عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

سوءظن به خدا

سوءظن به خدا
جمعه 24 تیر 1390  06:57 ب.ظ

پرسش:
سوءظن به خدا چيست؟ در چه ابعادي تحقق پيدا مي كند و چه آثار و تبعاتي را به همراه دارد؟
پاسخ:
يكي از مفاهيمي كه از منفي بودن رابطه انسان با خدا حكايت مي كند «سوءظن به خدا» است كه در حوزه ها و ابعاد مختلفي تحقق پيدا مي كند و آثار و تبعات خطرناكي را براي انسان به همراه دارد. براي تبيين اين محورها در ابتدا مناسب است درباره دو كلمه «سوء» و «ظن» توضيحي داده شود.
مفهوم «سوء» و «ظن»
هر چيزي كه انسان را غمناك مي كند، اعم از امور دنيويه و اخرويه سوء گفته مي شود. السوء كل ما يغم الانسان... فرق نمي كند كه از احوال روحي، بدني و يا غير اين دو باشد. مانند از دست دادن مال، مقام و يا دوست. (مفردات راغب، ص252)
ظن و گمان نام مرتبه اي از آگاهي است كه از علامت ها و نشانه ها حاصل مي شود و اگر اين درجه از آگاهي تقويت شد، منتهي به علم مي گردد. يعني به صورت صددرصد درمي آيد و هرگاه مرتبه آگاهي به صورت جدي تضعيف شد به توهم مي رسد. (همان، ص 317)
سوءظن از منظر قرآن
«ظن» در قرآن در اكثر موارد مذموم شمرده شده است. آيه شريفه «و ما يتبع اكثرهم الا ظنا» (يونس-36) نيز از همين واقعيت حكايت مي كند. ظن در قرآن به سه معنا به كار رفته است:
1- ظن به معناي گمان بين شك و يقين
«ان الظن لايغني من الحق شيئاً» گمان، حق را به بار نمي آورد. (يونس- 36)
2- ظن به معناي يقين
«ماظننتم ان يخرجوا و ظنوا انهم ما نعمتهم حصونهم من الله» و گمان مي كردند كه دژهايشان بازدارنده آنان در برابر امر و عقوبت الهي است. (حشر-2)
مفسران در تفسير اين آيه مي نويسند: هيچ احتمالي نمي داديد كه دست از وطن خود كشيده بيرون روند، چون شما از اين قبيله قوت و شدت و نيرومندي سابقه داشتيد، خود آنان هم هرگز چنين احتمال نمي دادند. آنها پيش خود فكر مي كردند قلعه هاي محكمشان نمي گذارد خدا به آنان آسيب برساند و مادام كه در آن قلعه ها متحصن هستند مسلمانان به آنان غلبه نمي يابند. (الميزان، ج19، ص349)
3- ظن به معني توهم
«و ذاالنون اذذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه احد» و «ذوالنون (صاحب ماهي) را ياد كن كه خشمگنانه به راه خود رفت و گمان كرد هرگز بر او تنگ نمي گيريم. مفردات راغب در توضيح اين آيه، ص 327 مي نويسد: فقد قيل: الاولي ان يكون من الظن الذي هوالتوهم، اي ظن ان لن نضيق عليه. به تحقيق گفته شده كه سزاوار است مراد از ظن در آيه توهم باشد، يعني توهم كرد كه هرگز بر او تنگ نمي گيريم.

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

ahmadfeiz

ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران
دسترسی سریع به انجمن ها