مهدويت
 
همه شب در اين اميدم كه نسيم صبحگاهي به پيام آشنايي بنوازد آشنارا (حافظ)
 
دعای عظم البلا
تقديم به ساحت مقدس مادر آقا صاحب الزمان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله عليها

چقدر از گريه اون شب،چشم تو سرش شلوغه  بار ديگر جمعه اى بود ودلى بود و اميد و تمام چشم ها رو به افق دوخته بود،

آسمان هم مكث مى كرد لحظه اى تا بيابى از سفر!

اى مسافر تمام قلب ها،

لحظه لحظه سرخى غروب بر قلب هاى بى قرار عاشقان شرر مى ريخت؛

و با عبور لحظه ها دل ميان صحن سينه بى تاب تر مى زد،

و چشم هاى انتظار خيره تر مى شد،

ولى انگار قرار نبود به چشمان خسته عاشقان قدم بگذارى...

آرى باز جمعه اى ديگر از جنس تمام جمعه هاى انتظار غروب كرد،

امّا در آيينه اشكهاى چشمان كبوتران غريب، تك سوار آرزوهاى سپيد، جولان نداد.

مهربانا، با من بگو تا كدامين بهار بايد جمعه شمارى كنم؟

اى مرد جمعه حضور، بيا كه جمعه ها بيش از اين طاقت تنهايى ندارند،

بيا كه تمام عشق های زمینی و مجازی هم نتوانست برایمان جاى خاليت را پر كند!

خبر دارى چقدر ياس ها دلواپس تواند؟ پيچك ها بر سر پرچي ها در انتظار تو نشسته اند؟

و شكوفه هاى اطلسى در جمعه هاى بى كسى بى قراری مى كنند

و بلبلان خوش آواز دیگر در اين باغ غمزده آواز نمى خوانند .

و ديرگاهى است که باران امید، خاك زخمى وجودم را نوازش نداده است!

جمعه ها در تمام سال ها و فصل ها عيد من است،

عيد تمام لحظه هاى منتظران، بيا كه عيدى سبزمان، حضور بهارى توست!

مولا بگو كدامين جمعه مى آيى؟ كدامين ماه، كدامين فصل سبز،

بگو تا تمام كوچه هاى بى عبور دلم را با مژه هاى پريشان و اشك ديدگانم آب و جارو كنم،

اگر چه من تمام جمعه ها در انتظار تو نشسته ام،

و تمام لحظه ها را در انتظار تو نشسته ام،

اما هنوزچشم من منتظر و بارانى مانده پشت همه پنجره ها! اندازه اى يك جمعه فقط مانده تا زمزمه ی پنجره ها

تا نيايى دل بى طاقت من به خودش رنگ عدم مى گيرد پا به پاى همه منتظران غروب تمام روزها دلم مى گيرد ولی بیشتر از تمام روزها،

عصر آدينه دلم مى گيرد.



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

انتظار فرج، همان منتظر ظهور امام عصر(عج) بودن است. فرج به معنای گشایش است و با آمدن آن حضرت، حكومت عدل الهی برقرار شده و مسلمانها به ویژه شیعیان در سایه توجهات آن حضرت در آسایش و امنیت قرار می گیرند. البته یك منتظر واقعی وظایفی دارد كه در اینجا به آنها اشاره می كنیم.

مرحوم سیدمحمدتقی موسوی متوفی 1348 هـ ق در كتاب شریف « مكیال المكارم » به هشتاد مورد از وظایف منتظران اشاره فرموده اند , اینك بطور اختصار به برخی از آنها اشاره می كنیم.

1 ـ دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یكی از وظایف مهم ما دعا برای امام زمان است . ائمه هدی علیهم السلام نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند و براساس روایتی از امام صادق علیه السلام در دعایی كه آنحضرت به « زراره » تعلیم فرمودند , محور اصلی آن بر امام شناسی استوار است .

امام به زراره می فرمایند : « ... اگر زمان غیبت را درك كردی چنین دعا كن : اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك , اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك , اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی » . (1 )

همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده , خصوصا دعای معروف « اللهم كن لولیك الحجه ابن الحسن ... » كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است .

2 ـ شناخت صفات و سیره امام علیه السلام .

بدیهی است كه یك عاشق دلباخته امام و یك منتظر حقیقی باید بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئونات آن دارد. در این راستا , مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان شده , بسیار سودمند است .

3 ـ رعایت ادب در همه موارد .

امامی كه واجب الاطاعه و حجت خدا بر تمامی اهل زمین است , نامش محترم و یادش بسیار گرامی است . او پیشوای همه و چشم بینای خدا در بین مخلوقات اوست . روزی اهل زمین به یمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه ای از مراتب كمال می رسد از پرتو عنایات حضرت حق است كه از مسیر امامت به ما رسیده است .

4 ـ عشق و علاقه نسبت به حضرت .

مرحوم سیدعبدالكریم كفاش , هفته ای یك مرتبه به محضر آنحضرت مشرف می شد. او در ری در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی می زیست . در یكی از تشرفاتش , حضرت از او می پرسند , سیدعبدالكریم اگر ما را نبینی چه خواهد شد !

پاسخ می دهد : آقا حتما می میرم .

حضرت در پاسخ فرمودند : « اگر چنین نبودی ما را نمی دیدی . » (2 )

5 ـ علاقمند كردن دیگران به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف .

طبیعی است كه هر كس به چیزی علاقمند باشد در صدد تبلیغ و ترویج آن برآمده و آنرا به دیگران معرفی خواهد كرد , چه رسد به اینكه وجود مقدس خاتم الاوصیا عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

6 ـ انتظار فرج .

امام صادق علیه السلام فرمودند : « بخشی از معتقدات ائمه علیهم السلام عبارت از تقوی , پاكدامنی و خیرخواهی ... و صبوران در انتظار فرج بودن است . » (3 )

در بسیاری از روایات , پرفضیلت ترین اعمال , انتظار فرج دانسته شده است . (4 )

در بسیاری از احادیث در باب انتظار فرج بیان شده كه هر گاه یكی از منتظران حضرت به رحمت الهی رفت , چنانست كه در میان سپاه امام و یا در میان چادر (خیمه ) حضرت به شهادت برسد.

در بعضی از روایات تعبیر شده كه چنین شخصی مثل كسی است كه با رسول خدا صلی الله علیه و آله در برابر كفر جهاد كرده باشد.

7 ـ اظهار علاقه وافر برای ملاقات با آنحضرت .

8 ـ ذكر فضائل و مناقب آنحضرت , و شركت در مجالس امام شناسی .

9 ـ صدقه برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف .

10 ـ بجا آوردن حج و عمره و زیارت مشاهد مشرفه به نیابت از امام .

اعمالی كه به نیابت از امام زمان علیه السلام بجا آورده می شود در واقع هدیه ای از جانب عاشقان و شیفتگان به یوسف زهراست .

11 ـ استغاثه بوجود مقدس امام عجل الله تعالی فرجه الشریف .

در بعضی از روایات از آن بزرگوار به « غیاث المضطرالمستكین » تعبیر شده است .

توسل و استغاثه بر اهل البیت علیهم السلام , سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی علیهم السلام نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.

مرحوم عاملی در روایتی نقل می كنند كه هنگامیكه زهرا مظلومه سلام الله علیها بین دیوار و در مجروح شدند , به دنبال علی علیه السلام ... بودند و ناله « یا ابن الحسن » سر می دادند و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجه بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف استغاثه جستند.

12 ـ تجدید بیعت با امام علیه السلام .

براساس پاره ای از روایات , تجدید بیعت بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است . (5 )

و در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده كه :

« هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نمازظهر بگوید : اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم , نمی میرد مگر آنكه حضرت را ببیند و بشناسد . » (6 )

13 ـ اجتناب از محارم .

كسی كه منتظر واقعی است , باید از آنچه كه امام زمانش كراهت و دوری دارد , اجتناب نموده و هر عملی كه در تقرب او موثر است را به خاطر رضای محبوب و ارتباط روحی با او انجام دهد.

مرحوم شیخ طوسی متوفی 460 هـ ق در كتاب شریف « تجرید الاعتقاد » می فرمایند :

« وجوده لطف و عدمه منا » .

وجود حضرت لطف و عنایت برماست و غیبت ایشان به خاطر اعمال و رفتار بد ماست .




گفتم كه روی خوبت از من چرا نهان است

گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است

گفتم كه از كه پرسم جانا نشان كویت

گفتا نشان چه پرسی آن كوی , بی نشان است


علی علیه السلام فرمودند :

« زمین خالی از حجت خدا نیست لكن خداوند متعال , خلقش را از اینكه حجت را بشناسند نابینا و محروم می نماید و این بخاطر ظلمی است كه بر خودشان روا داشتند . » (7 )

« ظلم و جور با بصیرت سنخیت ندارد , و كسی كه در كلاس گناه و معصیت بسر می برد هم سنخ با اولیای خدا نیست لذا دیده اش از شناخت حضرت نابیناست . » (8 )

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف . در توقیعی چنین می فرمایند : « فما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نكرهه و لا نوثره منهم . » (9 )

پس محبوس نكرده ما را از دوستان مگر خبرهای ناگواری كه همواره از ناحیه آنان به ما می رسد كه ناخوشایند است در حالیكه ما آن كارها را از ایشان نخواستیم .

14 ـ دوستی با صالحان .

دوستی با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودی ایشان است . همچنین ادخال سرور مومنین و محبین اهل بیت علیهم السلام و همچنین رفع حوائج آنان نیز از وظایف منتظران عصر ظهور شمرده نشده , چرا كه آنحضرت همانند اجدا طاهرینش باب الحوائج هستند.

قرآن كریم در وصف یاران حضرت ختمی مرتبت می فرماید :

« محمد رسول الله والذین معه اشدا علی الكفار رحما بینهم . »

محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) و كسانی كه با او هستند بر علیه كفار بسیار خشن ولی با یكدیگر بسیار مهربانند.

و همچنین امر خدای حكیم كه می فرماید :

« كونوا مع الصادقین » .

همواره با افراد راستگو همنشین باشید. كه در این كریمه شریفه اشاره به دوستی با صالحان دارد.

15 ـ برائت از دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام .

امام هادی علیه السلام در زیارت شریفه جامعه می فرمایند :

« برئت الی الله عزوجل من اعدائكم و من الجبت و الطاغوت و الشیاطین و حزبهم الظالمین » . (10 )

بدرگاه خدای عز و جل از دشمنان شما بیزارم همچنین از جبت و طاغوت و از شیاطین و حزب ستمكار آنان .

علی اصغر لشگری

پاورقی :

1 ـ منتخب الاثر ـ آیت الله صافی گلپایگانی حدیث 1 ص 501 ـ غیبت نعمانی ـ كافی ـ كمال الدین

2 ـ مشعل هدایت ج 2 ص 129 ـ مبحث امكان تشرف ـ از حضرت استاد حاج شیخ حسین گنجی

3 ـ منتخب الاثر ـ آیت الله صافی ص 498 به نقل از بحارالانوار

4 ـ منتخب الاثر ـ آیت الله صافی ص 493 ـ 500

5 ـ مكیال المكارم ـ منتخب الاثر

6 ـ بحارالانوار ج 86 ص 77 باب 39

7 ـ بحارالانوار ج 51 ص 113

8 ـ مشعل هدایت ج 2 ص 126 ـ مقاله امكان تشرف ـ حضرت استاد حاج شیخ حسین گنجی

9 ـ احتجاج طبرسی ج 2 ص 322

10 ـ مفاتیح الجنان ـ مرحوم شیخ عباس قمی (ره ) ـ زیارت جامعه كبیره .
منبع :سایت تبیان



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

گفتم خیلی خستم گفت بگویید

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم آخه تا به کی ؟ گفت بگویید

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم فقط تشنه یک نگاه گفت بگویید

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم می دونم که لیاقت ندارم باز گفت بگویید

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم باز شد جمعه و تو نیامدی گفت بگو یید

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم آقا جون دیگه وقت ندارم گفت بگویید تا آخرین نفس

اللهم عجل لولیک الفرج

گفتم نیایش تا به کی برای دیدارت گفت بگویید مکرر

اللهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
اللهم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

انتظار:مشق مقاومت و پایداری

انتظار:پاسداشت شرافت و کرامت انسانی

انتظار:چشیدن طعم یقین در عصر شکاکیت

انتظار:تزریق خون به رگهای خشکیده ی عدالت

انتظار:ضمانت نامه پیروزی هابیلیان

انتظار:تفسیر خون نامه ی نینواییان

انتظار:بهانه ای برای تپیدن قلب تاریخ

و حالا تو معنای انتظار را برایم بگو



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

امام رضا علیه السلام می فرمایند:

هنگامی که مهدی موعود ظهور نماید زمین غرق اشراق نور پروردگارش می گردد ومیزان عدالت را بین مردم بر پا می کند و دیگر احدی به دیگری ظلم و ستم نمی کند.

در ادعیه و روایات ما وجود مهدی موعود با مفهوم عدل و عدالت معرفی شده است

الباسط بالعدل گسترش دهنده عدل

القائدالعادل پیشوای عادل

القائم بالحق و العدل قیام کننده به حق و عدالت

العدل المنتظر عدل مورد انتظار

و دولت کریمه مهدوی با ویژگی عدل پروری و عدالت گستری معرفی شده است .

بدی سان بزرگترین ویژگی دولت مهدوی ظلم ستیزی عدالت خواهی و عدالت پروری است.



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

در روايات اسلامي مقام و منزلت والايي براي منتظران موعود آمده است که گاه انسان را به تعجب وا مي دارد . چگونه ممکن است عملي در ظاهر ساده از چنين فضيلتي برخوردار باشد . توجه به فلسفه انتظار و وظايفي که براي منتظران واقعي آن حضرت بر شمرده شده ، پاسخ اين سوال را روشن
مي سازد :

1- از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است که فرمودند : برترين عبادتها انتظار فرج است .

2- همچنين رسول اکرم فرمودند : برترين جهاد امت من انتظار فرج است .

3- شيخ صدوق از اميرالمؤمنين (عليه السلام ) نقل مي کند که آن حضرت فرمودند :

منتظر فرج باشيد و از رحمت خداوند نا اميد نشويد ؛ بدرستي که خوشايند ترين اعمال نزد خداوند صاحب عزت و جلال ، انتظار فرج است .

4- درکتاب خصال از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده که آن حضرت به نقل از
پدران بزرگوارشان فرمود : منتظر امر ما ، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتيده باشد .

5- در کمال الدين به نقل از امام صادق ( عليه السلام ) روايت ديگري در فضيلت انتظار به اين شرح وارد شده است : خوشا به حال شيعيان قائم ما که در زمان غيبتش چشم به راه ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او ؛ آنان اولياء خدا هستند ، همانها که نه ترسي برايشان هست و نه اندوهگين مي شوند .

با روايات ياد شده ممکن است اين پرسش مطرح شود که چرا انتظار ، از اين فضيلت برجسته برخوردار است ؟ براي رسيدن به يک پاسخ مناسب ، چند نکته اساسي را بايد مورد توجه قرار داد :

1- انتظار حلقه ارتباط شيعه با امام معصوم : همان طور که مي دانيد " ولايت " و " امامت" مکمل يک ديگر و رکن اساسي مکتب تشيع است . اعتقاد به وجود حجت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترين نقاط تمايز اين مکتب از ساير مکتبهاست . از ديدگاه شيعه پذيرش ولايت معصومين و به طور کلي تسليم در برابر امام و حجت عصر ، سرآمد همه فضيلتها و شرط قبولي همه اعمال عبادي است . البته انتظار به معناي درست آن ، يعني اميد به ظهور و قيام عدالت گستر دوازدهمين امام معصوم از خاندان پيامبر اکرم ( صلي الله عليه و آله ) ،که در حال حاضر حجت خدا ، واسطه فيض الهي ، زنده وشاهد و ناظر اعمال شيعيان خود و فرياد رس آنها در گرفتاريها و نا ملايمات است .

2- معيار ارزش انسانها : آرزوها و آمال انسانها معيار خوبي براي سنجش رشد کمال و تعالي آنهاست ، تا آنجا که برخي مي گويند : بگو چه آرزوئي داري تا بگويم کيستي ؟ آرزوهاي متعالي و ارزشمند نشان از کمال روح و رشد شخصيت انسانها و بلنداي همت آنان دارد . به عکس ، آرزوهاي حقير و
بي اهميت حکايت از بي همتي و عدم رشد افراد مي کند . امام علي (ع) در همين زمينه مي فرمايند : ارزش مرد به اندازه همت اوست . پس از اين مقدمه مي توان گفت چون انسان منتظر ، برترين و
ارزشمند ترين آرزوها را داراست ، به طور طبيعي از بهترين و والاترين ارزشها نيز برخوردار است . آرزوي نهائي انسان منتظر ، حاکميت دين خدا و مکتب اهل بيت در سراسر دنيا ، استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در تمام جهان ، کوتاه شدن دست ظالمان و مستکبران ، برقراري نظام قسط و عدل بر پهنه زمين و گسترش امنيت و رفاه در اين کره خاکي است .

3- عامل پويايي فرد و جامعه : انتظار نقش مهمي در سازندگي و پويايي فرد و جامعه در زمان غيبت دارد و اگر انسان منتظر به وظايفي که براي او در نظرگرفته شده عمل کند ، به الگوي مطلوب انسان مومن دست يافته و به جايگاه و مرتبه والائي خواهد رسيد . به عبارت ديگر انسان منتظر با رعايت همه شرايط انتظار ، به همان شأن و منزلتي که مورد نظر دين اسلام است و به بالاترين نقطه کمال نائل خواهد شد. ( برگرفته از ماهنامه موعود ، شماره 28)

چرا «احب الاعمال الي الله انتظار الفرج» ؟

دليل برتري انتظار فرج نسبت به ديگر اعمال، عدالت خواهى و حقيقت‏جويى است كه در فطرت
انسان ها نهاده شده است، زيرا آن حضرت با ظهور خويش، حق را احيا و عدالت را در جامعه حاكم خواهد ساخت. دعا براى تعجيل در ظهور ايشان، رسيدن به آرزوهايي است كه بشر تشنه رسيدن به آن بوده است.

انتظار اعتقادى است در گرو عمل، عمل كردن به آنچه كه فرهنگ انتظار ايجاب مى‏كند.
رسول اكرم(ص) مى‏فرمايد: افضل اعمال امتى، انتظار الفرج؛ برترين عملها، انتظار فرج است. (مجمع البحرين فخر الدين طريحى، مقدمه و تصحيح آيت‏الله شهاب الدين مرعشى نجفى(ره) ص 57)
بنابراين انتظار را مي توان از دشوارترين تكاليف شرعى محسوب کرد. كشف ويژگى " انتظار" هضم چرايى عظمت پاداش منتظران را آسان‏تر مى‏كند. امام على(ع) مى‏فرمايد: المنتظر لامرنا كالمتشحط بدمه فى سبيل الله ، منتظر امر ما بسان كسى است كه در راه خدا به خون خود غلتيده باشد.
(بحارالانوار، ج 52 ، ص 123)

جوهر اصلى انتظار، آمادگي است و وظيفه منتظران، در سر داشتن و آماده بودن براي قيام و ظهور مهدى(عج) است . اين آمادگى به چه صورت بايد باشد ؟

1ـ آراسته شدن به عدالت و تقوا : فرد منتظر بايد به زيور عدالت، تقوا و پارسايى مجهز باشد ، پيرو واقعى و صديق حضرت ولى عصر(عج) كسى است كه رفتار و مكتب را الگوى عملى خود قرار دهد.
رسول خدا(ص) در توصيف اوج مجاهدت و دين داري منتظران مهدى مى‏فرمايد: لاحدهم اشدّ بقية على دينه من خرط القتاد فى الليلة الظلماء، او كالقابص على جمر الغضا، اولئك مصابيح الدجى؛ ... هريك از ايشان بيش از كسى كه بر زجر پوست كندن درخت خاردار با دست خالى در شب تاريك يا نگاهدارى آتش سوزان چوب درخت در كف دست صبر مى‏كند در ديندارى خود استقامت و پايدارى مى‏ورزد، به راستى كه آنان چراغ هدايت در شب‏هاى ظلمانى‏اند.(بحارالانوار، ج 52 ،ص 124)
اگر فردى بتواند با اجتناب از معاصى ، ملكه عدالت را در خود بپروراند و با حفظ تعادل در ميان قواى نفسانى خود، اركان حيات اخلاقى را در وجود خود نهادينه سازد، آنگاه مى‏تواند در عصر ظهور كه عصر استقرار عدل است، خود رابا شرايط جديد هماهنگ سازد.

2ـ آراسته شدن به بردبارى: فرد منتظر بايد صبور و با استقامت باشد : زيرا با توجه به گزارش تاريخى از عصر ظهور (اكمال الدين، ج 1، ب 23، حديث 1، الارشاد مفيد، ص 318 و الاحتجاج الطبرسى، ج 2، ص 318). در دوران ظهور فشار زايد الوصفى بر منتظران مخلص و صديق مهدى موعود وارد مى‏شود، كه مقاومت و پايدارى در چنين شرايطى به توان بالاى روحى نيازمند است. منتظران بايد باتلاش بيشتر به درجات بالاى صبر نايل آيند.


3ـ تلاش در جهت اصلاح جامعه : فرد منتظر بايد به سهم خود در راه اصلاح جامعه و استقرار عدالت و رفع ظلم و ستم بكوشد، آن كه منتظر مصلح جهانى است، خود نيز بايد صالح باشد، امر به معروف و نهى از منكر کند. منتظر مهدى(عج) در برابر فساد و ستم حكومت‏هاى جور بى تفاوت نيست و مؤيد آنان نيز نمى‏باشد . پيامبر اكرم(ص) در خصوص وظايف منتظران مهدى مى‏فرمايد:
طوبى لمن ادرك قائم اهل بيتى و هو مقتد به قبل قيامه، يتولى وليه و يتبرأ من عدوه و يتولى الائمة الهادية من قبله، اولئك رفقائى و ذوو ودّى و مودّتى و اكرم امتى علىّ ؛ خوشا به حال كسى كه به حضور قائم برسد و حال آنكه پيش از قيام او نيز پيرو او باشد، آنكه با دوست او دوست و با دشمن او دشمن و مخالف است و با رهبران و پيشوايان هدايتگر پيش از او نيز دوست است، اينان همنشين و دوستان من وگرامى‏ترين امت در نزد من هستند. (بحارالانوار، ج 52، ص 130)
انتظار فرج در واقع، انتظار حكومت جهانى اسلام است، انتظار تشكيل حكومت توحيدى در سطح جامعه است، انتظار تحقق عدالت است، انتظار وراثت زمين و دولت مؤمنان و موحدان است. بنابراين
" انتظار" نه به معناى " نشستن و دعا كردن " است، " انتظار" يعنى " برخاستن و دعا كردن "، يعنى بكوشيم هر چه بهتر دين اسلام را به عنوان يك دين توحيدى فراگير بشناسيم، بفهميم و خود و جامعه را بر اساس آن پيش ببريم ، اين همان زمينه‏سازى براى ظهور حضرت مهدى (عج) است.
آثار و نتايج قابل مشاهده در انسان منتظر آمادگي او براي ظهور است و اين آمادگي ميسر نمي شود مگر از طريق نزديكي، سنخيت و همانند سازي شخصيت و ترتيب دادن زندگي خود آن طور كه مورد رضاي آن حضرت(عج) باشد. به طور كلى هر انسان داراى سه مرتبه وجودى است : افكار، صفات و اعمال و هيچ انسانى از اين قاعده مستثنى نيست ، حتى ائمه معصومين (ع) .

ارتباط و نزديكى به هر انسان نيز تنها از همين طريق ممكن است يعنى اگر كسى بخواهد به انسان ديگرى نزديك شود، چاره‏اى ندارد جز اين كه بكوشد ابتدا افكار، باورهاي آن شخص را بشناسد نمايد و خود را از جهت فكرى با آن شخص هماهنگ نمايد و سپس بكوشد كه از جهت صفات و كمالات اخلاقى ميان خود و آن شخص محبوب همانندسازى نمايد. ما به عنوان شيعه و پيرو اهل بيت عصمت و طهارت (ع) وظيفه داريم ابتدا كيفيت اعتقاد، باورها، صفات، كمالات، نوع منش معصومين را بشناسيم و در مرتبه بعد بكوشيم زندگى، باورها و اعمال خود را به ايشان نزديك نماييم تا از اين طريق شيعه و پيرو واقعى آنها باشيم .

مقصود از انتظار فرج، اميد ودلبستگى به مهدى (عج) است. بنابراين انتظار فرج ، مقصود دين وبه تعبير شهيد مطهرى، انتظارى سازنده و نگه‏دارنده، تعهدآور و تحرك‏بخش است، به گونه‏اى كه خود نوعى عبادت و حق‏پرستى است.

شايسته است منتظر واقعى مهدى(عج) چندين خصوصيت را دارا باشد:

1- عمل به تكاليف دينى و احکام الهي

2- محزون بودن به علت محروم بودن از زيارت آن وجود مبارك

3- خواندن دعاي عهد براى تقويت ارتباط با امام (ع)

4- جلوه گر شدن انتظار فرج آن حضرت در ظاهر و باطن

انتظار فرج در حقيقت ، خود فرج است زيرا كسى كه منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسيس حكومت عدل گستر اوست ، زندگى خود را بر اساس عدل و داد استوار مى‏سازد و او انسانى است كه حضور و غيبت امام در نحوه رفتار و سير و سلوكش تفاوتى ندارد وپيش از تشكيل حكومت عدل او سعي مي کند چنين حكومتى را در زندگى خود پايدار کند. انتظار فرج تعهدآفرين و مسؤوليت‏ساز است و با بى‏تفاوتى و بى‏اعتنايى به سرنوشت بشر و حقيقت و فضليت منافات دارد.

به طور خلاصه انتظار فرج يعنى:

الف) ايمان به امامت و رهبرى الهى و معرفت امام معصوم و عادل

ب) عشق به عدالت وارزش‏هاى انسانى

ج) اميدواري به آينده‏اى روشن

د) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل گستر

ه) تقويت روحيه تعهد و مسؤوليت‏پذيري

و) رعايت موازين و قوانين دينى و اخلاقى.



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

- تحصل شناخت صفات و اداب و ویژگی های آن جناب(علیه السلام)

2- رعایت ادب نسبت به او

3- از وظایف بندگان نسبت به آن حضرت (علیه السلام) محبت او به طور خاص

4- محبوب نمودن او در میان مردم

5- انتظار فرج و ظهور آن حضرت (علیه السلام)

6-اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار

7- ذکر مناقب و فضایل آن حضرت (علیه السلام)

8- اندوهگین بودن مومنان از فراق آن حضرت(علیه السلام)

9- حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت(علیه السلام)

10- تشکیل مجالس ذکر مناقب آن حضرت(علیه السلام)

11 و 12- سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت(علیه السلام)

13- قیام، هنگام یادشدن نام یا القاب آن حضرت(علیه السلام)

14 و 15 و 16- گریستن و گریانیدن و خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت(علیه السلام)

17- در خواست معرفت امام عصر (علیه السلام) از خداوند – عزوجل-

18- تداوم در خواست معرفت آن حضرت (علیه السلام)

19- مداومت به خواندن دعای غریق

20- دعا در زمان غیبت آن حضرت(علیه السلام)

21-شناختن علامت های ظهور آن حضرت (علیه السلام)

22- تسلیم بودن و عجله نکردن

23- صدقه دادن به نیابت از آن حضرت

24- صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت(علیه السلام)

25 و 26 – حج رفتن به نیابت از آن حضرت(علیه السلام) و فرستادن نایب که از طرف آن جناب

حج کند

27 و 28 – طواف بیت الله الحرام به نیابت از امام(علیه السلام) و نایب ساختن دیگری تا از طرف

آن حضرت طواف نماید.

29 – زیارت مشاهد رسول خدا و ائمه معصومین (علیه السلام) به نیابت از مولایمان صاحب الزمان

-عجل الله تعالی فرجه الشریف-

30- استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت(علیه السلام)

31-سعی در خدمت کردن به آن حضرت (علیه السلام)

32- اهتمام ورزیدن به یاری آن جناب(علیه السلام)

33- تصمیم قلبی برای یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او

34- تجدید بیعت با آن حضرت (علیه السلام) بعد از فرائض همه روزه و هر جمعه

35- صله آن حضرت (علیه السلام) به وسیله ی مال

36- صله ی شیعیان و دوستان صالح امامان(علیه السلام) به وسیله ی مال

37- خوشحال کردن مومنین

38- خیر خواهی برای آن حضرت (علیه السلام)

39- زیارت کردن آن حضرت(علیه السلام)

40- دیدار مومنین صالح و سلام کردن بر آنان

41- درود فرستادن بر آن حضرت(علیه السلام)

42- هدیه کردن ثواب نماز به آن جناب(علیه السلام)

43-هدیه ی نماز مخصوص

44- نماز هدیه به آن حضرت(علیه السلام) به گونه ی مخصوص در وقت معین

45- اهدا قرائت قرآن به آن حضرت(علیه السلام)

46- توسل و طلب شفاعت از خداوند به وسیله ی آن حضرت

47- داد خواهی و توجه نمودن و عرض حاجت بر آن حضرت

48- دعوت کردن مردم به آن حضرت(علیه السلام)

49- رعایت حقوق آن حضرت و واظبت بر ادای آنها و رعایت وظایف نسبت به آن

بزرگوار(علیه السلام)

50- خشوع دل هنگام یاد آن حضرت(علیه السلام)

51- عالم باید عملش را آشکار سازد

52- تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار

53- صبرکردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنت ها

54- درخواست صبر از خدای تعالی

55- سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت حضرت قائم-عجل الله تعالی فرجه الشریف-

56- پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت (علیه السلام) در آن ها مورد تمسخر باشد

57- تظاهر با ستمگران و اهل باطل

58- ناشناس اندن و پرهیز از شهرت یافتن

59- تهذیب نفس

60- اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

61- متفق شدن بر توبه ی واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آن ها

62و63- پیوسته به یاد آن حضرت بودن و به آدابش عمل کردن

64- دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسیان یاد آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

65-اینکه بدنت نسبت به آن جناب خاشع بشد.

66- مقدم داشتن خواسته ی آن حضرت عجل الله فرجه الشریف- برخواسته خود

67- احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

68-بزرگداشت اماکنی که به قدوم آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

زینت یافته اند.

69و70-وقت ظهور را تعیین نکردن و کذیب وقتگذاران

71- تکذیب کردن مدعیان نیابت خاصه از آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

در زمان غیبت کبری

72- درخواست دیدار آن حضرت با عافیت و ایمان

73- اقتدا و تاسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت عجل الله فرجه الشریف-

74- حفظ زبان از غیر خداوند و مانند آن

75- نماز آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف-

76- گریستن در مصیبت مولایمان شهید مظلوم ابی عبدالله الحسین عجل الله تعالی فرجه الشریف-

77-زیارت قبر مولایمان امام حسین عجل الله تعالی فرجه الشریف-

78- بسیار لعنت کردن بر بنی امیه در آشکار و پنهان

79- اهتمام در ادای حقوق برادران دینی

80- مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن جناب عجل الله تعالی فرجه الشریف-

اللهم عجل لولیک الفرج

یا رب برسان تو مهدی غائب را

فرزند علی ابن ابی طالب را

از دوری او همیشه فریاد زنم

مانند کسی که گم کند صاحب را



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 29 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا
*ما در درياي زندگي در معرض غرق شدن هستيم؛ دستگيري وليّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسيم. بايد به وليّ عصر (عج) استغاثه کنيم که مسير را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

* دعاي تعجيل فَرج، دواي دردهاي ما است.

* با وجود اعتقاد داشتن به رئيسي که عينُ الله الناظره است، آيا مي توانيم از نظر الهي فرار کنيم و يا خود را پنهان کنيم؛ و هر کاري را که خواستيم، انجام دهيم؟! چه پاسخي خواهيم داد؟!

* علايمي حتميّه و غير حتميّه براي ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولي اگر خبر دهند فردا ظهور مي کند، هيچ استبعاد ندارد! لازمه اين مطلب آن است که در بعضي علايم، بَداء صورت مي گيرد و بعضي ديگر از علايم حتمي هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق مي افتد.

* انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذيّت دوستان آن حضرت، سازگار نيست!

* مهمتر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي (عج)، دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و عدم انکار حضرت تا ظهور او مي باشد.

* افسوس که همه براي برآورده شدن حاجت شخصي خود به مسجد جمکران مي روند، و نمي دانند که خود آن حضرت چه التماس دعايي از آنها دارد که براي تعجيل فَرَج او دعا کنند!

* قلبها از ايمان و نور معرفت خشکيده است. قلب آباد به ايمان و ياد خدا پيدا کنيد، تا براي شما امضا کنيم که امام زمان (عج) آن جا هست!

* اشخاصي را مي خواهند که تنها براي آن حضرت باشند. کساني منتظر فرج هستند که براي خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه براي برآوردن حاجات شخصي خود!

* چه قدر بگوييم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شيعه اي يک مسجد دارد!

* هر کس که براي حاجتي به مکان مقدّسي مانند مسجد جمکران مي رود، بايد که اعظم حاجت نزد آن واسطه فيض، يعني فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

*حضرت غائب (عج) داراي بالاترين علوم است؛ و اسم اعظم بيش از همه در نزد خود آن حضرت است. با اين همه، به هر کس که در خواب يا بيداري به حضورش مشرّف شده، فرموده است: براي من دعا کنيد!

* راه خلاص از گرفتاري ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات براي فرج وليّ عصر (عج)؛ نه دعاي هميشگي و لقلقه زبان... بلکه دعاي با خلوص و صدق نيّت و همراه با توبه
به امید ظهور یوسف فاطمه(عج) که صد البته نزدیک است.


ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 29 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

بسم رب المهدی

السلام عليک يا ربيع الأنام و نضره الأيام

سلام بر تو اي بهار خلايق و خرمي روزگار!

 

مولایم ما را ببخش که یک عمر چه کودکانه نشستیم و انتظار کشیدیم تا صدای شلیک یک توپ ، نوید آمدن بهار را سردهد.

ای صد افسوس که تو بهار بودی ومن بی تو هر فروردینم دی بود و نمی دانستم.

صادق (ع) آل محمد(ص) فرموند: که نوروز و اول بهار روزی است که ما توقع فرج حضرت مهدی (عج) را داریم.

 

کودک که بودم پدرم جمعه ها صبح درب خانه را آب و جارو می کرد تا اگر مولا از آن حوالی عبور کند ...

و نو روز هر باره این حس را در من زنده می کند

مردمی را می بینم که سراسر شوق و شورند ، خانه تکانی می کنند و لباس های نو برتن...

اما برای چه ؟ برای که ؟

اینان منتظرند تا بهار شود ؟

سالهاست می اندیشم که هنگام بهار مگر چه می شود که اینگونه به هم می ریزیم ، مهربان می شویم، به سراغ هم می رویم و از همه مهمتر منتظر می شویم...

انتظار ...

سالهاست به لحظات سال تحویل و یک دقیقه ای که قبل از حلول سال نو همه ساکتند و نفس ها را در سینه حبس می کنند می اندیشم!

و هر ساله هیچ اتفاقی نمی افتند!!!

کجایی ای ربيع الأنام و نضره الأيام

نمی دانم ، شاید از گذشته به ایرانیان اینگونه آموختند تا رزمایش ظهور برگزار کنند ...

وصد افسوس که ره گم کردیم و انتظار خورشید را کشیدیم و حال آنکه تو خود خورشید بودی و ما ندانستیم.

ای کاش دقایقی تمام نفس ها برای تو حبس می شد و همه با هم زمزمه می کردند دعای عهد و ندبه و فرج را ...

و ای کاش هفت سین مان را در جمکران می گستردیم

و در آن به جای سفره ، "سجاده ای" می انداختیم به گستردگی زمین...

و"ستاره ای" از آسمان به زیر می کشیدیم به یاد تو...

و "ساعتی" برای شمار ثانیه هایی که بی تو گذشت

و "سدر" را به یاد سدره المنتهی مصطفی (ص) بر سجاده می ریختیم!

و "سیصد و سیزده سرباز" و "سلاحی" به نشان پایبندی بر سوگندی که با تو بسته ایم تا خونی که در رگهایمان است نذر تو باشد که چه نیکو در عهد آموختیم بسراییم " شاهِراً‌ سَيْفي ، مُجَرِّداً قَناتي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدّاعي فِي الْحاضِرِ وَ الْبادي " و با شميشر آخته ، و نيزه برهنه ، پاسخ ‌گويان به نداى آن خواننده بزرگ در شهر و باديه ایم.
و سین ششم سجاده مان را از خدا می خواهیم تا "سرمه" کشد چشمانمان را به وصال دیدارش... و شنوا سازد شنوایی مان را به نوای انا المهدی...

اَللّـهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ ، وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ وَ اكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ

و سین هفتم را نیز من بر این سجاده می نشانم " سلام علی آل یاسین".

 

به امید ظهور مولی و سرورمان حضرت حجه ابن الحسن العسکری (عج) که صد البته نزدیک است.

نقل از وبلاگ صهیون ستیزی



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 29 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا

هفت سین ما محبان امیرالمومنین

تا ظهور منتقم باشد همیشه اینچنین

سین اول سب بر عثمان و بوبکر وعمر

چون تمام فتنه ها را گشته اند مفتاح و در

سین دوم سیصد وده لعنت بی واهمه

بر عمر ان دشمن پر حقد و کین فاطمه

سین سوم سنگباران کردن اهل جفا

سین چهارم سربریدن ناصبی را از قفا

سین پنجم ساغر وحدت شکستن با خروش

هفته وحدت بود مخصوص جمعی دین فروش

سین بعدی سیف تیزی را مهیا ساختن

انتظار مقدم صاحب زمان را داشتن

سین هفتم سرسپردن بر امام اخرین

مهدی حق وارث مولا امیرالمومنین



ادامه مطلب

، 
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 29 اردیبهشت 1393  توسط عليرضا
(تعداد کل صفحات:10)      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10