عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

بازهم بركات صلح حديبيه

بازهم بركات صلح حديبيه
دوشنبه 20 تیر 1390  07:03 ق.ظ

بازهم بركات صلح حديبيه
تفسير نمونه ج : 22ص :79
وَعَدَكُمُ اللَّهُ مَغَانِمَ كثِيرَةً تَأْخُذُونهَا فَعَجَّلَ لَكُمْ هَذِهِ وَ كَف أَيْدِى النَّاسِ عَنكُمْ وَ لِتَكُونَ ءَايَةً لِّلْمُؤْمِنِينَ وَ يَهْدِيَكُمْ صِرَطاً مُّستَقِيماً(20) وَ أُخْرَى لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيهَا قَدْ أَحَاط اللَّهُ بِهَاوَ كانَ اللَّهُ عَلى كلّ‏ِ شىْ‏ءٍ قَدِيراً(21)
ترجمه:
20 -خداوند غنائم فراوانى به شما وعده داده كه آنها را به چنگ مى‏آوريد ، ولى اين يكى را زودتر براى شما فراهم ساخت ، و دست تعدى مردم ( دشمنان ) را از شما باز داشت ، تا نشانه‏اى براى مؤمنان باشد ، و شما را به راه راست هدايت كند 21 -و نيز غنائم و فتوحات ديگرى كه شما قدرت بر آن نداريد ولى خداوند قدرتش بر آن احاطه دارد نصيب شما مى‏كند و خداوند بر هر چيز توانا است
 
تفسير : باز هم بركات صلح حديبيه!
اين آيات همچنان بحثهاى مربوط به صلح حديبيه و وقايع بعد از آن را بازگو مى‏كند ، و بركات و فوائدى را كه از اين رهگذر عائد مسلمانان شد شرح مى‏دهد.
نخست مى‏فرمايد : خداوند غنائم فراوانى به شما وعده داده كه آنها را به دست مى‏آوريد ، ولى اين يكى را زودتر براى شما فراهم ساخت ( وعدكم الله مغانم كثيرة تاخذونها فعجل لكم هذه ) .
تفسير نمونه ج : 22ص :80
لحن آيه نشان مى‏دهد كه منظور از غنائم فراوان در اينجا تمام غنائمى است كه خداوند نصيب مسلمانان كرد ، چه در كوتاه مدت و چه در دراز مدت ، حتى جمعى از مفسران عقيده دارند كه غنائمى را كه تا دامنه قيامت به دست مسلمين مى‏افتد در اين عبارت داخل است.
اما اين كه مى‏گويد : اين يكى را زودتر براى شما فراهم ساخت غالبا اشاره به غنائم خيبر دانسته‏اند كه در فاصله كوتاهى بعداز فتح حديبيه فراهم شد.
ولى بعضى احتمال داده‏اند كه هذه اشاره به فتح حديبيه باشد كه بزرگترين غنيمت معنوى بود.
سپس به يكى ديگر از الطاف خداوندى نسبت به مسلمانان در اين ماجرا اشاره كرده ، مى‏افزايد : و دست تعدى مردم را از شما باز داشت ( (و كف ايدى الناس عنكم
اين لطف بزرگى بود كه آنها با كمى نفرات و نداشتن ابزار جنگى كافى آنهم در نقطه‏اى دور از وطن و بيخ گوش دشمن ، مورد تهاجم قرار نگرفتند ، و چنان رعب و وحشتى از آنان در دل دشمنان افكند كه از هر گونه اقدام و حمله خود دارى كردند.
جمعى از مفسران اين جمله را اشاره به ماجراى خيبر مى‏دانند كه قبائلى از بنى اسد و بنى غطفان تصميم گرفته بودند در غياب مسلمانان به مدينه حمله كنند ، و اموال مسلمين را به غنيمت گرفته ، زنانشان را به اسارت ببرند .
يا اشاره به تصميم جمعى از اين دو قبيله دانسته‏اند كه در نظر داشتند به يارى يهود خيبر برخيزند كه خداوند رعب و وحشت در قلوب آنها افكند ، و از تصميم خود منصرف شدند.
ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مى‏رسد ، چرا كه در چند آيه بعد همين تعبير
تفسير نمونه ج : 22ص :81
را مشاهده مى‏كنيم كه در باره اهل مكه سخن مى‏گويد، همانند شرحى است براى آنچه در آيه مورد بحث آمده ، و با روش قرآن كه روش اجمال و تفصيل است سازگار مى‏باشد.
مهم اين است كه طبق روايات مشهور ، تمام سوره فتح بعد از ماجراى حديبيه ، و در مسير بازگشت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) از مكه به مدينه نازل گرديده است.
سپس در ادامه همين آيه به دو نعمت بزرگ ديگر از مواهب الهى اشاره كرده ، مى‏فرمايد : هدف اين بود كه اين وقايع نشانه‏اى ( بر حقانيت دعوت تو ) براى مؤمنان باشد ، و خداوند شما را به راه مستقيمى هدايت كند ( و لتكون آية للمؤمنين و يهديكم صراطا مستقيما)گرچه بعضى از مفسران ضمير لتكون را تنها اشاره به غنائم موعود دانسته‏اند ، و بعضى ديگر به نگهدارى دشمنان از هجوم بر مسلمانان ، ولى مناسب اين است كه اين ضمير به تمام حوادث حديبيه و ماجراهاى بعد از آن بر گردد ، چرا كه هر يك آيتى از آيات خدا ، و دليلى بر صدق پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ، و وسيله‏اى براى هدايت مردم به صراط مستقيم بود ، و قسمتى از آن جنبه پيشگوئى و خبر غيبى داشت ، و بعضى با اسباب و شرائط عادى سازگار نبود ، و در مجموع معجزه روشنى از معجزات پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) محسوب مى‏شد.
در آيه بعد بشارت بيشترى به مسلمانان داده ، مى‏گويد : خداوند به شما غنائم و فتوحات ديگرى وعده داده است كه هرگز توانائى بر آن نداشته و نداريد ولى خداوند قدرتش بر آن احاطه دارد ، و او بر هر چيز توانا است ( (و اخرى لم تقدروا عليها قد احاط الله بها و كان الله على كل شى‏ء قديرا
در اينكه اين وعده اشاره به كدام غنيمت و كدام پيروزيها است ؟ در ميان مفسران گفتگو است.
تفسير نمونه ج : 22ص :82
بعضى اشاره به فتح مكه و غنائم حنين مى‏دانند ، و بعضى به فتوحات و غنائمى كه بعد از پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نصيب امت اسلامى شد ( مانند فتح ايران و روم و مصر ) .
اين احتمال نيز وجود دارد كه اشاره به همه آنها باشد.
تعبير به لم تقدروا عليها اشاره به اين است كه مسلمانان قبل از آن هرگز احتمال چنين فتوحات و غنائمى را نمى‏دادند ولى به بركت اسلام و امدادهاى الهى اين نيرو و توان براى آنها پيدا شد.
بعضى از اين جمله چنين استنباط كرده‏اند كه قبلا در ميان مسلمانان بحثى در باره اين فتوحات بوده است ، اما خود را از انجام آن ناتوان مى‏ديدند ، مخصوصا در حديثى كه در داستان جنگ احزاب آمده مى‏خوانيم : آن روز كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بشارت فتح ايران و روم و يمن را به مسلمانان داد منافقان آن را به باد سخريه گرفتند .
جمله قد احاط الله بها ( خداوند آنرا احاطه فرموده ) اشاره به احاطه قدرت پروردگار بر اين غنائم يا فتوحات است ، و بعضى آن را اشاره به احاطه علمى او دانسته‏اند اما معنى اول با جمله‏هاى ديگر آيه سازگارتر است ، البته جمع ميان هر دو نيز مانعى ندارد.
و بالاخره آخرين جمله آيه يعنى و كان الله على كل شى‏ء قديرا در حقيقت به منزله بيان علت است براى جمله قبل اشاره به اينكه با قدرت خداوند بر همه چيز اين گونه فتوحات براى مسلمانان عجيب نيست .
و به هر حال ، آيه از اخبار غيبى و پيشگوئيهاى قرآن مجيد در باره حوادث آينده است ، اين پيروزيها در مدت كوتاهى به وقوع پيوست و عظمت اين
تفسير نمونه ج : 22ص :83
آيات را روشن ساخت. 
منبع : تفسیر نمونه: سوره فتح آیات 29 – 18
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها