عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست
دوشنبه 20 تیر 1390  07:05 ق.ظ

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست
تفسير نمونه ج : 21ص :57
زخرف در اصل به معنى هر گونه زينت و تجمل توأم با نقش و نگار است ، و از آنجا كه يكى از مهمترين وسائل زينت طلا است به آنهم زخرف گفته شده است ، و اينكه به سخنان بيهوده مزخرف مى‏گويند به خاطر زرق و برقى است كه به آن مى‏دهند.
كوتاه سخن اينكه اين سرمايه‏هاى مادى و اين وسائل تجملاتى دنيا به قدرى
تفسير نمونه ج : 21ص :58
در پيشگاه پروردگار بى‏ارزش است كه مى‏بايست تنها نصيب افراد بى‏ارزش همچون كفار و منكران حق باشد ، و اگر مردم كم‏ظرفيت و دنياطلب به سوى بى‏ايمانى و كفر متمايل نمى‏شدند خداوند اين سرمايه‏ها را تنها نصيب اين گروه منفور و مطرود مى‏كرد ، تا همگان بدانند مقياس ارزش و شخصيت انسان اين امور نيست.
 
نكته‏ها:
 
1 -اسلام ارزشهاى غلط را درهم مى‏شكند
به راستى تعبيرى رساتر از آنچه در آيات فوق آمده براى درهم شكستن ارزشهاى دروغين پيدا نمى‏شود ، براى دگرگون ساختن جامعه‏اى كه محور سنجش شخصيت افراد در آن تعداد شتران ، مقدار درهم و دينار ، و تعداد غلامان و كنيزان و خانه‏ها و وسائل تجملى است ، تا آنجا كه تعجب مى‏كنند چرا محمد يتيم و از نظر مادى فقير به نبوت برگزيده شده ، اساسى‏ترين كار اين است كه اين چهارچوبهاى غلط ارزشى درهم شكسته شود ، و بر ويرانه آن ارزشهاى اصيل انسانى ، تقوى و پرهيزگارى ، و علم و دانش ، ايثار و فداكارى ، شهامت و گذشت بنا شود ، در غير اين صورت همه اصلاحات ، روبنائى و سطحى ، و ناپايدار خواهد بود .
و اين همان كارى است كه اسلام و قرآن و شخص پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به عاليترين وجهى انجام داد ، و به همين دليل جامعه‏اى كه از عقب افتاده‏ترين و خرافى‏ترين جوامع بشرى بود در مدتى كوتاه ، آنچنان رشد و نمو كرد كه در صف اول قرار گرفت .
تفسير نمونه ج : 21ص :59
جالب اينكه در حديثى از پيغمبر گرامى (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در تكميل اين برنامه مى‏خوانيم : لو وزنت الدنيا عند الله جناح بعوضة ما سقى الكافر منها شربة ماء : اگر دنيا به اندازه بال مگسى نزد خدا وزن داشت خداوند به كافر حتى يك شربت آب نمى‏نوشانيد.
امير مؤمنان على (عليه‏السلام‏) نيز در خطبه قاصعه سخن را در اين زمينه به اوج رسانده مى‏فرمايد : موسى بن عمران با برادرش وارد بر فرعون شدند در حالى كه لباسهاى پشمين در دست داشتند و در دست هر كدام عصاى ( چوپانى ) بود ، با او شرط كردند كه اگر تسليم فرمان خدا شود حكومت و ملكش باقى مى‏ماند ، و عزت و قدرتش دوام خواهد يافت ، اما او گفت : آيا از اين دو تعجب نمى‏كنيد كه با من شرط مى‏كنند كه بقاى ملك و دوام عزتم بستگى به خواسته آنها دارد ، در حالى كه فقير و بيچارگى از سر و وضعشان مى‏بارد ! ( اگر راست مى‏گويند ) پس چرا دستبندهائى از طلا به آنها داده نشده است ؟ اين سخن را فرعون به خاطر بزرگ شمردن طلا ، و جمع‏آورى آن ، و تحقير پشمينه‏پوشى گفت .
اگر خدا مى‏خواست به هنگام بعثت پيامبرانش درهاى گنجها و معادن طلا و باغهاى سبز و خرم را به روى آنان بگشايد مى‏گشود ، و اگر اراده مى‏كرد پرندگان آسمان و حيوانات وحشى زمين را همراه آنان گسيل مى‏داشت ، ولى اگر اين كار را مى‏كرد آزمايش مردم از ميان مى‏رفت و پاداش و جزا بى‏اثر مى‏شد!.
و در قسمت ديگرى از همين خطبه مى‏فرمايد:
تفسير نمونه ج : 21ص :60
مگر نمى‏بينيد خداوند انسانها را ، از زمان آدم تا آخر جهان ، با سنگهائى كه نه زيانى مى‏رساند و نه سودى ، نه مى‏بيند و نه مى‏شنود ، آزمايش نموده ، اين سنگها را خانه مقدس خود ( كعبه ) قرار داده ، و آن را موجب پايدارى و قوام مردم ساخته است ، آن را در پر سنگلاخ‏ترين مكانها ، و بى‏گياه‏ترين نقاط روى زمين ، در تنگناى دره‏هائى مستقر ساخته ، در ميان كوههاى خشن ، شنهاى متراكم ، چشمه‏هاى كم آب ، آباديهاى جدا و پر فاصله كه هيچ مركبى به راحتى در آن زندگى نمى‏كند ، و سپس آدم و فرزندانش را فرمان داد كه به آن سو توجه كنند و آن را مركز تجمع خود سازند ... .
اگر خدا مى‏خواست خانه مقدسش و محل انجام مناسك حج را در ميان باغها و نهرها و زمينهاى هموار و پر درخت و آباد كه داراى خانه‏ها و كاخهاى بسيار و آباديهاى به هم پيوسته ، در ميان گندم‏زارها و باغهاى پر گل و گياه ، در ميان بستانهاى زيبا و سرسبز و پرآب ، در وسط باغستانى بهجت‏زا با جاده‏هاى راحت و آباد ، قرار دهد ، توانائى داشت ، ولى در اين حالت آزمايش و امتحان ساده‏تر بود و پاداش و جزا نيز كمتر ( و مردم به ارزشهاى فريبنده ظاهرى مشغول مى‏شدند و از ارزشهاى واقعى الهى غافل مى‏گشتند ) .
به هر حال اساس انقلاب اسلامى انقلاب ارزشهاست ، و اگر مسلمانان امروز در شرائطى سخت و ناگوار تحت فشار دشمنان بيرحم و خونخوار قرار گرفته‏اند به خاطر همين است كه آن ارزشهاى اصيل را رها ساخته ، بار ديگر ارزشهاى جاهلى در ميان آنان رونق گرفته است ، مقياس شخصيت مال و مقام دنيا شده ، و علم و تقوا و فضيلت را به فراموشى سپرده‏اند ، در زرق و برق مادى فرو رفته ، و از اسلام بيگانه شده‏اند ، و تا چنين است بايد كفار اين خطاى بزرگ را بپردازند ،
تفسير نمونه ج : 21ص :61
و تا تحول را از ارزشهاى حاكم بر وجودشان شروع نكنند مشمول الطاف الهى نخواهند شد كه ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم ( رعد - 11 ) .
 
2 -پاسخ به يك سؤال
با مطالعه آيات فوق پيرامون تحقير شديد زينتهاى ظاهرى ، و ثروت و مقام مادى ، اين سؤال مطرح مى‏شود كه پس چرا قرآن مجيد در جاى ديگر مى‏گويد : قل من حرم زينة الله التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق قل هى للذين آمنوا فى الحياة الدنيا خالصة يوم القيمة كذلك نفصل الايات لقوم يعلمون : بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و طيبات را حرام كرده است ؟ بگو : اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‏اند ( اگر چه ديگران نيز با آنهامشاركت دارند ولى ) در قيامت خالص براى آنها خواهد بود ، اينچنين آيات خود را براى كسانى كه مى‏فهمند شرح مى‏دهيم ( اعراف - 32).
يا در جاى ديگر مى‏فرمايد : يا بنى آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد : اى فرزندان آدم ! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد ( اعراف - 31).
چگونه اين دو گروه از آيات با هم سازگار است ؟ ! در پاسخ بايد به اين نكته توجه داشت كه هدف در آيات مورد بحث شكستن ارزشهاى دروغين است ، هدف اين است كه مقياس شخصيت انسانها را ثروت و زينت آنها نشمارند ، نه اينكه امكانات مادى بد چيزى است ، مهم اين است كه به آنها به صورت يك ابزار نگاه شود نه يك هدف متعالى و نهائى .
وانگهى اينها در صورتى ارزش دارد كه در حد معقول و شايسته و خالى از هر گونه اسراف و تبذير باشد ، نه ساختن كاخهائى از طلا و نقره و گرد آوردن
تفسير نمونه ج : 21ص :62
زينتهاى انبوهى از سيم و زر ! و از اينجا روشن مى‏شود كه نه بهره‏مند بودن گروهى از كفار و ظالمان از اين مواهب مادى دليل بر شخصيت آنها است ، و نه محروم بودن مؤمنان از آن ، و نه استفاده از اين امور در حد معقول ، به صورت يك ابزار ، ضررى به ايمان و تقواى انسان مى‏زند ، و ايناست تفكر صحيح اسلامى و قرآنى. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره زخرف آیات 56 – 31
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها