عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند.

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند.
سه شنبه 21 تیر 1390  10:13 ق.ظ

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند
أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضوَنَ اللَّهِ كَمَن بَاءَ بِسخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُوَ بِئْس المَْصِيرُ(162) هُمْ دَرَجَتٌ عِندَ اللَّهِوَ اللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ‏(163)
ترجمه:
162 -آيا كسى كه از رضايت خدا پيروى كرده ، همانند كسى است كه به سوى خشم و غضب خدا بازگشته و جايگاه او جهنم و پايان كار او بسيار بد است ؟!
163 -هر يك از آنها براى خود درجه و مقامى در پيشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند بينا است.
 
تفسير:آنها كه در جهاد شركت نكردند
ا فمن اتبع رضوان الله در آيات گذشته در جوانب مختلف جنگ احد و نتائج آن بحث شد ،
تفسير نمونه ج : 3ص :155
اكنون نوبت منافقان و مؤمنان سست ايمانى است كه به پيروى از آنها در ميدان جنگ ، حضور نيافتند زيرا در روايات مى‏خوانيم ، هنگامى كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) فرمان حركت بسوى احد را صادر كرد جمعى از منافقان به بهانه اينكه يقين به وقوع جنگ ندارند از حضور در ميدان ، خوددارى كردند و بعضى از مسلمانان ضعيف - الايمان نيز به آنها ملحق شدند ، آيه فوق ، سرنوشت آنها را تشريح مى‏كند و مى‏گويد : آيا كسانى كه فرمان خدا را اطاعت كردند و از خشنودى او پيروى نمودند ، همانند كسانى هستند كه بسوى خشم خدا بازگشتند و جايگاه آنها جهنم و بازگشت و پايان كار آنها ، زشت و ناراحت كننده است .
سپس مى‏فرمايد هم درجات عند الله هر يك از آنها براى خود درجه و موقعيتى در پيشگاه خدا دارند ، اشاره به اينكه نه تنها منافقان تن‏پرور و مجاهدان با هم فرق دارند ، بلكه هر يك از كسانى كه در اين دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداكارى و جانبازى و يا نفاق و دشمنى با حق در پيشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت كه از صفر شروع مى‏شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى‏يابد.
جالب توجه اينكه : در روايتى از امام على بن موسى الرضا (عليهماالسلام‏) نقل شده كه فرمود : هر درجه‏اى به اندازه فاصله ميان آسمان و زمين است و در حديث ديگرى وارد شده كه بهشتيان ، كسانى را كه در درجات عليين ( بالا ) قرار دارند آنچنان مى‏بينند كه ستاره‏اى در آسمان ديده مى‏شود منتها بايد توجه داشت كه درجه معمولا به پله‏هائى گفته مى‏شود كه انسان به وسيله آنها به نقطه مرتفعى صعود مى‏كند و اما پله‏هائى كه از آن براى پائين رفتن به نقطه گودى استفاده مى‏شود درك ( بر وزن مرگ ) مى‏گويند و لذا در باره پيامبران در سوره بقره آيه 253 مى‏خوانيم و رفع بعضهم فوق بعض درجات و در باره منافقان در سوره نساء آيه
تفسير نمونه ج : 3ص :156
145 مى‏خوانيم : ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار ولى در آيه مورد بحث ، چون سخن از هر دو طايفه در ميان بوده ، جانب طايفه مؤمنان ، گرفته شده و تعبير به درجه شده است ( اين طرز بيان را در اصطلاح ادبى تغليب مى‏گويند).
و در پايان آيه مى‏فرمايد : و الله بصير بما يعملون : خداوند نسبت به اعمال همه آنها بينا است و بخوبى مى‏داند هر كسى طبق نيت و ايمان و عمل خود شايسته كدامين درجه است. 
منبع : تفسیر نمونه: سوره آل عمران آیات 182- 162
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها