عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

وهابیت؛ مشکل اتحاد و انسجام /افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با دکتر عصام العماد

وهابیت؛ مشکل اتحاد و انسجام /افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با دکتر عصام العماد
پنج شنبه 23 تیر 1390  05:58 ب.ظ

وهابیت؛ مشکل اتحاد و انسجام /افشای ماهیت وهابیت در گفت و گو با دکتر عصام العماد

پدید آورنده : نامشخص ، صفحه 12

چشم­انداز:

دکتر عصام العماد، شیعه شناس، متخصص در علم رجال و حدیث و تاریخ، مدرس مجمع جهانی اهل بیت: و فارغ­التحصیل دانشگاه­های مذاهب عربستان سعودی است. وی اهل یمن است و زمانی پیرو وهابیت بود، امّا اکنون به مذهب تشیع گرویده است. العماد در گفت و گوی تفصیلی به تشریح شکل­گیری فرقه وهابیت و افشای ماهیت آن پرداخت.

دکتر عصام العماد با بیان این که مبنای فقهی وهابیون بسیار مصلحتی است، گفت: نگاه فرقه وهابیت فقط در مورد قبور است و انفجار قبوری که در دنیا صورت می­گیرد، ناشی از این تفکر است. العماد، بزرگ­ترین مشکل دنیای اسلام را حرکت وهابیت دانست و با بیان این­که وهابیون به مقوله­ای به نام تقریب مذاهب اصلاً اعتقادی ندارند، پیشنهاد داد که علمای شیعه و سنی در مقابل وهابیون بیانیه­ای مشترک صادر کنند.

وی با اشاره به این که فتوای وهابیون ناشی از تأثیرات عناصر اسراییلی در میان آنان است، آن را در راستای متوقف کردن حرکت حزب­الله لبنان و اخوان المسلمین دانست.

دکتر العماد گفت: صدور فتوای تکفیری 38 نفر از علمای وهابی عربستان چیز غریب و جدیدی نیست؛ چرا که وقتی ما به تاریخ وهابیت از بدو تأسیس آن نگاه می­کنیم، مشاهده می­کنیم که وهابیت در بستر تکفیر به وجود آمده و بر طبق آن رشد و حرکت کرده است.

گمان نمی­کنم هیچ مذهبی همانند وهابیت در فضای تکفیری تبلور یافته باشد و متأسفانه این گونه تندروی آنان ناشی از جهل به معنای تکفیر و خصوصیات آن است.

العماد اظهار داشت: بنده از آن زمان که به ایران آمدم، مشغول تألیف کتب و نقد روش وهابیت شدم که یک نمونه از مناظراتم با یکی از مفتی­های کویت صورت گرفت و آن در مجموعه کتاب الزلزال چاپ گردید. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است.

مؤسس فرقه وهابیت اطلاع کاملی از علوم اسلامی چون منطق و اصول و لغت نداشته است.

معتقدم که شیخ عبدالوهاب، مؤسس وهابیت با دو مشکل بسیار بزرگ دست و پنجه نرم می­کرد که البته این دو مشکل را از مطالعات مکرر کتاب­های وی، کشف کرده­ام. مشکل اول وی کمبود علم است. او اطلاع کاملی از علوم اسلامی چون؛ منطق، اصول، لغت و ... نداشت. او هرگز نتوانست تحصیلی کامل و جامع از علوم، در یک دانشگاه معتبر داشته باشد و نزد شخصیتی علمی تلمذ کند. قبل از این­که تحصیلات خود را تکمیل نماید؛ با داشتن روحیه­ی تندروی، عهد­ه­دار امر تبلیغ دین شد.

مشکل اساسی و بزرگ مؤسس وهابیت انحراف سلوکی نبود، بلکه مشکل فکری بود.

دکتر العماد مشکل دوم عبدالوهاب را انحراف فکری و عقیدتی برشمرد و عنوان کرد: مشکل اساسی و بزرگ وی، مشکل فکری است که نمونه چنین مسأله­ای در میان خوارج در زمان امام علی(ع) وجود داشته است.

عبدالوهاب علاوه بر شیعه، اهل تسنن معتدل را نیز مورد هجوم قرار داده است.

وی اضافه کرد: از بدو ظهور شیخ محمدبن عبدالوهاب ما شاهد افکار خطرناکی از وی بودیم که متأسفانه وی فقط بر ضد شیعه عمل نکرد، بلکه تمام اهل تسنن مخلص و معتدل را نیز مورد هجمه فتوایی خود قرار داد.

عصام العماد گفت: شیخ محمدبن عبدالوهاب معنای حقیقی و ضوابط اصلی تکفیر را پی نبرده بود؛ بنابراین جمع کثیری از مسلمانان شیعه و سنی را داخل در دایره شرک و تکفیر نمود و این همان خطر بزرگ است. وی هر کس که تابع افکارش نبود را ضد توحید می­انگاشت. این شخصیت با فکر شخصی خود قواعدی را در زمینه توحید تدوین کرد و هر کس را که با این چهارچوب مخالفت یا نقد می­کرد، کافر می­شمرد. بر این اساس مشاهده می­کنیم که بزرگان علمی عالم اسلام را رد کرد ؛ مثلاً کتاب توحید زمخشری، تفسیر آیات توحید امام فخر رازی و امام ابوحامد غزالی، طبرسی و عسقلانی، ثعلبی و حتی طبری که از علمای بزرگ اهل سنت است، در نظر شیخ محمدبن عبدالوهاب مصداق کتب مضله است و نویسنده آن کتاب، کافر است.

عصام العماد تأکید کرد: بنده در صدد این نیستم که نیت شیخ محمدبن عبدالوهاب را در این کار بیابم؛ چرا که نیت، امری درونی و فقط خداوند متعال از آن مطلع است. آنچه برای من مسلم است، این است که شیخ با عملکردش می­خواست توحید ساختگی خویش را بر دیگران تحمیل کند، بدون این­که درک جامعی از آن داشته باشد. او به قدری تعصب داشت که در نامه­های خویش به دیگران، آنان را مشرک خطاب می­کرد و می­گفت: من محمدبن عبدالوهاب الی المشرکین. وی معتقد بود جان و مال و زنان مخالفش برای طرفدارانش مباح است.

حتی شیخ سلیمان بن عبدالوهاب برادر شیخ محمدبن عبدالوهاب نیز به مقابله با او پرداخت و روزی به او گفت: تو هرگز کتاب­هایی را که خوانده­ای به درستی درک نکرده­ای. بسیاری از مسایلی را که شیخ محمدبن عبدالوهاب متعرض آن شده است، به قدری تند است که بسیاری معتقدند ابن تیمیه که او هم یکی از شخصیت­های افراطی در تاریخ بود، از وی معتدل­تر است؛ چرا که در باب بدعت، کثیری از امور هستند که شیخ محمدبن عبدالوهاب آن را داخل در شرک دانست، ولی ابن تیمیه چنین نکرد.

دکتر عصام العماد، فتوای تکفیری 38 تن از علمای وهابی را متأثر از فتاوای شیخ محمدبن عبدالوهاب عنوان کرد و گفت: تا زمانی که راه حلی برای این معضل نیابیم، مشکل جهان اسلام حل نخواهد شد.

بزرگ­ترین مشکل دنیای اسلام حرکت وهابیت است

وی گفت: شیخ محمد سعید رمضان طوطی که از فقهای بزرگ است، گفته بود: اجتماعی از حدود 200 متفکر اسلامی از سراسر جهان تشکیل دادیم تا مشکلات جهان اسلام را بیابیم و حل کنیم. پس از بحث به این نتیجه رسیدیم که بزرگ­ترین مشکلی که دنیای اسلام با آن دست و پنجه نرم می­کند، حرکت وهابیت است. اینان مشکلاتی در تمام دنیا اعم از آمریکا و فرانسه، آلمان و چین و تمام جاهایی که در آن نفوذ کرده­اند، ایجاد نموده­اند.

دکتر العماد از قول علامه یوسف قرضاوی نقل کرد: در دنیای اسلام کسی اعم از مرده و زنده وجود ندارد؛ مگر این­که وهابیت کتابی در لعن آن نوشته است؛ چه شیعه باشد و چه سنی، چه زیدی و چه ....

تمام نوشته­های آنان فقط و فقط علیه مسلمانان است

عصام گفت: بنده قبل از شیعه شدنم نزد فردی به نام المدخلی درس می­خواندم که نزد این شیخ، قریب 100 کتاب در لعن و رد بزرگان اسلام اعم از سید محمد قطب، شیخ محمد غزالی، آیةالله خویی، شیخ محمد عبده و ... وجود داشت.

این در حالی است که ما در میان کتب وهابیون کتابی در رد مارکسیسم، بوداییسم، بهاییت و تفکرات اسراییلی و آمریکایی نمی­بینیم. تمام نوشته­های آنان فقط و فقط علیه مسلمانان است.

عصام العماد، حرکت وهابیت را در جهت اهداف انگلیس و آمریکا و اسراییل برشمرد و گفت:‌ این مذهب نگاهش فقط در مورد قبور است و به امور دیگر اهتمام ندارد و زیارت قبور را شرک می­داند و انفجار قبوری که در دنیا صورت می­گیرد، ناشی از همین تفکر است. این تا جایی بوده است که برخی از علما گفته بودند، گویی شیخ محمدبن عبدالوهاب در مقبره متولد شده و بنابراین عقده­ای درونی در این مورد دارد.

وهابیون چون درک درستی از معارف ندارند، امور عرفی را داخل در مفهوم بدعت می­دانند. وی، بنای قبور و اشکال مختلف مقبره را از جمله امور عرفی برشمرد و اضافه کرد: وهابیون هرگز در انفجار حرمین عسگریین و کربلا و نجف متوقف نخواهند شد، بلکه اگر فرصت یابند، حرم دیگر ائمه اطهار را نیز منفجر خواهند کرد. وی تعصب شدید وهابیون را یکی از مشکلات بزرگ آنان عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در تمام دانشگاه­های عربستان کتاب­های شیخ محمدبن عبدالوهاب جزو متون درسی است و از همان ابتدا افکار این شخصیت در وجود دانشجویان مستقر می­شود، لذا به یاد دارم که وقتی در دانشگاه محمد سعود درس می­خواندم؛ قریب هزار رساله دکترا در تکفیر شیعه وجود داشت. این در حالی است که در حوزه­های علمیه ایرانی فتوایی بر تکفیر اهل سنت ندیده­ام.

وهابیون به مقوله­ای به نام تقریب مذاهب اصلاً اعتقادی ندارند

عصام العماد اظهار داشت: وهابیون به مقوله­ای به نام تقریب مذاهب اصلاً اعتقادی ندارند و محمد کباری که یک عالم بزرگ سعودی است، کتابی در خصوص رد تقریب مذاهب نگاشته است و ابن جویری فتوا بر حرمت خوردن غذای شیعه داده است؛ بنابراین اصلاح آنان کار آسانی نیست.([1])

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. ایسنا و دوهفته­نامه بعثت، ش 36.

وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

alizare1

alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد
دسترسی سریع به انجمن ها