عضویت العربیة English
امام باقر علیه السلام: هیچ چیز نزد خداوند دوست داشتنی‌تر از عملی نیست که بر آن مداومت ورزند هر چند عمل اندکی باشد. الکافی، ج 2، ص 82

چرا سرزمين مني را باين نام نهادند

چرا سرزمين مني را باين نام نهادند
پنج شنبه 23 تیر 1390  02:31 ق.ظ

چرا سرزمين مني را باين نام نهادند
تفسير نمونه ج : 19ص :125 
ضمنا از روايات اسلامى معلوم مى‏شود كه نام‏گذارى سرزمين منى به اين اسم به خاطر آن است كه ابراهيم هنگامى كه به اين سرزمين رسيد و از عهده امتحان برآمد جبرئيل به او گفت هر چه مى‏خواهى از پروردگارت بخواه ، او از خدا تمنى كرد كه دستور دهد به عنوان فداى فرزندش اسماعيل قوچى را ذبح كند ، و اين تمناى او انجام شد.
 
6 -حج يك عبادت مهم انسان ساز  
سفر حج در حقيقت يك هجرت بزرگ است ، يك سفر الهى است ، يك ميدان گسترده خودسازى و جهاد اكبر است. 
مراسم حج در واقع عبادتى را نشان مى‏دهد كه عميقا با خاطره مجاهدات ابراهيم و فرزندش اسماعيل و همسرش هاجر آميخته است ، و ما اگر در مطالعات در مورد اسرار حج از اين نكته غفلت كنيم بسيارى از مراسم آن به صورت معما در مى‏آيد ، آرى كليد حل اين معما توجه به اين آميختگى عميق است. 
هنگامى كه در قربانگاه در سرزمين منى مى‏آئيم تعجب مى‏كنيم اين همه قربانى براى چيست ؟ اصولا مگر ذبح حيوان مى‏تواند حلقه‏اى از مجموعه يك عبادت باشد ؟ ! اما هنگامى كه مساله قربانى ابراهيم را به خاطر مى‏آوريم كه عزيزترين عزيزانش و شيرين‏ترين ثمره عمرش را در اين ميدان در راه خدا ايثار كرد ، و بعدا سنتى به عنوان قربانى در منى به وجود آمد ، به فلسفه اين كار پى مى‏بريم 
قربانى كردن رمز گذشت از همه چيز در راه معبود است ، قربانى كردن مظهرى است براى تهى نمودن قلب از غير ياد خدا ، و هنگامى مى‏توان از اين مناسك بهره تربيتى كافى گرفت كه تمام صحنه ذبح اسماعيل و روحيات اين پدر 
تفسير نمونه ج : 19ص :126 
و پسر به هنگام قربانى در نظر مجسم شود ، و آن روحيات در وجود انسان پرتو افكن گردد . 
هنگامى كه به سراغ جمرات ( سه ستون سنگى مخصوصى كه حجاج در مراسم حج آنها را سنگباران مى‏كنند و در هر بار هفت سنگ با مراسم مخصوص به آنها مى‏زنند ) اين معما در نظر ما خودنمائى مى‏كند كه پرتاب اينهمه سنگ به يك ستون بى روح چه مفهومى مى‏تواند داشته باشد ؟ و چه مشكلى را حل مى‏كند ؟ اما هنگامى كه به خاطر مى‏آوريم اينها ياد آور خاطره مبارزه ابراهيم قهرمان توحيد با وسوسه‏هاى شيطان است كه سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصميم داشت او را در اين ميدان جهاد اكبر گرفتار سستى و ترديد كند ، اما هر زمان ابراهيم قهرمان او را با سنگ از خود دور ساخت ، محتواى اين مراسم روشنتر مى‏شود . 
مفهوم اين مراسم اين است كه همه شما نيز در طول عمر در ميدان جهاد اكبر با وسوسه‏هاى شياطين روبرو هستيد ، و تا آنها را سنگ‏سار نكنيد و از خود نرانيد پيروز نخواهيد شد. 
اگر انتظار داريد كه خداوند بزرگ همانگونه كه سلام بر ابراهيم فرستاده و مكتب و ياد او را جاودان نموده به شما نظر لطف و مرحمتى كند بايد خط او را تداوم بخشيد. 
و يا هنگامى كه به صفا و مروه مى‏آئيم و مى‏بينيم گروه گروه مردم از اين كوه كوچك به آن كوه كوچكتر مى‏روند ، و از آنجا به اين باز مى‏گردند ، و بى آنكه چيزى به دست آورده باشند اين عمل را تكرار مى‏كنند ، گاه مى‏دوند ، و گاه راه مى‏روند ، مسلما تعجب مى‏كنيم كه اين ديگر چه كارى است ، و چه مفهومى 
تفسير نمونه ج : 19ص :127 
مى‏تواند داشته باشد ؟ ! اما هنگامى كه به عقب بر مى‏گرديم ، و داستان سعى و تلاش آن زن با ايمان هاجر را براى نجات جان فرزند شيرخوارش اسماعيل در آن بيابان خشك و سوزان به خاطر مى‏آوريم كه چگونه بعد از اين سعى و تلاش خداوند او را به مقصدش رسانيد ، چشمه زمزم از زير پاى نوزادش جوشيدن گرفت ، ناگهان چرخ زمان به عقب بر مى‏گردد ، پرده‏ها كنار مى‏رود ، و خود را در آن لحظه در كنار هاجر مى‏بينيم ، و با او در سعى و تلاشش همگام مى‏شويم كه در راه خدا بى سعى و تلاش كسى به جائى نمى‏رسد ! و به آسانى مى‏توان از آنچه گفتيم نتيجه گرفت كه حج را بايد با اين رموز تعليم داد ، و خاطرات ابراهيم و فرزند و همسرش را گام به گام تجسم بخشيد ، تا هم فلسفه آن درك شود و هم اثرات عميق اخلاقى حج در نفوس حجاج پرتوافكن گردد ، كه بدون آن آثار ، قشرى بيش نيست . 
منبع : تفسیر نمونه : سوره صافات آیات 113 – 62
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها