عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند.

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند.
سه شنبه 21 تیر 1390  10:13 ق.ظ

آنها كه در جنگ احد شركت نكردند
أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضوَنَ اللَّهِ كَمَن بَاءَ بِسخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُوَ بِئْس المَْصِيرُ(162) هُمْ دَرَجَتٌ عِندَ اللَّهِوَ اللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ‏(163)
ترجمه:
162 -آيا كسى كه از رضايت خدا پيروى كرده ، همانند كسى است كه به سوى خشم و غضب خدا بازگشته و جايگاه او جهنم و پايان كار او بسيار بد است ؟!
163 -هر يك از آنها براى خود درجه و مقامى در پيشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند بينا است.
 
تفسير:آنها كه در جهاد شركت نكردند
ا فمن اتبع رضوان الله در آيات گذشته در جوانب مختلف جنگ احد و نتائج آن بحث شد ،
تفسير نمونه ج : 3ص :155
اكنون نوبت منافقان و مؤمنان سست ايمانى است كه به پيروى از آنها در ميدان جنگ ، حضور نيافتند زيرا در روايات مى‏خوانيم ، هنگامى كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) فرمان حركت بسوى احد را صادر كرد جمعى از منافقان به بهانه اينكه يقين به وقوع جنگ ندارند از حضور در ميدان ، خوددارى كردند و بعضى از مسلمانان ضعيف - الايمان نيز به آنها ملحق شدند ، آيه فوق ، سرنوشت آنها را تشريح مى‏كند و مى‏گويد : آيا كسانى كه فرمان خدا را اطاعت كردند و از خشنودى او پيروى نمودند ، همانند كسانى هستند كه بسوى خشم خدا بازگشتند و جايگاه آنها جهنم و بازگشت و پايان كار آنها ، زشت و ناراحت كننده است .
سپس مى‏فرمايد هم درجات عند الله هر يك از آنها براى خود درجه و موقعيتى در پيشگاه خدا دارند ، اشاره به اينكه نه تنها منافقان تن‏پرور و مجاهدان با هم فرق دارند ، بلكه هر يك از كسانى كه در اين دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداكارى و جانبازى و يا نفاق و دشمنى با حق در پيشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت كه از صفر شروع مى‏شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى‏يابد.
جالب توجه اينكه : در روايتى از امام على بن موسى الرضا (عليهماالسلام‏) نقل شده كه فرمود : هر درجه‏اى به اندازه فاصله ميان آسمان و زمين است و در حديث ديگرى وارد شده كه بهشتيان ، كسانى را كه در درجات عليين ( بالا ) قرار دارند آنچنان مى‏بينند كه ستاره‏اى در آسمان ديده مى‏شود منتها بايد توجه داشت كه درجه معمولا به پله‏هائى گفته مى‏شود كه انسان به وسيله آنها به نقطه مرتفعى صعود مى‏كند و اما پله‏هائى كه از آن براى پائين رفتن به نقطه گودى استفاده مى‏شود درك ( بر وزن مرگ ) مى‏گويند و لذا در باره پيامبران در سوره بقره آيه 253 مى‏خوانيم و رفع بعضهم فوق بعض درجات و در باره منافقان در سوره نساء آيه
تفسير نمونه ج : 3ص :156
145 مى‏خوانيم : ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار ولى در آيه مورد بحث ، چون سخن از هر دو طايفه در ميان بوده ، جانب طايفه مؤمنان ، گرفته شده و تعبير به درجه شده است ( اين طرز بيان را در اصطلاح ادبى تغليب مى‏گويند).
و در پايان آيه مى‏فرمايد : و الله بصير بما يعملون : خداوند نسبت به اعمال همه آنها بينا است و بخوبى مى‏داند هر كسى طبق نيت و ايمان و عمل خود شايسته كدامين درجه است. 
منبع : تفسیر نمونه: سوره آل عمران آیات 182- 162
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها