عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

عكرمه بن ابي جهل و اسلام آوردن وشهادت او

عكرمه بن ابي جهل و اسلام آوردن وشهادت او
چهارشنبه 22 تیر 1390  03:27 ق.ظ

عكرمه بن ابي جهل و اسلام آوردن وشهادت او
تفسير نمونه ج : 17ص :88 
سپس اضافه مى‏كند : هنگامى كه خداوند آنها را از اين مهلكه رهائى بخشيد - امواج فرو نشست ، و او سالم به ساحل نجات رسيد - مردم دو گروه مى‏شوند بعضى راه اعتدال را پيش مى‏گيرند و به عهد و پيمانى كه در دل در آن لحظات حساس با خدا كردند پايبند و وفادار مى‏مانند  ((فلما نجاهم الى البر فمنهم مقتصد ولى گروهى ديگر همه چيز را به دست فراموشى سپرده و باز لشكر غارتگر شرك و كفر بر كشور قلبشان چيره مى‏شود. 
جمعى از مفسرين ، آيه فوق را اشاره‏اى به اسلام آوردن عكرمة بن ابى جهل دانسته‏اند. 
به هنگام فتح مكه ، چون پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) همه مردم را جز چهار نفر مشمول عفو عمومى قرار داده بود ، و تنها در مورد اين چهار نفر كه يكى از آنها عكرمة بن ابى جهل بود ، حكم اعدام صادر فرموده بود كه هركجا آنها را بيابيد از بين ببريد ، ( چرا كه از هيچگونه كارشكنى و كينه‏توزى و جنايت بر ضد اسلام و مسلمين فروگذار نبودند ) عكرمه ناچار از مكه فرار كرد. 
به كنار درياى احمر آمد و سوار بر كشتى شد در دريا تند بادى خطرناك دامان او را گرفت ، اهل كشتى به يكديگر گفتند : بيائيد با بتها وداع گوئيد و تنها دست به دامان لطف الله بزنيد كه از اين خدايان ما كارى ساخته نيست ! عكرمه گفت : اگر جز توحيد ما را در دريا نجات ندهد در خشكى نيز نجات نخواهد داد ، بارالها من با تو عهد و پيمان مى‏بندم كه اگر مرا از اين مهلكه برهانى بهسراغ محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏روم و دست در دست او مى‏گذارم ، چرا كه او را بخشنده و كريم مى‏دانم.  
تفسير نمونه ج : 17ص :89 
سرانجام او نجات يافت و خدمت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد و مسلمان شد
در تواريخ اسلامى آمده است كه عكرمه بعدا در صف مسلمانان راستين قرار گرفت و در ماجراى جنگ يرموك يا اجنادين شربت شهادت نوشيد. 
و در پايان آيه اضافه مى‏كند : آيات ما را هيچكس جز پيمان‏شكنان كفران كننده انكار نمى‏كنند ( و ما يجحد باياتنا الا كل ختار كفور)
ختار از ماده ختر ( بر وزن چتر ) به معنى پيمان‏شكنى است . 
اين كلمه صيغه مبالغه است چرا كه مشركان و گنهكاران كرارا در گرفتاريها رو به سوى خدا مى‏آورند ، عهد و پيمانها با خدا مى‏بندند و نذرها مى‏كنند ، اما هنگامى كه طوفان حوادث فرو نشست پيمانهاى خود را پى در پى مى‏شكنند ، و نعمتهاى الهى را به دست كفران مى‏سپارند. 
در حقيقت ختار و كفور كه در ذيل اين آيه آمده نقطه مقابل صبار و شكور است كه در ذيل آيه قبل آمده است ( كفران در مقابل شكرگزارى ، و پيمان‏شكنى در مقابل شكيبائى و باقيمانده بر سر عهد و پيمان ) چرا كه وفاى به عهد تنها براى شكيبايان امكان پذير است آنها هستند كه به هنگام شعله‏ور شدن ايمان فطرى در درون جانشان سعى مى‏كنند اين نور الهى ديگر به خاموشى نگرايد و حجابها و پرده‏ها روى آن نيفتد . 
منبع : تفسیر نمونه : سوره لقمان آیات 34 – 16
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها