عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:30 ق.ظ

چرا مكه را ،ام القري ناميده اندقسمت اول
تفسير نمونه ج : 16ص :130 
كه آوازه قيام پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در سرزمين مكه در مدت كوتاهى در تمام جزيره عربستان پيچيده و از آن هم فراتر رفت چون مكه ام القرى بود ، هم مركز روحانى حجاز ، و هم مركز تجارى بود ، و حتى در مدت كوتاهى به مراكز مهم تمدن آن زمان رسيد. 
بنا بر اين آيه يك حكم كلى و عمومى را بيان مى‏كند ، و اينكه بعضى از مفسران آن را اشاره به مكه دانسته‏اند كاملا بى‏دليل است و تعبير به فى امها نيز يك تعبير عام است ، چرا كه ام به معنى مادر و مركز اصلى است و اختصاصى به مكه ندارد . 
آخرين آيه مورد بحث پاسخ سومى است براى گفتار بهانه‏جويانى كه مى‏گفتند اگر ايمان بياوريم عرب بر ما هجوم مى‏كند و زندگى ما را به هم مى‏ريزد ، قرآن مى‏گويد : آنچه را از اين رهگذر به دست مى‏آوريد متاع بى‏ارزش زندگى دنيا و زينت آن است ( و ما اوتيتم من شى‏ء فمتاع الحياة الدنيا و زينتها)
ولى آنچه نزد خدا است ( از نعمتهاى بى‏پايان جهان ديگر ، و مواهب معنويش در اين دنيا ) بهتر و پايدارتر است ( و ما عند الله خير و ابقى )  چرا كه تمام نعمتهاى مادى دنيا داراى عوارض ناگوار و مشكلات گوناگونى است و هيچ نعمت مادى خالص از ضرر و خطر يافت نمى‏شود.
بعلاوه نعمتهائى كه در نزد خدا است به خاطر جاودانگى آنها و زودگذر بودن مواهب اين دنيا قابل مقايسه نيست ، بنا بر اين هم بهتر و هم پايدارتر است.
به اين ترتيب در يك مقايسه ساده هر انسان عاقلى مى‏فهمد كه نبايد آن را فداى اين كرد ، لذا در پايان آيه مى‏فرمايد : آيا تعقل نمى‏كنيد ؟ ! ( ا فلا تعقلون ) تفسير نمونه ج : 16ص :131
فخر رازى از يكى از فقها چنين نقل مى‏كند كه اگر كسى وصيت كند ثلث مالش را به عاقلترين مردم بدهند فتواى من اين است كه اين ثلث را به كسانى بدهند كه اطاعت فرمان حق مى‏كنند ، زيرا عاقلترين مردم كسى است كه متاع اندك ( زودگذرى ) را بدهد و سرمايه فراوان ( پايدارى ) را بگيرد و اين تنها در مورد مطيعان فرمان خدا صادق است.
سپس فخر رازى اضافه مى‏كند كه گويا او اين حكم فقهى را از آيه مورد بحث استفاده كرده است.
منبع : تفسیر نمونه : سوره قصص آیات 60 – 26
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

چرا مكه را ، ام القري ناميده اندقسمت دوم
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:30 ق.ظ

چرا مكه را ، ام القري ناميده اندقسمت دوم
تفسير نمونه ج : 20ص :357
در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه آيا از جمله لتنذر ام القرى و من حولها استفاده نمى‏شود كه هدف از نزول قرآن انذار مردم مكه و اطراف آن است ؟ آيا اين تعبير با جهانى بودن اسلام تضاد ندارد ؟ ! پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى‏شود ، و آن اينكه : كلمه ام القرى كه يكى از نامهاى مكه است از دو واژه تركيب يافته ام كه در اصل به معنى اساس و ابتدا و آغاز هر چيزى است ، و مادر را هم به همين جهت ام مى‏گويند كه اساس و اصل فرزندان است .
و قرى كه جمع قريه به معنى هرگونه آبادى و شهر است ، اعم از شهرهاى بزرگ و كوچك يا روستاها ، و شواهد زيادى نيز در قرآن بر اين معنى وجود دارد.
اكنون ببينيم چرا مكه را ام القرى ناميده‏اند ؟ ( مادر و اصل همه آباديها ) .
روايات اسلامى تصريح مى‏كند كه همه زمين نخست زير آب غرق بود و خشكيها تدريجا سر از آب بيرون آوردند ( علم امروز نيز اين معنى را پذيرفته است).
اين روايات مى‏گويد : نخستين نقطه‏اى كه از زير آب سر برآورد كعبه بود ، و سپس خشكيهاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض ( گسترش زمين ) ياد شده است.
با توجه به اين تاريخچه روشن مى‏شود كه مكه اصل و اساس و آغاز همه.
تفسير نمونه ج : 20ص :358
آباديهاى روى زمين است ، بنا بر اين هر گاه گفته شود ام القرى و من حولها پيداست كه تمام مردم روى زمين را شامل مى‏شود .
از اين گذشته مى‏دانيم اسلام تدريجا گسترش يافت : پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نخست مامور بود بستگان نزديك خود را انذار كند ، چنانكه در آيه 214 سوره شعرا مى‏خوانيم : و انذر عشيرتك الاقربين ، تا هسته‏بندى اسلام محكم شود ، و آماده گسترش گردد
سپس در مرحله دوم پيامبر مامور شد ملت عرب را تبليغ و انذار كند ، چنانكه در آيه 3 سوره فصلت آمده : قرآنا عربيا لقوم يعلمون اين قرآنى است عربى براى قومى كه مى‏فهمند و درك مى‏كنند
و در آيه 44 سوره زخرف نيز آمده است : و انه لذكر لك و لقومك : اين قرآن مايه تذكر تو و قوم تو است هنگامى كه پايه‏هاى اسلام در ميان اين قوم قوى و مستحكم شد پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ماموريت گسترده‏ترى يافت ، و مامور انذار جهانيان شد ، چنانكه در آيه اول سوره فرقان مى‏خوانيم : تبارك الذى نزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيرا : جاويد و پر بركت است خداوندى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا همه جهانيان را انذار كند ( و آيات فراوان ديگر)
و به خاطر همين ماموريت بود كه پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نامه به سرانبزرگ جهان آن روز در خارج از جزيره عربستان نوشت ، و كسراها و قيصرها و نجاشيها را به اسلام دعوت كرد.
منبع : تفسیر نمونه : سوره شوری آیات 20 – 1
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها