عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

وسوسه شیطان و عاقبت پیروی از آن

وسوسه شیطان و عاقبت پیروی از آن
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:26 ق.ظ

وسوسه شیطان و عاقبت پیروی از آن
در قرآن کریم در مورد جنگ بدر آمده است: «و اذ زین لهم الشیطان اعمالهم وقال لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم» (سوره انفال، آیه 48)؛ وهنگامی که ابلیس اعمال آن ها را برایشان بیاراست و گفت: امروز کسی از این مردم برشما پیروز نخواهد شد و من یار و پناه شمایم.در این آیه می فرماید: مانند آنهانباشید آنگاه که شیطان کارهایشان را در نظر خودشان زیبا جلوه گر ساخت و به آنهاچنین گفت که شما خیلی صاحب قدرتید، هیچ قدرتی در مقابل شما مقاومت ندارد. من هم کمک شما هستم و شما در جوار و در پناه من هستید. راجع به اینکه شیطان به اینها چنین گفت، از قدیم الایام مفسرین اختلاف کرده اند که به چه شکل گفت؟ آیا به شکل وسوسه بود یا به شکل تمثل؟ می دانیم که قرآن کریم از حقیقتی یاد کرده است بنام ملک وفرشته، و از حقیقت دیگری یاد کرده است به نام شیطان و جن. معمولاً ارتباط ملک باانسان را به شکل القاء خاطرات خوب در روح انسان بیان می کنند.
در حدیث هم آمده است که در قلب انسان دو گوش است: از یک گوش ملک و از گوش دیگر شیطان القائات تلقین می کنند. و در قرآن آمده است که: ملک یا فرشته تمثل پیدا می کند یعنی ذات وجنسش جسم نیست ولی می تواند مثال جسمانی پیدا کند و در نظر انسان، در جلوی چشمانسان مجسم بشود. درباره روح القدس و حضرت مریم علیها سلام می گوید: فاتخذت من دونهم حجابا فارسلناالیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا (سوره مریم، آیه 17)؛ و آنگاه که از همه خویشانش به کنج تنهایی پنهان گردید، ما روح خود را بر او مجسم ساختیم.شیطان هم همین طور است، گاهی بشر را صرفاً به وسیله وساوسی که در دل او القاء می کند اغوا می نماید و گاهی در جلوی چشم بشر تمثل پیدا می کند. در این آیه از قدیم مفسرین اختلاف کرده اند که آیا منظور این است که شیطان در دل کفار اینطور القاء کرد یا مقصود این است که شیطان در نظر کفار متمثل شد؟ هر دو را گفته اند و هر دو هم می تواند صحیح باشد. در هر حال مقصود این است که شیطان به اینها القاء کرد از راه وسوسه در دلشان و یا متمثل شد و گفت: شما خیلی نیرومند هستید. و به همین جهت اینها رامغرور و متکبر کرد. گفت: من کمک شما هستم. اما آن وقتی که دو لشگر با یکدیگر روبروشدند شیطان فرار کرد، یا همان شیطان متمثل شده فرار کرد. بنابر یک تفسیر، آن وساوسی که در دلشان می افتاد و اینها را مغرور می کرد و قوت قلب می داد، یک مرتبه از بین رفت و بجایش جبن و ترس آمد.
در ادامه همین آیه می فرماید: فلما ترائت الفئتان نکص علی عقبی هو قال انی بریء منکم انی اری ما لاترون انی اخاف الله و الله شدید العقاب (سوره انفال، آیه 48)؛ پس همین که دو گروه رویارو شدند، شیطان به عقب برگشت و گفت: من از شما بیزارم. من چیزی را می بینم که شما نمی بینید. من از خدا بیمناکم و خداسخت کیفر است.
همیشه همین طور است. شیطان از هر راهی مثل وسوسه یا تمثل وارد میشود، بشر مغرور می شود و دست به جنایت می زند. عاقبت کار که شد همه آن عوامل شیطانی عقب می روند و انسان تنها باقی می ماند. در این آیه می فرماید: شما مغرور نباشید ومانند آنها نباشید که شیطان آمد آنها را این چنین فریب داد.

 

منبع : کتاب آشنایی با قرآن 3 صفحه 108-109
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها