عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست
دوشنبه 20 تیر 1390  07:05 ق.ظ

انقلاب اسلامي، انقلاب ارزشهاست
تفسير نمونه ج : 21ص :57
زخرف در اصل به معنى هر گونه زينت و تجمل توأم با نقش و نگار است ، و از آنجا كه يكى از مهمترين وسائل زينت طلا است به آنهم زخرف گفته شده است ، و اينكه به سخنان بيهوده مزخرف مى‏گويند به خاطر زرق و برقى است كه به آن مى‏دهند.
كوتاه سخن اينكه اين سرمايه‏هاى مادى و اين وسائل تجملاتى دنيا به قدرى
تفسير نمونه ج : 21ص :58
در پيشگاه پروردگار بى‏ارزش است كه مى‏بايست تنها نصيب افراد بى‏ارزش همچون كفار و منكران حق باشد ، و اگر مردم كم‏ظرفيت و دنياطلب به سوى بى‏ايمانى و كفر متمايل نمى‏شدند خداوند اين سرمايه‏ها را تنها نصيب اين گروه منفور و مطرود مى‏كرد ، تا همگان بدانند مقياس ارزش و شخصيت انسان اين امور نيست.
 
نكته‏ها:
 
1 -اسلام ارزشهاى غلط را درهم مى‏شكند
به راستى تعبيرى رساتر از آنچه در آيات فوق آمده براى درهم شكستن ارزشهاى دروغين پيدا نمى‏شود ، براى دگرگون ساختن جامعه‏اى كه محور سنجش شخصيت افراد در آن تعداد شتران ، مقدار درهم و دينار ، و تعداد غلامان و كنيزان و خانه‏ها و وسائل تجملى است ، تا آنجا كه تعجب مى‏كنند چرا محمد يتيم و از نظر مادى فقير به نبوت برگزيده شده ، اساسى‏ترين كار اين است كه اين چهارچوبهاى غلط ارزشى درهم شكسته شود ، و بر ويرانه آن ارزشهاى اصيل انسانى ، تقوى و پرهيزگارى ، و علم و دانش ، ايثار و فداكارى ، شهامت و گذشت بنا شود ، در غير اين صورت همه اصلاحات ، روبنائى و سطحى ، و ناپايدار خواهد بود .
و اين همان كارى است كه اسلام و قرآن و شخص پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به عاليترين وجهى انجام داد ، و به همين دليل جامعه‏اى كه از عقب افتاده‏ترين و خرافى‏ترين جوامع بشرى بود در مدتى كوتاه ، آنچنان رشد و نمو كرد كه در صف اول قرار گرفت .
تفسير نمونه ج : 21ص :59
جالب اينكه در حديثى از پيغمبر گرامى (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در تكميل اين برنامه مى‏خوانيم : لو وزنت الدنيا عند الله جناح بعوضة ما سقى الكافر منها شربة ماء : اگر دنيا به اندازه بال مگسى نزد خدا وزن داشت خداوند به كافر حتى يك شربت آب نمى‏نوشانيد.
امير مؤمنان على (عليه‏السلام‏) نيز در خطبه قاصعه سخن را در اين زمينه به اوج رسانده مى‏فرمايد : موسى بن عمران با برادرش وارد بر فرعون شدند در حالى كه لباسهاى پشمين در دست داشتند و در دست هر كدام عصاى ( چوپانى ) بود ، با او شرط كردند كه اگر تسليم فرمان خدا شود حكومت و ملكش باقى مى‏ماند ، و عزت و قدرتش دوام خواهد يافت ، اما او گفت : آيا از اين دو تعجب نمى‏كنيد كه با من شرط مى‏كنند كه بقاى ملك و دوام عزتم بستگى به خواسته آنها دارد ، در حالى كه فقير و بيچارگى از سر و وضعشان مى‏بارد ! ( اگر راست مى‏گويند ) پس چرا دستبندهائى از طلا به آنها داده نشده است ؟ اين سخن را فرعون به خاطر بزرگ شمردن طلا ، و جمع‏آورى آن ، و تحقير پشمينه‏پوشى گفت .
اگر خدا مى‏خواست به هنگام بعثت پيامبرانش درهاى گنجها و معادن طلا و باغهاى سبز و خرم را به روى آنان بگشايد مى‏گشود ، و اگر اراده مى‏كرد پرندگان آسمان و حيوانات وحشى زمين را همراه آنان گسيل مى‏داشت ، ولى اگر اين كار را مى‏كرد آزمايش مردم از ميان مى‏رفت و پاداش و جزا بى‏اثر مى‏شد!.
و در قسمت ديگرى از همين خطبه مى‏فرمايد:
تفسير نمونه ج : 21ص :60
مگر نمى‏بينيد خداوند انسانها را ، از زمان آدم تا آخر جهان ، با سنگهائى كه نه زيانى مى‏رساند و نه سودى ، نه مى‏بيند و نه مى‏شنود ، آزمايش نموده ، اين سنگها را خانه مقدس خود ( كعبه ) قرار داده ، و آن را موجب پايدارى و قوام مردم ساخته است ، آن را در پر سنگلاخ‏ترين مكانها ، و بى‏گياه‏ترين نقاط روى زمين ، در تنگناى دره‏هائى مستقر ساخته ، در ميان كوههاى خشن ، شنهاى متراكم ، چشمه‏هاى كم آب ، آباديهاى جدا و پر فاصله كه هيچ مركبى به راحتى در آن زندگى نمى‏كند ، و سپس آدم و فرزندانش را فرمان داد كه به آن سو توجه كنند و آن را مركز تجمع خود سازند ... .
اگر خدا مى‏خواست خانه مقدسش و محل انجام مناسك حج را در ميان باغها و نهرها و زمينهاى هموار و پر درخت و آباد كه داراى خانه‏ها و كاخهاى بسيار و آباديهاى به هم پيوسته ، در ميان گندم‏زارها و باغهاى پر گل و گياه ، در ميان بستانهاى زيبا و سرسبز و پرآب ، در وسط باغستانى بهجت‏زا با جاده‏هاى راحت و آباد ، قرار دهد ، توانائى داشت ، ولى در اين حالت آزمايش و امتحان ساده‏تر بود و پاداش و جزا نيز كمتر ( و مردم به ارزشهاى فريبنده ظاهرى مشغول مى‏شدند و از ارزشهاى واقعى الهى غافل مى‏گشتند ) .
به هر حال اساس انقلاب اسلامى انقلاب ارزشهاست ، و اگر مسلمانان امروز در شرائطى سخت و ناگوار تحت فشار دشمنان بيرحم و خونخوار قرار گرفته‏اند به خاطر همين است كه آن ارزشهاى اصيل را رها ساخته ، بار ديگر ارزشهاى جاهلى در ميان آنان رونق گرفته است ، مقياس شخصيت مال و مقام دنيا شده ، و علم و تقوا و فضيلت را به فراموشى سپرده‏اند ، در زرق و برق مادى فرو رفته ، و از اسلام بيگانه شده‏اند ، و تا چنين است بايد كفار اين خطاى بزرگ را بپردازند ،
تفسير نمونه ج : 21ص :61
و تا تحول را از ارزشهاى حاكم بر وجودشان شروع نكنند مشمول الطاف الهى نخواهند شد كه ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم ( رعد - 11 ) .
 
2 -پاسخ به يك سؤال
با مطالعه آيات فوق پيرامون تحقير شديد زينتهاى ظاهرى ، و ثروت و مقام مادى ، اين سؤال مطرح مى‏شود كه پس چرا قرآن مجيد در جاى ديگر مى‏گويد : قل من حرم زينة الله التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق قل هى للذين آمنوا فى الحياة الدنيا خالصة يوم القيمة كذلك نفصل الايات لقوم يعلمون : بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و طيبات را حرام كرده است ؟ بگو : اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‏اند ( اگر چه ديگران نيز با آنهامشاركت دارند ولى ) در قيامت خالص براى آنها خواهد بود ، اينچنين آيات خود را براى كسانى كه مى‏فهمند شرح مى‏دهيم ( اعراف - 32).
يا در جاى ديگر مى‏فرمايد : يا بنى آدم خذوا زينتكم عند كل مسجد : اى فرزندان آدم ! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد ( اعراف - 31).
چگونه اين دو گروه از آيات با هم سازگار است ؟ ! در پاسخ بايد به اين نكته توجه داشت كه هدف در آيات مورد بحث شكستن ارزشهاى دروغين است ، هدف اين است كه مقياس شخصيت انسانها را ثروت و زينت آنها نشمارند ، نه اينكه امكانات مادى بد چيزى است ، مهم اين است كه به آنها به صورت يك ابزار نگاه شود نه يك هدف متعالى و نهائى .
وانگهى اينها در صورتى ارزش دارد كه در حد معقول و شايسته و خالى از هر گونه اسراف و تبذير باشد ، نه ساختن كاخهائى از طلا و نقره و گرد آوردن
تفسير نمونه ج : 21ص :62
زينتهاى انبوهى از سيم و زر ! و از اينجا روشن مى‏شود كه نه بهره‏مند بودن گروهى از كفار و ظالمان از اين مواهب مادى دليل بر شخصيت آنها است ، و نه محروم بودن مؤمنان از آن ، و نه استفاده از اين امور در حد معقول ، به صورت يك ابزار ، ضررى به ايمان و تقواى انسان مى‏زند ، و ايناست تفكر صحيح اسلامى و قرآنى. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره زخرف آیات 56 – 31
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها