عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

کپی‌کاری یا الهام: رابطه طراحی‌های اپل و شیائومی

کپی‌کاری یا الهام: رابطه طراحی‌های اپل و شیائومی
چهارشنبه 10 دی 1393  01:01 ق.ظ

کمپانی شیائومی حالا با ارزشی 46 میلیارد دلاری، با ارزش‌ترین استارتاپ دنیای تکنولوژی است. اما سمت و سوی طراحی‌های این کمپانی با سؤالاتی جدی مواجه شده است.

لی جون، مؤسس کمپانی شیائومی چین دیروز طی پیامی در شبکه اجتماعی Weibo اعلام کرد که این استارتاپ توانسته با جذب 1.1 میلیارد دلار سرمایه دیگر، به ارزشی 46 میلیارد دلاری دست پیدا کند. 

این اتفاق بدین معنی خواهد بود که شیائومی چهار ساله با پشت سر گذاشتن کمپانی اوبر (با ارزش 41 میلیارد دلار) حالا ارزشمندترین استارتاپ دنیاست.


لی جون مؤسس شیائومی

این کمپانی چینی موفق شده رشد سال به سال خیره‌کننده 300 درصدی را به نام خود ثبت کند و هر چند طرح و برنامه فروش این کمپانی تنها سودی 56 میلیون دلاری را برای آن در سال گذشته به همراه داشته، حالا به چهارمین (و به روایتی سومین) فروشنده بزرگ اسمارت فون در دنیا تبدیل شده است.

شیائومی روش خاص خود را در جذب مشتری را دارد. از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و افزایش فن بیس استفاده می‌کند، به درخواست‌های آن‌ها در تولید اپلیکیشن و شیوه طراحی رابط کاربری اندروید MIUI توجه ویژه دارد، در غیبت گوگل و توقف گاه به گاه فعالیت آن در چین، اپلیکیشن های اختصاصی تولید می‌کند و سعی می‌کند با تبلیغات و شیوه خاص پیش خرید و سپس فروش اندک اندک محصولاتش، هیجان بازار را به افزایش دهد.

اما یکی از سمت و سوهای این کمپانی چندان قابل درک نبوده است: وابستگی شدید به طراحی‌های اپل.


لی جون در مراسم معرفی Mi 4 و نمایش جمله مشهور One More Thing استیو جابز

از زمان آغاز به کار و پس از رشد مداوم این استارتاپ، اتهامات بسیاری مبنی بر کپی‌کاری محصولات اپل توسط شیائومی شنیده می‌شود. این اتهامات به حدی بوده که حتی مدیران دو کمپانی را نیز به واکنش واداشته است. 

جانی آیو، مدیر بخش طراحی اپل مشابهت میان محصولات دو کمپانی را جالب نمی‌داند. وی در Vanity Fair Summit گفته بود: "وقتی که شما کاری را برای نخستین بار انجام می‌دهید، نمی‌دانید که آیا جواب خواهد داد یا خیر. شما ممکن است هفت یا هشت سال را بر روی آن زمان بگذارید و بعد ناگهان توسط دیگران کپی می‌شود؛ کاری بدون دردسر که دزدی است و ناشی از تنبلی طرف مقابل است."

هوگو بارا، مدیر بخش بین الملل شیائومی و مدیر پیشین گوگل به این سخنان واکنش نشان داده و به The Verge گفته بود که این اتهامات را "احساسی" می‌داند و با مقایسه طراحانش با طراحان اپل افزوده بود: "اگر شما دو طراح حرفه ای داشته باشید، دو نتیجه مشابه با عقل جور در می‌آید." 

جالب است که آقای بارا در ماه اکتبر و در همایش WSJD Live با اشاره به عدم اعتماد به نفس طراحانش گفته بود: "این کمپانی جوان است و به همین دلیل طراحانمان از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و از طراحی‌های بزرگ بازار الهام می‌گیرند."

البته سابقه کپی‌کاری و یا به روایتی "الهام گرفتن" شیائومی، به مدیر اصلی و مؤسس این کمپانی لی جون بازمی‌گردد. مهم‌ترین سابقه آقای جون به فعالیت در کمپانی KingSoft مربوط است که برنامه‌هایی مشابه با آفیس مایکروسافت تولید می‌کند. وی پس از چند ماه ریاست بر این کمپانی استعفا می‌دهد و به کمک یکی از مدیران سابق گوگل (هوگو بارا) کمپانی شیائومی را در سال 2010 راه اندازی می‌کند. جون حالا با سرمایه ای 9.9 میلیارد دلاری هجدهمین مرد ثروتمند چین است.

جون نیز در مصاحبه‌ها اپل را با انتقادهای خود مورد نوازش قرار می‌دهد تا ظاهرا فاصله خود را از اپل حفظ کرده باشد. رییس شیائومی که به اهمیت و در نظر گرفتن نظرات مشتریان در تولید نرم افزارها مشهور است، در مصاحبه سال 2012 خود با نیویورک تایمز اپل و جهت‌گیری عدم توجه به خواسته کاربران را "خودبینی و غرور" توصیف کرده بود.

اما به هر حال زمانی که محصولات دو کمپانی را با یکدیگر مقایسه کنیم به شباهت عجیب میان آن‌ها پی خواهیم برد. کافی است نگاهی گذرا به محصولات پیش‌تر تولید شده اپل و محصولات کنونی شیائومی داشت و در سیاست‌های این شرکت تشکیک نکرد. اسمارت فون، تبلت، دستگاه‌های استریمینگ محتوا، همگی گویای تشابهات واضح میان طراحی‌های دو کمپانی است. 

البته سامسونگ نیز به هنگام رشد سریع خود در خاک آمریکا اتهاماتی یکسان را از سوی اپل دریافت کرد و هنوز که هنوز است دادگاه‌های شکایت هر دو شرکت فعال است. 

ضعف بزرگ شیائومی البته در عدم ثبت پتنت های بسیار است. ضعفی که شیائومی به خوبی از آن آگاه است و در توقف فروش محصولات این شرکت در هند به خوبی نمود پیدا کرد. همین ضعف بزرگ و البته ناآشنا بودن برند شیائومی در کشورهایی غیرآسیایی، سبب شده که حتی برنامه‌های این کمپانی برای ورود به آمریکای جنوبی نیز با تأخیر مواجه شود و در عوض تمرکز خود را بر روی بازارهای چین و حاشیه آن بگذارد؛ بازارهایی که هر روز بیش از گذشته اشباع‌تر می‌شوند.

شیائومی ارزان است، محصولات با کیفیت تولید می‌کند، اما آیا سودهای پایین می‌تواند جوابگوی حرکت رو به جلوی آن باشد؟ بارها شیائومی را به لقب "اپل چین" معرفی کرده اند. اپل را در نزد اهالی دنیای تکنولوژی به نوآوری و خطر ریسک‌کردن می‌شناسند؟ "اپل چین" خود را با چه ویژگی‌هایی به دنیا معرفی می‌کند؟



اپل تی‌وی و شیائومی تی‌وی باکس



شیائومی Mi Router Mini و مجیک ترک‌پد اپل



آیفون 5s و شیائومی Mi 4

 

     Android iOS , Windowsphone , Symbian , JavaMobile Review ,Learning

ria1365

ria1365
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 7861

دسترسی سریع به انجمن ها