| وب سایت تخصصی نماز | آغاز شد این دفتر برای کسانی که میخواهند محبوب خدا شوند ....قربه الی الله .... برای محبوب شدن نزد خدا چند قدم بیشتر فاصله نداریم .... یاعلی « ارزنـــده تـرین گــوهر مصـود نـــماز است / زیبنــده تـرین هــدیه معبـود نـــماز است / ای دوست بگـو تـا همـه ی خـلق بداننـد / مقصود حق از خلقت موجود نـماز است. »
 
سال 1392 ، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۲، با اشاره به حرکت رو به جلوی ملت ایران در سال گذشته بویژه در مواجهه اقتصادی و سیاسی با جهان استکبار، چشم انداز سال ۹۲ را امیدوارانه و همراه با پیشرفت و تحرک و ورزیدگی و حضور جهادی ملت ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی دانستند و تاکید کردند: با این نگاه، سال ۹۲ را «سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی» نامگذاری می‌کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب، متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله‎الرّحمن‌الرّحیم
یا مقلّب القلوب و الأبصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
اللّهمّ صلّ علی حبیبتك سیّدة نساء العالمین فاطمه بنت محمّد صلّی الله علیه و ءاله. اللّهمّ صلّ علیها و علی ابیها و بعلها و بنیها. اللّهمّ کن لولیّك الحجّة بن الحسن صلواتك علیه و علی ءابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّی تسکنه ارضك طوعا و تمتّعه فیها طویلا. اللّهمّ اعطه فی نفسه و ذرّیّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقر به عینه و تسرّ به نفسه.

تبریک عرض می‌کنم به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور، و به همه‌ی ایرانیان در هر نقطه‌ای از جهان که هستند، و به همه‌ی ملتهائی که نوروز را گرامی می‌دارند؛ مخصوصاً به ایثارگران عزیزمان، خانواده‌های شهدا، جانبازان و خانواده‌هایشان، و همه‌ی کسانی که در راه خدمت به نظام اسلامی و به کشور عزیزمان مشغول فعالیتند. امیدواریم خداوند متعال این روز را و این آغاز سال را برای ملت ما، برای همه‌ی مسلمانان عالم، مایه‌ی شادی و بهروزی و نشاط قرار دهد و ما را به انجام وظائفمان موفق و مؤید بدارد. به هم‌میهنان عزیزمان عرض میكنم توجه داشته باشند كه ایام فاطمیه در اواسط روزهای عید است و تكریم و احترام این ایام برای همه‌ی ما لازم است.

ساعت تحویل و هنگام تحویل، در حقیقت حد فاصلی است بین یك پایان و یك آغاز؛ پایان سال گذشته و آغاز سال نو. البته نگاه عمده‌ی ما باید به طرف جلو باشد؛ سال نو را ببینیم، برای آن خودمان را آماده كنیم و برنامه‌ریزی كنیم؛ اما حتماً نگاه ِ به پشت سر و راهی كه طی كرده‌ایم هم برای ما مفید است، برای اینكه ببینیم چه كرده‌ایم، چگونه حركت كرده‌ایم، نتائج كار ما چه بوده است، و از آن درس بگیریم و تجربه بیاموزیم.

سال ۹۱ مثل همه‌ی سالها، سالی متنوع و دارای رنگها و نقشهای گوناگون بود؛ شیرینی هم داشت، تلخی هم داشت؛ پیروزی هم داشت، عقب‌ماندگی هم داشت. زندگی انسانها در طول حیات، همیشه همین جور است؛ با كش و قوس‌ها همراه است، با فراز و نشیب‌ها همراه است؛ مهم این است كه از نشیبها خارج شویم ، خودمان را به اوجها برسانیم .

آنچه كه در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استكبار آشكار و واضح بود، عبارت بود از سختگیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سختگیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی او در میدانهای مختلف بود. آنچه كه دشمنان ما هدف گرفته بودند، صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف بود؛ عمدتاً عرصه‌ی اقتصاد و عرصه‌ی سیاست بود. در عرصه‌ی اقتصاد، گفتند و تصریح كردند كه میخواهند ملت ایران را به‌وسیله‌ی تحریم فلج كنند؛ اما نتوانستند ملت ایران را فلج كنند و ما در میدانهای مختلف، به توفیق الهی و به فضل پروردگار، به پیشرفتهای زیادی دست پیدا كردیم؛ كه تفصیل آنها برای ملت عزیزمان گفته شده است، گفته خواهد شد؛ من هم ان‌شاءالله در سخنرانی روز اول فروردین، به شرط حیات، اجمالاً مطالبی عرض خواهم كرد.

در زمینه‌ی اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشكلاتی ایجاد شد؛ بخصوص كه اشكالاتی هم در داخل وجود داشت؛ برخی از كوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت كه به نقشه‌های دشمن كمک كرد؛ لیكن در مجموع، حركت مجموعه‌ی نظام و مجموعه‌ی مردم، یک حركت رو به جلو بوده است و ان‌شاءالله آثار و نتائج این ورزیدگی را در آینده خواهیم دید.

در عرصه‌ی سیاست، از یک جهت همت آنها این بود که ملت ایران را منزوی کنند، از جهت دیگر ملت ایران را دچار دودلی و تردید کنند؛ همت آنها را کوتاه و ضعیف کنند. درست عکس این عمل شد؛ در واقع عکس این اتفاق افتاد. در زمینه‌ی انزوای ملت ایران، نه فقط نتوانستند سیاستهای بین‌المللی و منطقی ما را محدود کنند، بلکه حتّی نمونه‌هائی از قبیل اجلاس جنبش غیر متعهدها با حضور تعداد کثیری از سران و مسئولان کشورهای جهان در تهران تشکیل شد و عکس آنچه را که دشمنان ما میخواستند، رقم زد و نشان داد که جمهوری اسلامی نه فقط منزوی نیست، بلکه در دنیا با چشم تکریم و احترام به جمهوری اسلامی و به ایران اسلامی و به ملت عزیز ما نگریسته میشود.

در زمینه‌ی مسائل داخلی، مردم عزیز ما در آنجائی که امکان و موقعیت ابراز احساسات وجود داشت ــ عمدتاً در بیست و دوم بهمن سال ۹۱ ــ آنچه را که لازمه‌ی حماسه و شور بود، از خود نشان دادند؛ از سالهای دیگر پرشورتر و متراکم‌تر در صحنه حاضر شدند. یک نمونه‌ی دیگر هم حضور مردم خراسان شمالی در بحبوحه‌ی تحریمها بود، که نمونه و مستوره‌ای از وضعیت و روحیه‌ی ملت ایران را نشان میداد نسبت به نظام اسلامی و به مسئولان خدمتگار و خدمتگزار خودشان. کارهای بزرگی هم بحمدالله در طول سال انجام گرفته است؛ تلاشهای علمی، کارهای زیربنائی، تحرک فراوان مسئولین و مردم. زمینه‌ها برای حرکتِ رو به جلو و ان‌شاءالله جهش، فراهم شده است؛ هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، و هم در همه‌ی زمینه‌های حیاتیِ دیگر.

سال ۹۲ برابر چشم‌انداز امیدوارانه‌ای که به لطف پروردگار و همت مردم مسلمان برای ما ترسیم شده است، سال پیشرفت و تحرک و ورزیدگی ملت ایران خواهد بود؛ نه به این معنا که دشمنیِ دشمنان کاسته خواهد شد، بلکه به این معنا که آمادگی ملت ایران بیشتر و حضور او مؤثرتر و سازندگی آینده‌ی این ملت به دست خودشان و با همتِ با کفایت خودشان ان‌شاءالله بهتر و امیدبخش‌تر خواهد شد.

البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ‌ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصه‌ی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصه‌ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، یک مسئله‌ی بلند‌مدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد. خوشبختانه در نیمه‌ی دوم سال ۹۱ سیاستهای تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد -یعنی در واقع این كار ریل‌گذاری شد- كه بر اساس آن، مجلس و دولت میتوانند برنامه‌ریزی كنند و حركت خوبی را آغاز كنند و ان‌شاءالله با همت بلند و با پشتكار پیش بروند.

در زمینه‌ی امور سیاسی، كار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ كه در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و به یک معنا مقدرات عمومی كشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میكند. ان‌شاءالله مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیكی را برای كشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید.

با این نگاه، سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نامگذاری میكنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ی اقتصادی و حماسه‌ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز كشور تحقق پیدا كند.

به امید توجهات پروردگار و دعای حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) و با درود به روح مطهر امام بزرگوار و شهیدان عزیز.

و السّلام علیكم و رحمةالله و بركاته



:: ادامه مطلب
نوروز از منظر امام صادق علیه السلام
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

معلّى می ‏گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه ‏السلام رسیدم . حضرت از من پرسید : معلّى آیا از امروز چیزى می ‏دانى ؟ گفتم : خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می ‏دارند ، به همدیگر تبریک می ‏گویند . امام فرمود : گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می ‏کنم :

نوروز ” همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند ، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند ؛ یعنى روز آزادى است .

نوروز ” همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود ؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است .

نوروز ” روزى است که کشتى نوح بر ” جودى ” نشست ؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است .

نوروز ” روزى است که حضرت ابراهیم علیه ‏السلام بت ‏ها را شکست ؛ یعنى روز مبارزه با شرک و بت ‏پرستى است .

نوروز ” همان روزى است که جبرئیل امین بر پیامبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله هبوط نمود ؛ یعنى روز دریافت پیام الهى است .

نوروز ” همان روزى است که رسول ‏الله صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله حضرت على علیه ‏السلام را بر دوش گرفت و بت ‏هاى قریش را از بالاى کعبه به زمین ریخت ؛ یعنى روز پیراستن خانه ‏هاى پاک از آلودگی ‏هاست .

نوروز ” روزى است که پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله حضرت على علیه ‏السلام را در محل ” غدیر خم ” به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفى کرد ؛ یعنى روز پیمان با ولایت است .

نوروز ” همان روزى است که قائم آل محمد صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله ، حضرت مهدى علیه‏ السلام ، ظهور پیدا می ‏کند و بر دشمنان عدالت پیروز می ‏گردد و حکومت عدل اسلامى تشکیل می ‏دهد .

قال ‏الصادق (ع) : ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا ، حفظته العجم و ضیعتموه انتم‏ ( بحارالانوار جلد ۵۹ )

امام صادق (ع) فرمودند : نوروز که می ‏آید ما منتظر فرج آل ‏محمد (ص) هستیم ، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است . شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند .



:: ادامه مطلب
محبوب ترينِ مردم نزد خداوند
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 
 
          محبوب ترينِ مردم نزد خداوند          
  پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله :  
   
  إنَّ أحَبَّ النّاسِ إلَى اللَّهِ يَومَ القِيامَةِ أطوَعُهُم لَهُ وأتقاهُم ؛  
   
  محبوب ترينِ مردم در نزد خداوند در روز قيامت ، فرمانبرترينِ آنها نسبت به او و پرهيزگارترينِ آنان است .  
   
  حکمت‌نامه پیامبر اعظم(ص): ج 3 ، ص 336 ، ح 1736
 
 
   
                             

 



:: ادامه مطلب
كـالبد شكـافى نمـاز
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

نماز از فروع دين است. تعاريف عمده اى از اين فريضه الهى در قاموس مأخذ دينى ، مشهود بوده كه دسته بندى آنها باعث ازدياد كمالات مؤمن نسبت به قانون گذارى آن است. بين حقيقت تشريع آن و اجراى ظاهرى و نمايشى اين ستون اعتقادات اسلامى، تضادها و تفاوت هاى بسيارى مى باشد كه تعجّب ناظران خارجى و تحليل گران بيگانه را فراهم آورده، چرا كه با توجّه به عناوين موضوعه در خصوص عالى ترين واسطه فيض ربوبى، بازدهى متعارف مربوطه در كمترين سطح عملى آن، هيچ گونه تناسبى را ملموس نمى دارد. وقتى به نقد و تجزيه دائرةالمعارف نماز مى نشينيد، پى به آلبومى از اصلاحات فردى و اجتماعى اين سرلوحه محاكمات اخروى مى بريد ولى از بازدهى در كرانه هاى اجتماع مسلمين ، خبرى نمى يابيد و ناهمگونى هاى جارى، تعبيرى جز گريز از مفاهيم نماز نخواهد داشت كه صلاة را مَسلخ عشق بايد دانست كه در آن، هر الهه تصنّعى، قربانى شده و كانديد معراج ، به حال و هوايى سواى تعلّقات زمانى و مكانى خويش نياز داشته و با انرژى تكبير، وداعى حقيقى با عصر ظلمانى غيبت نموده و پا در جاى پاى ملائك گذاشته و ويژگى پرواز بر بالكان سماوات را از موجودات لطيف گرفته و لواىِ مَنْ كانَ يَرجُوا لِقاءَ رَبِّه را در طبقات عُليا به اهتزاز درآورده و چنين وانمود كرده كه قصّه لاتَنْفُذُونَ اِلاَّ بِسُلْطان را مى شود با اعجاب انگيزترين وسايل ابتدايى، انشاد نمود.

پس لزوماً براى درك سكوى صعودِ اِنَّااِلَيهِ راجِعُون ، به اين هفده ركعت فريضه به ديده منصفانه ترى بنگريد و در اقامه آن از شش دانگ حواسّ خود استفاده نماييد و حرمت بيعت با خداوند را پاس داريد و حقّ وديعه الهى را اداء نماييد و شيطان را در پنج وعده اش، با اهتمام اعضاء و جوارحتان، رجم كنيد و اكنون با فرصتى كوتاه، به تحليل آيات مربوطه مى پردازيم تا شاگردان و شيفتگان علوم اوّلين و آخرين ، به مدارج تخصّصى توحيدى ، نايل آيند.

- فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلّى ( قيامت ) :

صداقت، مقدّمه قرابت است، صادقُ الوَعد، گرويده اى است كه ساعات تجديد ميثاق را با پروردگارش فراموش نمى كند و حاضر به تعويق اين تمديد تعهّد بندگى نمى باشد. پس آنكس كه از اقامه صلاة ، طَفره مى رود ، بى شك قابل اعتماد نخواهد بود و طبيعى مى باشد براى فردى كه با خداى خود جفا كند ، با ديگران چِها كند !

- وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّه فَصَلّى (اعلى ) :

بردن نام صانعى بى بديل ، ذوق مى خواهد و نوعى حق شناسى نسبت به روزى دهنده اى است كه با مهربانى و قدرت ، سفره دارى مى نمايد و در رشته حيوان شناسى، نمك شناسى را بايد از سگ آموخت كه با اندكى استخوانِ ناقابل ، دنيايى از وفادارى و آستانبوسى را نمايش مى دهد. پس شايسته است كسانى كه به برخى موجودات، علاقه دارند ، از صفات نيك و مشهور آنها در خودسازى ، بهره بردارى نمايند.

- اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ ( احزاب ) :

جاى بسى تأمّل است كه مقام مُصلّين ، به حدّى بلند مرتبه و عالى مقدار است كه حضرت حق ، با تمامى صفات عظيم و انحصاريش ، به آن منتسب مى گردد و در اين مبحث، اعلان تصليه مى كند و به تَبع آن قدرتمدار بى همتا، فرشتگان مقرّبش نيز، اعلام صلاة مى نمايند.

- فَنادَ تْهُ الْمَلئِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلّى فِى الْمِحْرابِ ( آل عمران ) :

مريم مقدّس از جمله نمازگزارانى بوده كه ساعت ها به خلوت دل نشسته و با معبود زيبايش راز نهان گفته و مورد غبطه ملائك قرار داشته و در برابر تحرّكات شياطين ، ايستاده و نمازخانه را به حربگاه تبديل كرده و قبض تربيتى ما از چنين تصوير عرفانى ، آن است كه حضورى فعّال و همه جانبه در عرصه عبادات ، داشته باشيم و اجازه ندهيم تا ابليس مدلّس ، به هرج و مرج ضماير دست نخورده و معنويمان ، مبادرت نمايد.

- هُوَ الَّذى يُصَلّى عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ ( احزاب ) :

انسانِ رسته از تسلسل خود پرستى ، به رتبه اى مى رسد كه خالقش به او سلام مى دهد و حاملين سرير فرماندهى را امر به تسبيح او مى نمايد تا كافّه موجودات عالَم بدانند كه اين ذرّه ناچيز، در فضاى لايتناهى، به كدامين منزلت و مكرمت رسيده و مى توان گفت اعظم نِعمَ الدّارَين، همين هديه و عطاى سرمدى مى باشد.

- خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُ هُمْ وَ تُزَكّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ ( توبه ) :

تصدّق، دروازه تطهير است و همان طورى كه اجسادمان به پاكيزگى نياز دارند، ارواحمان به طريق اُولى ، به اصلاحات محتاجند و شستشوى روح در قالب از خودگذشتگى، صورت مى گيرد و زمانى كه حاضر به تنصيف مال شوى و لذايذ زندگى را با همنوعانت تقسيم كردى ، مفتخر به اخذ گذرنامه مى گردى و از زباله دان خاكى ، به گشت و گذار ملكوتى مى روى و آنچه ناديدنيست آن بينى و به گواهينامه عبوديّت ، متبرّك مى شوى.

- فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ( كوثر ) :

در تشكيلات عبادى، به كشتن خودخواهى نيازمنديد تا خداى را در اريكه ولايتش زيارت كنيد و كلمه نَحْر به دو معنى آمده، يكى قربانى كردن شتر كه شكل رقّت بارى داشته و داراى واكنش هاى سازنده در روحيّات نمازگزار است و ديگرى به مفهوم ابراز تسليميّت نفْس در برابر مخاطب متكبّر و جبّار است.

- يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلوةَ ( بقره ) :

اگر از شما سؤال شود كه در حين نماز ، كدامين مخاطب را مى بينيد و با چه شخصيّتى صحبت مى كنيد؟ چه مى گوييد؟ اصالت و صلابت نمازگزار، در همين مهم است كه غرق در مناجات مى شود با مصاحبى كه وى را نمى يابد ، امّا سلّول هاى مغزى او به انوار و اصوات غيبى، مراقب است و به شكلى در عرض حال خود خاشع و خاضع بوده كه هر بيننده را به واكنش مى كشاند.

- اَقيمُوا الصَّلوةَ وَ اتُوا الزَّ كوةَ وَ ارْ كَعُوا مَعَ الرّاكِعينَ ( بقره ) :

فلسفه جماعت در تدوين اين حكم حاكم حكيم ، حاكى از تبلور يكرنگى و يكنواختى امّت اسلامى بوده و تأثيرگذارى آن به مراتب از اقامه انفرادى ، سريعتر و رساتر مى باشد.

- وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ ( بقره ) :

صَبر و صلاة ، مقارن و معادل يكديگرند كه بازدهى نماز در مداخل مُصلّى به ازدياد و ارتقاى بردبارى او منجر مى گردد و تا نِصابى كه در فاصله بين دو نماز قرار دارد، در هيچ شرايطى از كوره درنمى رود و صبورى را طرد نمى نمايد.

- حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ ( بقره ) :

اگر ركعات نماز را قطعات گنجينه هاى ناياب بدانيد، در حفظ و حراست آن، از هر تهديد درونى و برونى مى كوشيد و هرگز اوقات آن را به فراموشى نمى سپاريد.

- لا تَقْرَ بُوا الصَّلوةَ وَ اَنْتُمْ سُكارى (نساء ) :

در حالات مستى، از ورود به سفينه معراجيّه بپرهيزيد و به ياد آوريد همان طورى كه يك فضانورد ، نيازمند به هوش و حافظه قوى مى باشد، عازم ديار سماوى هم به هوشيارى و حواسّ جمع، محتاج است و اگر مخاطب وحى در اين آيه، هر نوع سُكرى باشد كه باعث تعطيلى مشاعر و محاضر آدمى گردد، آن هنگام مدار مخاطرات منظوره باز شده و شامل هر شهوتى مى شود كه موجب اشتغال فكر و ذهن نمازگزار شود.

- اِنَّ الصَّلوةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتاً ( نساء ) :

نماز را صحيفه اى بدانيد كه به تداوم در تقرير است و دفترى قلمداد نماييد كه از بدو تكليف ، گشوده شده و تا ديرباز در حال نگارش مى باشد و پس از مرگ نيز اوراقش به كار مى آيد و منافع صاحبش را رقم مى زند.

- اِذا قامُوا اِلَى الصَّلوةِ قامُوا كُسالى ( نساء ) :

از نشانه هاى منافقين آن است كه به زور، تن به موازين شريعت داده و در مقاصد سياسى و نفْسانى، اداى نمازگزاران را درمى آورند و هرگز كامى از اين مائده لاهوتى نمى برند.

- وَالْمُقيمينَ الصَّلوةَ ( نساء ) :

بياييد و سجّاده در اقامتگاه عابدين افكنيد و يار دائم مكبّرين باشيد.

- اِذا نادَ يْتُمْ اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ( مائده ) :

ناباوران ابديّت، اين وسيله نجات را به تمسخر گرفته و مراتب آن را ريشخند كرده و با اهداف شيطانى خود ، مورد بهره ورى سوء قرار مى دهند.

- وَ اَوْصانى بِالصَّلوةِ ( مريم ) :

همواره توصيه به اقامه نماز شده و وصيّت هر پيامبرى در اجراى اين تظاهرات مخلصانه مى باشد.

- اَضاعُوا الصَّلوةَ ( مريم ) :

نابخردان بخت برگشته ، حقّ نماز را تضييع كرده و به امواج خروشان وجدان خويش ، پشت مى كنند.

- اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِكْرى ( طه ) :

با استفاده از تركيبات نماز، به تكلّمات ماوراء برخيزيد و با آفرينش گر بى مثال ، گفتگو نماييد.

- اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ ( عنكبوت ) :

اين واجب را دارويى بدانيد كه كلّ بدنتان را ضدّعفونى كرده و از ورود ميكروب هاى نابكار، ممانعت مى نمايد و از اشاعه گردنكشى عمومى ، جلوگيرى خواهد نمود.

- اَلَّذينَ هُمْ عَلى صَلاتِهِمْ دائِمُونَ ( معارج ) :

مداومت بر بيعت ، سرنوشت ساز است نه آنكه گاهى در بى كارى ها به ميان آيد و در سرگرمى هاى روزمرّه به انزوا خيزد. دوام و بقاء در اجراى نماز، حائز اهمّيّت مى باشد.

- فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّينَ اَ لَّذينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ( ماعون و ) :

واى بر اهل نماز كه اركان اين عُرْوَةِ الوُثْقى را ناچيز انگارند و تكبير و تسليمش را حقير پندارند!

- اِنَّ صَلاتى وَ نُسُكى وَ مَحْياىَ وَ مَماتى لِلّهِ ( انعام ) :

يك عابد در مناسك شريفه، خويش را از هر عامليّتى خلْع كرده و از خود بيگانه گشته و پا به پلّكان فنا نهاده و مدهوش غريوِ لَبَّيك يا عَبْدى شده و لذا از شدّت خودستيزى ، ترك منيّت نموده و در كِسوت عِبادالرّحمان، به رژه رَبُّنا وَ رَبُّ الْمَلائِكةُ وَ الرّوُح مى پردازد.

خوشا آنان كه دائم در نمازند / كه حَمد و قُل هُوَ اللَّه كارشان بى

منبع :

کتاب باراني در کوير سوخته - اثر آيت الله سيد محمدحسين کاظميني بروجردي



:: ادامه مطلب
نكاتي درباره نماز
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

خير دنيا و آخرت در نماز است و شناختن مؤمن و كافر و منافق به وسيله نماز انجام مي گيرد.

رسول خدا(ص) فرمود:هركه در حضور مردم نمازش را نيكو بخواند و در خلوت و تنهايي،آن را بد به جا آورد اهانتي است كه به پروردگارش كرده است.

رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: كسي كه نماز واجب را از اول وقتش تأخير اندازد، فرداي قيامت به شفاعت من نمي رسد.

شخص رسول اكرم و ائمه معصومين (ع) و تمام اصحاب و ياران آنان و همه مؤمنين و مسلمين بر فراز مناره ها و در مساجد و شهر ها و روستاها در طول تاريخ اسلام با گفتن اذان و اقامه، شهادت داده اند كه نماز بهترين عمل است :«حي علي خيرالعمل » و هيچ كاري اين همه گواه و حلقوم و ناله و فرياد ، براي بهترين بودنش به كار نرفته است و نيز همه گواهي داده اند كه نماز رستگاري است:«حي علي الفلاح»

پيامبر اكرم(ص) فرمود: نماز نوري است از طرف خداوند(كه به بندگانش هديه شده است)و نيز فرمود: نماز نور مؤمن است.

يكي از علماي معاصر مي گويد: در سفر به فرانسه از خانمي كه مسلمان شده بود پرسيدم :چگونه مسلمان شديد ؟ او گفت : من سالها پيش مقيم الجزاير بودم .

يك روز از جاده اي عبور مي كردم كه در كنار آن مزرعه اي بود و ديدم كسي رو به سمتي ايستاده وحركاتي انجام مي دهد . كنجكاو شدم و از ديگران پرسيدم :اين حركات چيست ؟ گفتند : نماز مي خواند . كنجكاوتر شدم و سراغش رفتم ، پرسيدم :چه مي كني، چه مي گويي و چه مي خواهي؟ وقتي متوجه شدم كه در اسلام ارتباط با خالق اين اندازه آسان است

و اين قدر عميق و لطيف است تكان خوردم و اين علت اصلي مسلمان شدن من بود.

حضرت علي(ع): نماز شب مايه سلامت جسم و متوسل شدن براخلاق پيامبران و موجب رضايت پروردگار عالميان است .

حضرت علي(ع) به مردي كه باعجله و سرعت نماز مي خواند فرمود : مثل تو نزد خداوند مانند كلاغي است كه از زمين دانه برمي چيند، و اگر در اين حالت بميري، به دين غير محمد(ص) مرده اي آنگاه فرمود : دزدترين مردم كسي است كه از نمازش بدزدد.

امام صادق(ع) فرمود: جان ايمان سه چيز است: نماز شب خواندن،روزه دار را افطار دادن و به ملاقات برادران رفتن.

نماز و عبادت انسان را مستجاب الدعوه مي كند، زيرا نماز پيمان خداست: الصلوه عهد الله. و هر كس به پيمان خدا وفا كند خدا هم به پيمان او وفادار است:«اوفوا بعهدي اوف بعهدكم»

قرآن مي فرمايد : مال و فرزند زينت زندگاني دنياست. در جايي ديگر مي فرمايد: هر گاه به مسجد مي رويد با خودتاه زينت هم ببريد يعني فرزند خود را با مسجد آشنا كنيد و هم مقداري مال و پول همراه خود ببريد تا اگر فقيري بود كمكش كنيد. (البته طبق بعضي از روايات زينت براي مسجد پوشيدن لباس تميز، استعمال بوي خوش، و داشتن وقار و آرامش و انتخاب امام جماعت لايق است كه همه اينها مي تواند مصداق زينت باشد)

رسول گرامي اسلام(ص) : مساجد بازاري از بازارهاي آخرت است كه كالاي آن مغفرت و ارمغان آن بهشت است.

نماز خواندن در دين مبين اسلام از اهميت شاياني برخوردار است. نماز را ستون دين معرفي كرده اند و فرموده اند:«الصلاه عمودالدين» ، پايداري و خيمه دينداري فرد در گرو ستون محكم نماز است. نماز آدمي را از زشتي ها و منكرات باز مي دارد، چرا كه حق تعالي در قرآن مي فرمايد: ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنكر. از سوي ديگر، براي حفظ ارزش والاي نماز علي(ع) در محراب و حسين بن علي(ع) در صحراي مالامال از عشق كربلا به شهادت رسيدند.

خداوند مي فرمايد: اقم الصلاه لذكري، نماز را براي ذكر من به پادار. و ذكر را زمينه لازم براي ارائه لطف دانسته، فرمود: و اذكروني اذكركم، مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم و مراد از ياد، برخوردار كردن بندگان از الطاف مزيد خويش است. نماز رمز دست يافتن به فلاح و رستگاري است: قد افلح المؤمنون الذين هم في صلوتهم خاشعون. و اگر انسان ها ايمان بياورند خداي درهاي رحمت و بركت را از آسمان ها و زمين برآنها مي گشايد و لذا فرمود: و لو ان اهل القري آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض.

نماز رمز اين گشايش ها و بركت هاست و مددكار انسان در شرايط سخت محسوب مي شود. بيهوده نيست كه ابن سينا اين فيلسوف بزرگ مسلمان به هنگام برخورد با مشكلات و مسائل پيچيده اي كه قادر به حل آنها نبود رو به سوي خالق مي كرد و نماز مي خواند و به بركت اين نماز خداوند مساعدت

مي نمود و معما گشوده مي شد. رمز اين حركت و تلاش ابن سينا را مي توان در اين آيه كريمه يافت كه مي فرمايد: استعينوا بالصبر و الصلوه.

يعني از نماز و روزه كمك و استعانت بجوييد. پس نماز را ياوري قدرتمند و حاوي فوايد دنيوي و اخروي فراوان بدانيد. با چنين نگرشي بايد به تشويق و

ترغيب كودكان بپردازيم تا اين عبادت حيات بخش از كودكي با وجود آنها عجين گرددو سلامت دين و دنيا و جهان آخرت آنها در پرتو آن تأمين شود.والدين نيز براي تحقق اين امر در نزد ذات باري مأجور خواهدبود.



:: ادامه مطلب
هزارمين اقامه نماز در تهران
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

تاريخ : 1386/08/26

امام خميني :

به شهادت رساندن فرزندان اسلام و ياران با وفاي انقلاب اسلامي در ميعادگاه نماز جمعه و در حضور جماعت مسلمين جز عناد با اسلام و كمر بست به محو آثار شريعت و تعطيل جمعه و نماز مسلمين توجيهي ندارد .

مقدمه

چه زيبا بود آن زمان كه بارش آتش با بارش عشق توأم گشته بود . لحظه قيام لاله ها در چمن .

آن گاه كه با زمزم خلوص آيينه دل را شستشو مي دادند و در محراب عشق ، خلوت جان را به جانان مي سپردند . آن گاه مي شد پاكي اخلاص را در قيام و قنوت و ركوع و سجودشان به نظاره نشست .

چه زيبا بود آن زمان كه به سالار و سيدالشهداء (ع) اقتدا مي كردند. نمازشان يادآور تيرهايي بود كه در روز عاشورا بر بدن حاميان مولايشان مي نشست .

چه زيبا بود آن گاه كه تاريكي شب همه جا را فرا مي گرفت ، دست نيازشان را بسوي دوست بلند مي كردند و به نماز مي ايستادند و زيباتر آن زماني بود كه در اوج نياز به وصال جانان مي رسيدند.

چه زيبا بود آن گاه كه مرغ روحشان از دشت سرخ تا اوج كبريا بال مي گشود . آنان وارستگان بودند. آنان بودند كه خويش را از كمند دنبا رهانيده بودند .آنان بودند كه از دل گذشتند تا به دلدار رسيدند . آنان بودند كه (صراط مستقيم) را يافتند .

آنان بودند كه چون در سجاده خون در محراب عشق رو به قبله دوست مي كردند . بوي گلهاي ياس در فضا مي پيچيد و چه زيبا بود آن زمان كه چون امامشان علي (ع) در محراب عشق به خون خويش وضو مي ساختند. و در اوج رستگاري به زيارت دوست نائل مي آمدند. آري آنان با خون خويش وضو ساختند تا بار ديگر نداي اذان بلال در كوچه تاريك دلها بپيچد . در اين يادنامه اهميت اقامه نماز و برپائي نماز شكوهمند جمعه از منظر شهيدان مورد فيض الهي قرار بگيريم .

قبله عشق

بهار شد در ميخانه باز بايد كرد ه سوي قبله عاشق نماز بايد كرد

نسيم قدس به عشاق باغ مژده دهد كه دل ز هر دو جهان بي نيازبايد كرد

كنون كه دست به دامان سرو مي نرسد كه بيد عاشق مجنون نياز بايدكرد

كنون كهدست به دامان بوستان نرسد نظر به سرو قدي سرافرازبايدكرد

پخش عطر نماز با گفتار خالصانه اولياء و شهدا

امام خميني (ره):

نماز معجون روحاني ساخته شده با دست جمال و جلال حق است

مقام معظم رهبري:

هيچ وسيله اي مستحكم تر از نماز براي ارتباط ميان انسان و خدا نيست .

شهيد مظلوم آيت الله بهشتي :

خداوند در كاري كه به هنگام وقت نماز انجام گيرد خيري قرار نداده است .

شهيد رجايي :

به نماز نگوييد كار دارم ، به كار بگوييد وقت نماز است .

شهيد حمزه قلي زاده :

در نمازهايتان سهل انگاري نكنيد و آنها را در وقت فضيلت شان بجاي آوريد.

شهيد اسماعيل برزگري :

هميشه درنماز جمعه و جماعات حاضر شويد .

شهيد مهدي سپائي :

نماز جماعتها و نماز جمعه را خالي نگذاريد كه دشمن شاد مي شود .

شهيد جواد آهندوست :

توفيق اقامه نماز دادي ولي اين روسياه خيلي خيلي كم در نمازها به يادتو بود.

شهيد حميد باكري :

در نماز جمعه و مجالس بزرگداشت شهدا مرتب شركت نمائيد.

شهيد عزت الله رحماني :

از دوستان مي خواهيم كه نماز جمعه را ترك نكنند .

شهيد مسلم صادقي:

وصيتم اينست كه پيرو خط امام باشيد و نماز را فراموش نكنيد .

شهيد حسين عليلو:

به نمازهاي جمعه و جماعت و دعاي كميل و توسل و غيره بيشتر اهميت دهيد.

شهيد كاظم حاجي قلي زاده :

حتماً در نمازهاي جمعه و جماعت شركت كنيد .

شهيد رضا سليماني :

در نمازهايتان سهل انگاري نكنيد و آنها را در وقت فضيلتشان بجاي آوريد .

شهيد مير عادل سيد حمزه:

هميشه تقوا را پيشه كنيد و به نماز جماعت و نماز جمعه بيشتر اهميت دهيد

شهيد جليل مؤذن :

نماز و روزه ، نماز جمعه و دعاها را با خلوص نيت و هرچه باشكوهتر بجا آوريد .

شهيد منصور اميد :

نمازهاي خود را در اسرع وقت بخوانيد.

نماز در سيره ي عملي شهدا

مهرهاي تبرك

در عمليات والفجر هشت پاهايم تركش خورده بود . ما را همرا ه يكي ديگر از برادرها كه بعداً به شهادت رسيد توي آمبولانس گذاشته وبه پشت جبهه آوردند و طرفهاي صبح بود ، هنوز نماز صبح را نخوانده بوديم . در بين راه ، همين برادري كه با من مجروح شده بود و در كنار من بود از من پرسيد :

نماز خواند ه اي يا نه ؟ گفتم : نه هنوز نخوانده ام مجروح بودن او بيشتر از من بود تركش خورده بود توي شكمش و دل و روده اش ريخته بود بيرون . او در همان حال نما ز را فراموش نكرده بود و به راننده آمبولانس گفتيم و او آمبولانس را متوقف كرد چون مانمي توانستيم حركتي بكنيم راننده برايمان تيمم گرفت ، بعد مهر برداشت به نوبت روي پيشانيمان گرفت و ما در همان حال خوابيده و جراحت ديده ، نماز صبحمان را خوانديم.

ملائكه الله

در عمليات والفجر مقدماتي عده اي از بچه ها كه زخمي شده بودند ، مانده بودند بين خط خودمان و دشمن . مدتها بعد از عمليات ، شهيد « همت » بچه هاي كادر لشكر را جمع كرده بودند و صحبت مي كرد برايشان : زماني كه بعد از عمليات والفجر يك سه تن از فرماندهان جنگ براي ارائه گزارش عمليات رفته بودند خدمت امام (ره) يكي از فرماندهان اين اتفاق را براي حضرت امام (ره) تعريف مي كند و توضيح مي دهد كه چه طور اين بچه ها يك هفته همانجا مانده بودند بدون آب و غذا و خودشان را با علف سير مي كرده اند . حضرت امام (ره) اين كه مي شنوند.دست ملائكه الله بالاي سر اينها بود . آن فرمانده دوباره توضيح مي دهد كه بچه هايي كه رفته بودند آنها را بياورند . صداي اذان مي شنوند . مي روند طرف صدا ، نماز به جا مي آوردند و آن را واجب تر از هر چيزي مي دانستند . در اينجا حضرت امام (ره) مي گويند : اينها خود ملائكه الله بوده اند .

دليل محكم

هميشه برايم الگو خواهد بود . با توجه به اينكه زخمي بود و خون از بدنش مي رفت و امدادرساني هم كه بود و بايد حتماً به پادگان سر پل ذهاب مي رسيديم ، شهيد غلامعلي پيچك برخاست و نشست نمازش را خواند اما قبل از آنكه پادگان برسيم شهيد شد . همين امر دليل محكمي بود براي من كه نماز را سروقت بخوانم .

استاد مطهري و توجه به نماز

فرزند استاد شهيد مطهري در خصوص اهتمام آن بزرگوار به نماز مي گويد:

شب دوازدهم ارديبهشت 1358 در منزل من به دنبال جانماز مي گشتم. پدرم نمازش را اول وقت خوانده بودند و مي خواستند همراه برادرم به جلسه اي كه داشتند بروند. من هر چه بدنبال جانماز گشتم آن را پيدا نكردم سپس به اطاق پذيرايي رفتم و جانماز را آنجا برداشتم و خواستم كه نماز بخوانم . مادرم به من گفت : چرا جانماز اطاق پذيرايي را برداشته اي .؟ و در همين حين پدرم گفتند اصل نماز است و جانماز اطاق پذيرايي و جاي ديگر فرقي نمي كند . ظاهراً اواخر نمازم بود كه پدرم از اطاق بيرون رفتندو در را بستند .

شهيد رجايي قبل از نماز غذا نمي خورد

روزي وقت نماز سفر ه غذا پهن شد و به شهيد مي گويند :

بفرمائيد غذ ا سرد نشود . در حاليكه براي برپايي نماز بلند مي شد . گفت : با خداي خود عهد بسته ام قبل از نماز غذا نخورم و اگر غذا خوردم براي تنبيه خود يك روز روزه بگيرم .

صلوة الخاشعين

عنوان كتابي است در خصوص نماز و اهتمام به اين حكم الهي ، شهيد محراب حضرت

آية الله دستغيب در اين مجموعه از حضور قلب و چگونگي تحصيل آن ور التفات بالفعل واقوال نماز سخن مي گويد و براي طهارت معنوي كه از مقدمات نماز مقبول است ، پاكي از كبر و فخر و هوي ، حقد وحسد و عداوت سخت مي گويد : از معاني باطني نماز و موانع قبولي آن از بيم و اميد در نماز و در خاتمه بخشي از دستورات سير و سلوك را يادآور مي شود .

نماز شهادت در عمليات بدر

با يك فروند هليكوپتر «شنوك» به جزيره مجنون رفتيم خيلي سريع و ضربتي خمپاره اندازهاي 120 را مستقر كرده و از صبح تا حوالي غروب زير شديد ترين آتش دشمن و با هدايت ديده بان ، روي تانكها و نفرات دشمن گلوله ريختيم .

نزديك غروب دشمن عقب نشيني كرد . برادر « حسن نقشه چي» نزديكي من داخل گودالي نشست و شروع به خواندن قرآن كرد: زير چشمي او را مي ديدم . مثل ابر بهاري اشك مي ريخت و حال و هوايي خاص و صورت بسيار نوراني داشت و در حال گفتن اذان مغرب بودم كه حسن داخل سنگر رفت تكبير نمازرا گفت و ركعت اول را به پايان رسانيد . گلوله اي در دو متري ما به زمين خورد . از ميان دود و باروت يكي از بچه ها مرا صدا كرد در حاليكه موج مرا گرفته بود ، به سرعت خود را بداخل سنگر رساندم بدن حسن كاملاً سالم و گرم بود و فقط تركش ريزي به قلب او اصابت كرده بود ! صورتي نيكو و نوراني داشت بوسه اي از سر حسرت به او زده و به حال او غبطه خوردم .

آمبولانسي آمد و او را از پيش ما برد ، ولي يادش هميشه در دلها باقي بود .

عشقبازاني كه با ياد تو خلوت مي كنند

صف به صف با لاله هاي مست بيعت مي كنند

مي پرستان جان بدستان همچو مستان الست

آية الحسناي جانان را تلاوت مي كنند

اين رهيدنها ز دام و آن تپيدنها به خون

مشق پروازي ست كاينان با شهادت مي كنند

اين آوايان عجب مستانه شرح وصل را

در ميان آتش و طوفان حكايت مي كنند

چهارمين شهيد محراب آرزو مي كند :

اميدوار هستيم ما چهارمين شهيد محراب باشيم و خداوند از ما بپذيرد و در آن حال اخلاصي هم باشد .

قسمتي از خطبه اي كه مقام معظم رهبري

قسمتي از خطبه اي كه مقام معظم رهبري در تاريخ 24/12/1363 ايراد مي فرمودند كه ناگهان انفجار مهيبي صورت گرفت .

مرحوم آيت الله (كاشاني) يك فرد كاملاً مكتبي بود (صداي انفجار ) ساعت 23/12 دقيقه خطبه با خون شهيدان تأييد شد .

شعارهاي نمازگزاران:

ما به اينجا آمديم ، بهر شهادت آمديم .

مرك بر آمريكا مرگ بر منافق مسلح اعدام بايد گردد.

سه دقيقه بعد

سه دقيقه بعد ، حضرت آية الله خامنه اي در ادامه خطبه فرمودند :

چقدر خباثت مي خواهد و چقدر ناجوانمردي مي خواهد كه يك عده نمازگزار را بدون هيچگونه خصومت شخصي اينجوري در معرض تهديد قرار دهد ، اگر چه دشمن ما يك دشمن ناجوانمردانه و خبيث است اما اين چيزي نيست كه احتياجي به استدلال داشته باشد . براي او وقتي كه در ميدان جنگ نمي تواند مقاومت كند وقتي تودهني در ميدان جنگ مي خورد براي او شهر و روستا و بيمارستان و محل نمازجعمه و اجتماع انبوه مردم غير نظامي تفاوتي نمي كند .

اسامي شهداي جمعه خونين سال 1363

1- محمد غفاري تولد : 1/7/40

2- عباسعلي رايگان تولد : 6/8/31

3-ذكريا قورچي بيگي تولد : 1318

4- محمد برجسته تولد : 3/11/31

5- سيد مهدي رضوي تولد : 1302

6- مهدي ابراهيمي تولد : 21/3/34

7- محسن حاجي هاشم تولد : 11/4/1327

8- محسن ظهيري تولد : 19/4/1339

9- غلامعلي حاجي هاشم تولد : 16/5/1310

10- رجبعلي تليكاني تولد : 20/12/1319

11- علي احمد پور فيروز آبادي تولد : 1/7/43

12- پرويز شعباني تولد: 16/6/1340

13 - حاج مجتبي توانگر دهقان تولد : 1324

14- مجهول الهويه

از پيام مقام معظم رهبري

(الذين مكناهم في الارض اقاموا الصلوة و اتو الزكوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر ..) اقامه نماز فقط اين نيست كه صالحان خود نماز بگذارند ، اين چيزي نيست كه بر تشكيل حكومت الهي متوقف باشد . حيات طيبه انسان در سايه حاكميت دين خدا ، وقتي حاصل خواهد شد كه انسانها دل خود را با ياد خدا زنده نگهدارند و به كمك آن بتوانند با همه جاذبه هاي شر و فساد مبارزه كنند و همه بت ها را بشكنند . و دست تطاول همه شيطان هاي دروني و بروني را از وجود خود قطع كنند اين فكر و حضوردائمي فقط به بركت نماز حاصل مي شود .

اين همه را بنگر و برخويشتن به بال

اينك در قلب تك تك ما يك شهيد يك شاهد بي شكست بي پايان بيدار و بيدارتر نشسته است و ما را با شهيدان پيوندي هميشگي است .

ما مرگ هيچ شهيدي را باور نمي كنيم .

آن فروريخته گلهاي پريشان در باد كز مي جام شهادت همه مدهوشانند

يادشان زمزمه نيمه شب مستان باد تا نگويند كه از ياد فراموشنند.



:: ادامه مطلب
وضو دركتاب و سنت
نويسنده : محبوب خدا
تاريخ : چهارشنبه 30 اسفند 1391 

چکيده :

مسلمانان به پيروي از قرآن كريم اتفاق نظر دارند كه نماز ، بدون طهارت، صحيح نيست و طهارت مطلوب براي نماز، وضو، غسل و تيمم است.

ازطرف ديگر چنان كه از ظاهر كتاب و سنّت برمي آيد، وضو در تشريع اسلامي از اهميت بالايي برخورداست.

حال كه جايگاه وضو درتشريع اسلامي چنين است، برهرمسلماني واجب است كه از اجزا، شرايط، نواقض و مبطلات آن، كه كتب فقهي عهده دار بيان آنها هستند، آگاه شود.

آنچه دراين مقاله برآن تكيه مي شود ، تبيين يكي از مسائل وضو است كه فقها در بارة آن اختلاف نظر دارند؛ يعني حكم مسح يا شستن پاها.

خداوند در قران به هنگام بيان وجوب وضو و كيفيت آن مي فرمايد:

اي كساني كه ايمان آورده ايد! هنگامي كه به نماز مي ايستيد ، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد و سر و پاها را تا برآمدگي جلو پا مسح كنيد. اين آيه بيانگر روش وصو گرفتن است ومسلمانان قبل از حكومت خليفه سوم ، در مسئلة وضو اتفاق نظر داشته ، درمورد مسح پاها يا شستن آن، اختلاف نظر بارزي نداشتند. اما بعدها از رواياتي كه از عثمان دربيان كيفيت وضو نقل شده ، استفاده مي شود، بنابر اين آغاز اختلاف دراين زمينه در دورة خلافت اين خليفه است.

در مورد اين اختلاف بايد گفت كه قرآن ، تنها مرجع و حافظ به هنگام اختلاف روايات است. قرآن برديگر كتب آسماني، اشراف دارد و معيار حق و باطل آنهاست. آنچه در كتب آسماني وجود دارد، چنانچه با قرآن مخالفت نداشته باشد، اخذ مي شود؛ وگرنه بايد آن ردّ كرد.

البته معناي سخن اين نيست كه بايد سنّت را از شريعت حذف و به قرآن اكتفا كرد؛ بلكه سنّت؛ يعني رواياتي كه از پيامبراكرم(ص) نقل شده است، چنانچه باسند قطعي مسلمانان (قرآن) درتضاد نبادشد، پس از قرآن ، دومين حجّت مسلمانان است. بنابراين اگر قرآن در زمينة مسح يا شسن ، حكمي داشته باشد، اخباري كه برخلاف آن حكم باشند، چه ارزشي دارند. چه چيزي سبب شد حدود بيست سال پس از رحلت رسول اكرم(ص) دراين زمينه اختلاف ايجاد شود؟

درپاسخ به اين پرسش احتمالاتي وجود دارد كه ذكر مي شوند:

1- اختلاف قرائت

تصورّ مي شود اختلاف درآن دوره، اختلاف قرائت بوده است؛ به اين معنا كه قرّاء در اعراب كلمة «ارجلكم» در آيه «فامسحوا برووسكم و ارجلكم» اختلاف داشتند. گروهي كلمة «ارجلكم» را عطف به بر «برووسكم» گرفتند و درنتيجه آن را «ارجلكم» به كسر «لام» قرائت كردند كه مطابق اين قرائت ، مسح برپاها واجب مي شود. اما گروهي كلمه «ارجلكم» را عطف بر «وجوهكم» درجملة «فاغسلواوجوهكم وأيديكم» قلمداد كردند و درنتيجه آن را «ارجٌلَكم» به فتح «لام» قرائت كردند كه مطابق اين قرائت ، شستن پاها واجب مي شود.

اما اين احتمال قطعاَ باطل است؛ زيرا اگر يك عرب اصيل آية مزبور را بدون هرگونه پيش داوري بخواند، برجز عطف «ارجلكم» بر «برووسكم» به چيز ديگري راضي نخواهد شد.

2- تمسّك به روايات منسوخ شستن پاها

از برخي روايات استفاده مي شود كه شستن پاها به هنگام وضو به جاي مسح ، سنّت بوده و پيامبر(ص) دربخشي از عمرشان به آن دستور داده اند. اما وقتي سورة مائده نازل شد كه در آن آية وضو و دستور مسح پاها به جاي شستن آنها وجود دارد، سنّت قبلي نسخ شده و وظيفه اين مي شود كه در وضو پس از شستن دستها، سرو پاها مسح شود.

3- ترويج شستن پا از جانب قدرت حاكم

حاكمان اصرار داشته اند كه پاها به جاي مسح ، شسته شود و به خاطره كثيف بودن كف پاها مردم را براين كار مجبور مي كرده اند.

ازجمله مواردي كه نشان مي دهد دستگاههاي تبليغاتي رسمي هيئت حاكم، شستن پاها را تأييد كرده و كساني را كه به مسح معتقد بوده اند، مواخذه مي كرده اند، روايتي است كه احمدبن حنبل با سند خويش از ابي مالك اشعري نقل كرده اينها احتمالاتي بود كه مي توان با آنها شستن پا به جاي مسح را توجيه كرد؛ با آنكه قرآن بر مسح دلالت دارد. از ميان اين سه احتمال ، احتمال دوم و پس از آن ، احتمال سوم به واقع نزديك تر است.

نويسنده : جعفر سبحاني

آدرس مطلب : نشريه فقه اهل البيت ، سال دهم ، تابستان 83 شمارة 38



:: ادامه مطلب
 

 


 
» تعداد مطالب : 2884
» کل نظرات : 135
» بازديد کل : 2486992
» تاريخ ايجاد وبلاگ :
شنبه 30 دی 1391 
» آخرين بروز رساني :
سه شنبه 19 دی 1396