عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

8 خطاي ساده براي آنکه از محل کار اخراج شويد

8 خطاي ساده براي آنکه از محل کار اخراج شويد
دوشنبه 20 تیر 1390  08:49 ق.ظ

 آيا توجه کرده‌ايد که که بيشتر کارفرمايان با هوش در طي مراحل استخدام کارکنان خود، به نحوي سعي مي‌نمايند تا علت جابجائي‌هاي شغلي فرد متقاضي کار را مشخص نمايند؟

درست است که فارغ از علت جابجائي‌ها نمي‌توان صرفا" با در نظر گفتن تعداد جابجائي‌ها در مورد افراد قضاوت کرد، اما بديهي است که جابجائي‌هاي مکرر و متعدد در رده  کارکنان جزء، غالبا" نقطه قوت و تجربه بالا تلقي نمي‌گردد. بهتر است با چشم انداز ارتقاء نيروهاي کار موجود در بازار کار  و نيز استفاده کارفرمايان از تجربه يکديگر و جلوگيري از صرف هزينه‌هاي تکراري که ديگران براي کسب تجربه متحمل شده اند به دو توصيه يکي براي کارفرمايان و يکي براي نيروهاي کار توجه داشته باشيم :

 

الف -  کارفرمايان با توجه کامل به علت جابجائي نيروي جديد کار ، اقدام به استخدام وي نمايند.

ب  -  نيروهاي کار به خصوص در رده‌هاي عملياتي سازمان ضمن رعايت برخي  مراتب که در زير بدان اشاره گرديده است از جابجائي‌هاي اينگونه‌اي بپرهيزند .

 

1-  حساسيت نداشتن روي لوازم اداري !! گم شدن ملزومات خرد اداري از قبيل خودکار و پاکت نامه و ... خيلي حساسيت ايجاد نکند، اما گم شدن گوشي تلفن، رايانه تاشو (لپ تاپ)، يا ويدئو پروجکشن، قابل اغماض نخواهد بود.

2-  عدم رعايت شئونات صنفي و اجتماعي. رفتار شما در خانه و يا کوچه و خيابان هر چه که باشد به خودتان و محيطي که در آن قرار داريد مربوط مي‌شود اما رفتار شما در محل کار مبين شخصيت سازمان و برند کسب و کارتان مي‌باشد و به کارفرماي شما مربوط مي شود، بهتر است در اين خصوص به يک تعريف درست برسيد تا زمينه‌هاي ناهماهنگي با فرهنگ سازماني‌تان را فراهم ننمانيد.

3-  واضح است که بسياري از حرفه‌اي‌ها هميشه نيم نگاهي به بازار کار دارند، اما اگر هر روز رزومه خود را با پرينتر محل کار تهيه و از همانجا فاکس و يا ايميل کرديد يعني اعلام عمومي به اينکه من در اين مجموعه ادامه نخواهم داد و بنابراين چرا فکر مي‌کنيد در چنين شرايطي کارفرما بايستي منتظر بماند؟

4-  بديهي است که همه احتياج به مرخصي دارند، اما مرخصي رفتن در اوج دوره کاري يعني بي‌مسئوليتي پس چرا بايد کارفرما نسبت به شما احساس مسئوليت کند؟

5-  استفاده خصوصي از تجهيزات ارتباطي محل کار نظير تلفن و اينترنت تا اندازه‌اي پذيرفته است که مطابق با عرف باشد و به کار لطمه وارد ننمايد. بديهي است وقتي تعداد تلفن‌هاي شخصي و مدت آنها زياد مي‌شود و يا مراجعه به سايتهاي گوناگون مطابق با علائق شخصي افزايش مي يابد، آنگاه....

6-  البته همه واقعيت را نگفتن با دروغ گفتن خيلي متفاوت است و اين موضوع به کياست افراد در ارتباطات مربوط مي‌شود، اما اگر با دروغ خود را فارغ التحصيل فوق تخصص از هاروارد معرفي کنيد و به کاري مشغول شويد، دير يا زود براي خودتان دردسر درست خواهيد کرد.

7-  برخي از کارفرمايان خيلي خوب، کارهاي جانبي را در محل کار تا اندازه‌اي مي‌پذيرند که براي خودشان و ديگر کارکنان، و ارباب رجوع يا مشتريان ايجاد حساسيت ننمايد. بنابراين انجام کار دوم در محل کار اصلي يعني اقدامي ساده و راحت براي اخراج از کار اصلي .

8-  اکتفا کردن به حافظه براي انجام کارها و دستورات مدير مافوق، اگر چه ساده و تا اندازه‌اي سريع است اما بسيار پرمخاطره است زيرا در شرايطي که حجم کارها بالا برود و مراجعات افزايش پيدا کند ديگر حافظه نمي‌تواند جوابگو باشد و قطعا" برخي موارد يا فراموش و يا با کيفيت مورد نظر به اجراء در نمي‌آيد. لذا در نظر داشته باشيد کارآئي يک نيرو مي‌تواند با توجه به روشي که در هنگام مراجعات بر مي‌گزيند کم و يا زياد شود. استفاده از يک دفترچه يادداشت براي فهرست کردن کارهائي که به شما مراجعه مي‌شود، مي‌تواند مخاطرات زيادي از جمله اخراج به خاطر اهمال در انجام کار را مرتفع نمايد. 

 اگر يکي يا تعدادي از اين خطاها را در محل کار مرتکب مي‌شويد بهتر است تا دير نشده تجديد نظر کنيد.

 

ترجمه و تاليف : محمد سالاري

 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

abdo_61

abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 36384
محل سکونت : ایران زمین
دسترسی سریع به انجمن ها