روابط جنسی نادرست می تواند سلامت خانواده و نیز ارتباط همسران را تهدید کند.  
چکیده: یکی از عوامل مهم سازگاری و ایجاد ارتباط و صمیمیت میان همسران رابطه جنسی سالم و مطلوب میان آن هاست. این رابطه اگر به گونه ای درست و سالم صورت بگیرد می تواند اعتلا بخش روابط همسران باشد. در بخش پیشین به 3 مورد از تاثیر روابط جنسی همسران بر سلامت خانواده پرداختیم. در این نوشتار به ادامه این آثار می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1190/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده

۴. ارتباط فعالیت جنسی با رضایت زناشویی

 فعالیت جنسی برای افراد مختلف کارکردهای متفاوتی دارد. هرچند بسیاری از افراد، به ویژه مردان، به منظور لذت جوبی به رابطه جنسی می پردازند، برای برخی افراد، ارتباط جنسی فرصتی است برای تبادل و تعامل عاطفی، و عشق و محبت؛ و فعالیت جنسی، برای آنها منشأ بروز عواطف و صمیمیت است. در حقیقت برای توصیف ارتباط نزدیک بین فعالیت جنسی مؤثر و رضایت زناشویی، شواهد قابل توجهی وجود دارد؛ یعنی همسرانی که رابطه جنسی موفق و خوشایندی دارند، از زندگی مشترکشان بیشتر راضی و خشنودند و معمولا زندگی زناشویی پایدارتری دارند. در عمل، این امر نشان دهنده تأثیر دوجانبه ای است که در آن، ناسازگاری جنسی، نارضایتی زناشویی و ناهماهنگی زناشویی، مشکلات جنسی را پدید می آورند. از این رو در تداوم و حفظ روابط سالم زناشویی، وجود ارتباط جنسی رضایت بخش نقش و اهمیت فراوانی دارد.[1]
هنگامه های روابط جنسی، معمولا آراسته به جلوه های ویژه مهرورزانه است؛ و به طور کلی، در آن لحظات، پیوندهای عاطفی و جلوه های عاشقانه نمایان می شود. در آن هنگام، زن و شوهر درد و غم های روزانه را با هم آغوشی های به هم فشرده تسکین می دهند و با ایجاد مهر و مودت، زمینه آرامش، آسایش و تحکیم خانواده را بیش از پیش فراهم می سازند. قرآن کریم به همین آموزه ها اشاره دارد که می فرماید: ومن آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها وجعل بینکم مودة ورحمة إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون؛[2] «و از نشانه های الهی آن است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا به سوی آنها میل پیدا کنید و بدانها آرامش یابید؛ و در میانتان مهر و مودت قرار داد. در این امر نشانه هایی است برای آنان که تفکر می کنند.»
خداوند حکیم و متعال، سازوکار کشش زن و مرد به یکدیگر، و در نتیجه تأمین این نیاز درونی انسان برای پیوند یافتن با مونس خود و رسیدن به مودت و آرامش را با قرار دادن شهوت جنسی در نهاد آدمی طراحی کرده است. در واقع، میل و شهوت جنسی همسران و داشتن هم بستری و آمیزش، وسیله جذب آنها به یکدیگر است و با کامیابی و لذت جویی، مقدمات انس و مودت بین آنها فراهم می شود.
آری، این نیاز و میل درونی به انس و پیوندجویی و کسب آرامش در سایه ارتباط مودت آمیز زناشویی، نشانه ای از رحمت بیکران الهی است. این احساس، زمانی به طور کامل رخ می نماید که پیوندی با ریشه و ذات مشترک و زناشویی با همسر خود در شرایط به دور از سلطه و تحقیر باشد. عبارت خلق لکم من أنفسکم أزواجا در صدد بیان یک سرشتی و هم جنس و هم شکل بودن زن و مرد در آفرینش است؛ یعنی اسلام نظر تحقیر آمیز بسیاری از آیین ها و ادیان تحریف شده درباره پلیدی با جایگاه پایین زن و تفاوت سرشت او با مرد را رد می کند. از دیدگاه قرآن، زن و مرد از نفس واحدی هستند و هر دو از یک ریشه و جنس آفریده شده اند.[3]

۵. آرامش در پرتو پیوند زناشویی و جنسی

 ازدواج، با ایجاد پیوند زناشویی بین دختر و پسر، موجهای سر به فلک کشیده تهییج و شهوت را آرام می کند و کشتی طوفان زده را به ساحل امن می رساند. تعبیر لتسکنوا إلیها می رساند که پیوند زناشویی، آرامش دهنده طغیان ها و وسیله آسودگی و تسکین جوشش ها و ناآرامی های جسمی و روانی انسان هاست.[4] فیومی در واکاوی واژگانی «اسکن» می نویسد: «چاقو را از آن جهت سکین گویند که به وسیله ذبح، تحرک و ناآرامی های حیوان را به ثبوت و سکون می برد؛ و خانه را از آن جهت مسکن نامند که محل آسودگی خانواده و جایگاه مطمئن اموال و اشیاست».[5]
زندگی زناشویی، مبتنی بر نیاز به زندگی مشترک و احساس امنیت و آرامش و لذت بردن از همدیگر است. رابطه جنسی، عنصر مهمی در دستیابی زن و مرد به آن اهداف است. به عبارت ساده تر، رابطه جنسی، نقش چسب یا سیمان در
به هم چسبیدن مصالح ساختمانی را در استحکام بخشیدن به نظام خانواده ایفا می کند. میل جنسی و تمایل به همسر، گذرگاه رسیدن به دلباختگی و مهرورزی پایدار است که می توان از آن به مودت و رحمت، یاد کرد. حال پرسش این است که چرا قرآن به جای «محبت»، کلمه مودت، را به کار برده است. عشق و علاقه، دلباختگی و گردن کشیدن به دنبال معشوق،بسیاری از خانواده هایی که از وجود فرزند محروم اند، به خوبی درک می کنند که سردی و یکنواختی بر خانه آنها حاکم است. این موضوع، در خانواده هایی که از مشکل جنسی رنج می برند، به مراتب بیشتر احساس می شود. یک مرحله زودگذر از مراحل طوفان غریزه جنسی است که در دوران سرچشمه جوانی پیدا می شود و دوام پذیر نیست. پیوند زناشویی، به ابزارهای قوی تر و پایدارتری نیاز دارد تا بتواند فراز و نشیب های زندگی مشترک را با موفقیت پشت سر بگذارد و این رابطه را تا افقی روشن بالا ببرد، که این امر تنها با مهر و مودت به دست می آید. درواقع «مودت»، دوست داشتن و محبتی است که اثرش در مقام عمل ظاهر می شود و در رفتارهای صمیمانه، متعهدانه و همراه با انس و الفت خودنمایی می کند. «رحمت» نیز به معنای مهربانی و نوعی تأثیر نفسانی است که فرد را به رفع نیاز و نقص، و یافتن کمال با مکمل خود از جنس دیگر وامی دارد.[6]
بسیاری از خانواده هایی که از وجود فرزند محروم اند، به خوبی درک می کنند که سردی و یکنواختی بر خانه آنها حاکم است. این موضوع، در خانواده هایی که از مشکل جنسی رنج می برند، به مراتب بیشتر احساس می شود. از این رو قرآن از شهوت جنسی و فرزند به عنوان زینت بخش زندگی دنیوی یاد می کند: زین للناس حب الشهوات من النساء والبیین؛[7] همسرانی که در زندگی زناشویی از روابط جنسی خود رضایت و لذت کافی داشته باشند، معمولا بهتر می توانند مشکلات دیگر زندگی خود را حل نمایند و در نتیجه در آسایش و آرامش زندگی کنند.
خلاصه اینکه یکی از عوامل مهم سازگاری و ایجاد صمیمت میان همسران رابطه جنسی سالم و مطلوب میان آنهاست. این رابطه، هم می تواند با ایجاد تمایل به قرار گرفتن در کنار هم و به صورت پیشگیری از تنش و کشمکش تأثیرگذار باشد و هم می تواند فرو کاهنده تنش های موجود باشد و در درمان آن مؤثر واقع شود. در بسیاری از موارد، بروز اختلاف ها و احساس فاصله میان همسران را می توان به رابطه جنسی آنها مربوط دانست و ریشه مشکل را آنجا بررسی کرد. انسان ها چنانچه اهمیت تمایلات جنسی را بشناسند و به آثار مثبت و ارضای درست آن آگاه باشند، تدابیر ویژه ای می اندیشند تا به شکل مناسبی از این میل استفاده شود؛ یعنی هم می توان با تمایلات جنسی به لذت های مشروع مورد نیاز طبیعت غریزی رسید و هم می توان در سایه آن به استحکام روابط پرداخت و در جهت هدف های والا گام برداشت. از این رو در آموزه های اسلامی، از برتری لذت جنسی در مقایسه با دیگر لذت ها یاد شده است.[8]
 
[1] . سوزان اچ. اسپنس، درمان اختلالات جنسی، ترجمه حسن توزنده جانی و دیگران، ص۱۳.
[2] . روم، 21.
[3] . نساء (4)، 1، اعراف (۲)، 189؛  زمر (۲۹)، 6.
[4] . سیدبن قطب بن ابراهیم شاذلی، فی ظلال القرآن، ج ۵، ص2763.
[5] . فیومی، مصباح المنیر، ص۲۸۲، مادة سکن.
[6] . محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱6، ص166.
[7] . آل عمران، 14.
[8] . محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج 5، ص 321.
 
منبع: کتاب «سلامت و اختلال جنسی همسران» (رویکردی اسلامی و روان شناختی) 
نویسنده: مسعود نورعلیزاده میانجی

بیشتر بخوانید :
روابط جنسی همسران و نقش آن در سلامت خانواده (بخش اول)
نکاتی کوتاه و کاربردی در رابطه با مسائل جنسی همسران 
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
تعداد رابطه جنسی همسران
راه های ایجاد صمیمیت جنسی (برای همسران)
هماهنگی جنسی همسران
آنچه باید در مورد رابطه جنسی زوجین بدانید