يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری
(تو 540 -512 وف 637 -616 ق)، صوفى و شاعر، متخلص به عطار وى از پیشروان جلال‏الدین مولوى در نظم مثنوى عرفانى است. در كدكن از آبادیهاى قدیم نیشابور به دنیا آمد و سپس به نیشابور رفت. او مانند پدر خود، عطار بوده است. درباره‏ى سبب علاقه‏ى او به فقر و تصوف مطالبى نقل كرده‏اند كه اساس درستى ندارد. انتساب او به طریقه‏ى كبرویه محل تردید است. شیخ عطار در مدارج سلوك از معنویت شیخ ابوسعید ابوالخیر بهره جسته بود. عطار گذشته از طب و ادویه، در حكمت و نجوم و ادب و علوم دینى نیز بصیر بوده ولى بیشتر به عرفان نظر داشته است. در سفرها و ملاقاتهایى كه داشت به خدمت حجد الذین بغدادى نیز رسید. مولانا او را قدوه‏ى عشاق دانسته، او را به منزله‏ى روى و سنائى را چون چشم او معرفى كرده است. اكابر او را شیخ‏الاولیا و متأخرین عرفا وى را سلیمان ثانى خواندند. درباره‏ى نحوه‏ى وفات او مشهور آن است كه در نیشابور به دست مغولان كشته شده است. تاریخ‏هاى متعددى بدراى وفاتش ذكر كرده‏اند كه محل تردید است. مزار عطار در شهر نیشابور، نزدیك مزار عمر خیام، از قدیم مورد توجه بوده است و در قرن نهم ق توسط امیر علیشیر نوائى تجدید بنا شده است. وى داراى آثار متعددى است و در تعداد آنها نیز روایات تذكره‏نویسان مبالغه‏آمیز است. از 45 تا 190 كتاب به او نسبت داده‏اند. قاضى نورالله شوشترى 114 كتاب و رساله به او منسوب مى‏داند. از آثار او: «الهى‏نامه»؛ «اسرارنامه منطق الطیر»؛ «مصیبت‏نامه»؛ «تذكره الاولیاء»؛ «مختارنامه».[1] (بخش 1) نیشابورى، فریدالدین ابوحامد محمد ابن ابوبكر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابورى شاعر و عارف معروف ایرانى در قرن ششم و آغاز قرن هفتم (و. حدود 540- ف. 618 ه.ق.) گفته‏اند كه پدر او عطار (دارو فروش) بود و فریدالدین كار او را دنبال كرد، و در داروخانه خود سرگرم طبابت بود. وى را در همان اوان انقلابى باطنى دست داد، و چون سرماه‏اى بزرگ از ادب و شعر اندوخته بود، اندیشه‏هاى عرفانى خود را به نظم درآورد. عطار را مرید مجدالدین بغدادى و ركن‏الدین اسحاق و قطب حیدر دانسته‏اند. به هر حال عطار قسمتى از عمر خود را به رسم سالكان طریقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر بسیارى از مشایخ را زیارت كرد و در همین سفرها و ملاقاتها بود كه به خدمت مجدالدین بغدادى نیز رسید. وى آثار بسیار به وجود آورده كه از آن جمله است: تذكرة الاولیاء (ه.م.) به نثر، دیوان اشعار كه به طبع رسیده، منطق الطیر (ه.م.)، اسرارنامه (ه.م.)، خسرونامه و غیره. گفته‏اند كه وى به دست مغولى كافر كشته شده. مقبره عطار قرب شهر نیشابور باقى است. (آرامگاه عطار) سخن عطار با سوز و شوق و عشق همراه است و از این جهت كلام او را «تازیانه سلاك» نامیده‏اند. براى بیان معانى عالى عرفان سخنان بى‏پیرایه و روان را برگزیده كه در عین حال به فصاحت و بلاغت و انسجام متصف است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.