عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

بهترين منابع غذايي حاوي آهن براي مقابله با كم‌ خوني

بهترين منابع غذايي حاوي آهن براي مقابله با كم‌ خوني
سه شنبه 21 تیر 1390  06:03 ق.ظ

كم‌ خوني حالتي است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول‌هاي قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و فرآيند تبادل اكسيژن و دي‌اكسيد كربن بين خون و سلول‌هاي بدن دچار اختلال مي‌شود.

 از مهم‌ترين ريزمغذي‌ها جهت خون‌سازي كه كمبود آنها موجب بروز كم‌ خوني مي‌شود مي‌توان به آهن، ويتامين ب12 و اسيد فوليك اشاره كرد.

از سوي ديگر، فقر آهن يكي از شايع‌ترين اختلالات تغذيه‌اي در كشورهاي در حال توسعه و مهم‌ترين علت كم ‌خوني تغذيه‌اي در كودكان و زنان در سنين باروري است كه با ايجاد گلبول‌هاي قرمز كوچك و كاهش مقدار هموگلوبين سبب كاهش توان جسمي و رواني فرد و حتي افزايش ميزان مرگ و مير و ابتلا به بيماري‌ها مي‌شود.

سايت اينترنتي مدگورو در مقاله‌اي فهرست مواد غذايي و منابع اصلي حاوي آهن و نيز منابعي كه جذب آهن را افزايش مي‌دهند،‌ منتشر كرده است.

در اين مقاله آمده است مواد غذايي شامل جگر، گوشت قرمز، ماهي، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات داراي برگ‌هاي سبز تيره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و ميوه‌هاي خشك مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌هاي روغني بهترين منابع خوراكي حاوي آهن هستند.

به علاوه منابع غذايي حاوي ويتامين ث،‌ اسيد سيتريك و اسيد اسكوربيك مانند آب‌ پرتقال، انبه و طالبي، منابع حاوي اسيد ماليك و اسيد تارتاريك مثل هويج و سيب‌زميني و محصولات تخميري مثل سس سويا عوامل افزايش دهنده جذب آهن در بدن هستند.

نور

peyman84

peyman84
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 7270
محل سکونت : قم
دسترسی سریع به انجمن ها