عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند.

5 توصیه غذایی برای کاهش احتمال حمله قلبی

5 توصیه غذایی برای کاهش احتمال حمله قلبی
چهارشنبه 10 دی 1393  07:53 ق.ظ

در عصر فن‌آوری و کم تحرکی ناشی از سپردن کارها به آن، حتما برای شما هم پیش آمده که یکی از نزدیکان‌تان یا کسانی که در اطرافتان زندگی می‌کنند در سن جوانی و درست زمانی که انتظار نمی‌رود، دچار حمله قلبی شده باشد.

حمله قلبی به ویژه در سنین جوانی می‌تواند عوامل بسیاری داشته باشد. استرس، هوای آلوده، تحرک کم، تغذیه نادرست و ده‌ها دلیل دیگر که حتی شنیدن آن‌ها هم برایمان این روزها عادی شده است.

شاید نتوانیم جلوی خیلی از عواملی را که منجر به حمله قلبی می‌شوند بگیریم، اما حداقل چیزهایی مثل تغذیه است که می‌توانیم با کنترل درست آن، هوای بدن و قلبمان را بیشتر داشته باشیم.

در مقاله زیر با 5 خوراکی که با خوردن یا نخوردنشان از احتمال حمله قلبی کاسته شده آشنا می‌شوید.

1. از غلات سبوس‌دار بیشتری استفاده کنید

 

توصیه , غذایی , حمله قلبی

مصرف غلات می‌تواند به سلامت قلب بی‌انجامد. خوردن چیزهایی مثل جو، گندم سیاه، بلغور گندم ، ذرت خام و بو داده، ارزن، جو، کوینولا، برنج قهوه‌ای، برنج وحشی، چاودار، تریتیکاله (ترکیبی گندم چاودار) و گندم املای برای بدن بسیار مفید است.

گندم سیاه یک غله پر از فیبر بوده که پر شده از مواد مفید برای قلب. میزان مفید بودن برخی از فیبرها مثل  بتا-گلوکان که در جو یافت می‌شود از باقی فیبرها بیشر اثبات شده است.

آرابینوزایلن هم یک فیبر موجود در گندم است که مقدار قند و انسولین خون را افزایش می‌دهد.

اسفرزه که در پوشش دانه گیاه بارهنگ موجود است، سرشار از فیبر است. شما می‌توانید این مخلوط را از عطاری‌ها تهیه کرده و پس از مخلوط با آب آن را مصرف کنید. این مخلوط از جذب اسیدهای صفراوی در روده کوچک جلوگیری می‌کند و میزان چربی‌های کلسترول و تری گلیسیرید را پایین می‌آورد.

تحقیق انجام شده روی افراد نشان می‌دهد که آنهایی که میزان مصرفی فیبر را پس از حمله قلبی افزایش دهند تا 35 درصد میزان خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی در آنها کاهش می‌یابد.

بعلاوه مصرف فیبر باعث احساس سیری شده و همین امر باعث مصرف کمتر خوراکی‌های دیگر می‌شود.

2. میوه و سبزیجات زیاد بخورید

توصیه , غذایی , حمله قلبی

محققان توصیه می‌کنند که روزانه باید دو وعده میوه و پنج وعده سبزیجات بخوریم. خوردن میوه و سبزیجات میزان پتاسیم لازم برای بدن را تامین کرده و پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود .

در تحقیقی که امسال روی 67000 نفر انجام پذیرفت، مشخص شد که احتمال مرگ بر اثر حملات قلبی درآنهایی که میزان بیشتری میوه و سبزیجات در روز مصرف می‌کنند ،  4 درصد کمتر خواهد بود.

مصرف خوراکی‌های گیاهی میزان گرفتگی سرخرگ‌ها و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. بعلاوه با افزایش پتاسیم در بدن که نتیجه مصرف سبزیجات و میوه جات بیشتر است، اثر مصرف نمک در خون کمتر شده و فضار خون کاهش می‌یابد.

3. چربی‌های سالم مصرف کنید

توصیه , غذایی , حمله قلبی
 

باید برای داشتن قلب سالم‌تر، چربی‌های سالم را جایگزین چربی‌های ناسالم مثل پالم، نارگیل، چربی‌های صنعتی و غیره  کنیم.

باید روغن‌های سالمی چون امگا 3، آجیل و دانه‌ها، آووکادو، زیتون، ماهی و روغن اشباع نشده مارگارین مصرف کنیم تا از این طریق میزان کلسترول بد را کاهش و کلسترل خوب را بهینه کنیم.

آووکادو را می‌توان یک منبع عالی چربی سالم دانست.

تحقیقات نشان می‌دهند آنهایی که از چربی‌ها و پروتئین‌های حیوانی استفاده می‌کنند، 51 درصد بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

4. الکل مصرف نکنید

توصیه , غذایی , حمله قلبی

بدن به میزان کافی برای خودش الکل می‌سازد و مصرف الکل بیشتر از میزان مورد نیاز بدن باعث بالا رفتن احتمال حمله قلبی می‌شود.

5. زیاد نمک نخورید

توصیه , غذایی , حمله قلبی
 

کمتر کردن میزان مصرف سدیم می‌تواند قلب را در برابر حملات قلبی محافظت کند. 75 درصد از نمک مصرفی ما از غذاهای فراوری شده مثل چیپس‌ها، کنسروها، سس‌ها، پیتزا و غیره تامین می‌شود. کاهش مصرف این خوراکی‌ها خودبخود مصرف نمک را هم کاهش می‌دهد. میزان نمک مصرفی نباید بیشتر از شش گرم در روز باشد.

 

 

 

 

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست

 

 

 

مدیران برتر مهر ماه

khodaeem1

khodaeem1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 88925
محل سکونت : خراسان رضوی
دسترسی سریع به انجمن ها