عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد
چهارشنبه 22 تیر 1390  03:28 ق.ظ

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد
تفسير نمونه ج : 27ص :169 َكلا لَئن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسفَعَا بِالنَّاصِيَةِ(15) نَاصِيَةٍ كَذِبَةٍ خَاطِئَةٍ(16) فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ‏(17) سنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ(18) َكلا لا تُطِعْهُ وَ اسجُدْ وَ اقْترِب (19) 
ترجمه: 
15 -چنان نيست كه او خيال مى‏كند اگر دست از كار خود بر ندارد ناصيه‏اش ( موى پيش سرش ) را گرفته ( و به سوى عذاب مى‏كشانيم
(16) -همان ناصيه دروغگوى خطا كار 17 -سپس هر كه را مى‏خواهد صدا بزند ( تا ياريش كند).
18 -ما هم به زودى ماموران دوزخ را صدا مى‏زنيم !
19 -چنان نيست كه او مى‏پندارد ، هرگز او را اطاعت مكن و سجده نما و تقرب جوى.
 
تفسير : سجده كن و تقرب جوى! 
به دنبال بحثى كه در آيات گذشته پيرامون طغيانگران كافر و مزاحمت آنها نسبت به پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و نمازگزاران آمده بود ، در اين آيات آنها را زير رگبار شديدترين تهديدها گرفته مى‏فرمايد: 
تفسير نمونه ج : 27ص :170 
چنان نيست كه او مى‏پندارد ( گمان مى‏كند مى‏تواند پا بر گردن پيغمبر به هنگام سجده بگذارد و او را از اين برنامه الهى باز دارد ) ( كلا). 
اگر دست از اين جهل و غرور خود برندارد ، موى جلو سر او را گرفته و به سوى عذاب مى‏كشانيم  ((لئن لم ينته لنسفعا بالناصية همان پيش سر دروغگوى خطا كار !  ((ناصية كاذبة خاطئة
لنسفعا از ماده سفع ( بر وزن عفو ) به گفته بعضى از مفسران معانى مختلفى دارد : گرفتن و به شدت كشيدن ، سيلى به صورت زدن ، چهره را سياه كردن ( آن سه قطعه سنگى را كه به هنگام گذاردن ديگ بر روى آتش پايه‏هاى ديگ را تشكيل مى‏دهد نيز سفع مى‏نامند چرا كه سياه و دود آلوده است ) و بالاخره علامت گذاردن و خوار كردن. 
و از همه مناسبتر در اينجا همان معنى اول است ، هر چند در آيه مورد بحث معانى ديگر نيز احتمال دارد . 
به هر حال آيا منظور اين است كه اين ماجرا در قيامت واقع مى‏شود كه موى پيش سر امثال ابو جهل را مى‏گيرند و به سوى آتش دوزخ مى‏كشانند ، يا در دنيا تحقق مى‏يابد ، و يا هر دو ؟ ! بعيد نيست هر دو باشد ، و شاهدش روايت زير است. 
در روايتى مى‏خوانيم : هنگامى كه سوره الرحمن نازل شد پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به يارانش فرمود : چه كسى از شما اين سوره را بر رؤساى قريش مى‏خواند ؟ حاضران در پاسخ كمى سكوت كردند ، چرا كه از آزار سران قريشبيمناك بودند. 
عبد الله بن مسعود برخاست و گفت : اى رسول خدا ! من اين كار را 
تفسير نمونه ج : 27ص :171 
مى‏كنم ... ابن مسعود كه جثه‏اى كوچك داشت و از نظر جسمانى ضعيف بود برخاست و نزد سران قريش آمد ، آنها را در گرد كعبه جمع ديد ، تلاوت سوره الرحمن را آغاز كرد. 
ابو جهل برخاست و چنان سيلى به صورت او زد كه گوش او پاره شد ، و خون جارى گشت ! ابن مسعود گريان به خدمت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد ، هنگامى كه چشم پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بر او افتاد ، ناراحت شد ، سر را به زير انداخت و در غم و اندوه عميقى فرو رفت
ناگهان جبرئيل نازل شد در حالى كه خندان و مسرور بود ، فرمود : اى جبرئيل چرا مى‏خندى در حالى كه ابن مسعود گريان است ؟ عرض كرد به زودى دليل آن را خواهى دانست
اين ماجرا گذشت ، هنگامى كه مسلمانان روز جنگ بدر پيروز شدند ابن مسعود در ميان كشته‏هاى مشركان گردش مى‏كرد ، چشمش به ابو جهل افتاد ، در حالى كه آخرين نفسهاى خود را مى‏كشيد ، ابن مسعود روى سينه او قرار گرفت هنگامى كه چشمش به او افتاد ، گفت : اى چوپان ناچيز ! بر جايگاه بلندى قرار گرفته‏اى ! ابن مسعود گفت الاسلام يعلو و لا يعلى عليه : اسلام برترى مى‏گيرد و چيزى بر اسلام برترى نخواهد گرفت
ابو جهل به او گفت به دوستت محمد بگو : احدى در زندگى در نظر من از او مبغوض‏تر نبود و حتى در حال مرگم ! هنگامى كه اين سخن به گوش پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) رسيد فرمود : فرعون زمان من ، از فرعون موسى بدتر بود ، چرا كه او در واپسين لحظات عمر گفت : من ايمان آوردم ، ولى اين طغيانش بيشتر شد ! سپس ابو جهل رو به ابن مسعود كرد و گفت : سر مرا با اين شمشير قطع 
تفسير نمونه ج : 27ص :172 
كن كه تيزتر است ، هنگامى كه ابن مسعود سرش را جدا كرد نمى‏توانست آن را بردارد و به خدمت رسول خدا آورد ( موى پيش سر او را گرفت و روى زمين كشيد و خدمت پيامبر آورد ، و مضمون آيه در اين دنيا نيز تحقق يافت ) 
منبع : تفسیر نمونه : سوره علق آیات 19 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها