عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند
چهارشنبه 22 تیر 1390  04:38 ب.ظ

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند
تفسير نمونه ج : 11ص :47 
-كلمه سماء ( آسمان ) در بسيارى از آيات قرآن بهمعنى همين آسمان مادى است در حالى كه در بعضى ديگر از آيات قطعا به معنى آسمان معنوى و مقام بالا است. 
مثلا در آيه 40 سوره اعراف مى‏خوانيم ان الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها لا تفتح لهم ابواب السماء : آنها كه آيات ما را تكذيب كردند
تفسير نمونه ج : 11ص :48
و در برابر آن تكبر ورزيدند درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى‏شود ممكن است منظور از آسمان در اينجا كنايه از مقام قرب خدا بوده باشد همانگونه كه در آيه 10 سوره فاطر مى‏خوانيم اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه : سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى‏روند و عمل صالح را ترفيع مى‏دهد روشن است كه اعمال صالح و سخنان پاكيزه چيزى نيستند كه به سوى اين آسمان بالا روند بلكه به سوى مقام قرب خدا پيش مى‏روند و عظمت و رفعت معنوى مى‏يابند. 
اصولا تعبير به انزل و نزل در مورد آيات قرآن به روشنى اين معنى را مى‏رساند ، كه منظور نزول و فرود آمدن از مقام قدس پروردگار بر قلب پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است. 
در تفسير آيه 24 سوره ابراهيم ا لم تر كيف ضرب الله مثلا كلمة طيبة كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء خوانديم : كه اين درخت پاكيزه كه خداوند آنرا به عنوان مثال بيان كرده ، پيامبر ريشه آن است ، و على (عليه‏السلام‏) شاخه آن ( همان شاخه‏اى كه سر بر آسمان كشيده ) و امامان شاخه‏هاى كوچكترند. 
مخصوصا در يكى از آن احاديث مى‏خوانيم كذلك الكافرون لا تصعد اعمالهم الى السماء : همين گونه هستند كافران ، اعمال به آسمان بالا نمى‏رود. 
روشن است كه آسمان در اين گونه احاديث ، اشاره به اين آسمان حسى نيست و از اينجا نتيجه مى‏گيريم كه آسمان هم در مفهوم مادى آن استعمال ميشود و هم در مفهوم معنوى آن. 
2 -نجوم ( ستارگان ) نيز يك مفهوم مادى دارد كه همين ستارگانى هستند 
تفسير نمونه ج : 11ص :49 
كه در آسمان ديده مى‏شوند ، و يك مفهوم معنوى كه اشاره به دانشمندان و شخصيتهائى است كه روشنى بخش جوامع انسانى هستند ، و همان گونه كه مردم راه خود را در شبهاى تاريك در بيابانها و بر صفحه اقيانوسها بوسيله ستارگان پيدا مى‏كنند ، توده‏هاى جمعيت در اجتماعات انسانى نيز راه زندگى و سعادت و حيات را به كمك اين دانشمندان و رهبران آگاه و با ايمان مى‏يابند. 
حديث معروفى كه از پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده مثل اصحابى فيكم كمثل النجوم بايها اخذ اهتدى ... : ياران من همچون ستارگانند كه به هر كدام اقتدا شود مايه هدايت است نيز اشاره به همين معنى مى‏كند . 
در تفسير على بن ابراهيم در ذيل آيه و هو الذى جعل لكم النجوم لتهتدوا بها فى ظلمات البر و البحر : او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاريكيهاى خشكى و دريا بوسيله آنها هدايت شويد ( آيه 97 سوره انعام ) چنين نقل شده كه امام فرمود : النجوم آل محمد : منظور از ستارگان خاندان پيامبرند
3 -از روايات متعددى كه در تفسير آيات مورد بحث وارد شده استفاده مى‏شود كه ممنوع شدن شياطين از صعود به آسمانها و رانده شدنشان بوسيله نجوم هنگام تولد پيامبر بود ، و از بعضى از آنها استفاده مى‏شود كه به هنگام تولد عيسى تا حدى ممنوع شدند و پس از تولد پيامبر بطور كامل ممنوع گشتند . 
از مجموعه آنچه گفتيم چنين مى‏توان حدس زد كه سماء در اينجا به مفهوم معنوى اشاره مى‏كند و كنايه از آسمان حق و ايمان و معنويت است. 
و همواره شياطين در تلاشند تا به اين محدوده راه يابند و از طريق انواع 
تفسير نمونه ج : 11ص :50 
وسوسه‏ها در دل مؤمنان راستين و حاميان حق نفوذ كنند. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره حجر آیات 18 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها