عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

اگر در حديبيه جنگي روي مي داد

اگر در حديبيه جنگي روي مي داد
دوشنبه 20 تیر 1390  07:04 ق.ظ

اگر در حديبيه جنگي روي مي داد
تفسير نمونه ج : 22ص :86
وَ لَوْ قَتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الأَدْبَرَ ثُمَّ لا يجِدُونَ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً(22) سنَّةَ اللَّهِ الَّتى قَدْ خَلَت مِن قَبْلُوَ لَن تجِدَ لِسنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلاً(23) وَ هُوَ الَّذِى كَف أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ عَنهُم بِبَطنِ مَكَّةَ مِن بَعْدِ أَنْ أَظفَرَكُمْ عَلَيْهِمْوَ كانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيراً(24) هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صدُّوكمْ عَنِ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ وَ الهَْدْى مَعْكُوفاً أَن يَبْلُغَ محِلَّهُوَ لَوْ لا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُّؤْمِنَتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطئُوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُ بِغَيرِ عِلْمٍلِّيُدْخِلَ اللَّهُ فى رَحْمَتِهِ مَن يَشاءُلَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً(25)
ترجمه:
22 -اگر كافران ( در سرزمين حديبيه ) با شما پيكار مى‏كردند به زودى فرار مى‏نمودند ، سپس ولى و ياورى نمى‏يافتند .
تفسير نمونه ج : 22ص :87
23 -اين سنت الهى است كه در گذشته نيز بوده است ، و هرگز براى سنت الهى تغيير و تبديلى نخواهى يافت.
24 -او كسى است كه دست آنها را از شما و دست شما را از آنها در دل مكه كوتاه كرد ، بعد از آنكه شما را بر آنها پيروز ساخت ، و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد بيناست
25 -آنها كسانى هستند كه كافر شدند و شما را از ( زيارت ) مسجد الحرام بازداشتند ، و از رسيدن قربانيهاى شما به محل قربانگاه مانع گشتند ، و هرگاه مردان و زنان با ايمانى در اين ميان بدون آگاهى شما زير دست و پا از بين نمى‏رفتند و از اين راه عيب و عارى ناآگاهانه به شما نمى‏رسيد ( خداوند هرگز مانع اين جنگ نمى‏شد ) هدف اين بود كه خدا هر كس را مى‏خواهد در رحمت خود وارد سازد و اگر مؤمنان و كفار ( در مكه ) از هم جدا مى‏شدند كافران را عذاب دردناكى مى‏كرديم 
تفسير : اگر در حديبيه جنگى روى مى‏داد
اين آيات همچنان ابعاد ديگرى از ماجراى عظيم حديبيه را بازگو مى‏كند ، و به دو نكته مهم در اين رابطه اشاره مى‏كند.
نخست اينكه : تصور نكنيد اگر در سرزمين حديبيه درگيرى ميان شما و مشركان مكه رخ مى‏داد ، مشركانبرنده جنگ مى‏شدند ، چنين نيست اگر كافران با شما در آنجا پيكار مى‏كردند به زودى پشت كرده از ميدان فرار مى‏نمودند ، سپس ولى و ياورى نمى‏يافتند ( (و لو قاتلكم الذين كفروا لولوا الادبار ثم لا يجدون وليا و لا نصيرا
و اين منحصر به شما نيست اين يك سنت الهى است كه در گذشته هم بوده است ، و هرگز براى سنت الهى تغيير و تبديل نخواهى يافت ( (سنة الله التى قد خلت من قبل و لن تجد لسنة الله تبديلا
تفسير نمونه ج : 22ص :88
اين يك قانون هميشگى الهى است كه اگر مؤمنان در امر جهاد ضعف و سستى نشان ندهند ، و با قلبى پاك و نيتى خالص به مبارزه با دشمنان برخيزند ، خدا آنها را پيروز مى‏كند ، ممكن است گاهى در اين امر به منظور امتحان يا اهداف ديگرى دير و زودى باشد اما قطعا پيروزى نهائى با آنها است .
اما در مواردى همچون ميدان احد كه جمعى از فرمان پيامبر خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) سرپيچى كردند و گروهى نيات خود را آلوده به عشق دنيا ساختند و به جمع غنائم پرداختند ، سرانجام شكست تلخى دامانشان را گرفت ، و بعدا نيز چنين است.
نكته مهمى را كه اين آيات تعقيب مى‏كند اين است كه قريش ننشينند و بگويند افسوس كه ما قيام نكرديم و اين گروه اندك را در هم نكوبيديم ، افسوس كه صيد به خانه آمد و از آن غفلت كرديم ، افسوس و افسوس ! ابدا چنين نيست ، گرچه مسلمانان نسبت به آنها اندك بودند ، و دور از وطن و مامن ، و فاقد سلاح كافى ، ولى با اينحال اگر درگيرى واقع شده بود باز هم به بركت نيروى ايمان و نصرت الهى پيروزى از آن آنها بود ، مگر در بدر يا در احزاب نفرات آنها كمتر و تجهيزات دشمن بيشتر نبود ؟ چگونه در هر دو مورد شكست دامان دشمن را گرفت .
به هر حال بيان اين واقعيت مايه تقويت روحيه مؤمنان ، و تضعيف روحيه دشمنان ، و پايان دادن به اگر و مگر منافقان بود ، و نشان داد كه حتى در شرائط نابرابر از نظر ظاهر ، اگر پيكارى رخ دهد پيروزى از آن مؤمنان خالص است ! نكته ديگرى كه در اين آيات تبيين شده اين است كه مى‏فرمايد : او كسى است كه دست كفار را از شما در دل مكه باز داشت ، و دست شما را از
تفسير نمونه ج : 22ص :89
آنها ، بعد از آنكه شما را بر آنها پيروز كرد ، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى‏دهيد بينا است ( و هو الذى كف ايديهم عنكم و ايديكم عنهم ببطن مكة من بعد ان اظفركم عليهم و كان الله بما تعملون بصيرا)
به راستى اين ماجرا مصداق روشن فتح المبين بود همان توصيفى كه قرآن براى آن برگزيده ، جمعيتى محدود بدون تجهيزات كافى جنگى وارد سرزمين دشمن شوند ، دشمنى كه بارها به مدينه لشكر كشى كرده ، و تلاش عجيبى براى در هم شكستن آنها داشته ، ولى اكنون كه قدم در شهر و ديار او گذارده‏اند چنان مرعوب شود كه پيشنهاد صلح كند ، چه پيروزى از اين برتر كه بى آنكه حتى قطره خونى از دماغ كسى بريزد چنين تفوقى بر دشمن حاصل گردد ؟ ! بدون شك ماجراى صلح حديبيه در سراسر جزيره عربستان شكستى براى قريش ، و فتحى براى مسلمين محسوب مى‏شد كه تا آن حد توانسته بودند از دشمن زهر چشم بگيرند .
جمعى از مفسران براى اين آيه شان نزولى ذكر كرده‏اند ، و آن اينكه : مشركان مكه چهل نفر را در جريان حديبيه براى ضربه زدن به مسلمانان به طور مخفيانه بسيج كردند كه با هوشيارى مسلمانان توطئه آنها نقش بر آب شد ، مسلمين همگى را دستگير كرده خدمت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آوردند و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آنها را رها كرد.
بعضى عدد آنها را 80 نفر نوشته‏اند كه از كوه تنعيم به هنگام نماز صبح ، و با استفاده از تاريكى مى‏خواستند به مسلمانان يورش برند.
بعضى نيز گفته‏اند در آن هنگام كه پيامبر(صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در سايه درخت نشسته بود تا پيمان صلح را با نماينده قريش تنظيم كند، و على (عليه‏السلام‏) مشغول نوشتن بود، 
منبع : تفسیر نمونه: سوره فتح آیات 29 – 18
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها