;
عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. میزان الحکمه

بازدید : 40310 بار

يکشنبه، 21 فروردين 1390

حسن حسن زاده آملی

ملیت :  ایرانی   -   قرن : 14 منبع : گنجینه دانشمندان (جلد سوم)


حجه الاسلام والعلم الاعلام آقا شیخ حسن حسن زاده آملى متولد 1307 شمسی از افاضل ممتاز حوزه علمیه صاحب تقویم رسمى و تألیفات ارزنده است.

تولدش در آمل واقع شده و در مهد علم و تقوا تربیت یافته و دروس مقدماتى را تا متوسطه خوانده و بدروس علمیه عربى پرداخته و سپس به تهران عزیمت نموده و از اساتید بزرگ تهران چون مرحوم آیه الله آملى و آیه الله شعرانى و آیه الله حاج میرزا احمد آشتیانى و آیه الله حاج سید ابوالحسن رفیعى قزوینى و دیگران در رشته هاى علوم عقلى و نقلى استفاده نموده آنگاه بقم مهاجرت و رحل اقامت افکنده و از محضر آیات عظام حوزه علمیه چون آیه الله آملى حاج میرزا هاشم و دیگران بهره مند گردیده و در مدرسه علمیه سعادت بتدریس فقه و اصول اشتغال دارد. داراى تألیفات عدیده اى مانند تقویم حسن زاده و 5 جلد شرح نهج البلاغه مرحوم میرزا حبیب الله هاشمى خوئى از جلد 15 تا جلد 19 میباشد. و کتابى در ولایت و غیره دارند که 15 مجلد آن بطبع رسیده و بقیه آماده براى طبع میباشد. مرحوم آیه الله حاج میرزا ابوالحسن شعرانى تقریظ مفصلى براى شرح ایشان مرقوم که در اول جلد 15 شرح نهج البلاغه خوئى مذکور میباشد و در آخر جلد 14 شرح مزبور درباره ى معظم له چنین نوشته اند: (ثم ان حضره الفاضل الادیب العالم الاریب الجامع بین العلوم العقلیه والنقلیه والحائز للملکه العلمیه والعملیه الشیخ المؤتمن الشیخ حسن الاملى ضاعف الله قدره و اجزل اجر له تصدى لشرح باقى کتاب نهج البلاغه و هوالحرى به والمتوقع منه و هو کما قال بعض الانصار کما قیل عذیقها المرجب و جذیلها المحکل فقد جربته سنوات عند قرائه مختلف العلوم على حاز الرتبه القصوى و فاز بالقدح المعلى و نرجو من الله له التوفیق و لنا. العبد ابوالحسن الشعرانى تألیفات و تصحیحات آثار عرفانی و اخلاقی لقاء الله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم انه الحق ولایت تکوینی عرفان و حکمت متعالیه الهی نامه متن الهی نامه انسان در عرف عرفان کلمه علیا در توقیفیت اسماء اصول و امّهات حکمی و عرفانی تصحیح رساله مکاتبات تصحیح و تعلیق تمهید القواعد تصحیح . تعلیق شرح فصوص قیصری تصحیح و تحشیه رساله تحفة الملوک فی السیر و السلوک مفاتیح المخازن شرح فصوص الحکم مشکاة القدس علی مصباح الأنس شرح طایفه ای از اشعار و غزلیات حافظ نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور باب رحمت نامه ها برنامه ها قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند آثار فلسفی و منطقی اتحاد عاقل به معقول نصوص الحکم بر فصوص الحکم رساله جعل صد کلمه تصحیح اسفار اربعه تصحیح و تعلیق کتاب نفس شفاء رساله ای در تضاد رساله ای در اثبات عالم مثال رساله ای در حرکت جوهری ممدّ الهِمَم فی شرح فصوص الحِکَم رساله نفس الأمر نهج الولایه درر القلائد علی غررِ الفَرائد النور المتَجَلّی فی الظّهور الظِّلّی مفاتیح الاَسرار لسلّاک الأسفار سرح العیون فی شرح العیون گشتی در حرکت الحجج البالغة علی تجرد النفس الناطقة گنجینه گوهر روان رساله ای در اثبات عالم مثال رساله مُثُل تصحیح و تعلیق شرح اشارات ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات تصحیح و تعلیق شفا ترجمه و تعلیقِ الجمع بین الرَّأیَین رساله اعتقادات الأصول الحکمیّة رساله رؤیا من کیستم رسالة فی التضاد دروس معرفت نفس نثر الدراری علی نظم اللئالی آثار فقهی رساله ای در مسائل متفرقه فقهی تعلیقات علی العروة الوثقی فی الفقه وجیزه ای در مناسک حج آثار تفسیری تصحیح خلاصة المنهج انسان و قرآن آثار کلامی خیر الأثر در رد جبر و قدر تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار لیلةالقدر و فاطمه علیها السلام رسالة فی الإمامة رساله ای در کسب کلامی فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب ربّ الأرباب رسالة حول الرؤیا آثار روایی تصحیح نهج البلاغه تصحیح سه کتاب (ابی الجعد ، نثر اللئالی ، طب الأئمّة) تکملة منهاج البراعة مصادر و مأاخذ نهج البلاغه انسان کامل از دیدگاه نهج الیلاغه شرح چهل حدیث در معرفت نفس رساله ای در اربعین آثار ریاضی و هیوی دروس معرفة الوقت و القبلة رساله کلّ فی فلک یسبحون رساله ای در تناهی ابعاد تصحیح کتاب الإستیعاب فی صنعة الأصطرلاب للبیرونی تعیین سمت قبله مدینه الصحیفة العسجدیّة فی آلاتٍ رصدیّة الکوکب الدرّی فی مطلع التّاریخ الهجری رساله سی فصل تعلیق تحفة الأجِلَّة فی معرفة القبلة رساله قطب نما و قبله نما تعلیقه بر رساله مولا مظفر رساله میل کلّی رساله ظِلّ رساله تکسیر دایره تصحیح کتاب المناظر فی کیفیّة الابصار رساله ای در اختلاف منظر و انکسار نور رسالة فی تعیین البُعد بین المرکزین و الأوج رسالة فی الصّبح و الشّفق رساله ای پیرامون فنون ریاضی رساله ای در مطالب ریاضی دروس هیأت و دیگر رشته های ریاضی تصحیح و تعلیق شرح جغمینی تصحیح و تعلیق تحریر اصول اقلیدس تصحیح و تعلیق اُکَرِ مانالاؤس تصحیح و تعلیق تحریر اُکَرِ ثاوذوسیوس شرح زیج بهادری تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بربیست باب تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی استخراج جداول تقویم تصحیح و تعلیق الدّرّ المَکنون و الجوهر المَصون دروس معرفت اوفاق شرح قصیده کُنوز الأسماء آثار ادبی تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصِّبیان تصحیح کلیله و دمنه تصحیح و اعراب اصول کافی دیوان اشعار قصیده یَنبوع الحیاة مصادر اشعار دیوان منصوب به امیر المؤمنین تعلیقه بر باب توحید حدیقة الحقیقة تصحیح گلستان سعدی تعلیقه بر قسمت معانی مطوَّل امثال طبری آثار متفرقه تقدیم و تصحیح و تعلیق خزائن هزار و یک نکته هزار و یک کلمه مجموعه مقالات ده رساله فارسی کشیکل مصاحبات مناجات علامه حسن زاده - الهی، تا تو لبیک نگویی من کجا الهی گویم؟ - الهی، همه گویند: بده و حسن گوید: بگیر - الهی، همه از تو دوا خواهند و حسن از تو درد - الهی، همه، حیوانات را در کوه و جنگل می بینند و حسن در شهر و ده - الهی، عمری آه در بساط نداشتم و اینک جز آه در بساط ندارم - الهی، شکرت که دنیایم آخرتم شد - الهی، من در ذات خود متحیرم چه رسد به ذات تو - الهی، شیدایی جانان را با حور و غلامان چه کار - الهی، روزم را چون شبم روحانی بگردان و شبم را چون روز نورانی - الهی، در جوانی شکستم که پیری، خود شکستگی است - الهی، آن که تو را دوست دارد، چگونه با خلق ات مهربان نیست؟ - الهی، اگر من بنده تو نیستم، تو که مولای من هستی! - الهی، گرگ و پلنگ را می توان رام کرد با نفس سرکش چه کنم؟ - الهی، اگر ستارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه می کردیم؟! - الهی، قربان لب و دهانم بروم که به ذکر تو گویایند توصیه هایى از علامه حسن زاده آملى دهان روح و تن انسان دو دهان دارد: یکى گوش که دهان روح او است و دیگر دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلى محترم اند. انسان باید خیلى مواظب آن ها باشد. یعنى باید صادرات و واردات این دهنها را خیلى مراقب باشد. آن هایى که هرزه خوراک مى شوند، هرزه کار مى گردند. کسانى که هرزه شنو مى شوند، هرزه گو مى گردند. وقتى واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف مى شود. یعنى قلم او هرزه و نوشته هایش زهرآگین خواهد داشت. حضرت وصى، امیرالمؤمنین، علیه السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بى نیاز نیست و آب ها گوناگون اند. هر آبى که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود; و هر آبى که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است.* خود عمل، حاکى است که از چه آبى روییده شده است. وقت اندک و کار بسیار بدان که باید تخم و ریشه سعادت را در این نشأ، در مزرعه دلت بکارى و غرس کنى. این جا را دریاب، این جا جاى تجارت و کسب و کار است; و وقت هم خیلى کم است. وقت خیلى کم است و ابد در پیش داریم. این جمله را از امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کنم، فرمود: «ردوهم ورود الهیم العطاش » ; یعنى شتران تشنه را مى بینید که وقتى چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مى کوشند و مى شتابند و از یکدیگر سبقت مى گیرند که خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایى که گنج هاى رحمان اند این چنین باشید. بیایید به سوى این منبع آب حیات که قرآن و عترت است. وقت خیلى کم است و ما خیلى کار داریم. امروز و فردا نکنید. امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر پرده برداشته شود و شما آن سوى را ببینید، خواهید دید اکثر مردم به علت تسویف، به کیفر اعمال بد این جاى خودشان مبتلا شده اند .» تسویف یعنى سوف سوف کردن، یعنى امروز و فردا کردن، بهار و تابستان کردن، امسال و سال دیگر کردن. وقت نیست، و باید به جد بکوشیم تا خودمان را درست بسازیم.


کلمات کلیدی :

حسن حسن زاده آملی

نظرات کاربران
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.