چند نكته از دانشمندان درباره قرآن

پيروان آخرين دين الهى همه بر اين باورند كه قرآن بزرگترين معجزه پيامبر خاتم است و بر اين باورند كه اين كتاب براى هدايت نسل بشر آورده شده است. هر چند شنيدن عجايب و لطايف قرآن از انديشمندان اسلامى خالى از لطف نيست اما اظهارنظر تعدادى از انديشمندان و سياستمداران جهان در اين خصوص در ذيل مى آيد.
جمعه، 3 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نكته از دانشمندان درباره قرآن
چند نكته از دانشمندان درباره قرآن
چند نكته از دانشمندان درباره قرآن
منبع:روزنامه جوان
پيروان آخرين دين الهى همه بر اين باورند كه قرآن بزرگترين معجزه پيامبر خاتم است و بر اين باورند كه اين كتاب براى هدايت نسل بشر آورده شده است. هر چند شنيدن عجايب و لطايف قرآن از انديشمندان اسلامى خالى از لطف نيست اما اظهارنظر تعدادى از انديشمندان و سياستمداران جهان در اين خصوص در ذيل مى آيد.
  • ۱- گوته، شاعر و نويسنده معروف آلمانى مى گويد: ساليان دراز كشيشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقايق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن دور نگه داشتند؛ اما هر قدر كه ما قدم در جاده علم و دانش نهاديم و پرده تعصب را دريديم، عظمت احكام مقدس قرآن، بهت و حيرت عجيبى در ما ايجاد كرد. به زودى اين كتاب توصيف ناپذير، محور افكار مردم جهان مى شود.
  • ۲- آلبرت انيشتين كه نيازى به معرفى ندارد، مى گويد: قرآن كتاب جبر يا هندسه نيست؛ مجموعه اى از قوانين است كه بشر را به راه صحيح، راهى كه بزرگ ترين فلاسفه و دانشمندان دنيا از تعريف و تعيين آن عاجزند، هدايت مى كند.
  • ۳- ويل دورانت، دانشمند امريكايى شرق شناس، مى گويد: در قرآن، قانون و اخلاق يكى است. رفتار دينى در قرآن، شامل رفتار دنيوى هم مى شود و همه امور آن از جانب خداوند و به طريق وحى آمده است. قرآن در جان هاى ساده عقايدى آسان و دور از ابهام پديد مى آورد كه از رسوم و تشريفات ناروا آزاد است.
  • ۴- پروفسور آرتور آربرى كه يكى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگليسى است، مى گويد: زمانى كه به پايان ترجمه قرآن نزديك مى شدم، سخت در پريشانى به سر مى بردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مى بخشيد كه براى هميشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى كه مسلمان نيستم، قرآن را خواندم تا آن را درك كنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ هاى نافذ و مرتعش كننده اش شوم و تحت تاثير آهنگش قرار گيرم و به كيفيتى كه مسلمانان واقعى و نخستين داشتند، نزديك گردم تا آن را بفهمم.
  • ۵- لئوتولستوى، نويسنده معروف روسى مى گويد: هر كس كه بخواهد سادگى و بى پيرايگى اسلام را دريابد، بايد قرآن مجيد را مورد مطالعه قرار دهد. در قرآن قوانين و تعليمات حقيقى و احكام آسان و ساده براى عموم بيان شده است. آيات قرآن به خوبى بر مقام عالى اسلام و پاكى روح آورنده اش گواهى مى دهد.
  • ۶- دكتر هانرى كربن، اسلام شناس معروف فرانسوى، سخن جالبى درباره قرآن دارد. وى مى گويد: اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرات نمى كرد كه بشر را به علم و تعقل و تفكر دعوت كند. هيچ انديشه اى به اندازه قرآن محمد (ص) انسان را به دانش فرا نخوانده است تا آن جا كه نزديك به نهصد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فكر سخن رفته است.
  • ۷- ارنست رنان، فيلسوف معروف فرانسوى مى گويد: در كتابخانه من هزاران جلد كتاب سياسى، اجتماعى، ادبى و … وجود دارد كه هر كدام را بيش از يك بار نخوانده ام؛ اما يك جلد كتاب هست كه هميشه مونس من است و هر وقت خسته مى شوم و مى خواهم درهايى از معانى و كمال به رويم باز شود، آن را مطالعه مى كنم. اين كتاب، قرآن - كتاب آسمانى مسلمانان ـ است.
  • ۸- ناپلئون بناپارت، امپراتور سابق فرانسه مى گويد: اميدوارم آن زمان دور نباشد كه من بتوانم همه دانشمندان جهان را با يكديگر متحد كنم تا نظامى يكنواخت، فقط براساس اصول قرآن مجيد كه اصالت و حقيقت دارد و مى تواند مردم را به سعادت برساند، ترسيم كنم. قرآن به تنهايى عهده دار سعادت بشر است.
  • ۹- ماهاتما گاندى، رهبر فقيد هند هم اعتقاد داشت: از راه آموختن علم قرآنى، هر كس به اسرار وحى و حكمت هاى دين، بدون داشتن هيچ خصوصيت ساختگى ديگرى پى مى برد. در قرآن هيچ اجبارى براى تغيير دين و مذهب انسان ديده نمى شود. قرآن به راحتى مى گويد: هيچ زور و اكراهى در دين وجود ندارد.
  • ۱۰- ژان ژاك روسو، متفكر و روانشناس مشهور فرانسوى، برداشت منحصر به فردى از قرآن دارد. او مى گويد: بعضى از مردم بعد از آن كه مقدار كمى عربى ياد گرفتند، قرآن را خوانده، اما درست درك نمى كنند. اگر مى شنيدند كه محمد (ص) با آن كلام فصيح و آهنگ رساى عربى آن را مى خواند، هر آينه به سجده مى افتادند و ندا مى كردند: اى محمد عظيم! دست ما را بگير و به محل شرف و افتخار برسان. ما به خاطر يارى تو حاضريم كه جان خويش را فدا سازيم.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما