عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

تهمتي بزرگ بر ابوطالب مومن قريش

تهمتي بزرگ بر ابوطالب مومن قريش
چهارشنبه 22 تیر 1390  04:37 ب.ظ

تهمتي بزرگ بر ابوطالب مومن قريش
تفسير نمونه ج : 5ص :191 
آنها با شنيدن سخنان تو كه از سرچشمه وحى تراوش كرده و بر زبان حقگوى تو جارى شده است متوسل به ضربه تهمت شده ، مى‏گويند : اينها چيزى جز افسانه‏ها و داستانهاى ساختگى پيشينيان نيست ! ( يقول الذين كفروا ان هذا الا اساطير الاولين) در آيه بعد مى‏گويد آنها به اين مقدار نيز قناعت نمى‏كنند و علاوه بر اينكه خود گمراهند پيوسته تلاش مى‏كنند افراد حق طلب را با سمپاشيهاى گوناگون از پيمودن اين مسير باز دارند ، لذا آنها را از نزديك شدن به پيامبر نهى مى‏كنند  ((و هم ينهون عنه
و خودشان نيز از او فاصله مى‏گيرند  و يناون عنه)).
بى خبر از اينكه هر كس با حق درافتد تيشه بر ريشه خود زده ، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرينش ، چهره حق از پشت ابرها نمايان مى‏گردد و با جاذبه‏اى كه دارد پيروز خواهد شد و باطل همانند كفهاى بى ارزش روى آب نابود مى‏گردد ، بنابراين تلاش و فعاليت آنها به شكست خودشان منتهى خواهد شد و جز خود را هلاك نمى‏كنند ، ولى قدرت بر درك اين حقيقت ندارند  و ان يهلكون الا انفسهم و ما يشعرون))
 
تهمتى بزرگ بر ابو طالب مؤمن قريش 
از آنچه در تفسير آيه فوق گفته شد به خوبى روشن مى‏شود كه اين آيه بحثهاى مربوط به مشركان لجوج و دشمنان سرسخت پيامبر را تعقيب مى‏كند و ضمير هم طبق قواعد ادبى به كسانى بر مى‏گردد كه در آيه مورد بحث قرار گرفته‏اند ، يعنى كافران متعصبى كه از هيچگونه آزار به پيامبر و ايجاد مانع در راه دعوت او مضايقه نداشتند . 
ولى با نهايت تاسف ديده مى‏شود كه بعضى از مفسران اهل تسنن بر خلاف 
تفسير نمونه ج : 5ص :192 
تمام قواعد ادبى آيه دوم را از آيه قبل بريده و آن را در باره ابو طالب پدر امير مؤمنان على (عليه‏السلام‏) دانسته‏اند ! آنها آيه را چنين معنى مى‏كنند جمعى هستند ، از پيامبر اسلام دفاع مى‏كنند ولى در عين حال از او فاصله ميگيرند ! و هم ينهون عنه و ينؤن عنه)) پاره ديگرى از آيات قرآن را كه در جاى خود به آن اشاره خواهد شد. 
مانند آيه 114 توبه و 56 قصص نيز گواه بر مدعاى خود قرار ميدهند. 
ولى تمام علماى شيعه و بعضى از بزرگان اهل تسنن مانند ابن ابى الحديد شارح نهج البلاغه و قسطلانى در ارشاد السارى وزينى دحلان در حاشيه سيره حلبى ابو طالب را از مؤمنان اسلام ميدانند ، در منابع اصيل اسلام نيز شواهد فراوانى براى اين موضوع مى‏يابيم كه با بررسى آنها در تعجب و حيرت عميق فرو ميرويم كه چرا ابو طالب از طرف جمعى اين چنين مورد بى‏مهرى و اتهام قرار گرفته است ؟ ! كسى كه با تمام وجود خود از پيامبر اسلام دفاع مى‏كرد ، و بارها خود و فرزند خويش را در مواقع خطر همچون سپر در برابر وجود پيامبر اسلام قرار داد چگونه ممكن است مورد چنين اتهامى واقع شود ؟ ! اين جا است كه محققان باريك بين چنين حدس زده‏اند كه موج مخالفت بر ضد ابو طالب يك موج سياسى است كه از مخالفت شجره خبيثه بنى اميه با موقعيت على (عليه‏السلام‏) سرچشمه گرفته است . 
منبع : تفسیر نمونه : سوره انعام آیات 26- 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها