عروس ایام ...

< تبریک="" ما="" را="" در="" دهه="" عاشقانه="" ترین="" ایام="" پذیرا="" باشید="">
ابن شهر آشوب متذکر این موضوع می شود و می فرماید : زمانی که این آیه نازل شد نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله دست علی علیه السلام را گرفتند و فرمودند :

فلما نزلت هذه الآية أخذ النبي ص بيد علي فقال من كنت مولاه فعلي مولاه(المناقب- جلد1- صفحه21)

در مصادر تحقیقی ما همچون اصول کافی نیز چنین آمده است :

فَلَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ حَجَّةِ الْوَدَاعِ نَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ ع فَقَالَ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ فَنَادَى النَّاسَ فَاجْتَمَعُوا وَ أَمَرَ بِسَمُرَاتٍ فَقُمَّ شَوْكُهُنَّ ثُمَّ قَالَ ص يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ وَلِيُّكُمْ وَ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ فَقَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَقَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ (الکافی- جلد1- صفحه 295)

>>>>>


[شنبه 4 آبان 1392 ]  [11:46 ب.ظ]  [عروس ایام]
عید غدیر خم

امروز روز عیـد خداونـد کبــریاست                             عید فرشتگــان خـدا عیـد انبیاست

عید محمّد عید علی عید فاطمه                             عید ائمه، عیـد امـم، عید اولیـاست

عید کمال نعمت و عیـد تمـام دین                            عید حسین عید شهیدان کربلاست

عید امـامت علـوی، عیـد یأس کفر                           عید هلاک شیطان، عید حیات ماست

پیغمبران مدیحه بخوانید از علی

عیدی خویش را بستانید از علی

عید بزرگ خـالق اکبر مبارک است                            عید بقـای دین پیمبر مبارک است

عید غدیـر بهــر تمــام غدیریـان                                بر مسلمین ولایت حیدر مبارک است

عید بزرگ سـاقی کوثـر ولی حـق                             از ذات ذوالجلال به کوثر مبارک است

چشم یهود چون دل اهل سقیفه کور                       عید غدیـرِ فاتح خیبر مبارک است

امروز- ای تمام ملل!- حیدری شوید

سر تـا قدم زبـانِ ثناگستری شوید

بر گوش جان صدای خداوند اکبر است                       مـداح مـرتضی به زبـان پیمبـر است

گوید که ای تمـام خلایق، وصی من                          از کوچک و بزرگ بـدانید حیـدر است

حیدر که ذوالفقار خدا شیر مصطفی است                 حیدر که فاتح احـد و بدر و خیبر است

حیدر که روز خندق، یک ضرب دست او                      از طاعـت تمـام خـلایق فراتـر است

باور کنید اینکه علی جان احمد است

باور کنید مـن علی‌ام او محمّد است

بـاور کنیـد فاتح خیبر فقـط علی است                       بـاور کنیـد ساقی کوثر فقط علی است

بـاور کنیـد آن کـه شـب لیلـة الـمبیت                        هر لحظه شد فدای پیمبر فقط علی است

بـاور کنیـد از طـرف حـق بـرای مـن                        تنها کسی که گشت برادر، فقط علی است

باور کنید آن که همـه عمر، لحظـه‌ای                     غافل نشد ز حضرت داور فقط علی است

بـاور کنید هـر که علـی باشـدش امام

جنت بر اوست واجب و دوزخ بوَد حرام

این است آن علی که ستوده‌ست داورش                  این است آن علی که خدا خوانده حیدرش

این است آن علی که برای نجات دین                       آمـد نـود جـراحت سنگین بـه پیکرش

این است آن علـی که روایات وحی را                       خوانده است جبریل امیـن در برابرش

این است آن علی که در آیات بی‌شمار                     باشـد خـدای عزّوجـلّ مـدح‌گسترش

این است آن علی که به ظل هدایتش

باشـد تمـام دیـن خـدا در ولایـتش

ای در مکان حقیقتی از لامکان علی                           وی در زمین امام هزار آسمان علی

ای بنـده‌ای که داده خداییت دست حق                     بر وسعت جهان و به طول زمان علی

جویای دشمنان تو از شش جهت جحیم                   مشتاق دوستان تو بـاغ جنان علی

بـرقع بـزن کنـار ز مــاه جمـال خـود                            آنک بـده جمال خدا را نشان علی

آغوش کبریا همه بیت‌الحرام توست

زیباتـرین کلام خـداوند نام توست

تو نفس احمدی و امامت از آن توست                       تو جان مصطفایی و او نیز جان توست

گویـی هنـوز یکسـره در بــرکه غـدیر                       با صدزبان، رسول خدا مدح‌خوان توست

سوگند می‌خـورم بـه محمّد که رهبری                     بعـد از رسـول، حقِ تو و خاندان توست

آن کس که خواست غصب کند مسند تو را                کمتـر ز خـاک خادمـه آستـان تـوست

وقتی که او به جنگ احد گفت الفرار

آورد جبرییــل بـرای تــو ذوالفقـار

ای سجده شسته روی خود از خاک کوی تو               ای سیل‌هـای رحمت حق آب جوی تو

بی‌آبرویـم، ایــن نبــوَد گـر عقیـده‌ام                           اســلام راسـت آبــرو از آبــروی تـو

خلـوت کننــد چونکـه خـدا و پیمبرش                         باشـد کـلام هـر دو فقط گفتگـوی تو

بالاتــری از اینکــه تمـام بهـشت را                            فردا کننـد هدیـه بـه یک تار موی تو

    در چشم آن که پاک سرشت است یا علی

      دیـدار قنبـر تــو بـهشت اسـت یا علی

در پیکــر تـو روح و روان محمّــد است             در کـام تـو همیشـه زبـان محمّـد است

بگـذار دیگــران ز پـی دیگــران رونــد                      مولای من کسی است که جان محمّد است

قدر و جـلال و شان محمّد از آن توست                      قدر و جلال و شان تو از آن محمّد است

دیـدم هــزار مرتبــه گفتـم هـزار بــار                          در تـو تمـام نـام و نشـان محمّـد است

  "میثم" تو را شنـاخت، تـو مرآت احمدی

نامت خوشت علی است، ولیکن محمّدی


غلامرضا سازگار


[شنبه 4 آبان 1392 ]  [11:24 ب.ظ]  [عروس ایام]
در نقطة غدیر توقفی باید ، که با حقیقت انسان سروکار دارد . هزار و چهارصد سال است که شیعه زلال پر برکت غدیر را به پای درختان ولایت می افشاند ، و از آن بیابان خشک باغهای پر ثمر اعتقادی و گلهای زیبای محبت را پرورش می دهد .
آغاز پانزدهمین قرنی است که شیعه با حجتی قوی و برهانی قاطع که پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم- به دستش داده ، پرچم بلند « اشهد ان علیاً ولی الله » را بر افراشته و از مرزهای اعتقادی خویش پاسداری می کند .
 

عید غدیر از بزرگترین اعیاد مسلمین است . رسول گرامی اسلام در آخرین سال عمر شریفشون فراخوان عمومی دادند و بعد از اتمام حج ، علی بن ابی طالب-علیه السلام- را به عنوان ولی مردم به مردم معرفی کردند و از همگان بر این ولایت بیعت گرفتند .خوبه که در مورد ولایت بیشتر با هم صحبت کنیم و ببینیم ولایت یعنی چه و دیدگاه ما نسبت به اون چگونه است؟

بهتره برای نزدیکتر شدن به مطلب از واژة ولایت شروع کنیم . اگر از شما بپرسند که ولایت یعنی چه ؟شما معمولاً جواب می دین یعنی داشتن سرپرست، صاحب اختیار و داشتن ولی. و وقتی کلمه ولی را می شنوید به یاد والدین خود می افتید چرا که اول باری که با کلمة ولی آشنا شدید فکر می کنم تو مدرسه بوده باشد.یادم می آید وقتی تو مدرسه بار اولی که بغل دستیمو اذیت کردم و ضمناً تکالیفم را بخوبی انجام نداده بودم واتفاقاً همون روز معلم ازم درس پرسیده بود بلد نبودم معلمم مرا به دفتر فرستاد و آقای مدیر برگه ای به من داد و گفت فردا با ولیت بیا مدرسه . من اون روز نمی دونستم ولیم کیه ؟ وقتی به خونه اومدم و از مادرم پرسیدم اون گفت ولی یعنی پدر یا مادرت یعنی صاحب اختیارت .
پس ولی، ما را یاد والدین مون می اندازه که هم چین بی ربط هم نیست. اگه ریشة کلمه را هم بررسی کنیم می بینیم ولی ، والدین ، اولیاء ، ولایت ، تولی و ... همه هم خانواده و تقریباً هم معنای هم هستند .

>>>>>


[جمعه 3 آبان 1392 ]  [11:52 ب.ظ]  [عروس ایام]

معاشر النّاس، انّه جنْب اللّه الّذى ذكر فى كتابه العزيز، فقال تعالي (مخْبراً عمّنْ يخالفه): انْ تقول نفْسٌ ياحسْرتا على ما فرّطْت فى جنْب اللّه.
معاشر النّاس، تدبّروا الْقرْآن و افْهموا آياته و انْظروا الى محْكماته و لاتتّبعوا متشابهه، فواللّه لنْ يبيّن لكمْ زواجره و لنْ يوضح لكمْ تفْسيره الاّ الّذى انا آخذٌ بيده و مصْعده الىّ و شائلٌ بعضده و رافعه بيدىّ و معْلمكمْ: انّ منْ كنْت موْلاه فهذا علىٌ موْلاه، و هو علىّ ابْن ابى طالب اخى و وصيّى، و موالاته من اللّه عزّوجلّ انْزلها علىّ.
معاشر النّاس، انّ عليّاً و الطّيّبين منْ ولْدى منْ صلْبه هم الثّقْل الْاصْغر، و الْقرْآن الثّقْل الْاكْبر، فكلّ واحد منْهما منْبئٌ عنْ صاحبه و موافقٌ له، لنْ يفْترقا حتّى يردا علي الْحوْض. الا انّهمْ امناء اللّه فى خلْقه و حكّامه فى ارْضه.
الا و قدْادّيْت، الا و قدْ بلّغْت، الا و قدْاسْمعْت، الا و قدْاوْضحْت، الا و انّ اللّه عزّوجلّ قال و انا قلْت عن اللّه عزّوجلّ.
الا انّه لا اميرالْمؤْمنين غيْر اخى هذا، الا لاتحلّ امْرة الْمؤْمنين بعْدى لاِحد غيْره.

عید غدیر خم

قصد ما در اين مباحث آن نبوده است كه به ويژگي ها و خصايل حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام بپردازيم و تا به حال نيز چونين نكرده ايم و بعد از اين هم نخواهيم كرد، اما به ضرورت بررسي خطابه ي غدير در مواردي از طرح اين گونه مسائل ناگزيريم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطابه ي غدیر خصوصیات امامت را به طور کلی و درباره ي اميرالمؤمنين علیه السلام ويژگي هاي امام را به شكل جزئي و با برشمردن مصداق بيان كرده اند. اين ويژگي ها و خصلت ها را درباره ي امام زمان علیه السلام هم به طور جزئي و با تعيين مصداق در يك خط فرموده اند. آن چه پيامبر صلی الله علیه و آله اين جا برشمرده اند نکته هایی است که توأمان هم خصوصیات امام و هم ويژگي هاي امامت را بیان می کند.

>>>>>>


[جمعه 3 آبان 1392 ]  [11:51 ب.ظ]  [عروس ایام]

منکر ولایت امیر المؤمنین علیه السلام ملعون است
مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوا عَلِيّاً فَاِنَّهُ اَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدى مِنْ ذَكَرٍ و اُنْثى ما اَنْزَلَ اللَّهُ الرِّزْقَ وَ بَقِىَ الْخَلْقُ، مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ قَوْلى هذا وَ لَمْ يُوافِقْهُ، اَلا اِنَّ جَبْرئيلَ خَبَّرنى عَنِ اللَّهِ تَعالى بِذالِكَ وَ يَقُولُ مَنْ عادى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتى وَ غَضَبى، وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ، اَنْ تُخالِفُوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها، اِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ.

عید غدیر خم

پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مي فرمايند ملعون است ملعون است، مغضوب است مغضوب است، آن كس كه اين گفته ي من را رد بكند و با آن موافق نباشد. سپس به واسطه ي جبرئيل از خداوند نقل مي كنند كه مَنْ عادى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتى وَ غَضَبى؛ يعني لعنت و غضب من بر كسي است كه با علي علیه السلام دشمني بكند و ولايت او را نپذيرد. آن چه پيامبر صلی الله علیه و آله از جبرئيل نقل كرده اند فرموده ي خدا و حديث قدسي است.

اولین مسأله این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند کسانی که با قول من درباره ي علي علیه السلام و امامت او مخالفت بکنند مورد لعن هستند. بعد توضیح می دهند که این فرمايش خدا است که چونین فردی مورد لعن و غضب است. مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ یعنی ملعونٌ مِنَ اللّه است و از طرف خدا لعن شده و خداوند او را لعنت کرده است و مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ هم یعنی از جانب خدا مورد غضب قرار گرفته است؛ چون در خطابه اين گونه می فرمایندكه: اَلا إِنَّ جَبْرئيلَ خَبَّرنى عَنِ اللَّهِ تَعالى بِذالِكَ وَ يَقُولُ مَنْ عادى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتى وَ غَضَبى. پس کسی که قول پیغمبر صلی الله علیه و آله را رد بکند مورد لعن خدا قرار گرفته است. اين جا اسم ولي را آورده اند و نه عنوان ولايت را؛ مَن عادي عَليّاً. و قبل تر فرموده اند: مَنْ رَدَّ عَلَىَّ قَوْلى هذا كه اين قَوْلي ناظر به مبحث امامت و نيز شخص امام است. مخالفت با امامت و امام و ولي و ولايت چونين اثري دارد که آن كس كه مخالف است و تمرد مي كند مورد طرد و لعن قرار می گیرد.

>>>>>


[جمعه 3 آبان 1392 ]  [11:50 ب.ظ]  [عروس ایام]
تعداد کل صفحات : 32 ::      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   >