ثـــــــــــار الله


بدون شك، از حماسي ترين و ماندني ترين نقشهايي كه در قيام جاودانه حضرت سيدالشهدا(ع) رقم زده شد، صحنه هايي بود كه بانوان ارجمند و شجاع و مجاهد، در اين عرصه آفريدند. پيشتر نيز يك بار در اين باره نوشته ايم. و اينك آنچه به مناسبت ايام بزرگداشت نهضت خونين كربلا و تحكيم پيوند با اين حركت سرنوشت ساز، در پيش روي داريد نگاهي دوباره به نقش آفريني آن بانوان بزرگ دارد.

تنها پناه مسلم(ع) در كوفه


در بررسي قيام عاشورا به ترتيب تقدم زماني، وقايع سخن را از داستان تلخ تنهايي ناگهاني مسلم بن عقيل(ع) در شهري كه ساعتي قبل پر از ياران او بود آغاز مي كنيم. با ورود مسلم به كوفه با عنوان نماينده امام(ع)، بسياري از مردم شهر با او بيعت كردند كه برخي رقم را تا چهل هزار ذكر كرده اند.(1) اما آمدن ابن زياد با آن شهرت ظلم و جنايت به كوفه به عنوان والي، مسير جريانات را به كلي عوض كرد تا آنجا كه تهديدها و تطميعها و دسيسه هاي او باعث شد كه از چهار هزار نفري كه به همراه مسلم قصر را محاصره كرده بودند تا نماز مغرب جز سي نفر باقي نماند و پس از نماز حتي يك نفر هم با او نبود. هنگام نماز عشا مناديان ابن زياد در شهر جار زدند كه هر كه براي نماز عشا به مسجد نيايد خونش هدر است و اين شد كه مسجدي كه چهل هزار جمعيت را در خود جا مي داد از مردم پر شده و نماز عشا به امامت ابن زياد برگزار شد. در اين موقعيت، در شهري كه از بيم جان و هراس مال و فرزند در نيم روز از محاصره قصر ابن زياد به نماز جماعت پشت سر او تغيير جهت مي دهد، در ميان مردان بي وفايي كه ناگهان اين طور مسلم(ع) را تنها مي گذارند و از ياد مي برند تنها يك زن است كه حرمت ولايت را پاس داشته و مردانه و بدون هراس از دشمن خونريز و غدّار نماينده امام خويش را در خانه پناه مي دهد و اين زن رشيد مؤمن «طوعه» است.

......


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 11:57 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

 

Image result for ‫عاشورا‬‎

با فتح شام در سال هفدهم هجري و پذيرش اسلام از سوي مردم اين سرزمين، خليفه اول و دوم براي تبليغ و گسترش آيين اسلام و نيز آموزش قرآن و احكام ديني، تعدادي از صحابه بزرگ رسول خدا صلي الله عليه و آله و قاريان مدينه را به اين سرزمين اعزام داشتند. ديري نپاييد كه گروه صحابه و تابعان به سوي شهرهاي دمشق، حلب، حِمص و حَماة روان شدند. اين مسأله علاوه بر حضور بسياري از صحابه در فتح شام بود كه به گفته ابن سعد 113 نفر بودند (2) . شهر حمص در جنوب دمشق، محل ملاقات و پيوستن اصحاب رسول اللّه صلي الله عليه و آله به يكديگر بود. «ابن مسلم خولاني» داخل مسجد حمص شد كه در آن سي تن از ريش سفيدان اصحاب را ديده بود و «كثير بن مرّة الحضرمي» هفتاد بدري از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله را در آنجا ملاقات كرده بود. آنان مقدمه لشكر اسلامي بوده و در آموزش فقه و قرآن در اين سرزمين نقش مهمي داشتند. بسياري از تابعان در شام از «عبادة بن صامت»، «ابي درداء» و «معاذ بن جبل» فقه و از ديگران حديث آموختند. اين عده در پي درخواست اولين حاكم دوران اسلامي دمشق يعني «يزيد بن ابي سفيان»، از عمر بن خطاب خليفه وقت به اين سرزمين اعزام شده بودند (3) . علاوه بر صحابه، بسياري از فرزندزادگان ائمه بزرگوار شيعه نيز در شهرهاي شام سكونت گزيده و در طي سده هاي اول و دوم هجري در اين سرزمين به ديار باقي شتافتند كه مزار و آرامگاه آنان همواره مورد توجه مردم قرار مي گرفت.


با توجه به فراواني صحابه و زادگان ائمه و نيز احداث و ايجاد بقعه هاي متبرك و ساختمانها و به دنبال آن ساخت مساجد و مدارس براي تعليم قرآن و حديث و فقه، جرياني براي ثبت شرح حال و سرگذشت اين افراد و توصيف آن بقعه ها و اماكن مذهبي، يعني تراجم نويسي و تاريخ محلي، پديد آمد و همين امر بعدها باعث ايجاد مكتب تاريخ نگاري گسترده اي شد كه نه تنها از مكاتب تاريخ نگاري حجاز و عراق كمتر نبود، بلكه گوي سبقت را نيز در بعضي از سده ها از آنان مي ربود.

نخستين كسي كه كوشيد، تاريخ گذشتگان و اعراب جاهلي را در اين سرزمين احيا كند، «معاوية بن ابي سفيان» بود. چون وي همواره شيفته و فريفته وابستگيهاي حسَبي و نسَبي خود و زنده كردن ارزشهاي قبيله اي و قومي اعراب جاهلي و شاهان و سلاطين گذشته شبه جزيره بود؛ لذا كساني را براي خواندن تاريخ پيشينيان و ثبت و تحرير شكوه و عظمت شاهان اين سرزمين از يمن به دمشق فرا خواند. به گفته سامي الدهان «عبيده بن شُرَيه الجُرهُمي»، كه در سال هفتاد هجري در گذشت، از جمله محققاني بود كه براي نوشتن تاريخ عمومي اين سرزمين دعوت گرديد. متأسفانه تأليف او با عنوان «كتاب الملوك و اخبار الماضي» امروزه در دست نيست. كساني چون الاوزاعي متوفي 157 هجري و وليد بن مسلم نيز چندين اثر تاريخي نوشتند كه هيچ كدام از آنها باقي نمانده اند (4) .

 


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 11:52 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


امام حسين در سيره و انديشه شهيدان

حضرت امام خميني قدس سره

«اسماء شهداي شما از قبل در «لوح محفوظ الهي» ثبت شده است كه اينان خواهند آمد و از اسلام و قرآن دفاع خواهند كرد.» 

شهيد مدرس

«پدرم سيداسماعيل، اجداد طاهرين ما را، سرمشق عبرت قرار مي داد و مي گفت: تسليم ناپذيري در برابر زور و ستم را از جدّ شهيدمان، سيّدالشّهداء عليه السلام بياموزيم. يزيد بن معاويه، در مقابل بيعت به آن حضرت، مال و منال فراوان و زندگي آسوده وعده داد. ولي او در راه مبارزه براي حق و حقيقت و دفاع از ايمان و عقيده خويش، آن وعده ها را ناديده گرفت و خون پاك خود و خانواده اش حتي نوجوانان و كودكان شيرخوار خانواده را فدا كرد.» 

شهيد چمران

«اي حسين! دركربلا، تو يكايك شهدا را در آغوش مي كشيدي، مي بوسيدي، وداع مي كردي. آيا ممكن است هنگامي كه من نيز به خاك و خون خود مي غلتم؛ تو دست مهربان خود را بر قلب سوزان من بگذاري و عطش عشق مرا به تو و به خداي تو سيراب كني؟ از اين دنياي دون مي گريزم. از اختلافات، خودنمايي ها، غرورها، خودخواهي ها، سفسطه ها، مغلطه ها، دروغ ها و تهمت ها خسته شده ام. احساس مي كنم كه اين جهان، جاي من نيست. آنچه ديگران را خوشحال مي كند؛ مرا سودي نمي رساند.


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 11:45 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


جانمايه ي اين نوشتار، آشكار ساختن پيوند پنهان و پيدايي است كه ميان احياي دين، امامت و قرائت و نقد متون وجود دارد و بر سر آن است كه استعداد كشف نشده ي امامت را براي نظريه اي در هرمنوتيك به كار گيرد و آن را به فرايند احيا گره زند و پاره اي از ابهامها و اهمالهاي تئوريك و نيز شماري از تبيينهاي غير ديني را در نقد متون به آب پژوهش فروشويد. هم چنين اين نظريه مي تواند در نقدي ديني و آنتروپولوژيك از گفتمان مدرنيسم راهگشا باشد.

احياي دين بدون نظريه اي در خواندن و نقد متون صورت نمي بندد. از سوي ديگر امامت مي تواند روش و الگويي براي نقد متون به دست دهد يا بهتر بگويم زمينه و بنياد نظريه اي در نقد متون قرار گيرد.بنابراين احياي دين بي تئوري امامت فاقد تبيين مناسب براي فرايند احيا و فرايند نقد متون (كه ملازم يكديگرند) است.

ملاحظاتي تند و گذرا پاره اي از تيرگيها را روشن مي كند:

1- امامت از نظر هستي شناسي امري مستمر و متحول است. امامان هر يك تجليات و پرتوهاي يك نورند كه در جامه ها و جلوه هاي گوناگون فرانموده مي شوند؛ از پگاه آفرينش تا غروب آن در هستي حضور دارند. حضرت مهدي جلوه ي فرجامين حقيقت است و با او طومار زمان فروپيچيده مي شود.

2- از اينرو امامت امري پايان ناپذير است و در اكنون و آينده نيز جريان دارد، ز بي خيال خاطره و حافظه است و ز بي آرمان و آرزو. حضور كليت زمان است (نظريه اي در باب زمان)....


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 11:43 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]


وصيتنامه ابا عبدالله الحسين

 

امام حسين عليه السلام در خطبه هايي به پايمال شدن قوانين الهي و پيدايي مفاسد اجتماعي تصريح مي كند و اصلاح امت جد بزرگوار و تحقق فريضه الهي امر به معروف و نهي از منكر را در جامعه مي خواهد. «وي در وصيتنامه اي به محمد بن حنفيه مي نويسد: «اني ما خرجت اشرا ولا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي اريد ان آمر بالمعروف وانهي عن المنكر» در بين راه هر چه خبرهاي مايوس كننده تر از كوفه مي رسيد خطبه اي داغتر از خطبه قبلي مي خواند... از آن جمله است: آيا نمي بينيد قوانين الهي پايمال مي شود؟ آيا نمي بينيد اين همه مفاسد پيدا شده و احدي نهي نمي كند و احدي هم باز نمي گردد؟ در چنين شرايطي يك نفر مؤمن بايد از جان خود بگذرد و لقاي پروردگار را در نظر بگيرد» [1]

امام زندگي با ستمگران را مايه ملامت و مردن را شهادت در راه حق مي بيند و سكوت در برابر حاكم جابر را گناهي نابخشودني مي شمارد... و براي جلوگيري از نقض و جابجايي احكام الهي و حفظ حرمت خون مسلمانان خود را سزاوارتر از ديگر افراد مي شناسد. و «مي گويد: «وانا احق من غيري » و من از تمام افراد ديگر براي اين كه دستور جدم را عملي سازم شايسته ترم. وقتي انسان حسين عليه السلام را با اين صفات و خصايص مي شناسد مي بيند حق است و سزاوار است كه نام او زنده بماند.» 

[2] و اين كه هر انسان آزاده اي حسين عليه السلام را دوست مي دارد به خاطر اين است كه وي خود را در راه حق و عدالت و اجتماع انساني فدا كرد.



 

پاورقي
[1] حماسه حسيني، ج‏2، صص 122،123، 134. 

[2] همان، صص‏134 و 135. 

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 05:24 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]



 

رسالت امام سجاد

امام زين العابدين عليه السلام در نابسامانترين دوره امامت ائمه اطهارعليهم السلام مي زيست. پس از واقعه عاشورا و آغاز خلافتش همراه اسرا به اسيري برده شد. در مدخل كوفه زينب عليهاالسلام خطبه اي ايراد فرمود كه به بيداري و آگاهي اهل كوفه و كارگزاران يزيد انجاميد و موجب تاثر، سرافكندگي و پشيماني آنان گرديد و زمينه درخشش امام چهارم عليه السلام را در مسجد شام فراهم ساخت وي در حضور يزيدبن معاويه با سخنراني خود درباره تصحيح فرهنگ سياسي جامعه و تبيين اسلام و رهبر اسلامي و پيشواي قرآني موضع خود را تشريح كرد. امام در مدت سي وچهار سال امامت خود مسائل مختلف مربوط به جامعه را در قالب صحيفه سجاديه نشر داد و خاطرات عاشورا را زنده كرد. امام از موضع حق حراست نمود و در مراقبت بر جريانهاي داخلي جامعه اسلامي همت گماشت و به پرورش فرزندي كه پس از وي به امر خدا امام خواهد بود توجه داشت و «از تربيت فرزند ديگر خويش زيدبن علي بن الحسين عليه السلام كه به عنوان پرچمدار انقلاب خونين ديگر زيرنظر امام خود بايد بپاخيزند تا تبلور عاشورا كاستن نگيرد غافل نبود.» [1] حادثه عاشورا و نهضت امام حسين بسان خورشيدي سرچشمه فيض بخشي در عرصه ها و سطوح مختلف براي آزادگان بويژه شيعيان گرديد خون «مطهر حسين عليه السلام و يارانش بر زمين ريخت، اما از آن خون درخت آزادي و آزادگي روييد... و اين نهضت سرچشمه صدها نهضت ديگر شد كه در تاريخ اسلام پديد آمد مانند نهضت توابين، مختار ثقفي، زيد بن حسن، شهداي فخ... و تا هم اكنون نيز هر نهضتي كه عليه ستم و تباهي و روشهاي بيدارگرانه در دنياي اسلام و شيعه پا مي گيرد.» [2] و نهضتي كه از سال 42 به لطف و عنايات حق و زعامت حضرت آيت العظمي امام خميني قدس سره پي ريزي شد و در سال 1357 به انقلاب شكوهمند اسلامي پيوند خورد و هم اكنون حلاوت ثمرات آن را به جان مي چشيم نيز از بركات نهضت عاشوراي حسيني است. بر ما است كه از سيدالشهدا عليه السلام و اصحاب باوفايش الگو گيريم و در حفظ و حراست ارزشهاي معنوي و منشهاي آسماني و حقايق بسياري كه در عاشورا درخشيدند بكوشيم و اين راه را به پايان برسانيم.



منابع 

[1] ابوالشهدا الامام حسين، ص‏222. 

[2] بعثت، غدير،عاشورا، مهدي، ص‏162. 

ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 05:21 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

سلطان ولد (وفات 712 هجري)


سلطان ولد فرزند «جلال الدين محمد بلخي» است، وي هم مانند پدر، در نظم و نثر توانا بوده و به شيوه پدر نيز سخن گفته است:

دو نمونه از اشعار سلطان ولد كه اشاره به حضرت امام حسين عليه السلام دارد، در ذيل ارائه مي گردد:

نِخْوَت كم كن، چو حسين و حسن كبر و مني را مفزا چون يزيد

كبر و فزوني علف دوزخند هر كه زد او كم [1] به بهشتي خزيد و در غزل ديگري گفته است:

چو تو نيست هيچ شيخي، تو وراي با يزيدي تو عزيز چون حسيني، نه ذليل چون يزيدي [2] .


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 05:03 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  

ابوالمفاخر رازي(وفات حدود 600 هجري)


تمام ديوان او متبوع و مقبول است به لطافت و سلاست، به حلاوت گفتار و بلاغت اشعار و نهايت امتياز را دارد.


به ظن قريب به يقين ظهير فاريابي شيعه بوده و اعتقادي محكم و خالصانه به خاندان نبوت داشته است.


از جمله اشعار ذيل گواه اين مدعي است و مي توان گفت: شيعه دوازده امامي بوده است.


ظهير با تو چه گويم عجب كه نشناسي


غريب خاك خراسان شهيد خطه طوس


يا در شعري ديگر گويد:


اي صبا گر به خراسان گذري بهر ظهير


همتي جز ز دم شاه غريبان مطلب

 ادامه ...
 


ادامه مطلب

[ پنج شنبه 22 آبان 1393  ] [ 04:59 ب.ظ ] [ Ria1365 ] [ نظرات 0 ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

تعداد کل صفحات : 15 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ

این وبلاگ از دهه اول محرم کار خود را اغاز کرده و مطالب اون درباره محرم عزاداری ایثار امام و یارانش و پاسخگویی به شبهات میباشد
نويسندگان
آمار سایت
كل بازديدها : 67451 نفر
كل مطالب : 227 عدد
تعداد نظرات : 59 عدد
تاریخ ایجاد وبلاگ : جمعه 9 آبان 1393  عدد
آخرین بروز رسانی : جمعه 1 آبان 1394 
امکانات وب
روزشمار محرم عاشورا