عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد
چهارشنبه 22 تیر 1390  03:28 ق.ظ

عبدالله بن مسعود، سوره الرحمن را در برابر مشركين تلاوت كرد
تفسير نمونه ج : 27ص :169 َكلا لَئن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسفَعَا بِالنَّاصِيَةِ(15) نَاصِيَةٍ كَذِبَةٍ خَاطِئَةٍ(16) فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ‏(17) سنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ(18) َكلا لا تُطِعْهُ وَ اسجُدْ وَ اقْترِب (19) 
ترجمه: 
15 -چنان نيست كه او خيال مى‏كند اگر دست از كار خود بر ندارد ناصيه‏اش ( موى پيش سرش ) را گرفته ( و به سوى عذاب مى‏كشانيم
(16) -همان ناصيه دروغگوى خطا كار 17 -سپس هر كه را مى‏خواهد صدا بزند ( تا ياريش كند).
18 -ما هم به زودى ماموران دوزخ را صدا مى‏زنيم !
19 -چنان نيست كه او مى‏پندارد ، هرگز او را اطاعت مكن و سجده نما و تقرب جوى.
 
تفسير : سجده كن و تقرب جوى! 
به دنبال بحثى كه در آيات گذشته پيرامون طغيانگران كافر و مزاحمت آنها نسبت به پيغمبر اكرم (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و نمازگزاران آمده بود ، در اين آيات آنها را زير رگبار شديدترين تهديدها گرفته مى‏فرمايد: 
تفسير نمونه ج : 27ص :170 
چنان نيست كه او مى‏پندارد ( گمان مى‏كند مى‏تواند پا بر گردن پيغمبر به هنگام سجده بگذارد و او را از اين برنامه الهى باز دارد ) ( كلا). 
اگر دست از اين جهل و غرور خود برندارد ، موى جلو سر او را گرفته و به سوى عذاب مى‏كشانيم  ((لئن لم ينته لنسفعا بالناصية همان پيش سر دروغگوى خطا كار !  ((ناصية كاذبة خاطئة
لنسفعا از ماده سفع ( بر وزن عفو ) به گفته بعضى از مفسران معانى مختلفى دارد : گرفتن و به شدت كشيدن ، سيلى به صورت زدن ، چهره را سياه كردن ( آن سه قطعه سنگى را كه به هنگام گذاردن ديگ بر روى آتش پايه‏هاى ديگ را تشكيل مى‏دهد نيز سفع مى‏نامند چرا كه سياه و دود آلوده است ) و بالاخره علامت گذاردن و خوار كردن. 
و از همه مناسبتر در اينجا همان معنى اول است ، هر چند در آيه مورد بحث معانى ديگر نيز احتمال دارد . 
به هر حال آيا منظور اين است كه اين ماجرا در قيامت واقع مى‏شود كه موى پيش سر امثال ابو جهل را مى‏گيرند و به سوى آتش دوزخ مى‏كشانند ، يا در دنيا تحقق مى‏يابد ، و يا هر دو ؟ ! بعيد نيست هر دو باشد ، و شاهدش روايت زير است. 
در روايتى مى‏خوانيم : هنگامى كه سوره الرحمن نازل شد پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) به يارانش فرمود : چه كسى از شما اين سوره را بر رؤساى قريش مى‏خواند ؟ حاضران در پاسخ كمى سكوت كردند ، چرا كه از آزار سران قريشبيمناك بودند. 
عبد الله بن مسعود برخاست و گفت : اى رسول خدا ! من اين كار را 
تفسير نمونه ج : 27ص :171 
مى‏كنم ... ابن مسعود كه جثه‏اى كوچك داشت و از نظر جسمانى ضعيف بود برخاست و نزد سران قريش آمد ، آنها را در گرد كعبه جمع ديد ، تلاوت سوره الرحمن را آغاز كرد. 
ابو جهل برخاست و چنان سيلى به صورت او زد كه گوش او پاره شد ، و خون جارى گشت ! ابن مسعود گريان به خدمت پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آمد ، هنگامى كه چشم پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بر او افتاد ، ناراحت شد ، سر را به زير انداخت و در غم و اندوه عميقى فرو رفت
ناگهان جبرئيل نازل شد در حالى كه خندان و مسرور بود ، فرمود : اى جبرئيل چرا مى‏خندى در حالى كه ابن مسعود گريان است ؟ عرض كرد به زودى دليل آن را خواهى دانست
اين ماجرا گذشت ، هنگامى كه مسلمانان روز جنگ بدر پيروز شدند ابن مسعود در ميان كشته‏هاى مشركان گردش مى‏كرد ، چشمش به ابو جهل افتاد ، در حالى كه آخرين نفسهاى خود را مى‏كشيد ، ابن مسعود روى سينه او قرار گرفت هنگامى كه چشمش به او افتاد ، گفت : اى چوپان ناچيز ! بر جايگاه بلندى قرار گرفته‏اى ! ابن مسعود گفت الاسلام يعلو و لا يعلى عليه : اسلام برترى مى‏گيرد و چيزى بر اسلام برترى نخواهد گرفت
ابو جهل به او گفت به دوستت محمد بگو : احدى در زندگى در نظر من از او مبغوض‏تر نبود و حتى در حال مرگم ! هنگامى كه اين سخن به گوش پيغمبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) رسيد فرمود : فرعون زمان من ، از فرعون موسى بدتر بود ، چرا كه او در واپسين لحظات عمر گفت : من ايمان آوردم ، ولى اين طغيانش بيشتر شد ! سپس ابو جهل رو به ابن مسعود كرد و گفت : سر مرا با اين شمشير قطع 
تفسير نمونه ج : 27ص :172 
كن كه تيزتر است ، هنگامى كه ابن مسعود سرش را جدا كرد نمى‏توانست آن را بردارد و به خدمت رسول خدا آورد ( موى پيش سر او را گرفت و روى زمين كشيد و خدمت پيامبر آورد ، و مضمون آيه در اين دنيا نيز تحقق يافت ) 
منبع : تفسیر نمونه : سوره علق آیات 19 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها