عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

آيا الغاي يك جانبه پيمان صحيح است؟ (پيمان با مشركين)

آيا الغاي يك جانبه پيمان صحيح است؟ (پيمان با مشركين)
سه شنبه 21 تیر 1390  10:11 ق.ظ

آيا الغاي يك جانبه پيمان صحيح است؟ (پيمان با مشركين)
تفسیر نمونه : سوره توبه آیات 22- 1
تفسير نمونه ج : 7ص :283
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد .
 
1- آيا الغاى يكجانبه پيمان صحيح است ؟
مى‏دانيم در اسلام مخصوصا اهميت فوق‏العاده‏اى به مساله وفاى به عهد و پايبند بودن به پيمانها - حتى در برابر كافران و دشمنان - داده شده است ، با اين حال اين سؤال پيش مى‏آيد كه چگونه قرآن دستور مى‏دهد پيمان مشركان يك جانبه لغو گردد ؟ پاسخ اين سؤال با توجه به امور زير روشن مى‏شود .
اولا بطوريكه در آيه 7 و 8 همين سوره ( چند آيه بعد ) تصريح شده ، اين لغو پيمان بدون مقدمه نبوده است ، بلكه از آنها قرائن و نشانه‏هائى بر نقض پيمان آشكار شده بود ، و آنها آماده بودند در صورت توانائى بدون كمترين اعتنا به پيمانهائى كه با مسلمانها دارند ، ضربه كارى را بر آنها وارد سازند .
اين كاملا منطقى است كه اگر انسان ببيند ، دشمن خود را آماده براى شكستن پيمان مى‏كند و علائم و قرائن آن در اعمال او به قدر كافى به چشم مى‏خورد ، پيش از آنكه غافلگير شود اعلام لغو پيمان كرده و در برابر او به پا خيزد .
ثانيا در پيمانهائى كه به خاطر شرايط خاص بر قوم و ملتى تحميل مى‏شود ، و آنها خود را ناگزير از پذيرش آن مى‏بينند ، چه مانعى دارد كه پس از قدرت و توانائى اين گونه پيمانها را به طور يكجانبه لغو كنند .
آئينبت پرستى نه يك مذهب بود و نه يك مكتب عاقلانه ، بلكه يك روش خرافى و موهوم و خطرناك بود ، كه مى‏بايست سرانجام از جامعه انسانى برچيده شود ، و اگر قدرت و قوت بت پرستان در جزيره عرب به قدرى در آغاز كار زياد بود ، كه پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) مجبور شد تن به صلح و پيمان با آنها در دهد ، دليل اين نخواهد بود كه به هنگام كسب نيرو و قدرت به چنين پيمان تحميلى كه بر خلاف منطق و عقل و درايت است ، وفادار بماند ، اين درست به آن مى‏ماند كه يك مصلح
تفسير نمونه ج : 7ص :284
بزرگ در ميان گاو پرستان بعضى از كشورها ظهور كند ، و براى برچيدن اين برنامه دست به كار تبليغات وسيع بزند ، و به هنگامى كه تحت فشار قرار گيرد ، به ناچار با آنها پيمان ترك مخاصمه ببندد ، ولى به هنگامى كه پيروان كافى پيدا كرد ، قيام كند و براى جاروب كردن اين افكار پوسيده دست به كار شود ، و پيمان خود را با آنها ملغى شده اعلام نمايد .
لذا مى‏بينيم اين حكم مخصوص مشركان بوده و اهل كتاب و ساير اقوامى كه در اطراف جزيره عربستان وجود داشتند ، و به نوعى با پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) پيمان بسته بودند ، پيمانشان تا پايان عمر پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) محترم شمرده شد .
به علاوه مى‏بينيم لغو پيمان مشركان به شكل غافلگيرانه صورت نگرفت ، بلكه چهار ماه به آنها مهلت داده شد ، و در مركز اجتماع عمومى حجاز ، يعنى روز عيد قربان در كنار خانه كعبه اين موضوع به آگاهى همه رسانده شد ، تا فرصت كافى براى فكر و انديشه بيشتر پيدا كنند ، شايد دست از اين آئين خرافى كه مايه عقب‏ماندگى و پراكندگى و جهل و خباثت است ، بردارند ، خداوند هرگز راضى نشد آنها را غافلگير سازد و مجال تفكر را از آنها سلب كند حتى اگر آماده پذيرش اسلام نشوند مجال كافى براى تهيه نيرو بمنظور دفاع از خود داشته باشند تا در يك جنگ غير عادلانه درگير نشوند ! اگر پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نظر تربيتى و رعايت اصول انسانى نداشت هرگز نبايد با دادن مهلت چهارماهه دشمن را از خواب بيدار كند و مجال كافى براى تهيه نيرو و آمادگى جنگى به او بدهد بلكه بايد در يك روز معين پس از الغاى يك جانبه پيمان ، بدون مقدمه ، به آنها حمله كند و بساط آنان را برچيند .
بهمين دليل مى‏بينيم بسيارى از بت پرستان از اين مهلت چهارماهه استفاده كردند و با مطالعه بيشتر در تعليمات اسلام به آغوش آن باز گشتند .
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها