عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261

هنگام غذا خوردن و بعد از آن، آب و چای ننوشید / وعده «شام» را حذف نکنید

هنگام غذا خوردن و بعد از آن، آب و چای ننوشید / وعده «شام» را حذف نکنید
پنج شنبه 23 تیر 1390  11:45 ق.ظ

یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه نباید هیچ یک از وعده های غذایی از جمله صبحانه و شام را حذف کرد، اظهار کرد: آرامش در هنگام غذا خوردن، ننوشیدن آب، نوشابه و چای هنگام و بعد از غذا خوردن از جمله نکات مهم در امر تغذیه صحیح هستند که هر فردی باید به آنها توجه کند.
دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا گفت: بیشتر غذاهای مصرفی از نوع غذاهای ترکیبی هستند بنابراین 50 درصد این ترکیب غذایی باید شامل مواد قندی، 15تا20 درصد چربی و 30 درصد از پروتئین ها باشد. علاوه براین ویتامین ها و ریز مغذی ها از جمله روی و مس، نقش به سزایی را در تامین انرژی بدن دارند، به این منظور از تمام این مواد باید به حد کافی استفاده کرد.
وی مواد غذایی مورد نیاز بدن را از جمله مواد ترکیبی دانست و افزود: تمام انسان ها باید روزانه 50درصد از مواد قندی، 15تا20درصد از چربی ها و 30درصد از پروتئین ها و هم چنین از ویتامین ها و ریزمغذی ها و به ویژه سبزیجات و میوه به جای آب میوه استفاده کنند.
این متخصص گوارش با اشاره به ترکیبی بودن سبد غذایی افراد گفت: همه افراد از جمله افراد دیابتی باید از ترکیب غذایی شامل قند، چربی و پروتئین بر حسب جنس، سن و نوع بیماری استفاده کنند به طوری که ورزشکاران و جوانان باید به میزان زیاد و سالمندان، افراد دیابتی و بیماران بر حسب نوع بیماری و زیر نظر دستور پزشک به طور متناسب، این مواد غذایی را در مصرف روزانه خود جای دهند.
وی چربی را عنصری مهم در سبد غذایی خانواده دانست و تصریح کرد: چربی ها از جمله مواد مورد نیاز برای بدن هستند که انرژی بالایی را به همراه دارند و متاسفانه همین امر،افراد رابرای کسب انرژی هر چه بیشتر به استفاده از فست فودها،شیرینی، خامه و بستنی ترغیب می کند به طوریکه در کلان شهری مانند تهران، 50 درصد مردم دچار اضافه وزن هستند.
خوردن در یک چشم به هم زدن ممنوع
دکتر اسحاق حسینی آرامش هنگام غذا خوردن را امری ضروری بیان کرد و اظهار داشت: نسبت به مدت پخت غذاهای ایرانی، زمان خوردن این غذاها بسیار کوتاه است. به طوری که وقتی غذا با سرعت بسیار بالایی مصرف می شود،روده ، معده و بزاق فرصت کافی را برای ترشح ندارند و در نتیجه آنزیم ها نیز در بدن ترکیب نمی شوند وبه دنبال آن، هضم و جذب غذا نیز به درستی صورت نمی گیرد و بسیاری از افرادی که غذای خود را سریع میل می کنند با مشکل هضم غذا مواجه می شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد حین غذا خوردن مقدار زیادی آب نیز مصرف می کنند که این امر برخلاف جریان جذب غذا عمل می کند.به طوری که مواد قندی 30دقیقه و چربی ها یک ساعت و مواد ترکیبی باید بیش از یک ساعت در معده بمانند بنابراین وقتی همراه با غذا، آب مصرف می شود چون آب هیچ توقفی در معده ندارد به دنبال آن غذا و مواد خوراکی نیز دفع می شود.
این متخصص گوارش، دوغ را بهترین جایگزین برای آب و نوشابه دانست و تصریح کرد: نوشابه ها منجر به تسریع در حرکت روده ها می شوند به طوریکه اگر همراه با غذا نوشابه مصرف شود، می توان گفت هیچ مادهی مغذی جذب بدن نخواهد شد بنابراین دوغ های بدون گاز و معمولی اگر همراه با پونه و یا نعناع باشند بهترین جایگزین برای آب و نوشابه ها هستند.
چای بهتر از قهوه است
دکتر اسحاق حسینی، چای کمرنگ را آرام بخش دانست و گفت: چای به هیچ وجه نباید داغ و هم چنین بعد از هر وعده غذایی مصرف شود به طوریکه اگر بعد از غذا بلافاصله چای نوشیده شود، روده ها به هیچ وجه پذیرای آهن نیستند و آهن مواد غذایی جذب بدن نمی شوند بنابراین اگر روزانه چای را به مقدار مناسب نه زیاد، آن هم به صورت کمرنگ و ولرم مصرف شود،مشکل خاصی پیش نمی آید. اما این در حالی است که افرادی که بعد از غذا خوردن، چای می نوشند پس از مدتی به کم خونی(آنمی) مبتلا می شوند.
این فوق تخصص گوارش، صبحانه را مهم ترین وعده ی غذایی دانست و افزود: در همه افراد به ویژه در دانش آموزان، دانشجویان و همه ی کسانی که فعالیت فکری خاصی دارندصبحانه باید به طور مفصل مصرف شود به طوری که ترشح شبانه بدن از همان ابتدای روز باید تامین گردد تا افراد پرانرژی بوده و بهره وری لازم را داشته باشند.
وعده «شام» را حذف نکنید
وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر وعده های صبحانه و ناهار، میان وعده ها نیز بسیار حائز اهمیت هستند به طوریکه افراد باید در طول روز حتما از میوه ها و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند استفاده کنند. علاوه بر اینها وعده ی شام نباید حذف شود به این منظور که می توان شام خورد اما نباید بلافاصله بعد از آن خوابید، بنابراین بین شام خوردن و خوابیدن باید حداقل یک ساعت و سی دقیقه فاصله باشد.


    منبع :سلامت نيوز   

sajad2007

sajad2007
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 9105
محل سکونت : رفسنجان
دسترسی سریع به انجمن ها