عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

روش های کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی ها در غذای روزانه

روش های کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی ها در غذای روزانه
پنج شنبه 23 تیر 1390  12:12 ق.ظ

مسئول برنامه های بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه «سرانه مصرف نمک در کشور ما بیش از 2 برابر مقدار توصیه شده است»، ضمن تاکید بر کاهش مصرف نمک توصیه های تغذیه ای از جمله جداکردن چربی قابل رویت گوشت قبل از پخت و پز، جدا کردن کامل پوست مرغ قبل از طبخ، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ و استفاده از ماست به جای سس مایونز در سالاد را برای کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی ارائه کرد.
دکتر پریسا ترابی اظهار داشت:« مصرف زیاد نمک، غذاهای شور، روغن و انواع چربی ها از عوامل موثر درافزایش فشارخون وبروز بیماری های قلبی و عروقی است. سرانه مصرف نمک در کشور ما بیش از 2 برابر مقدار توصیه شده است، از طرف دیگر غذاهای چرب و سرخ کردنی که به ویژه غذاهای آماده در زمره این دسته غذاها قرار می گیرند در جامعه ما رو به افزایش است.»
وی ادامه داد:« برای پیشگیری و درمان تغذیه ای فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی کاهش مصرف نمک و کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی عمده ترین نقش را دارد و در موارد بالا بودن چربی خون کاهش و بهبود مصرف انواع روغن ها و چربی توصیه می شود.»
مسئول برنامه های بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه کرد:«افراد بایستی دقت داشته باشند که به هنگام تهیه و طبخ غذا مقدار نمک اضافه شده را کاهش دهند و از نمکدان هنگام صرف غذا و سرسفره استفاده نکنند همچنین غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند به همین دلیل بهتر است از مصرف آن ها اجتناب شود و مصرف غذاهای شور مثل ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور و سوسیس و کالباس محدود را کرده و برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها از سبزی های تازه، سیر، لیمو ترش تازه، آب نارنج، آویشن، شوید و ... بجای نمک استفاده شود.»
وی درباره روش های کاهش و بهبود مصرف روغن و چربی ها گفت:«افراد بایستی چربی قابل رویت گوشت را قبل از پخت تا حد ممکن جدا کرده و از مصرف آن خودداری کنند و مصرف گوشت قرمز را در وعده های غذایی خود محدود کنند چرا که گوشت حاوی مقداری چربی پنهان است و در مقابل بایستی مصرف مواد غذایی پرفیبر را افزایش دهند زیرا فیبر موجود در مواد غذایی مانند حبوبات و غلاتی که سبوس آنها جدا نشده به کنترل سطح کلسترول خون کمک می کند.همچنین افراد از مصرف کله پاچه، مغز و دل و قلوه که حاوی مقادیر بالایی کلسترول هستند تا حد ممکن خودداری کرده و سوسیس و کالباس و همبرگر را کمتر مصرف کنند و قبل از طبخ مرغ، پوست آن را کاملا جدا کنند.»
دکتر پریسا ترابی تصریح کرد:« مصرف ماهی به علت داشتن چربی مفید امگا 3، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود لذا توصیه می شود حداقل دوبار در هفته ماهی مصرف شود و برای بهبود طعم ماهی می توان سبزی های معطر و آب لیمو به آن اضافه کرد.در مورد مصرف تخم مرغ باید گفت افراد اگر دچار چربی و یا فشار خون نیستند می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ را چه به تنهایی و چه داخل غذاهایی مثل کوکو مصرف کنند و چنانچه سطح چربی خون افراد بالا باشد و یا فرد مبتلا به فشار خون بالا بوده یا چاقی داشته باشد، حداکثر 3 عدد تخم مرغ در هفته توصیه می شود و بهتر است این افراد حتما تحت نظر مشاور تغذیه برنامه غذایی خود را تنظیم نمایند.»
وی در ادامه گفت:«افراد از مصرف شیرینی های خامه دار، چیپس و سس های چرب اجتناب کنند و لبنیات کم چرب را جایگزین نوع پرچرب کرده و از سبزی ها، میوه ها، حبوبات، غلات و نان های سبوس دار که حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین های آنتی اکسیدان و مقدار کمی چربی هستند و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کنند به میزان کافی استفاده نمایند.به طور کلی در مصرف مواد غذایی نباید زیاده روی کرد زیرا مصرف بیش از حد نیاز نیز باعث دریافت بیشتر انرژی و افزایش وزن می شود.»
دکتر پریسا ترابی تاکید کرد:«استفاده از سبزی ها را به میزان 5-3 واحد در روز (اندازه هر واحد در قسمت هرم غذایی توضیح داده شده)، میوه ها 4-2 واحد در روز، حبوبات 3-2 واحد در روز و نان و غلات 11-6 واحد در روز توصیه می شود و بهتر است تا حد امکان میوه و سبزیها به صورت تازه مصرف شوند و در صورت نیاز به پختن سبزی ها بهتر است آن ها را بخارپز کرد تا خواص تغذیه ای آن ها حفظ شود.در سالاد به جای سس های چرب،از کمی روغن زیتون با آبلیمو یا سرکه و سبزیهای معطر استفاده کنند همچنین می وان ماست را جایگزین سس مایونز در سالاد کرد.»
وی با تاکید بر اینکه «افراد تا حد امکان مصرف غذاهای سرخ کرده را کاهش دهند و ترجیحا غذا را به صورت آب پز، بخارپز، کباب شده یا تنوری تهیه کنند»، افزود:« در صورت لزوم، از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی بجای روغن های جامد و مایع معمولی استفاده کنند و بجای روغنهای جامد، کره، مارگارین و چربی های حیوانی از روغن های مایع مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت استفاده کنند.مصرف روغن زیتون برای مصارف پخت مناسب است ولی مانند سایر روغن های مایع به حرارت بالا حساس است و مصرف آن به عنوان جانشینی برای سس های سالاد توصیه می شود.»
مسئول برنامه های بزرگسالان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد ظرف نگهداری روغن تاکید کرد:«این ظروف باید سالم و غیر قابل نفوذ به نور، حرارت و هوا باشند، روغن مایع نباید در ظروف شفاف و پشت شیشه فروشگاه ها نگهداری شود همچنین در هنگام خرید روغن باید به مشخصات روی برچسب توجه کرد.(نام ونوع فرآورده، نام و آدرس شرکت سازنده، شماره پروانه ساخت و پروانه وزارت بهداشت، شرایط نگهداری و مصرف، تاریخ تولید و انقضا و مشخصات تغذیه ای کاملا" باید روی آن ذکر شده باشد).»
دکتر ترابی خاطر نشان کرد:« بهتر است خانواده ها دو نوع روغن مایع معمولی و روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در منزل داشته باشند زیرا هر نوع روغن برای کاربرد خاصی تهیه شده است، از روغن مایع معمولی برای طبخ غذا و افزودن به سالاد و از روغن مخصوص سرخ کردن برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شود.روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت مقاومت بیشتری دارد اما این به معنی آن نیست که از این نوع روغن می توان به دفعات مکرر برای سرخ کردن استفاده کرد. روغن مخصوص سرخ کردنی حداکثر 2 تا 3 بار آن هم با فاصله زمانی کوتاه قابل استفاده است و پس از آن باید دور ریخته شود.»


    منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران 

sajad2007

sajad2007
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 9105
محل سکونت : رفسنجان
دسترسی سریع به انجمن ها