عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

9 راه برای رهایی از خلق تنگ

9 راه برای رهایی از خلق تنگ
دوشنبه 20 تیر 1390  08:50 ق.ظ

 توانايي تغيير احساسات و کنترل آنها يکي از مهمترين فاکتورها در رشد فردي است. اگرچه گاهي دلايل منطقي و عقلي از انجام کاري حکايت مي‌کنند، اما انجام آن کار، احساسات را به بن‌بست مي‌رساند. از اين‌رو کنترل احساسات و بهره‌گيري از آن در کسب منافع، تأثير به سزايي بر کيفيت زندگي خواهد داشت.اگرچه تاکنون راه‌هاي متعددي مانند مصرف شکلات و... پيشنهاد شده‌اند اما اين عوامل چندان مؤثر به نظر نمي‌رسند. 9 عامل مؤثر براي تغيير خلق و خو و کنترل احساسات عنوان شده در زير و عمل به آنها باعث تغييرات چشمگيري در اين زمينه خواهد شد.


آرامش: حفظ آرامش در شرايط نامطلوب تأثير فوق‌العاده‌اي بر توانايي کنترل شرايط خواهد داشت زيرا معمولاً بخش عمده‌اي از فشارها ناشي از ساخته‌هاي ذهني است. به گفته پژوهشگران هنگامي که شخصي درصدد تغيير عادات يا رفتار خود برمي‌آيد، اغلب از زحمت زياد آن گله‌مند است. اين در حالي است که گاهي اطرافيان او را به برخورداري از اراده ناکافي متهم مي‌کنند. اما آنچه در اين ميان اتفاق مي‌افتد آن است که اين افراد درصددند تا با بهره‌گيري از توانايي فيزيکي خود، به تغيير عادات فيزيکي و يا ذهني بپردازند حال آنکه با اين روش انرژي در بدن حبس شده و احساس خستگي ايجاد خواهد شد. براي غلبه بر اين مشکل، تصميمات بايد بر مبناي اهداف گرفته شوند. علاوه بر اين ماهيچه‌ها را بايد شل کرده و توجه و تمرکز تنها بر عادات و روش غلبه معطوف شود.

پرسش سؤالات متفاوت:در رويارويي با شرايط اغلب پرسش‌هاي متفاوتي مطرح مي‌شوند که گاهي نيز نتايج مثبتي را در پي ندارند. از اين رو توصيه مي‌شود تا با طرح سؤالات مثبت و قدرت‌بخش، به زندگي قدرت بخشيد. براي مثال به جاي طرح اين پرسش که «من چرا بايد اين کار را انجام بدهم؟»، پرسش «چگونه مي‌توانم انجام اين کار را مفرح‌تر کنم» و يا «اين کار چه کمکي به من مي‌کند» جايگزين شود.به طور کلي سؤالاتي بايد در اين وهله مطرح شوند که توجه فرد را بر راه‌حل‌ها متمرکز کرده و با باز کردن ذهن، امکانات جديد را نمايان مي‌کنند.

1 لبخند: لبخند، شادماني را افزايش مي‌دهد. 30 ثانيه لبخند زدن، احساس خوبي در فرد ايجاد کرده و گاهي شرايط را دگرگون مي‌کند. زيرا با لبخند زدن، حتي به صورت مصنوعي، بدون ترشح مواد شيميايي، شادي را آغاز مي‌کند.

2 سپاسگزاري: يکي از ساده‌ترين و مؤثرترين روش‌ها براي دستيابي به احساس بهتر سپاسگزاري است. بدين منظور کافي است نگاهي به اطراف انداخته و به خاطر خوردن غذاي خوب، کودکان سالم، برخورداري از نعمت خانواده، امکانات زندگي، خصوصيات مطلوب افراد خانواده و دوستان، و حتي آواز پرندگان از خداوند سپاسگزاري کنيم.

3 تغيير الگوي ذهني: در شرايط نامطلوب روحي، تغيير الگوي ذهني و انجام کار جديد و متفاوت، تأثير به سزايي در تغيير روحيه خواهد داشت.

بدين منظور انجام فعاليت‌هايي چون نوشيدن يک ليوان آب، پاشيدن آب به صورت، 10 بار بالا و پائين پريدن و آواز خواندن، مطالعه مطلب طنز و يا مشاهده فيلم خنده‌دار و... فرد را از حالت افسردگي و اضطراب خارج مي‌کنند. زيرا لبخند و خنده از شدت فشار روحي کم مي‌کند. پس از تغيير الگوي ذهني، اغلب اوقات بازگشت به الگوي قبلي کمي دشوار مي‌شود. درست مثل زماني که هنگام گفت‌وگو با يک دوست، عابري سؤال پرسيده و پس از پاسخ به عابر و بازگشت به گفت‌وگو، موضوع گفت‌وگو فراموش مي‌شود.

به کارگيري عوامل خارجي: استفاده از عوامل خارجي تا حد زيادي در تغيير روحيه تأثيرگذار است. گوش دادن به موسيقي موردنظر، مشاهده فيلم دلخواه، خودشناسي، مطالعه کتاب و... از عوامل خارجي مؤثر در اين زمينه به حساب مي‌آيند.

4 خوردن غذا: در صورت احساس خستگي و نااميدي، خوردن مقداري غذا براي بازگشت انرژي و سطح تند خون به حد مطلوب توصيه مي‌شود. اين در حالي است که نبايد در خوردن غذا افراط شود زيرا باعث کسلي و تنبلي خواهد شد. از اين رو توجه به ميزان مصرف کربوهيدرات‌ها و همچنين مقدار غذاي مصرفي در هر وعده ضروري است.

5 در نظر گرفتن شرايط جديد: گاهي باور موجود از کار، ارتباطات، پول، ورزش و زندگي تنها راه صحيح نيست. از اين‌رو بايد با از ميان برداشتن محدوديت‌ها و

باز کردن ذهن و فکر و همچنين رشد شخصي به تجديدنظر در افکار پرداخت و در اين ميان از نظرات مشاورين نيز

بهره گرفت.

6 يادآوري خاطرات خوب و تجربيات مثبت: تغيير روحيه با به ياد آوردن خاطرات مثبت و تجارب شيرين، آرامش و اعتماد به نفس را افزايش داده و افکار منفي را دور مي‌کند.از اين طريق توانايي‌هاي دروني که پشت ابرهاي افکار و احساسات منفي مخفي است در ذهن نقش مي‌بندد.با تغيير روحيه علاوه بر کسب احساس بهتر، جهان به گونه‌اي ديگر ديده مي‌شود و به جاي اينکه احساسات نقش مانع را بازي کنند، نقش محرک را خواهند داشت.  

 


 

مدیر سابق تالار آموزش خانواده

abdollah_esrafili@yahoo.com

 

  شاد، پیروز و موفق باشید.

abdo_61

abdo_61
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مهر 1388 
تعداد پست ها : 36573
محل سکونت : ایران زمین
دسترسی سریع به انجمن ها