حدیث امام علی (ع)+(عکس نوشته)

http://ahlolbait.com/files/u1001/09/hadithgraphy636.jpg

تقدیر الهی

نیکوترین برطرف کننده اندوه تکیه بر تقدیر الهی است

عیون الحکم و المواعظ، ص93







[ یک شنبه 18 شهریور 1397  ] [ 04:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ساختن ضریح برای ائمه معصومین علیهم السلام کار پسندیده ای است؟

چرا علما درباره ضریج سازی ها اعتراض نمی کنند مگر نه این بوده که خود امامان در دوران زندگی خویش ساده زیستی را پیشه می کردند و مخالف هر گونه اسراف بودند؟!
آیا ضریح سازی از آب طلا ، به تازگی از نقره و ...اسراف نیست؟!..تقدس زرین دیگر چه نوع تقدسی است؟!
آیا اگر امامان بودند خودشان چنین زندگی داشتند و برای خود این چنین کاخ می ساختند یا ساده زیستی می کردند؟!
آیا این نیست که این نوع ضریح سازی روشی برای توریسم دینی!! شده نه اینکه بخواهیم روش آنها را پیاده کنیم؟!
اگر قرار به جذب بود همان سادگی نیز مردم را به خود جذب می کرد.


ساختن قبّه و بارگاه بر قبور بزرگان واولیای خدا به عنوان بزرگداشت و یادبود و تکریم آنان بوده است. عقلای عالم برای بزرگداشت شخصیت های علمی، سیاسی بنای یادبود یا مجسمه روی قبر یا در جاهای مناسب ایجاد می کردند. این چیزی نیست که در اسلام رسم شده باشد بلکه قبل از اسلام نیز نزد مردم رواج داشته است. قرآن درباره‌اصحاب کهف می‌فرماید:
"فقالوا ابنوا علیهم بنیاناً ربّهم أعلم بهم قال الّذین غلبوا علی أمرهم لنتّخذنّ علیهم مسجداً؛
گفتند بنایی بر آن بسازید. پروردگارشان از وضع آن‌ها آگاه تر است و آنان که آگاهی بیش تر بر راز آنان (اصحاب کهف) داشتند گفتند: روی مدفن آنان مسجدی می سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود)".(۶)
سمهودی در ضمن بحث از پوشش های روضه و مرقد مطهر پیامبر و معطّر کردن گفته است: در زمان هارون الرشید خیزران (مادر هارون) دستور داد مسجد پیامبر و قبر مطهر را با زعفران و عطرهای دیگر معطّر کردند. نیز قبر را با شال ها و پارچه های مشبّک حریر پوشانیدند. پرده کشیدن روی قبر و اطراف آن معمول بوده است. قندیل های گوناگون از طلا و نقره و بلور در اطراف حجره و روضه پیامبر قرار می دادند. جمع


ادامه مطلب


[ یک شنبه 18 شهریور 1397  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه عکس نوشته احادیث (+پوستر)

امام علی(علیه السلام):

در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نامید نشوید

(بحارالانوار، ج52، ص123 )







[ یک شنبه 18 شهریور 1397  ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

ذکری برای گشایش گره‌های کور

ذکری برای گشایش گره های کور

ذکری برای گشایش گره‌های کور

بهجت عارفان (ره) ؛جهت گشایش امور و باز شدن گره‌های کور ، مداومت بر تلاوت 《سوره نـاس 》بسیار مجرب و پُرثمر خواهد بود .

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: ذکرهای شگفت عارفان، ص ۱۳۰







[ یک شنبه 18 شهریور 1397  ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /139)

الهى اى كاش الفاظى جز اسماء عليا و صفات حسنايت نبود كه از الوان الفاظ چه رنگها گرفته ايم







[ یک شنبه 18 شهریور 1397  ] [ 08:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آیه قرآن: توکل بر خدا (+عکس نوشته و پوستر)

متن

 .....وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا*وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ*
آنکه از خدا پروا کند، خداوند راه نجات را به او نشان می دهد و از جایی که فکرش را نمی کند روزی میبخشد

سوره/آیه

سوره طلاق/آیه 2و3

امام علی (ع):  نجات و رستگاری در سه چیز است: پیابندی به حق،دوری از باطل، سوار شدن بر مرکب جدیت میزان الحکمه،ج12،ص186







[ شنبه 17 شهریور 1397  ] [ 04:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت 21 نهج البلاغه: نکوهش ترس و حیای بیجا

متن نهج البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.

ترجمه محمد دشتی 

ارزش ها و ضدّ ارزش ها (اخلاقى):
و درود خدا بر او، فرمود: ترس با نااميدى، و شرم با محروميّت همراه است، و فرصت ها چون ابرها مى گذرند، پس فرصت هاى نيك را غنيمت شماريد. 







[ شنبه 17 شهریور 1397  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث پیامبر (ص) (+ عکس نوشته و پوستر)

خشنودی خداوند در

خشنودی خدا  تمامش در خشنودی پدر و مادر و خشم خدا در خشم آن دو است.

(جامع الاخبار، ص68)

 







[ شنبه 17 شهریور 1397  ] [ 12:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

فضیلت حضور در مسجد

http://ahlolbait.com/files/937/image/masjed.jpg

فضیلت حضور در مسجد

یکی از آداب حضور در مسجد آن است که انسان زمان اقامت خویش را در آن طولانی کرده و از  عجله برای خارج شدن، خودداری کند؛ زیرا اگر چه همه مکان‌ها ملک خداست، و لیکن مسجد به واسطه انتسابی که به حضرت حق پیدا کرده، و خانه خدا نام گرفته، شرافت و عظمت خاصی پیدا کرده است. چنان‌چه امام صادق (علیه السلام) در این زمینه می‌فرمایند:

«عَلَيْكُمْ بِإِتْيَانِ‏ الْمَسَاجِدِ فَإِنَّهَا بُيُوتُ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ وَ مَنْ أَتَاهَا مُتَطَهِّراً طَهَّرَهُ اللَّهُ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ كُتِبَ مِنْ زُوَّارِهِ فَأَكْثِرُوا فِيهَا مِنَ الصَّلَاةِ وَ الدُّعَاء [1]

بر شما باد رفتن به مساجد؛ زيرا مساجد خانه هاى خدا در روى زمين‌اند. هر كه پاك و پاكيزه وارد آن‌ها شود خداوند او را از


ادامه مطلب


[ شنبه 17 شهریور 1397  ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث درباره نماز (+پوستر)

فاصله میان کافر و مسلمان

پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم

ما بينَ المسلمِ و بينَ الكافِرِ إلاّ أن يَترُكَ الصَّلاةَ الفَريضَةَ مُتَعَمِّدا، أو يَتهاوَنَ بها فلا يُصَلِّيَها

ميان مسلمان و كافر فاصله اى جز اين نيست كه نماز واجب را عمداً ترك كند يا آن را سبك شمارد و نخواند

ثواب الاعمال، ج ۱، ص۲۷۵

 







[ شنبه 17 شهریور 1397  ] [ 08:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

نماز کن ‌فیکون

نماز کن فیکون

 

به جهت هر حاجته مجرّب است چهاررکعت نماز بخواند. به یک سلام رکعت‌ اول بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللّهِ)

در رکعت‌دوم ۱۰۰ مرتبه (نَصْرَ مِنَ اللّهِ وَ فَتْحٌ قَریبُ)

و در رکعت‌سوم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (اَلا اِلَی اللّهِ تُصیرُ الْإمُور)

و در رکعت چهارم بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه (اِنّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیِنا)

و بعد از سلام قبل از حرف‌زدن با کسی ۱۰۰ مرتبه (اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ) و بعد سر به سجده بگذارد و حاجتش را بخواهد.

منبع:گنج های معنوی







[ جمعه 16 شهریور 1397  ] [ 04:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حدیث امام علی (ع)+(عکس نوشته)

دوستهای خائن

چه دوستهای خائنی داشتی پس بنگر که با که دوستی می کنی! دوست مورد علاقه ات را کسی انتخاب کن که اگر دوستش بداری پیوند برادری را نگه دارد و در برابر دیگران از تو حمایت کن

 







[ جمعه 16 شهریور 1397  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

چگونه ممکن است بین شیعه و سنی وحدتی شکل بگیرد...

چگونه ممکن است بین شیعه و سنی وحدتی شکل بگیرد و حتی حرمت خون حضرت زهرا ( س) پاس داشته نشود؟

این وحدت به مقتضای منطق قرآنی است که حتی غیر مسلمانان را هم دعوت به اتحاد با مسلمانان در ذیل شعار مشترک نموده است.

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ (٦٤ آل عمران) بگو: « ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است، که جز خدا را نپرستیم، و چیزی را شریک او نسازیم، بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد»

و بسیار روشن است که اشتراک شیعه و سنی، خیلی بیشتر و قوی تر از اشتراک بین مسلمان و غیر مسلمان است. و اصولا با توجه به منظور از وحدت، که به معنای کنار گذاشتن عقاید خود نیست، هیچ کس نمی تواند در ممدوح بودن این وحدت شک کند، مگر آنکه به قرآن توجه نکرده باشد که حتی نیکی به کفار را هم منع نکرده

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ[سورة الممتحنة ۸] الله شما را از نیکی‌کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در (امر) دین با شما نجنگیده اند و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند، نهی نمی‌کند، بی‌گمان الله عدالت پیشگان را دوست دارد.

این ها برای شیعه روشن تر است، که امام آنها، سالهای متمادی در بین خلفای

 


ادامه مطلب


[ جمعه 16 شهریور 1397  ] [ 12:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه عکس نوشته احادیث (+پوستر)

امام علی (علیه السلام):

بر عاقل است که بدی هایش را در دین، اندیشه، اخلاق و ادب یادداشت کند و به خاطرش بسپارد و برای از بین بردن آنها تلاش کند.

(بحارالانوار، ج75، ص112)







[ جمعه 16 شهریور 1397  ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

علامه ای که «باب الائمه» لقب گرفت

علامه‌ای که «باب‌الائمه» لقب گرفت

علامه‌ای که «باب‌الائمه» لقب گرفت

آیت‌الله مرعشی می‌گوید: یک شب خیلی به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) متوسل شدم تا در برزخ، مقام علامه مجلسی را به من نشان دهند. همان شب در خواب دیدم که به «قبرستان وادی‌السلام» رفتم، دیدم وادی السلام یک صحرای بی حّد و حصر است؛ مملو از عمامه!

حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، مسئول دفتر نشر آراء و آثار استاد منذر به همین مناسبت گفت: چهره تابناک علامه مجلسی در آسمانِ تاریخ تشیع چونان آفتاب می‌درخشد و نیازى به خواب و رؤیا باقى نمى‏‌گذارد اما براى آنکه بدانیم در عالم معنا خبرهایى هست که برخی در آینه زلال فطرت خود مى‏‌بینند، به رؤیای عجیب آیت الله نجفی مرعشی (ره) اشاره مى‏‌کنم.

آیت‌الله مرعشی(ره) به من فرمود:


ادامه مطلب


[ جمعه 16 شهریور 1397  ] [ 08:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

الهی نامه علامه حسن زاده آملی (+عکس نوشته)

(الهی نامه /138)

الهى واى بر من اگر دلى از من برنجد 







[ پنج شنبه 15 شهریور 1397  ] [ 04:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

آیه قرآن : وسوسه شیطان (+پوستر)

آیه گرافی با عنوان "وسوسه شیطان "  بر اساس آیه 36 سوره فصلت

متن 

وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
و اگر وسوسه ای از شیطان تو را تحریک کرد به خدا پناه ببر بی تردید او شنوا و بینا است

سوره/آیه

 سوره فصلت،آیه36

 

وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ و اگر وسوسه ای از شیطان تو را تحریک کرد به خدا پناه ببر بی تردید او شنوا و بینا است  سوره فصلت،آیه36

 







[ پنج شنبه 15 شهریور 1397  ] [ 02:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

حکمت 20 نهج البلاغه: چشم پوشی از لغزش جوانمردان

متن نهج البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ‏] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ‏.

روش برخورد با جوانمردان (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردى نمى ‏لغزد جز آن كه دست خدا او را بلند مرتبه مى‏ سازد.

ترجمه محمد دشتی







[ پنج شنبه 15 شهریور 1397  ] [ 12:00 ب.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

مجموعه حدیث پیامبر (ص) (+ عکس نوشته )

یاد خداوند

خداوند بزرگ فرمود: ای فرزند آدم مرا ساعتی بعد از طلوع فجر و ساعتی بعد از عصر مرا یاد کن من مهمات زندگی تو را کفایت و تضمین می کنم 

(مکارم الاخلاق، ص301)







[ پنج شنبه 15 شهریور 1397  ] [ 10:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]

زمینه های فرهنگی و اجتماعی فتنه از دیدگاه امام علی علیه السلام

زمینه ها و عوامل پیدایش فتنه، دربخش فرهنگی و اجتماعی، دارای شاخصه هایی هستند که عبارتند از : 

غرور و شهوت ها

مهم ترین زمینه های ایجاد فساد و فتنه، غرور نابخردانه و غرق شدن در شهوت هاست. غرور برخاسته از شهوت، انسان را به بیراهه، و به ابتذال و پستی می کشاند؛ او را از درون، تهی می سازد و به گردنکشی و طغیان وامی دارد. چنین شهوتی سبب می شود آدمی، بی باکانه پرده عصمت خویش را بدرد و غفلت زده، گناه کند.

امام علی علیه السلام در خطبه معروف به «غرّاء» هنگام معرفی صفات انسان، در این باره می فرماید:

... ولی همین که قامتش اعتدال یافت و قد برافراشت، با استکبار، از اطاعت سرباز زد و با گستاخی به بیراهه گرایید؛ درحالی که همواره از چاه هوس ها، دلو خویش پر می کرد و تمامی کوشش خود را وقف آبیاری خویشتن می ساختد. او در امواجی از لذت های سطحی و انگیزه های نسنجیده و هوس آلود خود به سر می برد، بی آنکه در اندیشه مصیبتی، یا نگران هیچ رویداد ترس آوری باش. سرانجام در فتنه اش فریب زده مُرد؛ درحالی که زندگی کوتاهش در لغزش ها و خطاها سپری شده و از هیچ پاداشی نصیبی نبرده و هیچ فریضه ای را به جا نیاورده است.( فرهنگ آفتاب، ج 7، ص 3788)

گاهی نام نیک و سابقه درخشان افراد، عامل غرور و کبرشان می شود. اینان که ایمانشان سست است، هنگام فتنه، دستمایه فریب فتنه جویان می گردند.

امیرالمؤمنین، علی علیه السلام درباره اینان می فرماید:

بسا کسان که نکوحالی شان دام بلاست؛ خطا پوشی شان موجب غرور است؛ و حسن شهرت و خوش نامی شان سبب غلتیدن به دام فتنه


ادامه مطلب


[ پنج شنبه 15 شهریور 1397  ] [ 08:00 ق.ظ ] [ مهدی زارع ]
[ نظرات(0) ]