تغذيه مناسب در بيماري آسم

آسم بيماريي است كه در اثر انقباض راههاي هوايي ايجاد شده و باعث اختلال در سيستم هوا رساني به ريه ها مي گردد. در اين بيماري راههاي هوايي دچار التهاب مزمن شده و حساسيت آن به مواد خارجي افزايش مي يابد بطوري كه ممكن است بعلت مواد آلرژي زا مثل انواع خاصي از مواد غذايي ، توتون ، دود ، موي حيوانات خانگي ، مواد شيميايي و بالاخره استرس و هواي سرد ، حملات آسم رخ دهد.
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه مناسب در بيماري آسم
تغذيه مناسب در بيماري آسم
تغذيه مناسب در بيماري آسم

تهیه کننده : حجت الله مومنی
منبع : راسخون


آسم بيماريي است كه در اثر انقباض راههاي هوايي ايجاد شده و باعث اختلال در سيستم هوا رساني به ريه ها مي گردد. در اين بيماري راههاي هوايي دچار التهاب مزمن شده و حساسيت آن به مواد خارجي افزايش مي يابد بطوري كه ممكن است بعلت مواد آلرژي زا مثل انواع خاصي از مواد غذايي ، توتون ، دود ، موي حيوانات خانگي ، مواد شيميايي و بالاخره استرس و هواي سرد ، حملات آسم رخ دهد.
بدن ما در واكنش به مواد آلرژي زا توليد ماده اي بنام هيستامين مي كند كه خود اين ماده سبب سرفه و انقباض بيشتر عضلات راههاي هوايي مي گردد.درمان شايع پيشگيري از حمله حاد و همچنين كنترل درازمدت بيماري است. در حمله حاد تجويز داروهاي گياهي از نوع افدرا و لوبليا بسيار مفيد است. كه موجب پيشگيري از حمله حاد آسم مي شود و با گشاد كردن مسير عبور هواي تنفس سبب بهبود وضعيت اين بيماران مي گردد.
تلاش در جهت يافتن مواد آلرژي زا بسيار مهم است ذكر اين نكته ضروري است كه بعضي از مواد آلرژي زا ممكن است بلافاصله بعد از تماس فرد بيمار علايم نشان ندهند بطور مثال شير حاوي پروتئيني است كه سبب افزايش ترشح ماده مخاطي راههاي هوايي مي شود اين مسئله در بيماران آسمي باعث تجمع مخاط در راههاي هوايي شده و مشكل فرد را بدتر مي نمايد. از موادي آلرژي زا و مهم در آسم ، ادويه جات ، تخم مرغ ، آجيل و شكلات را مي توان نام برد.

مواد مفيد در جهت بهبود آسم:

ويتامين B6 - باعث كاهش در دوره هاي تكرار حملات آسم مي گردد
ويتامين B12 - در آسم نوع حساسيتي به سولفيت ها بسيار موثر است
ويتامين C - بعنوان آنتي هيستامين عمل مي كند
منيزيوم - باعث جلوگيري از اسپاسم راه هوايي مي شود
سلنيوم - درصورتي كه كمبود باشد بايستي جبران شود
برومولين - بعنوان ضد التهاب مورد استفاده قرار مي گيرد

مواد غذايي مفيد براي بيماران مبتلا به آسم

ميوه ها و سبزيجات تازه (بالاخص آنهائي كه حاوي ويتامين C بالا مي باشند)
آناناس - زردآلو - سيب زميني – حبوبات - ساردين - قزل آلا - ماهي هاي اقيانوس - آب هويج – كرفس - گريپ فروت

پيشگيري از بروز آسم در كودكان با مصرف سيب

پژوهشگران اسكاتلندي و هلندي مي‌گويند مصرف روزانه يك سيب در دوران بارداري، از كودكان در برابر آسم محافظت مي‌كندپژوهشگران در تحقيق خود تغذيه دو هزار زن باردار را مطالعه كردند و پنج سال بعد، تاثير تغذيه دوران بارداري مادر بر رشد و نمو مجاري تنفسي بيش از ‪ ۱۲۰۰‬كودك تن از فرزندان اين مادران بررسي شد.
پژوهشگران دانشگاه آبردين مي‌گويند خطر بروز آسم و خس خس سينه در فرزندان مادراني كه در دوران بارداري سيب مصرف مي‌كنند، كاهش قابل توجهي نشان مي‌داد. اين يافته‌ها بيانگر تاثير خاص سيب است كه احتمالا بخاطر وجود مواد فيتوشيميايي مانند فلاوونوييدها است. اين پژوهشگران همچنين دريافتند فرزندان مادراني كه ماهي مصرف مي‌كنند كمتر به اگزما مبتلا مي‌شوند.

آلرژي هاي غذايي

تعداد كمي از بيماران مبتلا به آسم (بويژه كودكان) بدون شك دچار حساسيتهاي غذايي هستند. البته آلرژي هاي واقعي غذايي چندان هم زياد شايع نمي باشند اما قطعاً از آن چيزي كه پزشكان عقيده دارند شايعتر مي باشد. تشخيص آلرژي هاي غذايي اغلب مشكل مي باشد و براي تشخيص آنها بايد آزمايشهاي متعدد و وقت گيري را انجام داد. آزمايشهاي پوستي مي توانند خيلي گمراه كننده باشند و نبايد براي تشخيص يا رد آلرژي غذايي به آنها اطمينان كرد.
يك شرح حال مشخص از ايجاد خس خس سينه بعد از چند دقيقه كه از خوردن مثلاً بادام زميني مي گذرد، مي تواند تشخيص آلرژي غذايي را مطرح نمايد و بهترين درمان در اين موارد نيز، عدم خوردن بادام زميني مي باشد. از سوي ديگر، حساسيت به محصولات لبني يا گندم را به سختي مي توان تشخيص داد زيرا اثرات آن مزمن تر مي باشد و شدت آن نيز كمتر است.

شرح حال اول: آلرژي نسبت به بادام زميني

آلفرد از دوران كوچكي دچار آسم بوده است و هميشه مي دانست كه خوردن بادام زميني مي تواند باعث بروز حملات شديد آسم در او گردد. به همين دليل او از خوردن بادام زميني و غذاهايي كه حاوي بادام زميني بودند خودداري مي كرد. در طول دوران نوجواني و بلوغ، وضعيت آسم او بهتر شد اما او همچنان از خوردن بادام زميني پرهيز مي كرد. يك روز كه آلفرد به يك ميهماني دعوت شده بود، در كيك او مقداري پودر بادام زميني بود كه خود او هم از اين موضوع اطلاعي نداشت. وقتي او كيك را خورد، در عرض چند دقيقه، زبان و لب هايش متورم شده و باد كردند و سپس دچار يك حمله شديد آسم شد. وقتي او را به بيمارستان رساندند، او بيهوش و كبود شده بود. خوشبختانه با اقدامات كادر پزشكي بيمارستان، او از مرگ نجات يافت.

شرح حال دوم: آلرژي نسبت به گندم

كارولين، يك خانم 35 ساله است كه از هنگام نوجواني اش دچار آسم مي باشد. در ابتدا، بيماري آسم بر زندگي او تاثير نامطلوب گذاشته بود اما بعد از مدتي او توانست آسم را تحت كنترل قرار داده و زندگي مطلوبي را بگذارند. با اين حال در طي دو، سه سال اخير، علايم آسم او بدتر شده و نياز به خوردن قرصهاي استروئيدي (كورتن دار) مثل، پردنيزولون پيدا كرده است. با وجود مصرف زياد اين قرصها، حال او چندان تغييري نكرد، به همين دليل او را در بيمارستان بستري نمودند و تحت رژيم غذايي خاصي قرار دادند. در آنجا معلوم شد كه خانم كارولين به گندم حساسيت دارند. به همين خاطر نان هاي حاوي آرد گندم و غذاهايي كه در آنها گندم يا آرد گندم بكار رفته است را از رژيم غذايي او حذف كردند. از آن هنگام، حال عمومي كارولين بهتر شده و ديگر نيازي به مصرف قرصهاي استروئيدي ندارد، اما هنوز هم بايد از اسپري استفاده نمايد.

كمبود ویتامین، از علل ابتلا به آسم

مصرف كم منابع حاوی ویتامین‌های آ و سی، خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد.
ارزیابی ها نشان می دهد: افرادی كه به مقدار كافی از منابع غذایی حاوی ویتامین سی، از جمله میوه و سبزی تازه استفاده نمی كنند، بیش از دیگران به آسم مبتلا می شوند.بر اساس ارزیابی ها، كاهش دریافت ویتامین سی، خطر ابتلا به آسم را دستكم 12 درصد افزایش میدهد.ارزیابی ها همچنین نشان می دهد: كاهش مصرف مواد حاوی ویتامین آ، از جمله لبنیات و ماهی نیز باعث افزایش خطر ابتلا به آسم میشود.
منابع :
http://www.118ba118.com
http://www.chatrbaz.com
http://www.iranmania.com





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.