتى كه در تفسير آن وارد شده و شجره خبيثه را به بنى اميه تفسير نموده ، و نيز با توجه به اينكه خبيثه از نظر معنى با ملعونه ، متلازم است مى‏توان گفت كه در قرآن ذكر شده است .
قابل توجه اينكه بسيارى از اين تفسيرها ، و يا همه آنها ، منافاتى با هم ندارند ، و ممكن است شجره ملعونه در قرآن اشاره به هر گروه منافق و خبيث و مطرود درگاه خدا ، مخصوصا گروههائى همانند بنى اميه و يهوديان سنگدل و لجوج و همه كسانى كه در خط آنها گام برمى‏دارند ، باشد ، و شجره زقوم در قيامت تجسمى از وجود اين شجرات خبيثه در جهان ديگر است ، و همه اين شجرات خبيثه مايه آزمايش و امتحان مؤمنان راستين در اين جهان هستند .
يهوديانى كه امروز بر مراكز حساس اسلامى غاصبانه مسلط شده‏اند ، و هر ساعت در گوشه‏اى از جهان آتشى برمى‏افروزند و آنهمه جنايت و بيدادگرى
تفسير نمونه ج : 12ص :175
دارند ، همچنين منافقانى كه با آنها معاملات سياسى و غير سياسى كرده و مى‏كنند ، و همه سلطه‏گرانى كه خط بنى اميه را در برابر اسلام در كل كشورهاى اسلامىتعقيب مى‏نمايند ، و نيكان را از صحنه اجتماع كنار مى‏زنند ، فرومايگان را بر گرده مردم مسلط مى‏كنند ، دوستان حق و مجاهدان راستين را شهيد و بازماندگان دوران جاهليت را بر سر كار مى‏گمارند ، همه اينها شاخ و برگ شجره خبيثه معلونه هستند و آزمايشى براى مردم!
منبع : تفسیر نمونه: سوره اسراء آیات 69 – 49
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها