ثـــــــــــار الله


با مراجعه به روايات ائمه عليهم السلام و در برخوردها و سؤال و جوابها که از معصومين در رابطه با مختار شده است اين واقعيت را مي توان بدست آورد که مختار مورد توجه و علاقه ي اهل بيت عليهم السلام بوده است که ما بعضي از اين روايات را به عنوان نمونه ذکر مي کنيم:

1- از عمر بن علي روايت شده است که مختار بيست هزار دينار خدمت علي بن الحسين عليه السلام فرستاد، حضرت آن پولها را پذيرفت و خانه ي عقيل بن ابي طالب و خانه هايي را که از بني هاشم توسط عمال يزيد خراب شده بود تجديد بنا نمود(1)

2- کشي از محمد بن مسعود نقل کرده است که: چون سر عبيدالله بن زياد و عمر بن سعد را نزد حضرت علي بن الحسين عليه السلام آوردند آن حضرت به سجده افتاد و فرمود: خدا را حمد مي کنم که از دشمنانم انتقام گرفت؛ و مختار را دعا کرد و فرمود: خداوند مختار را جزاي خير دهد(2)

ادامه ...


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 آبان 1393  ] [ 03:01 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

 


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 آبان 1393  ] [ 02:58 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

 

 

شاه فرمود: اي مهين سردار من 

در سپاه دين سپهسالار من 

زين حوادث زود غمگين گشته اي 

زود سير از جان شيرين گشته اي 
تشنه کاميهاي اطفار فگار 

زود برد از خاطرت صبر و قرار
گرچه هجر نوجوانان دلير 

چون منت از زندگاني کرده سير
ليک روز کين سپهسالار را 

صبر بايد تا برد پيکار را
نيستم غير از تو ديگر ياوري 

اين تو ميداني که مير لشکري 
گر تو هم بندي کمر در کارزار 

اهل بيتم را که باشد غمگسار؟
باش در اين سرزمين، کز بعد من 

.....................ادامه 


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 آبان 1393  ] [ 02:51 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 آبان 1393  ] [ 02:49 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


ادامه مطلب

[ یک شنبه 25 آبان 1393  ] [ 02:41 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


ام كلثوم دختر امير المؤمنين علي(ع) كه زني با فصاحت وبليغ وسخنور بود ودر مدت اسارت پيوسته با سخنانش ستم حكام را افشاء مي كرد ، وقتي كاروان اسراء را به كوفه وارد كردند ، درجمع انبوه حاضران به سخن پرداخت وآنان را بخاطر سستي وكوتاهي در ياري كردن امام حسين عليه السلام نكوهش كرد . دربدو ورود به كوفه مردم به تماشاي آنان گرد آمده بودند . ام كلثوم بر سرآنان فرياد كشيد:
يا اهلَ الكوفه ! اَ ما تستحيُونَ مِنَ الله ورَسولهِ اَن تَنظُروا الي حرم النبي؟!
اي مردم كوفه ! آيا از خدا و رسولش شرم نمي كنيد از اينكه به حرم و دودمان پيامبر نگاه مي كنيد؟!
ودرجاي ديگر چنين آمده است هنگام ورود اهل بيت عليهم السلام به شام نيز ام كلثوم شمر را طلبيد واز او خواست كه آنان را از دروازه اي وارد كنند كه اجتماع كمتري باشد وسرهاي مقدس ومطهر شهدا را دورتر نگه دارند تا مردم به تماشاي آنها پرداخته وكمتر به چهره اهل بيت پيامبر (ص) نگاه كنند . شمر به لحاظ بي ديني وخباثت ذاتي دقيقاًبرعكس خواست او عمل كرد واسيران را از دروازه ساعات وارد دمشق كرد.
 اما اينكه چرا در سوگواريها از ايشان سخني به ميان نمي آيد بايد گفت تك تك افرادي كه درحادثه عاشورا شركت داشته اند رسالتي داشته ونقشي را ايفا كرده اند اما ميزان وعمق رسالت آنها با يكديگر فرق مي كند مثلاً در مجلس يزيد غير از حضرت زينب سلام الله عليها حضرت سجاد عليه السلام نيز سخنراني كرده اند اما به اندازه اي كه درباره حضرت زينب (س) سخن گفته مي شود درباره ايشان صحبتي به ميان نمي آيد وعلت اين امر آن است كه حضرت زينب (س)نقش چشمگيرتر و وسيعتري در اين زمينه داشته اند ومديريت در شرائط بحراني واقعه بدست زينب (س) بوده است وبخاطر همين در سوگواريها وعزاداريها بيشتر از ايشان سخن به ميان مي آيد وبه مراجعه به تاريخ كربلا مي بينيم كه غير از حضرت زينب سلام الله عليها حضرت ام كلثوم وفاطمه دختر امام حسين عليه السلام اسيران آزاديبخشي بودند كه نقش بزرگي دراين واقعه ايفا كرده وذهنيت مردم را از اسيران جنگي متحول ساختند .
البته غير از اين مسأله عاملي كه باعث مي شود از ايشان سخني به ميان نيايد يا كمتر از ايشان صحبت شود، كم اطلاعي بعضي از مبلغين از جريانات عاشورا وتكيه بر مرثيه ها وسخنرانيها تكراري وعدم توجه به پويايي واقعه عاشورا است كه بايد به اين مسئله توجه شده ومبلغيني كه رسالت عظيم رساندن پيام عاشورا را به مردم دارند احساس مسئوليت بيشتري دراين زمينه كنند ومطلب نو و درسهاي تازه اي از واقعه سراسردرس وآموزنده عاشورا بيرون كشند.


ادامه مطلب

[ شنبه 24 آبان 1393  ] [ 11:59 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 2 ]


يكي از اموري كه موجب مي‎گردد داستان كربلا از مسير خود منحرف گردد و از حيّز استفاده و بهره‎برداري عامة مردم خارج شود و بالأخره آن هدف كلي كه از امر به عزاداري آن حضرت در نظر است منحرف گردد، اين است كه مي‎گويند حركت سيدالشهداء معلول يك دستور خصوصي و محرمانه به نحو قضية شخصيه بوده است و دستوري خصوصي در خواب يا بيداري به آن حضرت داده شده است؛ زيرا اگر بنا شود كه آن حضرت يك دستور خصوصي داشته كه حركت كرده، ديگران نمي‎توانند او را مقتدا و امام خود در نظير اين عمل قرار دهند و نمي‎توان براي حسين «مكتب» قائل شد، بر خلاف اينكه بگوييم حركت امام حسين از دستورهاي كلي اسلام استنباط و استنتاج شد و امام حسين تطبيق كرد با رأي روشن و صائب خودش، كه هم حكم و دستور اسلام را خوب مي‎دانست و هم به وضع زمان و طبقة حاكمة زمان خود آگاهي كامل داشت؛ تطبيق كرد آن احكام را بر زمان خودش و وظيفة خودش را قيام و حركت دانست. لهذا در آن خطبة معروف، استناد كرد به حديث معروف رسول خدا: «مَنْ رَأي سُلْطاناً جائِراً...». ايضاً فرمود: «اَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أنَّ الْباطِلَ لا يُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ...» نفرمود: «لِيَرْغَبِ الْاِمامُ»، يعني وظيفة هر مؤمني اين بود نه و ظيفة امام حسين از آن نظر كه امام بود.

ولي معمولاً گويندگان براي اينكه به خيال خودشان مقام امام حسين را بالا ببرند، مي‎گويند دستور خصوصي براي شخص امام حسين براي مبارزه با شخص يزيد و ابن زياد بود و در اين زمينه از خواب و بيداري هزارها چيز مي‎گويند. در نتيجه قيام امام حسين را از حوزة عمل بشريِ قابل اقتدا و اقتفا كه «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» خارج مي‎كنند و به اصطلاح از زمين به آسمان مي‎برند و حساب «كار پاكان را قياس از خود مگير» به ميان مي‎ايد و امثال اينها. هر اندازه در اين زمينه خيالبافي بيشتر بشود، از جنّ و ملك و خواب و بيداري و دستورهاي خصوصي زياد گفته شود، اين نهضت را بي‎مصرف‎تر مي‎كند.
 



 


ادامه مطلب

[ شنبه 24 آبان 1393  ] [ 11:52 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]



 

 

علت تفاوت در شكل مبارزه ايمه ( ع ) مقتضيات زمان است در حقيقت كليد فهم مبارزه علني و پنهاني امامان معصوم ( ع ) رابايد در مقتضيات زمان جستجو كرد .اينكه امام حسين ( ع ) قيام كرد و امام حسن ( ع ) صلح كرد تنها عامل اين دو برخورد متفاوت زمان و فهم درست زمان است ؛ صلح امام حسن ( ع ) و يا مكتب علمي امام صادق ( ع ) در باطن همان مسير را طي مي كرد كه امام حسين ( ع ) با جنگ آن هدف را دنبال مي كرد؛ و الا صلح و سازش با ظلم و ظالم در هيچ زماني و مكاني و به هيچ شكلي جايز نيست . بنابراين در تاريخ زندگي ايمه ( ع ) تنها شكل مبارزه فرق مي كند و گرنه همه يك هدف را دنبال مي كردند و اين تفاوت معلول زمان است و هر زمان شگرد خاص خودش را دارد، لذا تحقق هدفي كه امامان دنبال مي كردند گاهي با قيام به شمشير است و زماني با پذيرش صلح است. و گاهي نيز با دعا و نشر معارف اسلام مي باشد .

 


ادامه مطلب

[ شنبه 24 آبان 1393  ] [ 11:39 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

تعداد کل صفحات : 15 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ

این وبلاگ از دهه اول محرم کار خود را اغاز کرده و مطالب اون درباره محرم عزاداری ایثار امام و یارانش و پاسخگویی به شبهات میباشد
نويسندگان
آمار سایت
كل بازديدها : 67472 نفر
كل مطالب : 227 عدد
تعداد نظرات : 59 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ : جمعه 9 آبان 1393  عدد
آخرین بروز رسانی : جمعه 1 آبان 1394 
امکانات وب
روزشمار محرم عاشورا