عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند
چهارشنبه 22 تیر 1390  04:38 ب.ظ

اصحاب پيامبر همچون ستارگانند
تفسير نمونه ج : 11ص :47 
-كلمه سماء ( آسمان ) در بسيارى از آيات قرآن بهمعنى همين آسمان مادى است در حالى كه در بعضى ديگر از آيات قطعا به معنى آسمان معنوى و مقام بالا است. 
مثلا در آيه 40 سوره اعراف مى‏خوانيم ان الذين كذبوا باياتنا و استكبروا عنها لا تفتح لهم ابواب السماء : آنها كه آيات ما را تكذيب كردند
تفسير نمونه ج : 11ص :48
و در برابر آن تكبر ورزيدند درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى‏شود ممكن است منظور از آسمان در اينجا كنايه از مقام قرب خدا بوده باشد همانگونه كه در آيه 10 سوره فاطر مى‏خوانيم اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه : سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى‏روند و عمل صالح را ترفيع مى‏دهد روشن است كه اعمال صالح و سخنان پاكيزه چيزى نيستند كه به سوى اين آسمان بالا روند بلكه به سوى مقام قرب خدا پيش مى‏روند و عظمت و رفعت معنوى مى‏يابند. 
اصولا تعبير به انزل و نزل در مورد آيات قرآن به روشنى اين معنى را مى‏رساند ، كه منظور نزول و فرود آمدن از مقام قدس پروردگار بر قلب پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است. 
در تفسير آيه 24 سوره ابراهيم ا لم تر كيف ضرب الله مثلا كلمة طيبة كشجرة طيبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء خوانديم : كه اين درخت پاكيزه كه خداوند آنرا به عنوان مثال بيان كرده ، پيامبر ريشه آن است ، و على (عليه‏السلام‏) شاخه آن ( همان شاخه‏اى كه سر بر آسمان كشيده ) و امامان شاخه‏هاى كوچكترند. 
مخصوصا در يكى از آن احاديث مى‏خوانيم كذلك الكافرون لا تصعد اعمالهم الى السماء : همين گونه هستند كافران ، اعمال به آسمان بالا نمى‏رود. 
روشن است كه آسمان در اين گونه احاديث ، اشاره به اين آسمان حسى نيست و از اينجا نتيجه مى‏گيريم كه آسمان هم در مفهوم مادى آن استعمال ميشود و هم در مفهوم معنوى آن. 
2 -نجوم ( ستارگان ) نيز يك مفهوم مادى دارد كه همين ستارگانى هستند 
تفسير نمونه ج : 11ص :49 
كه در آسمان ديده مى‏شوند ، و يك مفهوم معنوى كه اشاره به دانشمندان و شخصيتهائى است كه روشنى بخش جوامع انسانى هستند ، و همان گونه كه مردم راه خود را در شبهاى تاريك در بيابانها و بر صفحه اقيانوسها بوسيله ستارگان پيدا مى‏كنند ، توده‏هاى جمعيت در اجتماعات انسانى نيز راه زندگى و سعادت و حيات را به كمك اين دانشمندان و رهبران آگاه و با ايمان مى‏يابند. 
حديث معروفى كه از پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده مثل اصحابى فيكم كمثل النجوم بايها اخذ اهتدى ... : ياران من همچون ستارگانند كه به هر كدام اقتدا شود مايه هدايت است نيز اشاره به همين معنى مى‏كند . 
در تفسير على بن ابراهيم در ذيل آيه و هو الذى جعل لكم النجوم لتهتدوا بها فى ظلمات البر و البحر : او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد تا در تاريكيهاى خشكى و دريا بوسيله آنها هدايت شويد ( آيه 97 سوره انعام ) چنين نقل شده كه امام فرمود : النجوم آل محمد : منظور از ستارگان خاندان پيامبرند
3 -از روايات متعددى كه در تفسير آيات مورد بحث وارد شده استفاده مى‏شود كه ممنوع شدن شياطين از صعود به آسمانها و رانده شدنشان بوسيله نجوم هنگام تولد پيامبر بود ، و از بعضى از آنها استفاده مى‏شود كه به هنگام تولد عيسى تا حدى ممنوع شدند و پس از تولد پيامبر بطور كامل ممنوع گشتند . 
از مجموعه آنچه گفتيم چنين مى‏توان حدس زد كه سماء در اينجا به مفهوم معنوى اشاره مى‏كند و كنايه از آسمان حق و ايمان و معنويت است. 
و همواره شياطين در تلاشند تا به اين محدوده راه يابند و از طريق انواع 
تفسير نمونه ج : 11ص :50 
وسوسه‏ها در دل مؤمنان راستين و حاميان حق نفوذ كنند. 
منبع : تفسیر نمونه : سوره حجر آیات 18 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها