عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

جلد اول از كتاب «برگ‌هاي پژوهش» رونمايي شد

جلد اول از كتاب «برگ‌هاي پژوهش» رونمايي شد
چهارشنبه 22 تیر 1390  06:39 ق.ظ

جلد نخست از «برگ‌هاي پژوهش» در تيراژ 1500 نسخه، شامل اسناد و آرايي از سلسله نشست‌هاي تخصصي گالري «برگ» مي‌شود كه به هنرمنداني همچون ژازه تباتبايي، ابوالحسن صديقي ،‌ علي اكبر صنعتي ،‌ اسماعيل آشتياني ‌، علي قهرماني ،‌ اكبر شيباني ،‌ بيوك احمري و جليل ضياپور مي‌پردازد.

در مراسم رونمايي اين كتاب؛ محمد حسن حامدي ـ مدير مسئول نشريه «تنديس» ـ و يكي از بانيان راه‌اندازي اين سلسله نشست‌هاي تخصصي گفت:‌ جاي خوشحالي دارد كه نزديك به دو سال توانستيم طي سلسله‌ نشست‌هايي درباره هنرمندان معاصر نشست‌هايي برقرار كنيم و پيرامون آنها به جمع‌آوري عكس، آثار و اسنادشان بپردازيم.

او سپس به انتشار كتاب «زندگي هنرمندان» به قلم ‌وازاري اشاره كرد و افزود: وازاري از جمله شاگردان ميكل‌آنژ بود كه در سال 1550 ميلادي به توصيه استاد خود دوره پر بار رنسانس را مكتوب كرد و نزديك به 21 سال بعد در ايران فردي به نام «قاضي احمد قمي» كتاب «گلستان هنر» را در سال 1000 هجري قمري منتشر نمود.

اين محقق هنر معاصر با مقايسه اين دو كتاب كه با فاصله نزديك به دو دهه از هم منتشر شده‌اند گفت:‌ اين دو كتاب به لحاظ تاريخي بسيار به هم نزديك هستند، اما به لحاظ محتوايي بايد آنها را ارزيابي كرد. به طوري كه مي‌بينيم، «وازاري» در كتاب خود در صفحات بسيار سعي كرده تمام جزئيات مربوط به هنرمندان دوره خود را ثبت كند، در حالي كه زنده‌ياد قاضي احمدقمي در كتاب گلستان هنر طي 180 صفحه به معرفي 700 هنرمند مي‌پردازد.

حامدي تصريح كرد: در كتاب «گلستان هنر» گاه هنرمندان با توصيف‌هايي در حد يك خط و يا يك اسم معرفي شده‌اند و ما مي‌بينيم كه چقدر اين تاريخ كم و كسر دارد و غالبا توصيف‌ها درحد يك جمله و به شكل يكسان خلاصه مي‌شود، پس اين نوع نگارش تاريخ در حال حاضر كمك بيشتر از اين به ما نخواهد كرد و بايد در مورد تاريخ هنر و به ويژه عرصه هنرهاي تجسمي و ابعاد زندگي هنرمندان كارهاي جدي انجام شود.

مدير مسئول نشريه «تنديس» با اظهار تاسف از اين غفلت كه طي سال‌هاي متمادي وجود داشته، عنوان كرد: متاسفانه اين نگاه در حال حاضر نيز همچنان ادامه دارد و چه بسا كه تعداد پژوهشگران بسياري بيايند و درباره آن كار كنند. به شخصه از زنده ياد ايرج افشار و نوشته‌هايش ياد گرفتم كه تاريخ را گاه بايد در ميان حاشيه‌ها جست و جو كرد و خلقيات هنرمند نمي‌تواند جداي از تصميم گيري‌هاي او باشد، به همين دليل هم بود كه ايشان هر سند كوچك را مصداق پاره‌اي از تاريخ تلقي مي‌كرد.

او سپس به زمينه‌هاي برپايي اين نشست‌هاي تخصصي در گالري «برگ» اشاره كرد و افزود:‌ اين برنامه بايد از نقطه‌اي شروع مي‌شد و طي صحبتي كه با آقاي موسوي داشتم و با درايت ايشان وحمايت مسئولان زيباسازي اين سلسله نشست‌ها شكل گرفت تا ما اسناد،‌ عكس‌ها و اطلاعاتي از هنرمندان را جست وجو و ثبت و ضبط كنيم.امروز هم بايد با سرعت هرچه بيشتر اين اسناد را گردآوري كرد، چون هر سندبخشي از تاريخ ما است كه اگر به آن بي‌توجهي كنيم از دست خواهد رفت و فراموش مي‌شود.

اين نويسنده با تاكيد بر دستاوردهاي بسيار بزرگ اين نشست‌ها عنوان كرد:‌ بعد از برپايي نشستي درباره‌ي زنده‌ياد ابوالحسن صديقي با همراهي دختر ايشان توانستيم، اسناد بسياري از چمدان‌ها و پستوها بيرون بكشيم و امروز بالغ بر هزار و 200 برگ سند از زندگي ايشان ثبت و ضبط كرده‌ايم كه بخشي از بزرگي از تاريخ مجسمه‌سازي را آماده تدوين براي يك كتاب دارد. امروز ما تمام پروسه ساخت مجسمه‌هاي نادر ،‌ دكتر جردن ،‌ فردوسي و ... را مي‌دانيم و اين چيزي جزء دستاورد آن نشست‌هاي تخصصي نبوده است.

حامدي متذكر شد: نكوداشت اساتيد و ياد كردن از آنها براي ما مهم بود، اما بهانه اصلي همان پژوهش‌ها است . مثلا دو سال و نيم براي پيدا كردن سر نخي از زندگي بهروز گلزاري وقت گذاشتم و معتقدم اگر اين توفيق براي برپايي چنين نشستي فراهم نمي‌شد، اين شخصيت تاثير گذار در هنر معاصر امروز فراموش شده بود. زيرا جامعه ما به راحتي مي‌تواند اين مسائل فرهنگي را به دست فراموشي بسپارد.

او سپس به جلد نخست از كتاب «برگ‌هاي پژوهش» اشاره كرد و افزود: اين كتاب ماحصل هشت جلسه از اين نشست‌ها است كه مجموعه سخنراني دوستان و گزيده‌اي از اسناد وعكس‌هاي مرتبط به هنرمند را در بر مي‌گيرد و جلد دوم كتاب نيز تا يكي دو ماه ديگر آماده خواهد شد.

عبدالمجيد حسيني راد ـ معاون آموزشي گروه تجسمي دانشكده‌ هنرهاي زيبا ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست درباره اين كتاب توضيح داد: نگارخانه «برگ» با كمك آقاي حامدي تاكنون شروع به برپايي اين نشست‌ها كرده كه جاي تشكر دارد، زيرا تقدير از گذشتگان،‌ اهميت آنها و جست وجو در زندگي‌شان وظيفه هم نسلان است و مداركي را فراهم مي‌كند تا در آينده بتوانيم نقش آنها را در روند تحولات تاريخ هنر فراهم كنيم و اين سنت در تمام دنيا مرسوم است.

او اضافه كرد: شايد كمترين آثار پژوهشي و جست وجوهاي شخصيت نگارانه مربوط به هنرهاي تجسمي و به ويژه هنرمندان نقاش باشد كه با وجود حضور فعال خود در تاريخ هنر نتوانسته‌اند در لابه لاي كتاب‌ها و اسناد تاريخي جايي داشته باشند. در حالي كه ما امروز از پله‌هايي كه آنها ساخته‌اند، بالا رفته‌ايم اما هيچ چيز درباره‌شان نمي‌دانيم و اين اتفاق دلايل متعددي دارد.

اين هنرمند نقاش با برشمردن دلايل عدم توجه به تاريخ نگاري هنرهاي تجسمي گفت:‌ هنرمندان خوشنويس از آنجا كه با كتابت سرو كار داشته‌اند، توانسته‌اند در حوزه هنر خود قلم‌فرسايي كنند و شايد در سايه نوشته‌هاي آنها گاه از نقاشان هم ياد شده باشد،لذا برپايي چنين نشست‌هايي بسيار مهم و گردآوري دستآوردهاي آن مهمتر است تا پژوهشگران از لابه لاي اين نوشته‌ها براي پردختن به كم و كيف هنر ايران بهره بگيرند. متاسفانه اين موضوع خيلي به گذشته بر نمي‌گردد چه بسا كه ما در عصر نزديك به خودمان هم از زندگي فردي همچون صنيع الملك كه در دوره قاجار فعاليت داشته اطلاعات دقيقي نداريم.

او با تاكيد بر اهميت چنين اتفاقي در گالري «برگ» و لزوم قدرشناسي از برپا كنندگان آن گفت: مقطع معاصر ما اسناد بسياري دارد كه اگر به دست فراموشي سپرده شود تا چند دهه ديگر چيزي از آن در دست نخواهيم داشت و در اين ميان لازم است كه انجمن ميراث و مفاخر فرهنگي نيز توجهات لازم را به كار ببندد.چه بسا كه اين انجمن حدود هفتاد سال پيش تاسيس شد و به ذكر احوال هنرمندان كارهاي آنها پرداخت و مقبرهايي براي آنها ساخت كه مهمترين آن مقبره فردوسي ، خيام ، كمال الملك و ... است.

او گفت:‌ اين انجمن بعد از دوره انقلاب بيش از يك دهه فعال نبود اما يك وظيفه است كه امروز در كنار نگارخانه برگ و سازمان زيبا سازي كه اين ابتكار را براي برگزاري چنين نشست‌هايي ترتيب داده قرار بگيرد و از آنها حمايت كند تا هر كدام از اين هنرمندان در آينده صاحب يك كتاب مستقل درباره كار، فعاليت‌ها‌، افكار و نقششان در هنر معاصر ايران باشند.

حسيني‌راد همچنين بر اين نكته تاكيد كرد كه لازم نيست صبر كنيم تا هنرمندي فوت كند و براي او بزرگداشت برگزار كنيم بلكه بايد از هنرمندان زنده و تاثير گذار در هنر معاصر نيز بهره گرفت و بخشي از اين پاسداشت‌ها را به آنها اختصاص داد. لذا خوب است كه قدر تمام پايه گذاران اين حركت و ايده را بدانيم كه چيزي از ما كم نخواهد كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران سپس به جزئيات اين كتاب پرداخت و با نقد بخش‌هايي از آن گفت:‌ حالا كه قرار است اين اتفاق به صورت مستمر حاصل شود و نهادهاي مسئول به اين كار پاسخ مثبت داده‌اند خوب است كه چند نكته در آن رعايت شود. مثلا وقتي از هنرمندان سخن مي‌گوييم صرفا به شرح خصوصيات شخصي آنها نپردازيم و به مرور مجموع آثارشان و نقد آنها توجه نشان دهيم. زيرا اين هنرمندان علاوه بر بخش فردي،در آثارشان جلوه پيدا مي‌كنند و لازم است كه اين حوزه در چنين كتابي مورد توجه قرار بگيرد.

حسيني راد خاطر نشان كرد: اين افراد زندگي خود را وقف آثارشان كردند و دستاوردهايشان آئينه وجودي آنها است زيرا اين آثار بر خلاقيت هنري ما تاثير دارد و بايد به آن توجه داشت و به جست‌وجو ،‌ بازبيني و سوال در مورد آن پرداخت.

اين مدرس هنرهاي تجسمي دانشگاه تهران در پايان ياد آور شد:‌ اسناد و عكس‌هايي درباره هر هنرمند در اين كتاب به چاپ رسيده است كه به زعم بنده در عين مهم بودن اندك است و بهتر بود كه در ابعاد بزرگتر و در تعداد بيشتر منتشر مي‌شد و اي كاش از اين هشت هنرمند صاحب اين كتاب مجزا مي‌شدند كه اميدوارم در آينده اين اتفاق حاصل شود.

نور

peyman84

peyman84
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 7254
محل سکونت : قم
دسترسی سریع به انجمن ها