عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

ورزشکاران در صورت استفاده از مکمل های دارویی با متخصص تغذیه مشورت کنند

ورزشکاران در صورت استفاده از مکمل های دارویی با متخصص تغذیه مشورت کنند
سه شنبه 21 تیر 1390  10:34 ق.ظ

ورزشکاران ،درصورت استفاده از مکمل های دارویی با متخصص تغذیه مشورت کنند.
یک کارشناس تغذیه گفت: درصورتی که ورزشکار نیازی به دریافت مکمل های دارویی ویا پروتئینی داشته باشد باید باپزشک یامتخصص تغذیه مشاوره نموده وازانواع مکمل هابامجوزهای بهداشتی استفاده کند .
یوسف نقیایی از یزد، اظهارداشت:ازآنجاکه ورزشکاران فعالیت قابل توجهی نسبت به افرادعادی دارندو میزان انرژی مورد نیاز روزانه اشان بیشتر از یک شخص بزرگسال است بنابراین تغذیه دراین افراد برحسب شدت و مدت زمان فعالیت متفاوت است.
وی ادامه داد:معمولا بیش از 3هزارکیلوکالری برای یک ورزشکار بزرگسال درنظرگرفته می شود به همین منظور تعداد وعده های غذایی که در طول روز مصرف می کنند باید به گونه ای باشد که نیازهای افزایش یافته آنها راتامین کند.
نقیایی خاطرنشان ساخت: درکنار انرژی مهمترین فاکتور مورد نیاز ورزشکاران پروتئین است که منجربه حفظ بافت داخلی بدن وعضلات ورزشکار می شود.
وی ادامه داد : درصورتی که پروتئین موردنیاز تامین شود می تواند منجر به تحلیل عضلانی ودرنهایت آسیب به اندام های داخلی شود .
وی توصیه کرد: یک ورزشکار باید به ویتامین ها وموادمغذی موردنیاز بدن خود توجه نموده و همچنین به میزان آب ومایعات موردنیاز روزانه ورزشکاربیاید تامین شود.نقیایی گفت: مقدار مصرف آب و مایعات در ورزشکاران بر حسب میزان کالری دریافتی متفاوت است . معمولا به ازای هریک کیلو کالری یک سی سی آب پیشنهادمی شود به عنوان مثال؛ درصورتی که شخص سه هزارکیلو انرژی نیازداشته باشد باید درطول روز سه لیتر آب (12لیوان) دریافت کند.
نقیایی تصریح کرد: انرژی موردنیاز دریک ورزشکار می تواند ازانواع غذاهای نشاسته ای غلات ازجمله نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی وغیره تامین می شود . بهترین حالت توزیع این ماده غذایی دروعده های غذایی روزانه است به طوری که ازتجمیع این مقدار در یک وعده غذایی جلوگیری شود .چراکه این مهم منجربه افزایش میزان چربی بدن درشخص ورزشکارمی شود.
وی توصیه کرد: بهترین تعداد وعده های غذایی برای یک ورزشکار 5تا 8 وعده غذادرطول روز می باشد .
این کارشناس تغذیه خاطرنشان ساخت :یک ورزشکار برای دریافت پروتئین ها می بایست ازموادغذایی مناسب استفاده کردچراکه مصرف پودرهای پروتئینی به دلیل افزایش اسمولالیته کلیوی می تواند منجربه آسیب درتمام افرادورزشکارگردد. نقیایی ادامه داد: بهترین منابع پروتئینی مناسب ورزشکاران پروتئین های حیوانی مانند انواع گوشت ها به خصوص گوشت ماهی که درصد جذب بالایی دارد می باشد.به عنوان مثال؛ مصرف تخم مرغ وانواع پنیر در کنار این منابع پروتئینیمی تواند استفاده گردد.
ازمنابع گیاهی پروتئینی می توان به مصرف انواع حبوبات ،قارچ وسویا نیزاشاره کرد.
وی با اشاره به این مطلب که مقدار پروتئین موردنیاز بسته به نوع فعالیت شخص ورزشکار تامین شود گفت: این مهم می تواند به راحتی منجربه حفظ توده عضلانی شخص گردد.در خصوص گروه ویتامین ها وموادمعدنی می توان ازانواع میوه جات ،شیر،لبنیات ومغزها استفاده شود .
این کارشناس تغذیه با تاکید براین مطلب که ورزشکاران از مصرف پودرهای قاچاق و خودسرانه اجتناب کنند توصیه کرد:درصورتی که ورزشکار نیازی به دریافت مکمل های دارویی ویا پروتئینی داشته باشد باید باپزشک یامتخصص تغذیه مشاوره نموده وازانواع مکمل هابامجوزهای بهداشتی استفاده کند.

sajad2007

sajad2007
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 9105
محل سکونت : رفسنجان
دسترسی سریع به انجمن ها