عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

فرق سحر و جادو و شعبده بازی چیست؟آیا حرام است؟

فرق سحر و جادو و شعبده بازی چیست؟آیا حرام است؟
پنج شنبه 23 تیر 1390  08:40 ق.ظ

جادو به معنای چیزهای غریب و خلاف عادت است. در کتب فقهی جادو و سحر به یک معنا به‏ علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، ج 5، ص 640.
کار رفته است، به این معنا که هر جادویی سحر محسوب می‏شود. اما سحر دارای معنای اعمی است که هم شامل جادو می‏شود و هم شعبده.
مراد از سحر امر شگرفی است که به امور خارق العاده شباهت دارد، اما خارق العاده نیست، چرا که اوّلاً بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج 2، ص 1193.
آموختنی است؛ ثانیاً انجام آن با ارتکاب کارهای زشت انسان مورد وسوسه شیطان قرار می‏گیرد. با همین تفاوت‏ها است که پیامبران صاحب معجزه و اولیان اهل کرامت، از جادوگران بازشناخته می‏شوند. معتزله برای سحر حقیقت قایل نیستند. اما جمهور مفسران با استناد به ظواهر الفاظ آیات، سحر را حقیقی می‏دانند. همه فرقه‏های مسلمان سحر را از گناهان کبیره و در مواردی با استناد به آیات کفر دانسته و گفته‏اند اگر سحر به کشته شدن کسی منجر شود، مرتکب سحر را به کیفر قتل عمد باید کشت. واژه سحر و مشتقات آن بیش از پنجاه بار به معانی مختلف در قرآن کریم به کار رفته است.
اما شعبده عبارت از بازی است که نمودی داشته باشد اما اصلش روشن و آشکار نباشد، مانند کارهایی که افراد تردست و چشم‏بند انجام می‏دهند.
علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، ذیل حرف ش.
اگر شعبده به عنوان وسیله‏ای برای فریب مردم و سوءاستفاده باشد، مشمول حرمت خواهد شد.
سحر در معنای اعم و جامعی که دارد، شامل شعبده نیز می‏شود. اما در هر حال سحر چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد یا به خرافات نسبت داد، چه در گذشته و چه امروز.
سحر در اسلام ممنوع و از گناهان کبیره است، چرا که در بسیاری از موارد، باعث گمراه ساختن مردم و تحریف حقایق می‏شود و پایه‏های اعتقاد مردم را متزلزل می‏سازد. البته این حکم اسلامی مانند بسیاری از احکام دیگر، موارد استثنا دارد، از جمله فراگرفتن سحر برای ابطال ادعای مدعیان دروغین نبوت و یا برای از بین بردن اثر آن در مورد کسانی که از آن آسیب دیده‏اند.
تفسیر نمونه، ج 13، ص 241.
فقهای برای سحر و جادو حرمت قایلند و گفته‏اند:برای ساحر حد در نظر گرفته شده است، از این رو باید از آن اجتناب شود و فقط برای ابطال سحر تعلیم و تعلم آن اشکالی ندارد؛ حتی شعبده بازی را که سرگرمی است و با اعلام عدم حقیقت آن همراه است، خالی از اشکال نمی‏دانند که باید از آن هم اجتناب کرد.
آیت الله فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج 1، ص 249.

***به بهشت نمی روم اگر مــــــادرم آنجا نباشد***

آنگاه که تنها شدی و در جست جوی یک تکیه گاه مطمئن هستی ، بر من توکل نما . نمل/79

 

mehdigerdali

mehdigerdali
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 5587
محل سکونت : خوزستان
kuoroshss تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها