عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود
دوشنبه 20 تیر 1390  07:11 ق.ظ

اسرار مهمي كه در صلح حديبيه نهفته بود
تفسير نمونه ج : 22ص :104
در اين آيه نكاتى جلب توجه مى‏كند:
1 -با توجه به اينكه لام در لتدخلن لام قسم و نون در آخر آن براى تاكيد است اين يك وعده قطعى الهى نسبت به آينده ، و پيشگوئى معجز - آساى صريحى است از انجام مراسم عمره ، در نهايت امنيت ، و چنانكه خواهيم گفت درست در سال آينده ، در همان ماه ذى القعده ، اين پيشگوئى به واقعيت پيوست ، و مسلمانان مراسم عمره را به همين صورت انجام دادند .
2 -جمله ان شاء الله در اينجا ممكن است يكنوع تعليم به بندگان باشد كه به هنگام خبر دادن از آينده تكيه بر مشيت و اراده الهى را فراموش نكنند ، و خود را در كارها مستقل و بى نياز از لطف او ندانند.
و نيز ممكن است اشاره به شرايطى باشد كه خداوند براى اين موفقيت ( توفيق زيارت خانه خدا در آينده نزديك ) قرار داده ، و آن باقيماندن بر خط توحيد و سكينه و تقوى است.
و نيز ممكن است اشاره به نفراتى باشد كه در اين فاصله مدت عمرشان پايان مى‏گيرد و موفق به انجام اين زيارت نمى‏شوند ، و جمع ميان اين معانى كاملا ممكن است .
3 -تعبير به فتحا قريبا به عقيده بسيارى از مفسران اشاره به همان صلح حديبيه است كه قرآن آن را فتح مبين ناميده ، و مى‏دانيم همين فتح زمينه‏ساز ورود به مسجد الحرام در سال بعد شد.
در حالى كه گروهى ديگر آن را اشاره به فتح خيبر مى‏دانند.
البته كلمه قريبا تناسب بيشترى با فتح خيبر دارد زيرا فاصله كمترى
تفسير نمونه ج : 22ص :105
با تحقق عينى اين خواب داشت.
از اينگذشته در آيه 18 همين سوره كه سخن از بيعت رضوان مى‏گويد آمده است فانزل السكينة عليهم و اثابهم فتحا قريبا و چنانكه گفتيم و اكثر مفسران عقيده دارند كه منظور فتح خيبر است ، قرائن موجود در آيه نيز حكايت از همين مى‏كند ، و با توجه به اينكه آيه مورد بحث هماهنگ با آن مى‏باشد به نظر مى‏رسد كه هر دو به يك معنى اشاره مى‏كند.
در تفسير على بن ابراهيم نيز به همين معنى اشاره شده است.
4 -جمله محلقين رؤسكم و مقصرين ( در حالى كه سرها را تراشيده‏ايد و ناخنها را گرفته‏ايد ) اشاره به يكى از آداب مراسم عمره است كه تقصير نام دارد ، و به وسيله آن محرم از احرام خارج مى‏شود ، بعضى اين آيه را دليل بر تخيير در مساله تقصير و خروج از احرام دانسته‏اند ، كه محرم مى‏تواند سر را بتراشد و يا ناخن خود را بگيرد ، زيرا جمع ميان اين دو قطعا واجب نيست .
5 -جمله فعلم ما لم تعلموا : خداوند مطالبى را مى‏دانست كه شما نمى‏دانستيد اشاره به اسرار مهمى است كه در صلح حديبيه نهفته بود ، و با گذشت زمان آشكار شد ، پايه‏هاى اسلام تقويت يافت ، و آوازه اسلام در همه جا پيچيد ، و تهمتهاى جنگ طلبى مسلمانان و مانند آن بر چيده شد ، و مسلمين
تفسير نمونه ج: 22ص :106
توانستند با فراغت بال خيبر را فتح كنند ، و مبلغان خود را به اطراف جزيره عربستان گسيل دارند ، و پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نامه‏هاى تاريخى خود را براى سران بزرگ دنياى آن روز بفرستد ، مطالبى كه افراد عادى از آن آگاه نبودند و تنها خداوند بر آن آگاهى داشت.
6 -در اين آيه به مساله رؤيا بر خورد مى‏كنيم ، همان رؤياى صادقه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) كه شاخه‏اى از وحى است ، شبيه آنچه در مورد ابراهيم (عليه‏السلام‏) و ذبح فرزندش اسماعيل (عليه‏السلام‏) آمده است ( صافات آيه - 102).
(شرح بيشتر در باره رؤيا و خواب ديدن را در جلد نهم در داستان يوسف صفحه 312 به بعد مطالعه فرمائيد).
7 -آيه مورد بحث يكى از اخبار غيبى قرآن ، و از شواهد آسمانى بودن اين كتاب ، و از معجزات پيغمبر گرامى اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است كه با اين قاطعيت و تاكيد هم خبر از ورود به مسجد الحرام و انجام مراسم عمره در آينده نزديك مى‏دهد ، و هم فتح قريب و پيروز نزديكى قبل از آن ، و چنانكه مى‏دانيم اين هر دو پيشگوئى به وقوع پيوست ، داستان فتح خيبر را قبلا شنيديد و اكنون داستان عمرة القضاء را نيز بشنويد. 
منبع : تفسیر نمونه: سوره فتح آیات 29 – 18
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها