عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود
دوشنبه 20 تیر 1390  07:11 ق.ظ

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود
تفسير نمونه ج : 22ص :104
در اين آيه نكاتى جلب توجه مى‏كند:
1 -با توجه به اينكه لام در لتدخلن لام قسم و نون در آخر آن براى تاكيد است اين يك وعده قطعى الهى نسبت به آينده ، و پيشگوئى معجز - آساى صريحى است از انجام مراسم عمره ، در نهايت امنيت ، و چنانكه خواهيم گفت درست در سال آينده ، در همان ماه ذى القعده ، اين پيشگوئى به واقعيت پيوست ، و مسلمانان مراسم عمره را به همين صورت انجام دادند .
2 -جمله ان شاء الله در اينجا ممكن است يكنوع تعليم به بندگان باشد كه به هنگام خبر دادن از آينده تكيه بر مشيت و اراده الهى را فراموش نكنند ، و خود را در كارها مستقل و بى نياز از لطف او ندانند.
و نيز ممكن است اشاره به شرايطى باشد كه خداوند براى اين موفقيت ( توفيق زيارت خانه خدا در آينده نزديك ) قرار داده ، و آن باقيماندن بر خط توحيد و سكينه و تقوى است.
و نيز ممكن است اشاره به نفراتى باشد كه در اين فاصله مدت عمرشان پايان مى‏گيرد و موفق به انجام اين زيارت نمى‏شوند ، و جمع ميان اين معانى كاملا ممكن است .
3 -تعبير به فتحا قريبا به عقيده بسيارى از مفسران اشاره به همان صلح حديبيه است كه قرآن آن را فتح مبين ناميده ، و مى‏دانيم همين فتح زمينه‏ساز ورود به مسجد الحرام در سال بعد شد.
در حالى كه گروهى ديگر آن را اشاره به فتح خيبر مى‏دانند.
البته كلمه قريبا تناسب بيشترى با فتح خيبر دارد زيرا فاصله كمترى
تفسير نمونه ج : 22ص :105
با تحقق عينى اين خواب داشت.
از اينگذشته در آيه 18 همين سوره كه سخن از بيعت رضوان مى‏گويد آمده است فانزل السكينة عليهم و اثابهم فتحا قريبا و چنانكه گفتيم و اكثر مفسران عقيده دارند كه منظور فتح خيبر است ، قرائن موجود در آيه نيز حكايت از همين مى‏كند ، و با توجه به اينكه آيه مورد بحث هماهنگ با آن مى‏باشد به نظر مى‏رسد كه هر دو به يك معنى اشاره مى‏كند.
در تفسير على بن ابراهيم نيز به همين معنى اشاره شده است.
4 -جمله محلقين رؤسكم و مقصرين ( در حالى كه سرها را تراشيده‏ايد و ناخنها را گرفته‏ايد ) اشاره به يكى از آداب مراسم عمره است كه تقصير نام دارد ، و به وسيله آن محرم از احرام خارج مى‏شود ، بعضى اين آيه را دليل بر تخيير در مساله تقصير و خروج از احرام دانسته‏اند ، كه محرم مى‏تواند سر را بتراشد و يا ناخن خود را بگيرد ، زيرا جمع ميان اين دو قطعا واجب نيست .
5 -جمله فعلم ما لم تعلموا : خداوند مطالبى را مى‏دانست كه شما نمى‏دانستيد اشاره به اسرار مهمى است كه در صلح حديبيه نهفته بود ، و با گذشت زمان آشكار شد ، پايه‏هاى اسلام تقويت يافت ، و آوازه اسلام در همه جا پيچيد ، و تهمتهاى جنگ طلبى مسلمانان و مانند آن بر چيده شد ، و مسلمين
تفسير نمونه ج: 22ص :106
توانستند با فراغت بال خيبر را فتح كنند ، و مبلغان خود را به اطراف جزيره عربستان گسيل دارند ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نامه‏هاى تاريخى خود را براى سران بزرگ دنياى آن روز بفرستد ، مطالبى كه افراد عادى از آن آگاه نبودند و تنها خداوند بر آن آگاهى داشت.
6 -در اين آيه به مساله رؤيا بر خورد مى‏كنيم ، همان رؤياى صادقه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) كه شاخه‏اى از وحى است ، شبيه آنچه در مورد ابراهيم (عليه‏السلام‏) و ذبح فرزندش اسماعيل (عليه‏السلام‏) آمده است ( صافات آيه - 102).
(شرح بيشتر در باره رؤيا و خواب ديدن را در جلد نهم در داستان يوسف صفحه 312 به بعد مطالعه فرمائيد).
7 -آيه مورد بحث يكى از اخبار غيبى قرآن ، و از شواهد آسمانى بودن اين كتاب ، و از معجزات پيغمبر گرامى اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است كه با اين قاطعيت و تاكيد هم خبر از ورود به مسجد الحرام و انجام مراسم عمره در آينده نزديك مى‏دهد ، و هم فتح قريب و پيروز نزديكى قبل از آن ، و چنانكه مى‏دانيم اين هر دو پيشگوئى به وقوع پيوست ، داستان فتح خيبر را قبلا شنيديد و اكنون داستان عمرة القضاء را نيز بشنويد. 
منبع : تفسیر نمونه: سوره فتح آیات 29 – 18
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها