عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

نقش شیطان از نظر قرآن کریم

نقش شیطان از نظر قرآن کریم
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:27 ق.ظ

نقش شیطان از نظر قرآن کریم
شیطان از نظر قرآن کریم مصداق این آیه می باشد: «الذی احسن کل شیء خلقه،سجده/ 7»؛ خداوند همان کسی است که همه چیز را نیکو آفرید. و نیز مصداق آیه: «ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی، طه/ 50»؛ پروردگار ما کسی است که آفرینش هر چیزی را به او اعطا کرده وسپس هدایتش نموده است. وجود شیطان و شیطنت و اضلال او خود مبنی بر حکمت و مصلحتی است. به موجب همان حکمت و مصلحت، شیطان شر نسبی است نه شر حقیقی و واقعی و مطلق. ازهمه شگفت تر این است که بر حسب منطق قرآن، خداوند خودش به شیطان پست اضلال و گمراه سازی را اعطا فرموده است. در این باره خداوند می فرماید: «و استفزز من استطعت منهم بصوتک واجلب علیهم بخیلک و رجلک و شارکهم فی الاموال و الاولاد وعدهم و ما یعدهم الشیطانالا غرورا»؛ هر که را از فرزندان آدم می توانی بلغزان، با سواره نظام وپیاده نظامت بر آنان بتاز، در ثروت و فرزند شریکشان شو و نویدشان ده، و شیطان جزدروغ و فریب نویدشان نمی دهد. (اسراء/ 64)
گویی شیطان آمادگی خود را برایتحویل گرفتن پست اضلال اعلام می کند آنجا که می گوید: «فبما اغویتنی لاقعدن لهم صراطک المستقیم* ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم و لاتجداکثرهم شاکرین»؛ به این سبب که مرا گمراه ساختی، بر سر راه ایشان خواهم نشست. آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از راست و چپشان خواهم آمد و بیشتر آنان راسپاسگذار نخواهی یافت. (اعراف/ 16و17) قلمرو شیطان تنها تشریع است نه تکوین. یعنی قلمرو شیطان فعالیت های تشریعی و تکلیفی بشر است. شیطان فقط در وجود بشر می تواندنفوذ کند، نه در غیر بشر و در وجود بشر نیز قلمرو شیطان محدود به نفوذ در اندیشه اومی باشد؛ آن هم به حد وسوسه کردن و جلوه دادن خیال یک امر باطل در نظر او. و به همین دلیل تکوین از قلمرو او خارج است.
قرآن کریم برای شیطان و جن نقشی درتکوین قائل است؛ اما مجموعاً از نقش انسان برتر و بالاتر نیست. در جهان بینی اسلامی، هیچ موجودی نقشی در آفرینش به صورت استقلال ندارد. قرآن برای هیچ موجودی استقلال قائل نیست. هر موجودی هر نقشی را دارد بصورت واسطه و مجرا واقع شدن برای مشیت و اراده بالغه الهیه است. قرآن برای فرشتگان، نقش واسطه بودن برای انفاذ مشیت الهی در خلقت قائل است، ولی برای شیطان حتی چنین نقشی نیز قائل نیست، تا چه رسد بهآنکه او را در خالقیت مستقل بداند.
تسلط شیطان بر بشر محدود است به اینکه خود بشر بخواهد دست ارادت به او بدهد: «انه لیس له سلطان علی الذین آمنواو علی ربهم یتوکلون* انما سلطانه علی الذین یتولونه، نحل/ 99 و 100»؛" هماناشیطان بر مردمی که ایمان دارند و به پروردگار خویش اعتماد و اتکا می کنند تسلطی ندارد، تسلط او منحصر است به اشخاصی که خودشان ولایت و سرپرستی شیطان را پذیرفته ومی پذیرند. قرآن از زبان شیطان در قیامت نقل می کند که در جواب کسانی که به اواعتراض می کنند و او را مسؤول گمراهی خویش می شمارند می گوید: «و ما کان لی علیکم من سلطان الاان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی و لوموا انفسکم، ابراهیم/ 22»؛ " من دردنیا قوه اجبار و الزامی نداشتم. حدود قدرت من فقط " دعوت " بود. من شما را به سوی گناه خواندم و شما هم دعوت مرا پذیرفته و اجابت کردید، پس مرا ملامت نکنید، خویشتن را ملامت کنید که به دعوت من پاسخ مثبت دادید. ارتباط من با شما صرفاً در حدود دعوت و اجابت بوده و بس. فلسفه و حکمت این اندازه تسلط شیطان بر بشر، اختیار انسان است.
شیطان خدا را می شناخت، به روز رستاخیز نیز اعتقاد داشت، پیامبران و اوصیاءپیامبران را نیز کاملاً می شناخت و به مقام آنها اعتراف داشت، در عین حال خدا او راکافر نامیده و درباره اش فرموده است: «و کان من الکافرین» (بقره/ 34) و از کافران بود. قرآن کریم در آیات 27 تا 30 سوره اعراف پس از گزارش دربارهماجرای آدم و حوا با شیطان و موضوع هبوط و یادآوری این که شیطان دشمن است پیام هایی را برای فرزندان آدم مطرح می کند و از این که سوء انتخاب های خود را به گردن این وآن بیاندازند آنها را بر حذر می دارد و دخالت مستقیم آنان را در تعیین سرنوشت - خوب یا بد - برای خود یادآور می شود. به این آیات بنگریم: ای فرزندان آدم، شیطان شما رانفریبد، آن گونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد و لباسشان را از تنشانبیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد چه اینکه او و همکارانش شما را می بیننداز جایی که شما آنها را نمی بینید - اما بدانید - ما شیطان را اولیای کسانی قراردادیم که ایمان نمی آورند و هنگامی که کار زشتی انجام می دهند می گویند: پدران خودرا بر این عمل یافتیم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به کار زشت فرمان نمی دهد. آیا چیزی به خدا نسبت می دهید که نمی دانید؟! بگو: پروردگارم امر به عدالت کرده است و توجه خویش را در هر مسجد و به هنگام عبادت به سوی او کنید و او را بخوانید در حالی که دین خود را برای او خالص گردانید؛ و بدانیدهمان گونه که در آغاز شما را آفرید (بار دیگر در رستاخیز) باز می گردید، جمعی راهدایت کرده و و جمعی را - که شایستگی نداشته اند - گمراهی بر آنها مسلم شده است. آنها کسانی هستند که شیاطین را بجای خداوند اولیای خود انتخاب کردند، و گمان میکنند هدایت یافته اند

 

منبع : عدل الهی ص 89-88 و 92 و 353 و 91
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها