عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله: فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزیر است. مکارم الاخلاق، ص222

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:30 ق.ظ

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول
تفسير نمونه ج : 16ص :130 
كه آوازه قيام پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در سرزمين مكه در مدت كوتاهى در تمام جزيره عربستان پيچيده و از آن هم فراتر رفت چون مكه ام القرى بود ، هم مركز روحانى حجاز ، و هم مركز تجارى بود ، و حتى در مدت كوتاهى به مراكز مهم تمدن آن زمان رسيد. 
بنا بر اين آيه يك حكم كلى و عمومى را بيان مى‏كند ، و اينكه بعضى از مفسران آن را اشاره به مكه دانسته‏اند كاملا بى‏دليل است و تعبير به فى امها نيز يك تعبير عام است ، چرا كه ام به معنى مادر و مركز اصلى است و اختصاصى به مكه ندارد . 
آخرين آيه مورد بحث پاسخ سومى است براى گفتار بهانه‏جويانى كه مى‏گفتند اگر ايمان بياوريم عرب بر ما هجوم مى‏كند و زندگى ما را به هم مى‏ريزد ، قرآن مى‏گويد : آنچه را از اين رهگذر به دست مى‏آوريد متاع بى‏ارزش زندگى دنيا و زينت آن است ( و ما اوتيتم من شى‏ء فمتاع الحياة الدنيا و زينتها)
ولى آنچه نزد خدا است ( از نعمتهاى بى‏پايان جهان ديگر ، و مواهب معنويش در اين دنيا ) بهتر و پايدارتر است ( و ما عند الله خير و ابقى )  چرا كه تمام نعمتهاى مادى دنيا داراى عوارض ناگوار و مشكلات گوناگونى است و هيچ نعمت مادى خالص از ضرر و خطر يافت نمى‏شود.
بعلاوه نعمتهائى كه در نزد خدا است به خاطر جاودانگى آنها و زودگذر بودن مواهب اين دنيا قابل مقايسه نيست ، بنا بر اين هم بهتر و هم پايدارتر است.
به اين ترتيب در يك مقايسه ساده هر انسان عاقلى مى‏فهمد كه نبايد آن را فداى اين كرد ، لذا در پايان آيه مى‏فرمايد : آيا تعقل نمى‏كنيد ؟ ! ( ا فلا تعقلون ) تفسير نمونه ج : 16ص :131
فخر رازى از يكى از فقها چنين نقل مى‏كند كه اگر كسى وصيت كند ثلث مالش را به عاقلترين مردم بدهند فتواى من اين است كه اين ثلث را به كسانى بدهند كه اطاعت فرمان حق مى‏كنند ، زيرا عاقلترين مردم كسى است كه متاع اندك ( زودگذرى ) را بدهد و سرمايه فراوان ( پايدارى ) را بگيرد و اين تنها در مورد مطيعان فرمان خدا صادق است.
سپس فخر رازى اضافه مى‏كند كه گويا او اين حكم فقهى را از آيه مورد بحث استفاده كرده است.
منبع : تفسیر نمونه : سوره قصص آیات 60 – 26
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

چرا مكه را ، ام القري ناميده اندقسمت دوم
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:30 ق.ظ

چرا مكه را ، ام القري ناميده اندقسمت دوم
تفسير نمونه ج : 20ص :357
در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه آيا از جمله لتنذر ام القرى و من حولها استفاده نمى‏شود كه هدف از نزول قرآن انذار مردم مكه و اطراف آن است ؟ آيا اين تعبير با جهانى بودن اسلام تضاد ندارد ؟ ! پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى‏شود ، و آن اينكه : كلمه ام القرى كه يكى از نامهاى مكه است از دو واژه تركيب يافته ام كه در اصل به معنى اساس و ابتدا و آغاز هر چيزى است ، و مادر را هم به همين جهت ام مى‏گويند كه اساس و اصل فرزندان است .
و قرى كه جمع قريه به معنى هرگونه آبادى و شهر است ، اعم از شهرهاى بزرگ و كوچك يا روستاها ، و شواهد زيادى نيز در قرآن بر اين معنى وجود دارد.
اكنون ببينيم چرا مكه را ام القرى ناميده‏اند ؟ ( مادر و اصل همه آباديها ) .
روايات اسلامى تصريح مى‏كند كه همه زمين نخست زير آب غرق بود و خشكيها تدريجا سر از آب بيرون آوردند ( علم امروز نيز اين معنى را پذيرفته است).
اين روايات مى‏گويد : نخستين نقطه‏اى كه از زير آب سر برآورد كعبه بود ، و سپس خشكيهاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض ( گسترش زمين ) ياد شده است.
با توجه به اين تاريخچه روشن مى‏شود كه مكه اصل و اساس و آغاز همه.
تفسير نمونه ج : 20ص :358
آباديهاى روى زمين است ، بنا بر اين هر گاه گفته شود ام القرى و من حولها پيداست كه تمام مردم روى زمين را شامل مى‏شود .
از اين گذشته مى‏دانيم اسلام تدريجا گسترش يافت : پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نخست مامور بود بستگان نزديك خود را انذار كند ، چنانكه در آيه 214 سوره شعرا مى‏خوانيم : و انذر عشيرتك الاقربين ، تا هسته‏بندى اسلام محكم شود ، و آماده گسترش گردد
سپس در مرحله دوم پيامبر مامور شد ملت عرب را تبليغ و انذار كند ، چنانكه در آيه 3 سوره فصلت آمده : قرآنا عربيا لقوم يعلمون اين قرآنى است عربى براى قومى كه مى‏فهمند و درك مى‏كنند
و در آيه 44 سوره زخرف نيز آمده است : و انه لذكر لك و لقومك : اين قرآن مايه تذكر تو و قوم تو است هنگامى كه پايه‏هاى اسلام در ميان اين قوم قوى و مستحكم شد پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ماموريت گسترده‏ترى يافت ، و مامور انذار جهانيان شد ، چنانكه در آيه اول سوره فرقان مى‏خوانيم : تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا : جاويد و پر بركت است خداوندى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا همه جهانيان را انذار كند ( و آيات فراوان ديگر)
و به خاطر همين ماموريت بود كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نامه به سرانبزرگ جهان آن روز در خارج از جزيره عربستان نوشت ، و كسراها و قيصرها و نجاشيها را به اسلام دعوت كرد.
منبع : تفسیر نمونه : سوره شوری آیات 20 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها