عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

نظر علمای اسلام درباره نسبت ایمان و شناخت

نظر علمای اسلام درباره نسبت ایمان و شناخت
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:27 ق.ظ

نظر علمای اسلام درباره نسبت ایمان و شناخت
علمای مسلمین می گویند دلیل آنکه ایمان اسلام فقط شناخت نیست؛ آنچنان که فلاسفه ادعا می کنند، این است که قرآن بهترین نمونه ها را از بهترین شناسنده ها آورده است،عالیترین شناسنده ها را معرفی کرده که خدا را در حد اعلا می شناسد، پیغمبرها را درحد اعلا می شناسد، حجتهای خدا را در حد اعلا می شناسد و معاد را هم در حد اعلا میشناسد، اما کافر است و مسلمان نیست. او کیست؟ شیطان! آیا شیطان، خدا را درک می کندو خداشناس است یا ضدخدا و ماتریالیست است و خدا را قبول ندارد؟ شیطان خیلی بیشتر ازما و شما خدا را می شناسد، چندین هزارسال هم خدا را عبادت کرده است. قرآن به ما میگوید به ملائکه ایمان بیاورید. آیا شیطان، ملائکه را می شناسد یا نه؟ سالها، بلکه هزارها سال با ملائکه هم صف بوده و در یک کلاس کار می کرده اند، از من و شما،جبرئیل را بهتر می شناسد. پیغمبران را چطور؟ آیا پیغمبران را می شناسد و می داند که اینها پیغمبرند یا نه؟ همه را از ما بهتر می شناسد. معاد را چطور؟ خودش همیشه باخدا راجع به قیامت صحبت می کند، معاد را هم کاملاً می شناسد ولی در عین حال چراقرآن، شیطان را کافر می خواند؟ می فرماید: «و کان من الکافرین»؛ او ازکافرین بود. (ص/ 74)
اگر ایمان آنچنان که فلاسفه گفته اند فقط شناخت می بود،شیطان باید اول مؤمن باشد ولی شیطان، مؤمن نیست. چون او شناسنده جاحد است، یعنی میشناسد ولی در عین حال عناد و مخالفت می ورزد، در مقابل حقیقتی که می شناسد، تسلیم نیست، گرایش به آن حقیقت ندارد، علاقه به آن حقیقت ندارد، حرکت به سوی آن حقیقت ندارد. پس ایمان، فقط شناخت نیست.
پس اینکه بسیاری از حکمای ما در (تفسیر) این سوره مبارکه که می فرماید: «و التین و الزیتون* و طور سینین* و هذا البلد الامین* لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم* ثم رددناه اسفل سافلین* الاالذین امنوا و عملوا الصالحات فلهم اجر غیر ممنون»؛ سوگند به انجیر و زیتون،و به طور سینا، و به این شهر امن (مکه)، که به راستی ما انسان را به نیکوترین ساختار آفریدیم. سپس او را (به سبب کفرش) به پست ترین درکات بازگرداندیم مگر آنهاکه ایمان آورده و اعمال صالح کردند که برایشان پاداشی بی پایان است. (التین/ 1-6)،می گویند: " «الا الذین امنوا»" یعنی حکمت نظری و " «عملوا الصالحات»" یعنی حکمت عملی، صحیح نیست. چیزی بالاتر از حکمت نظری در " «الا الذین امنوا»" وجوددارد، حکمت نظری جزء آن است، پایه آن است اما تمام ایمان، حکمت و دریافت و علم ومعرفت و شناخت نیست، چیزی بالاتر از شناخت، در ایمان وجود دارد.

 

منبع : کتاب انسان کامل صفحه 135 و136
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها